Het nter eur moet altijd iets opleveren' Verhuishulporganisatie nu ook in Zeeland interview 12 Cindy de Maesschalck:' Binnenkant belangrijker dan buitenkant. Foto: duofoto Veel bedrijven en onderne mers besteden maar weinig aandacht aan de binnenkant van hun pand. Kantoren zijn vaak rommelige ruimtes met witte mu ren waar bureaus ondoordacht zijn 'neergekwakt'. Eeuwig zon de vindt interieurarchitecte Cin dy De Maesschalck uit Koewacht. Want de binnenkant is misschien nog wel belangrijker dan de bui tenkant. door Dennis Rijsbergen KOEWACHT - Er zijn twee plaat sen waar de mens tijdens zijn leven het meest verblijft. Dat is zijn bed en dat is zijn werk. Aan een goed matras hecht de gemiddelde Nederlander doorgaans grote waarde. Maar waar om vooral kantoren dan vaak zulke duffe fantasieloze vertrekken zijn? Geld, denkt De Maesschalck. "Onder nemers denken vaak dat een goed in terieur heel erg duur is. Dat kan, maar hoeft niet. Met een minimale in vestering kun je al maximaal resultaat halen.' Mijn insteek is zelfs dat een goed interieur iets moet opleveren." De Maesschalck runt haar eigen bu reau, Studio Oh! in Koewacht. Ze stu deerde interieurarchitectuur aan de hogeschool in Gent, en keerde daarna weer terug naar haar dorp. Sinds 1997 werkt ze als zelfstandige en Studio Oh! bestaat inmiddels twee jaar. Het bureau voor interieurarchitectuur is gevestigd in het voormalige gemeente huis van Koewacht. Een prachtig mo numentaal pand. "Ik heb dat altijd al een geweldig gebouw gevonden, maar het stond niet te koop. Op een dag hebben we de eigenaar zelf bena derd of we het konden kopen, en voi- la, nu zitten we hier." Uitdagend Studio Oh! doet projecten voor instel lingen, bedrijven, kantoren en hore ca. Erg uitdagend werk vindt De Mae sschalck. "Particulieren zijn emotio neel bij een project betrokken. Dat is makkelijker. Als interieurarchitect is het moeilijker om bedrijven enthou siast te krijgen voor je ideeën. Aan de andere kant is er wel meer mogelijk." Vooral in kantorenland valt voor de Koewachtse nog heel wat te verbete ren. De grootste fout die ze maken in een kantorenpand? "Het interieur is er vaak niet efficiënt geplaatst. Men sen die moeten samenwerken, zitten soms te ver van elkaar. En er is vaak te weinig opbergruimte." En wat schromelijk wordt onderschat, is vol gens De Maesschalck de kracht van kleuren en een prettige werkomge ving. "De werkplek is toch de plek waar je als werknemer de hele dag in vertoeft. Ik ben ervan overtuigd dat als je ervoor zorgt datje medewerkers er graag zijn, je dat terugziet in de ver hoging van de productiviteit en de creativiteit." Maar ook klanten kunnen net over de drempel getrokken worden door een goed doordacht interieur. En daarvoor hoeven ze niet eens ook meer één stap in het gebouw te heb ben gezet. "Wat me zo verbaast, is dat bedrijven grote lelijke lichtbakken aan hun pand hangen of 's avonds hun hele pand door spotjes laten ver lichten. Maar je kunt ook de binnen- verlichting zo aanpassen dat het ge bouw 's avonds iets spannends krijgt. Je kunt bijvoorbeeld in een ruimte met een grote raampartij zachtgroene verlichting laten branden. Je prikkelt daarmee de voorbijgangers. Ze wor den nieuwsgierig wat daarbinnen nor maal gesproken gebeurt." En als je op de ramen vervolgens belettering plakt, krijg je een heel leuk effect, zegt De Maesschalck. Het gebouw wordt als het ware één grote lichtbak. Bedrijfscultuur Wanneer De Maesschalck met een klant in zee gaat, neemt ze de bedrijfs cultuur goed in zich op. "Het interi eur moet aansluiten op de uitstraling van het bedrijf. Voor zowel de bezoe- door Ron Gregoor TERNEUZEN - Volgens medeop richter en directeur Rob Leeuwen burg van ComfortVerhuisplan Neder land bestaat er onder oudere mensen een grote behoefte aan ondersteuning bij het organiseren van hun Verhui zing naar een kleinere woning. "Door fysieke of persoonlijke omstan digheden zijn er veel ouderen die moeten verhuizen haar een serviceflat ker als de medewerker moet het be drijf herkenbaar blijven. Waar staat het bedrijf voor? Die vraag stel ik me zelf altijd." Verder voert De Mae sschalck verschillende gesprekken, soms ook met de medewerkers. "Om te inventariseren wat de wensen zijn. En voor projecten in de horeca wil ik weten wat de doelgroep is. Want daar zijn de klanten het belangrijkst om te bepalen welke sfeer je creëert." De Maesschalck maakt een concept en maakt op de computer een 3D-visuali- satie. "Ik heb namelijk gemerkt dat klanten zich heel moeilijk een beeld kunnen vormen van een concept. Daarom laat ik ze heel duidelijk zien hoe het er uit kan komen te zien." of bejaardentehuis. De hele romp slomp hieromheen kunnen zij zelf niet meer aan. Bovendien is het niet altijd mogelijk dat deze mensen een beroep kunnen doen op kinderen of familieleden. Vandaar dat wij ComfortVerhuisplan Nederland hebben opgericht. Onze organisatie voegt de diensten van di verse aanbieders samen tot een totaal geïntegreerd dienstenpakket, zoals verhuizers, schilders, timmerlieden en Ook neemt De Maesschalck stalen van stoffen, tegeltjes en houtsoorten mee naar de klant. Als die het groene licht geeft, heeft hij er vervolgens geen omkijken meer naar, stelt de Koewachtse. "Ik begeleid het project van ontwerp tot en met de uitvoe ring. Ik hou het budget in de gaten en coördineer het hele proces." Aangename werkplek Bedrijven en ondernemers zouden va ker eens aan het interieur moeten den ken, vindt De Maesschalck. Vooral omdat werknemers een aangename werkplek steeds belangrijker gaan vin den. "De jonge generatie werknemers zijn opgegroeid met het idee dat de meubelmakers. In overleg met de klant stellen wij het gewenste dien stenpakket samen en daarna voeren wij alles tot in de puntjes uit, inclusief de administratie," legt Leeuwenburg uit. De stap naar een kleinere of aangepas te woning is vaak voor ouderen een moeilijke en emotionele beslissing. ComfortVerhuisplan Nederland selec teert haar medewerkers op inlevings vermogen, inzicht en affiniteit met de omgeving belangrijk is. De generatie dertigers-veertigers wil niet meer in een wit duf kantoor zitten. Mensen van vijftig, zestig jaar hebben de rol van design nooit zo meegekregen. Voor hen maakt het niet zo veel uit. Maar die generatie is straks met pen sioen." In de nabije toekomst wordt interieur dan ook steeds belangrijker, denkt De Maesschalck. Een prettige werkomge ving verhoogt nu eenmaal de produc tiviteit, stelt ze. "Ik ben dan ook niet alleen bezig een leuk lampje of hip kleurtje uit te zoeken. Ik vind dat in principe de omzet moet stijgen door mijn interieurontwerp. Het moet iets opleveren voor het bedrijf." oudere medemens. Leeuwenburg: "We vinden het heel belangrijk dat onze medewerkers zich goed kunnen verplaatsen in de persoonlijke situatie van al onze klanten. Welke opdracht is immers maatwerk, dat vlekkeloos en zonder zorgen voor de klant moet verlopen." De vestiging in Zeeland wordt geleid door een regiomanager. Hij is te be reiken via de hoofdvestiging voor Zuid- Nederland: 076 5083584 of via e-mail: info@comfortverhuisplan.nl. Naast Zeeland heeft ComfortVerhuis plan vestigingen in Oosterhout, Hoogvliet en Midden Nederland. Wegens de toenemende vraag naar hulp en ondersteuning bij verhuizingen van ouderen in de regio Zeeland opende ComfortVerhuisplan Nederland vorige maand een nieuwe vestiging in Terneuzen. De verhuisorganisatie regelt alle zaken die bij een verhuizing komen kijken, waardoor ouderen, maar ook anderen die behoefte hebben aan ondersteuning zorgeloos en comfortabel kunnen verhuizen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 90