Disbalans tussen vraag en aanbod in een krimpmarkt de makelaar De bedrijfsruimtemarkt, voor veel ondernemers maar zeker voor de consument, is niet transparant te noemen. Een sterk verande rende economie, wat zijn de verwachtingen, waar liggen de kansen? Een stemmingsbeeld, een schets van de markt, een toelichting op de ins- en outs door een insider, Jos van Opstal, bedrijfsmakelaar van Van Opstal Bedrijfsobjekten te Breda. De beleving van de Consument en de Ondernemer. door Jos van Opstal BREDA - In ondernemingsgerela- teerd onroerend goed is de bedrijfs ruimtemarkt een speciaal segment. Er is sprake van een sterk afwijkende ka rakteristiek in vergelijking tot bijvoor beeld kantoren - winkels doch zeer zeker niet vergelijkbaar met de wo ningmarkt. Is er geen enkele parallel met de woningmarkt? Niet echt! Ten zij je de macro economische kant hier van belicht. De bedrijvenmarkt loopt minimaal een jaar achter op de woningmarkt, dat geldt dan ook voor het dieptepunt maar ook voor het herstel. Voor de gemiddelde consument lijken bedrijf spanden een minder boeiend onder werp. De beleving is veelal een fysie ke schil van steen en staal waarin men sen werken. In onze consumptiemaatschappij be seft de consument niet hoeveel logis tieke stappen er moeten worden geno men voordat een artikel via de winke lier op het schap ligt. Je kunt düs stel len dat in hoofdzaak sprake is van een heel intensieve samenhang tussen mensen, (kapitaal)middelen in en om een bedrijfsgebouw. pand is veelal specifiek en geënt op de bedrijfsvoering voor die ondernemer. Dat verklaart tevens dat in circa 60% sprake is van eigendom. Veel eigena ren ondernemers beschouwen de realisatie van een eigen pand ook als een toekomstige pensioenvoorzie ning. De laatste 20 jaar is er zowel klein- als grootschalig veel gebouwd door investeerders. Door de realisatie van multifunctionele grootschalige verzamelgebouwen alsmede kleinscha lig individueel onroerend goed is een duidelijke huurdersmarkt- ontstaan. Onze regio beschikt over een groot areaal aan multifunctionele verzamel gebouwen en individuele mid den-grootschalige panden in de huur sector. Eveneens zijn er een groot aan tal individuele bedrijfsunits ontwik keld voor de kleinere ondernemer zo wel in de huur- als koopsector. Markt bedrijfsgebouwen, een reflectie van de economie Er wordt meer dan genoeg geschre ven over de onderspiraal van de we reldeconomie van vandaag. Afnemend vertrouwen, onvoldoende investeringsbereidheid, extra krediet- eisen (loan at value) en verstoorde fi- Jos van Opstal:'Bedrijvenmarkt loopt achter.' Foto: Van Opstal Natuurlijk zijn er grote verschillen in typologieën van gebouwen. De pro ces- en maakindustrie, transport en distributie is geheel andersoortig dan bijvoorbeeld activiteiten in de meet- en regeltechniek. Bij grootschalige moderne logistieke complexen is veel al sprake van computergestuurde pro cesgangen, zo geavanceerd "dat er geen mens meer aan te pas komt". Voor de werkgelegenheid kan wor den opgemerkt dat circa 35% van de arbeidsproductiviteit plaatsvindt op bedrijfsterreinen. Zo zijn er nog meer verschillen De bedrijfsruimtemarkt wijkt sterk af van diverse andere bedrijfsmatige sec toren zoals eerder genoemd kantoren of winkels. Een bedrijfs- en productie- nanciële markten, en dat in een afne mende export-wereldhandel. De situa tie in Nederland is daarom dan ook niet uniek. Dit gaat niet zonder conse quenties voor de bedrijfsmarkt. Het is realistisch te constateren dat het aan bod te fors is. Is dat nu uitsluitend toe te rekenen aan de huidige economi sche problematiek? Neen, sinds de laatste vijf jaar is er binnen bepaalde segmenten sprake van overaanbod. Een groot aandeel betreft het incou rant onroerend goed, functioneel en technisch verouderd. De leegstands problemen worden uiteraard nu extra versterkt door de actuele wereldéco nomie en uit zich in een vraagterug- val van ruim 40%. In een krimpmarkt van vandaag, die echter redelijkerwijs tijdelijk is te noemen, blijft voorlopig Bedrijfshal op het Spinveld in Breda. een beeld van disbalans van vraag en aanbod. De vraagbewegingen, uiten zich zeer kritisch naar kwaliteit en prijsrealiteit ofwel prijsdruk. De situa tie is duidelijk veranderd, van pand- schaarste naar klantschaarste. Dit is het actuele marktbeeld, dit vergt ge wenning en een financieel uithou dingsvermogen voor de betreffende aanbieder eigenaar van bedrijfsma tig onroerend goed. Is verkoop of verhuur te beïnvloeden? Er kunnen op hoofdlijnen enkele cate gorieën worden onderscheiden. Re cent en niet ouder dan 10 jaar gereali seerd onroerend goed versus bestaand al dan niet (technisch en modisch) ver ouderde bedrijfsruimte. De aanbieders van met name verou derde bedrijfspanden zowel midden - als grootschalig hebben extra tegen slag in deze markt. Door het grote aanbod en de kriti sche selectie door vragers in de markt dienen aanbieden een kwaliteitslag te maken. Dit betekent vooraf investeren! Zo spelen onderhoud, presentatie en een behoorlijk functionerend installatieni veau een essentiële rol. Onderzoek in geval van minder courante vloerop pervlakte de opdelingsmogelijkhe den, ten behoeve van meerdere ge bruikers. Zorg voor (tijdelijke) inge bruikname tijdens het aanbiedingstra ject. In bepaalde gevallen leiden her bestemmingen en daardoor een ander soortig gebruik soms naar een oplos sing. Er zijn voorbeelden van zogenaamde kaalslag, Waarbij na sloop een adequa te nieuwbouw ontstaat. Onderkend dient te worden dat de ei genaren aanbieders van recent gerea liseerd bedrijfsmatig onroerend goed veelal een voorsprong hebben in deze kritische markt. Zijn de huidige aanbieders realistisch? Vaak speelt de combinatie van prijs stelling met de overige aanbiedings condities een doorslaggevende rol op het al dan niet doorgaan van een trans actie. Op het moment van contact met de potentiële kandidaat kan starheid in de onderhandeling zeer onbevredi gend aflopen. Veelal geldt het princi pe, beter een wat lagere prijs dan de langere onzekerheid met alle fysieke leegstandsperikelen van dien. In geval van huurproposities zijn tal van crea tieve benaderingen mogelijk varië rend van ingebruikname, op basis van een flexibele huurperiode, inrichting- compensaties, door verhuurder uit te voeren verbeteringen en dergelijke. Is het werkelijk allemaal zo somber? Realistisch gesteld, wel voor de korte termijn! Het lijkt of vraagterugval en vraaguitval bijna in eikaars verlengde liggen. Voorlopig blijft het beeld van een disbalans tussen vraag en aanbod in een krimpmarkt. Toch worden in teressante transacties gesloten! Afzet manifesteert zich in de kleinschalige sector (waaronder MKB-bedrijven) alsmede, en dit is opvallend, in de grootschaligheidsector. Moderne lo gistieke (mammoet)objecten vinden, weliswaar traag, nog steeds een redelij ke afzet. Er zijn duidelijk lichtpunten waaruit kan blijken dat de vrije val in de markt tot stand is gebracht. Beurzen stijgen, het consumentenvertrouwen lijkt toe te nemen. Ingrepen door overheden leveren hun bijdragen aan de economie. Be houd van werkgelegenheid door crea tiviteit, denk onder andere aan de zo genaamde deel-WW regeling, beteke- bedrijfsruimten 1999-2008 (vgm) Foto: Van Opstal Natuurlijk ontkomt West-Brabant en dus ook Breda en de regio niet aan de (wereld) problematiek. De tijdelijke vraagafname door de economische krimp dit jaar leidt tot consequenties. In de kern heeft Breda echter een na tuurlijke geografische en daardoor economische voorsprong. Tot voor kort, uiteraard nu in mindere mate, is steeds sprake geweest van aanwas van nieuwe bedrijven, nationaal en mon diaal. Kijk naar de onvoldoende grondvoorraad als gevolg van de gro te vraag in het recente verleden. De recente nieuwvestigers op bedrijf sterreinen versterken het beeld van het onderscheidend vermogen van Breda als economisch centrum. De in- vesteringsdrang die Breda kent, zowel voor de binnenstad, de periferie alsme de de mobiliteitsinfrastructuur moe ten worden doorgezet. Dit geldt zeer zeker voor het HSL spoorzonegebied, de evenementen economie alsmede voor de toekomst, de nieuwe generatie-activiteiten. Dat dit ook leidt tot keuzes en spanningen is wel duidelijk. De potentie van Breda, zijn er dan nu ook al voorbeelden van nieuwe inves teringen? Jazeker, naast de belangstel ling van onder andere enkele Chinese bedrijven heeft Breda zeer recent een aanbod x 1000m2 -opname x 1000m2 1999 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 nen essentiële dragers voor verbete ring. Een up-trend kan in 2010 wor den verwacht. Het marktsentiment wordt daardoor positief beïnvloed. Afgeleid hiervan neigt dit tot investe ringsbereidheid, waardoor weer een nieuwe aanwas en verhuisdynamiek kan ontstaan. De Bredase markt en haar perspectief hoogwaardige organisatie binnenge haald. De succesvolle acquisitie be treft het Logistiek Topinstituut, een samenwerkingsverband met zo'n 30 bedrijven, overheid en universiteiten. Hier is een investering mee gemoeid van zo'n 67 miljoen euro. Met reden mag een economische vliegwieleffect worden verwacht!

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 85