Internet De onontdekte geheimen van een TomTom 1 2 I Dinsdag 16 juni 2009 Een handleiding op internet voor onbekende functies van een TomTom-apparaat. Het Nederlandse reclamebureau Black Magie Marker won er de prestigieuze Webby Award Secret Service MO 3 TomTom HOME took like 3 loc»l wherever you got It's hard a tourist. Locals rwfce fun of you betond your back (wo because «e do the same thing), you always poydoutfo and wwr discover tne roM p'as-s. The tnek a to took tike a toco', wherovwyougo. Ho* TomTom users vwartdwde share it.«r bsst rotdes, PCM, photos, watr*r>s sounds, fifcwfp irftagee and much itwjb m tho TomTom HOME content steiins piaBcrn (or In»' HA tho road Hcngaty ens dowdkud a« tee Soest knuAlefse to your TomTom device, anywhere (rem TompatoCJödt mee. door Laurens Lammers Op het computer scherm staat een ge heimzinnig, verkreu keld stuk papier. Tom- Tom's Secret Services staat er in hoofdletters op en daaron der Gebruiksaanwijzing. Een klik er op en de gebruiksaanwijzing opent zich. In twintig pagina's komen ne gen fraai geanimeerde tips voor TomTom-gebruikers voorbij, begin nend met een tip om files te omzei len door realtimeverkeersinformatie op te vragen via het mobiele-tele- foonnetwerk. TomTom's Secret Services, een onli ne concept dat werd uitgewerkt door het Amsterdamse reclamebu reau Black Magie Marker, bleef niet onopgemerkt. Sterker: het bureau won er onlangs de prestigieuze Web by Award mee in de categorie consu mentenelektronica. Tomtomsecrets.com was een van tienduizend ingezonden websites die meedongen naar een award. Al leen uit Nederland al werden 43 si tes genomineerd voor een prijs. An- nick Benerink (35), één van de op richters van het bureau, ziet de award ook als een enorme beloning. „Dit is echt een heel grote prijs. De kans dat je hem wint, is heel klein. Als je daarbij weet dat je hebt ge wonnen van de internationale recla mebureaus van Nikon en Samsung, die miljoenenbudgetten hebben, be sef je pas hoe bijzonder het is de prijs te krijgen." Zonder veel aan publiciteit te doen, trok TomTom's Secret Services in de eerste drie maanden na de lancering ruim een miljoen unieke bezoekers. Terwijl de site in amper zes weken tijd door vijf mensen uit de grond werd gestampt. Volgens Benerink was het een extreme spoedop dracht, waaraan tot diep in de nach telijke uren werd gewerkt. „Tom- Tom had gemerkt dat veel gebrui kers hun TomTom-apparaat alleen gebruiken om er moeilijke routes mee uit te stippelen, terwijl je er veel meer mee kunt. De handlei ding, met daarin negen onbekende functies, werd daarom alsnog online gezet. Zo legt de site heel simpel uit hoe je van je eigen stem de navigatie voice-over maakt, een iPod op het TomTom-apparaat aansluit of audio- boeken afspeelt." Volgens Benerink is TomTom's Se cret Services eigenlijk veel minder 'geheimzinnig' dan de naam doet vermoeden. „We laten op een leuke manier zien wat een TomTom-navi- gatiesysteem allemaal kan, waardoor gebruikers hopelijk worden wakker- geschud en het apparaat ook eens van dichtbij gaan bekijken." Black Magie Marker, dat in het verle den ook werkte voor het Nationaal Comité 4 en 5 mei en de Telegraaf Media Groep, is alweer druk bezig met een nieuw TomTomproject: het onder de aandacht brengen van de nieuwste kaarten voor de komende zomerperiode. Benerink: „Jaarlijks verandert 15 procent van het wegen netwerk. Bepaalde wegen zijn er in eens niet meer of er zijn nieuwe tankstations langs de route bijgeko men. Met een nieuwe campagne gaan we TomTomgebruikers attent maken op de nieuwste kaarten. Zo dat we vakantiegangers deze zomer veel stress kunnen besparen." www.webbyawards.com www.tomtomsecrets.com Reageren? consument@wegener.nl Over de Webby Awards b- De Webby Awards, de internetva- riant van de Oscars, bestaan sinds 1996. Winnaars worden gekozen in zeventig verschillende categorieën. Per categorie zijn twee prijzen te winnen: een juryprijs en/of een pu blieksprijs. Behalve voor websites zijn er ook awards voor interactie ve reclamecampagnes en online vi deoprojecten. Bekende winnaars zijn Google, eBay, YouTube en Amazon. Nederlandse winnaars tot nu toe: Nobodyhere.com (2003), Fabchan- nel.com (2006), de reclamebu reaus Achtung en Euro RSCG 4D (2007), reclamebureau CCCP en vi deokunstenaar Eboman (2008). Bekende juryleden: David Bowie, Jamie Oliver, Francis Ford Coppola en Vinton Cerf (de 'vader' van het internet). Belangrijkste beoordelingscrite ria: de in totaal 550 juryleden let ten op inhoud, structuur en naviga tie van een site, creativiteit, interac tiviteit en totale beleving. Foto's, van linksboven met de klok mee: de omslag, de benodigdheden voor gebruik in het buitenland en de inhoudsgave van TomTom's Secret Services. foto's GPD Maak een ontwerp voor je eigen balkon Voor wie zelf zijn balkon of (dak)ter- ras wil ontwerpen, is er een handige site: www.in2lifestyle.nl/ontwerpen. Met de nieuwe ontwerpmodules 3d Balkonontwerpen en 3d Terrasont- werpen kan iedereen naar hartelust schuiven met tuinmeubilair. Ook is het mogelijk te experimenteren met verschillende soorten bestrating, hou ten vloeren en allerlei kleuren en ma terialen. www.in2lifestyle.nl/ontwerpen Manpower etaleert arbeidsmarktskennis Manpower heeft besloten de econo mische crisis positief te benaderen. Het is tijd voor 'back to business'. De uitzendorganisatie is met de website www.getbackin.biz gestart. Op de si te is kennis over de arbeidsmarkt en ondersteuning voor de persoonlijke carrière te vinden. Ook staan er aller lei vragen die werkgevers kunnen hebben. Bij de oplossingen speelt Manpower zelf een prominente rol. www.getbackinbiz.nl Kinderkleding ruim voorhanden op internet Voor kinderkleding kun je de stad in, maar je kunt ook winkelen op het in ternet. Shoptopia.nl geeft toegang tot twintig zelfstandige kinderkle- dingwebwinkels, variërend van win kels met nieuwe collecties tot outlets en winkels met tweedehands kinder kleding. Het is geen startpagina, maar een samenwerkingsverband, waar goede service en persoonlijke aandacht centraal staan. www.shoptopia.nl Lego en Harry Potter in één game verenigd Goed nieuws voor wie van Lego én van Harry Potter houdt. Warner Bros Interactive Entertainment en TT Ga mes zijn een samenwerking aange gaan. In 2010 komt er een computer spel op de markt, waarin de magie en het avontuur van Harry Potter zijn te ervaren in een Lego-omgeving. Op de servers van Warner Bros staat de eerste trailer van de game, die gra tis is te plaatsen en te downloaden. www.presswarnerbrosinteractive.nl Op de hoogte blijven van Europese politiek Wie het nieuws vanuit Europa wil vol gen, heeft geluk. Een nieuwe Europe se website biedt sinds kort een selec tie uit recente artikelen over EU-on- derwerpen aan, geselecteerd uit 250 internationale kranten, tijdschriften en publicaties online. De website is nu in tien talen te volgen, waaronder het Nederlands. Binnen 5 jaar is hij in 23 talen te lezen. Op de site ook fora en plaats voor reacties. www.presseurop.eu

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 32