online Maak van je balkon een tuin S Ontwerpers ontdekken de kracht van internet: een winkel is er zo geopend. Niet dat het altijd de handigste manier is om je tafel aan de man te brengen. Maar het is wel het beste podium om je 'merk' goed neer te zetten. door Renske Schriemer ie binnen buiten De Sweet Cake van Beerd van Stokkum is een hardloper en ook te koop via zijn eigen website. foto's CPD Woonshoppen. Ook dat doe je tegenwoordig op inter net. Avonden lang kun je je oriënteren op een nieuwe bank, keuken of badkamer. Oriënteren ja, want wie de bank gaat kopen, wil er toch eerst even op zitten en de kleur van de stof in het echt bekijken en voelen. Online kijk je rond, selecteer je merken en winkels en vervolgens shop je doelgericht. Als het gaat om accessoires, werkt het an ders. Het zijn vooral de webshops met klein en licht spul die het ook in de onlinever- koop goed doen. Kijk maar eens rond op hippe websites als Kleinezebra.com, Wanne- kes.nl ofLillelykke.com. In die webwinkels vind je uitgebreide en begeerlijke collecties kussenhoezen, tafelgoed, muurstickers, bed dengoed en kandelaars. Het zijn vooral de niet te kostbare en makkelijk te versturen ar tikelen die hard lopen, weten ze bij de woon- shopsites. Toch richten ontwerpers zelf ook steeds va ker een webwinkel in. Bij Beerd van Stok kum, die aan weg timmert met even slimme als grappige ontwerpen als de Sweet Cake (uitvergrote cupcake van kunststof) en de Ornaments (moderne plafondornamenten), shop je makkelijk online. Zijn site, zo stelt hij, is niet per se een webwinkel. „Het is vooral mijn visitekaartje, de plek waar je al les kunt vinden over mijn ontwerpen. Maar ja, als iemand toch interesse heeft, maak ik daar graag gebruik van. Dan kunnen ze ook bestellen: niet met elektronisch bankieren zoals webshops vaak doen, maar eenvoudig met een mailbestelling en factuur. Dat ge beurt regelmatig. Maar ik verwijs natuurlijk ook naar de winkels die mijn ontwerpen ver kopen. Uiteindelijk heb ik er meer aan als mijn producten goed verkrijgbaar zijn." Dat vindt ook interieurvormgever Geke Len- sink van de WISE Department Store, een compleet onlinewarenhuis dat ze samen met modeontwerper Bas van Wayenburg runt. De webwinkel met mode, meubels en meer was een droom en paste goed bij hun ontwerpbedrijf WISE People. „Een webwin kel bouwen was een vrij goedkope manier om die droom te realiseren. Maar er komt veel bij kijken aan de achterkant: zoals beta ling en verzending." Naamsbekendheid is alles voor een webwin kel en dat duurt een tijdje. En de verkoop? „Onze spullen lopen in echte winkels heel goed. Online kopen ze ook wel, maar vooral de kleine dingen zoals een paar bekers, T-shirts of servetten." Een opvallende roodwitgeblokte tafel - altijd gedekt - koop je blijkbaar niet zo snel on line. „Die kost tegen de 3.000 euro. Zo'n be drag zou ik ook niet op-internet uitgeven. Dan wil je toch eerst voelen of de tafel ste vig is en weten hoe hij er in het echt uit ziet." Toch heeft de webshop een grote meerwaar de, vindt Lensink. „Het is een prachtig, altijd bereikbaar visitekaartje. Onze spullen liggen ook in andere winkels en soms hebben we een tijdelijke shop of staan we op een beurs. Dan is het handig ook naar de online depart- mentstore te kunnen verwijzen." Maar soms maakt internet het juist mogelijk je eigen tafel wél te verkopen. Dat gebeurde ontwerpster Anouk Bedeaux die al jaren be zig was haar designtafels aan de man te brengen. Winkels vinden, onderhandelen en dan eindigen met een absurd hoge ver koopprijs. Het begon haar behoorlijk te frus treren. Het moest anders, besloot ze in het voorjaar van 2008. Dus begon ze een web winkel. Niet alleen voor haar eigen tafels maar ook voor die van andere jonge ontwer pers. Zodat een platform ontstond voor kwa litatief en vormgevingstechnisch hoogwaar dige tafels. „Producten waar ik in geloof en die anders het voetlicht misschien niet zou den halen", vertelt Bedeaux, die op Tafel-de- sign.nl naast haar eigen label Bedeaux ook ta fels, stoelen en eetbanken verkoopt van Casa- la, Steinbauer, Ahrend at Home, Oormerk en Would You. De webshop is een halfjaar online en het be gint te werken. „De aanvragen stromen bin nen, we vallen ineens op. Veel mensen ko men eerst nog wel even kijken in mijn showroom voor ze een bestelling plaatsen. Maar echt, het gebeurt ook dat tafels via de webshop de deur uitgaan. Er vertrekken bin nenkort zelfs twee tafels in een container naar de Verenigde Staten, bestemd voor de Nederlandse ambassadeur." Ze is zeer tevreden met haar stap, al komt er van ontwerpen niet veel op het moment. „Ik hoop dat ik daar later weer tijd voor vind. Nu ben ik heel druk met een compleet nieuw vak leren waarin het draait om zoek- optimalisatiesystemen, internetaanlevering en kennis vergaren. Ik had gefrustreerd kun nen raken, maar door de gebaande paden te omzeilen, kan ik nu toch goed tafeldesign brengen tegen een redelijke prijs. Dankzij het internet, ja." www.kleinezebra.com www.wannekes.nl www.lillelykke.com www.wisedepartmentstore.nl www.beerdvanstokkum.com www.tafel-design.nl Reageren? redactie.wonen@wegener.nl jb De kunstzinnige tafel Boeg, gemaakt van platen die in de bouw worden gebruikt. Anouk Be deaux verkoopt de tafel via haar webwinkel. PZC zaterdag 13 juni 2009

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 127