istorische brug of in bos li t Directie wil eigen koers varen 1 1 1 'Het moet nu eens over de inhoud gaan, de plek is van secundair belang'. Frits van Oostrom, bedenker van de canon van de Nederlandse geschiedenis en cultuur Dinsdag 16 juni 2009 9 de 'canontoren', die naast het Openluchtmu seum moet komen. En dan, het is december 2008, komen Schilp en Byvanck met schokkend nieuws, dat het Open luchtmuseum tot zijn verbijstering uit de media moet vernemen. Ze kiezen voor vijf thema's in plaats van voor de canon en willen niet langer naast het Openluchtmuseum maar naar een nieuw gebouw vlakbij de John Frostbrug, hartje Arnhem. Hun voornaamste argument: Houben zou vergeten zijn een ondergrondse parkeergara ge in te tekenen, een project dat nog eens 30 tot 40 miljoen euro extra zou gaan kosten. Ook zou de nieuwe locatie (de brug speelde in 1944 een hoofdrol in de Slag om Arnhem) beter passen bij de voorgestelde thema's 'oorlog en vrede' en 'land en water'. Houben is woedend; niet alleen dat bedrag voor de garage zou veel te hoog zijn, er kan ook een andere, goedkope parkeerplaats in de lommerrij ke omgeving van het Openluchtmuseum wor den aangelegd. Haar werkgever, architectenburo Mecanoo, liet vorige week in een poging de zaak te redden nog weten dat een parkeergarage slechts 7 tot 10 miljoen gaat kosten. Al het gekibbel over het NHM zorgde ervoor dat er weer kapers op de kust verschenen die hopen er met het been vandoor te kunnen gaan dat de twee vechtende honden laten liggen. Misschien laat Plasterk Arnhem wel vallen, redeneerden zij, en kiest 'ie een andere locatie. Zo passeren paleis Soestdijk en het gerenoveer de Paleis op de Dam de revue als mogelijke mu seumlocatie en ook Den Haag, eerder de grote verliezer in de eerste slag om het NHM, ruikt weer kansen. Dan keert de politiek weer terug op het toneel. Schilp en Byvanck houden zich immers niet aan de afspraken; er was toch geko zen voor het plan bij het Openluchtmuseum? Het CDA wil daar per se aan vasthouden en zorgt sinds afgelopen weekend plots voor een meerderheid in de Tweede Kamer (met SP, D66 en PW) die de NHM-directie terugfluit. Plasterk kwam daardoor in een lastig parket. Hij kon immers wel leven met een museum bij de John Frostbrug. Goed bereikbaar, snel te bou wen en met volop parkeerplaatsen, vond hij. En dat vindt hij nog steeds, zo liet hij gisteravond weten. Als zoenoffer vindt hij wel dat er nauw met het Openluchtmuseum moet worden sa mengewerkt. 27 januari: Plasterk benoemt Atzo Nicolaï (WD) tot voorzitter van de Raad van Toezicht. Juni 2008: Nicolaï laat een geheim onderzoek naar de voor- en nadelen van de plek bij het Openluchtmuseum uitvoeren. Het rapport wordt pas een jaar later bekend. 17 december: De directie van het NHM onderzoekt zes alternatieve locaties voor het museum. Mei: De oud-burgemeesters Drijber en Scholten roepen de Tweede Kamer op om vast te houden aan de plek bij het Openluchtmuseum. 8 juni: Kamerleden roepen het NOM en het NHM op tot samenwerking. 15 juni: CDA wil het NHM inde buurt van het NOM. Plasterk kiest voor John Frostbrug. I08 mrt mei jul sept nov 21 1 oktober: Erik Schilp (Zuiderzeemuseum) en Valentijn Byvanck (Zeeuws Museum) worden aangesteld als directeuren. 11 december: Schilp en Byvanck presenteren hun eerste visie: een museum waarin de canon van de Nederlandse geschiedenis niet centraal staat. Het woord openluchtmuseum komt in de visie niet voor. 25 maart: 27 mei: Directie maakt Kritiek in de Tweede bekend dat Kamer zwelt aan. het NHM bij de Tussen Openluchtmu- John Frostbrug seum en NHM ontstaat komt. een steeds groter conflict. Het duo Erik Schilp en Valentijn By vanck, samen de di rectie van het Natio naal Historisch Mu seum, is in kringen van historici niet onomstreden. Zo kraakt het Historisch Nieuwsblad (HN) hun eerdere werk in Middelburg en Enkhuizen. Byvanck zou zich in een beoorde ling v3n zijn Zeeuws Museum schuldig maken aan 'verwaarlo zing van de geschiedenis' ten gun ste van vooral kunst, mode en de sign. Over Schilps Zuiderzeemu seum schreef het HN: 'Postmoder ne onzin waar we niets wijzer van worden'. Schilp en Byvanck hebben in ieder geval een andere visie dan de be denkers van het NHM, die immers de canon centraal willen stellen. „Postmoderne hutspot", mopper- de Jan Marijnissen over de plan nen van het duo. „Ze begrijpen er niets van." Op de website van het NHM verde digt het duo zich. Ze wijzen er op t 'dat het concept van het NHM nog in ontwikkeling is'. „Het museum wordt in samenwerking met vele historici en experts vormgegege- ven. Hiervoor is enige rust en een zekere mate van autonomie no dig." Ze willen best samenwerken met het Openluchtmuseum, schrijven ze, maar daarvoor hoefje nog niet letterlijk buren te zijn. Ze denken ook niet dat twee musea op één plaats meer bezoekers zullen trek ken. Schilp en Byvanck stellen het Openluchtmuseum voor samen te werken door 'alle commerciële ac tiviteiten in een gezamenlijke hol ding onder te brengen'. Ook kun nen ze de programmering op el kaar afstemmen en ondersteunen de diensten delen. Het doel, zo be sluit de NHM-directie, is 'een bloeiende toekomst voor zowel het Openluchtmuseum als het NHM'. Frits van Oostrom, neerlandicus en bedenker van de canon van de Nederlandse geschiedenis en cul tuur, toonde zich gisteren in een interview met De Volkskrant be zorgd over het Nationaal Histo risch Museum, dat volgens hem door al het geruzie 'dreigt te implo- deren'. „Het moet nu eens over de inhoud gaan, de plek is van secun dair belang", zegt hij. Hij neemt het op voor de andere koers die Schilp en Byvanck wen sen te varen. De 'koppelverkoop met het Openluchtmuseum' heeft hem nooit zo kunnen bekoren. Het oude plan was volgens hem 'een heel njooi plan'. Maar dat mag door 'voortschrijdend in zicht' best op de helling. En die canon dan? Van Oostrom: „Laat die teugels toch vieren, heb ik bepleit. De canon is een goede inspiratiebron, maar geen museaal concept." Het ontwerp van Francine Houben voor een Nationaal Historisch Museum bij het Openluchtmuseum in Arnhem. Artist Impression Mecanoo Architecten

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 29