Zeelan 'Marjon, jij moet schrijven' Dat zo'n groot schrijver afreist naar Terneuzen, voor mij, vind ik heel bijzonder 36 I Zaterdag 13 juni 2009 Zes jaar deed Marjon Sarneel uit Terneuzen over haar debuutroman 'Maidentrip'. Ze blijkt een geboren schrijfster. 'Sinds ik schrijf, ben ik zóveel gelukkiger.' door Annelies Vlaanderen E en boek schrijven? Ik? Dat kan ik toch hele maal niet... Dat is iets, nou ja, er wordt al zo veel geschreven! Er zijn al zoveel goede boeken! Wat kan ik daar nog aan toevoe gen? Zo heb ik lang gedacht. Ik durfde niet. Terwijl ik in mijn hart niets liever wilde. Schrijven is mijn ziel en zaligheid, al jaren, maar tot in 2001 schreef ik altijd alleen korte stukjes: columns, toneelrecensies, dat soort dingen. Dat is iets heel anders. En nu is het boek er. Maidentrip. Een wordingsroman, zeggen ze. Het gaat over een jonge vrouw uit Terneuzen die verliefd raakt op een Griekse zeeman. Ja, dat heb ik vroeger ook meegemaakt. Nee, het is geen autobiografie. Ik heb bijna alles verzonnen. Zes jaar geleden ben ik begonnen. Steeds in periodes. Nieuwe ver sies. Ik wilde het goed doen. Daar om heb ik de Schrijversvakschool Amsterdam gedaan; drie jaar lang iedere week op en neer van Ter neuzen naar Amsterdam, het vier de jaar was individueel. Terug in de trein was het bijna altijd jan ken. Bijna nooit was het goed wat ik deed. Als de dialogen goed wa ren, klopte de spanningsboog niet, of was het perspectief verkeerd ge kozen. Om helemaal wanhopig van te worden. En ik was gewaarschuwd! Ik be gon in een klas met een stuk of zestig andere eerstejaars studen ten. 'Hooguit twee van jullie zul len de eindstreep halen', kregen we op de eerste dag te horen. Ik heb het gehaald, met het manu script voor dit boek als eindexa menwerk. En toen was er, naast de lovende woorden, ook kritiek, want, zo zegt de school: 'Dit is on ze laatste kans om je iets mee te ge ven.' Een van mijn docenten, Thomas Rosenboom, neemt dinsdag het eerste exemplaar in ontvangst. Daar ben ik ontzéttend trots op. Dat zo'n groot schrijver afreist naar Terneuzen, voor mij, dat vind ik heel bijzonder. We zijn een dag na elkaar geboren, dat voelt als een band. We lijken wel wat op elkaar. Hij is zéér bescheiden. Ik vond me zelf ook nooit goed genoeg. Waarom dan toch dit boek? Dat heb ik mezelf natuurlijk ook vaak afgevraagd: wat is dat in jou, dat zonodig moet schrijven en het ook nog gepubliceerd wil heb ben? Ik weet intussen het ant woord: ambitie. Ik kom er rond voor uit. Maar ik word ook heel ongedurig als ik niet schrijf. Ik vind schrijven een avontuur met mezelf. Op de achterflap staat een tekst die goed verwoordt wat ik Marjon Sarneel uit Terneuzen: 'Waarom dit boek? Dat heb ik mezelf natuurlijk ook vaak afgevraagd. Ik weet intus sen het antwoord: ambitie'. hiermee bedoel. Lees maar: 'De mens moet zich uitdrukken. Met verf, deegroller of hark. Verbaal, mu zikaal of in graniet. Voor mij is taal het beste gereedschap; met woorden kan ik de werkelijkheid herscheppen. Al schrijvend ontdek ik wat wezen lijk is voor mij.' Weet je dat ik een schrijfka mer heb in het centrum van Terneu zen? Jawel. Een kamer boven een zaak in scheepsantiek. Mooier kan toch niet? Ik heb die kamer nodig. Om af stand te nemen. Thuis was er al tijd eerst iets te regelen. 'Marjon schrijft een boek, maar niemand mag er last van hebben!', zei een van mijn vijf zussen eens. Dat was een heel rake observatie. De opvoe ding van mijn kinderen ging me niet in mijn kouwe kleren zitten, zeg ik eerlijk. Ik houd heel erg veel van ze, laat ik dat vooropstellen. Maar er kwam altijd van alles op me af En ik miste iets. Kinderen opvoeden was niet mijn levens vervulling. Op een gegeven mo ment kón ik niet meer. De pijp was leeg. In 1990, toen de jongste twee was, wilde ik gaan studeren. Maar mijn man zei: 'Marjon, jij moet gewoon gaan schrijven.' In eerste instantie begreep ik daar niets van! Ik vond het een absurd voorstel. Ik hield wel altijd mijn dagboek bij, ik schreef wel verhaaltjes voor mijn kinderen en dat soort dingen, maar om nou het roer radicaal om Om mijn roman te kunnen schrij ven, ging ik op zoek naar een ka mer in het centrum van Terneu zen, een schrijfkamer waarin ik me kon afzonderen. Ik heb echt met mezelf geleurd. Uiteindelijk is het gelukt. Fantastisch. Als ik in die kamer ben, en dat is vaak al 's ochtends om een uur of acht, valt alles om me heen weg. Als ik er na een uur of vijf, zes weer uit kom en de straat op ga, denk ik: wat is dit voor wereld? Dan ben ik helemaal weggeweest. Ik ben zo blij dat ik deze weg ben ingeslagen. Ik ben zóveel gelukkiger sinds ik schrijf Ik ben al bezig met een volgend boek. Ik weet waar dat over gaat. Over een ijzergieterij in Breda. Mijn opa had een ijzergieterij, op de Tramsingel in Breda. Mijn va der heeft er als jongeman in ge werkt. In Breda liggen mijn wor tels. Ik ben er geboren en heb er acht jaar gewoond. Maar ik had een moeder die het niet netjes vond dat ik 'houdoe' zei. Brabants dialect heb ik dus nooit geleerd. En al woon ik al heel lang met ple zier in Terneuzen, plat Zeeuws pra ten doe ik ook nooit. Ik kan het niet. Ik praat bekakt, ik kan er niets aan doen. Maar waar hadden we het over? O ja, de ijzergieterij. Ik heb al veel research gedaan. Zó leuk, die we reld van het ijzer, de geschiedenis ervan. Dat boek kómt er, los van hoe mijn debuutroman wordt ont vangen. Of ik bang ben voor de recensies? Laat ik het omdraaien. Ik mag al blij zijn als er recensies komen. Door mijn opleiding weet ik hoe het werkt. Bij een krant als NRC Handelsblad wordt het kaf meteen van het koren gescheiden; slechte boeken worden niet eens bespro ken. En verder denk ik: het zal wel. Dit is wat ik wil, dit is wat ik kan. Het woord is nu aan de lezer. Laat maar gaan." Marjon Sarneel, 'Maidentrip'. Roman. Uitgeverij Compaan, 381 blz., 19,90 euro. Te koop vanaf dinsdag. foto Robert van den Berge/het fotoburo te gooien, die gedachte was nog nooit in me opgekomen. Ik schrok ervan. Tot ik me realiseerde dat het zo gek nog niet was. Dat ging lang goed. Columns, re censies, schoolboekjes, liedjes. Maar toen ik in 2003 aan Maiden trip begon, bleek het huis te vol. Het boek nam zoveel plaats in in mijn hoofd. Thuis was er de strijk, de was, de dit, de dat. Ik ben serieus, consciëntieus: eerst alles regelen, eerst voor de anderen zorgen. Ik heb gemerkt dat ik daarin gemak kelijk kan doorschieten. Laat ik het zo zeggen: ik lummel te weinig. Het is dat we een hond hebben, dat ik in elk geval gedwongen word om te bewegen en dat ik me realiseer dat het goed is om te be wegen. Anders zou ik dat ook tijd verlies vinden. Marjon Sarneel Naam: Maria Johanna Magdale- na Cosijn Geboren: 7 januari 1956 in Breda Woonplaats: Terneuzen Burgerlijke staat: gehuwd met Wilfried Sarneel, moeder van Erica, Lian en Tijmen Beroep: schrijfster, schrijfdocen- te, columniste en toneel- recensente van BN/DeStem en de PZC in Zeeuws-Vlaanderen Opleiding: havo, Schrijversvak school Amsterdam Roman: Maidentrip, Verschij ning dinsdag 16 juni

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 76