Politiek correct in een SUV
'Privé-gebruik auto is beloning in natura'
PREMIÈRE Toyota breidt hybride wagenpark uit met een Lexus RX
VRAAG VAN DE WEEK Waarom fiscale bijtelling?
KORT
Renault Mégane
ook als Estate
Klapdak-cabrio
op Infiniti G37
Er is Maserati
na Kroymans
Als voorloper bij de hybride
auto's - en vooral ook Haags
pleitbezorger van fiscale
vriendelijkheid daarvoor - is
het logisch dat Toyota ook
zijn luxe-dochtermerk Lexus
in de hybride vaart der volke
ren op wil stoten. Het nieuw
ste instrument daarbij is de
Lexus RX 450h.
door Robbert Keegel
Volgende week al rijden we
met de nieuwe editie van
Toyota's trots bij de groe
ne labels, de alweer derde
generatie van de Prius. Maar eerst
nog even de nieuwe Lexus. Die be
vindt zich in een segment waar je
niet zo gauw auto's met groene la
bels aan denkt te treffen, namelijk
bij de SUV's. Deze veelal verguis
de, maar ondanks allerlei crises
tóch een come-back makende au
tosoort is namelijk een categorie
waar met hybride technieken aar
dig wat winst is te behalen.
Winst bij brandstofbesparing,
C02-uitstoot en vooral imagover-
De hybride techniek geeft deze SUV een groen label.
betering. Wie als SUV-rijder voor
'aso' wordt uitgemaakt kan met
een RX 45oh immers leuk ant
woorden dat-ie toch maar mooi
hybride rijdt en dus politiek
hoogst correct bezig is. Welaan, de
ze forse Lexus (wielbasis 2,74 m, ge
wicht 2.110 kilo) heeft een EU-offi-
cieel gemiddeld brandstofverbruik
Ook in een Lexus met groen label kom je niets tekort.
van 6,3 l/ioo km en een koolzuur
gasemissie van 149 g/km.
Dat haal je niet als je dikwijls de
topsnelheid van 200 kilometer per
uur rijdt en evenmin wanneer de
honderdsprint in de mogelijke 7,8
tellen wordt afgelegd, maar de cij
fers leveren een mooi A-label op,
hetgeen de prijs van deze kanjer
drukt tot een vrolijke 69 mille
rond. Voor de nog leverbare RX
350 met alleen een verbrandings
motor bedraagt de minimumprijs
73.600 euro, mede dankzij het E-la-
bel. Tel uit je milieuvriendelijke
winst.
Voor die 69 mille heb je dan een
instapmodel dat allerminst karig is
uitgerust, maar er zijn allerlei aan-
kleedpakketten. Voor een RX
45oh in de topversie 'President'
ben je zomaar 94.600 euro kwijt.
Dan baad je in een lederen interi
eur, omringd door klanken uit een
superbe hifi-installatie van me
neer Mark Levinson, terwijl de
modernste elektronische gadgets
je beschermen, allemaal met een
vriendelijk bpm-tarief
Bij dat alles is de RX voor zijn
doen een voortreffelijke rijmachi-
foto's CPD
ne, ook al gaat er van alles automa
tisch. Zoals de vierwielaandrijving
en het schakelen. Je kunt ook zelf
bevelen dat het hybride systeem
de 3,5-1 V6 buiten werking stelt
en, zolang de stroomvoorraad
strekt, alleen op de twee elektro
motoren rijdt. Verder dan een
paar honderd meter reiken de nik-
kel-metaalhydride accu's echter
niet, maar het is aardig om bijvoor
beeld vanuit een hoteluitrit een
voetgangersgebied te verlaten. Pas
dan wel op, want de ervaring leert
dat wandelaars erg boos kunnen
worden als ze je niet aan horen ko
men.
Als je pas hybride rijdt, is het heel
verleidelijk via het display in de ga
ten te houden wat er allemaal ge
beurt. Of de accu's worden bijgela
den en zo, maar dat leidt wel erg
af En dat terwijl Lexus juist met
bijvoorbeeld een optioneel
head-up display ervoor zorgt dat
je volstrekt bij de les kunt blijven.
Ook verder is de RX 45oh hele
maal bij de tijd met zijn
boord-elektronica. Maar het be
langrijkste is dat je met een SUV
toch politiek correct kunt rijden.
Bertine de Gelder uit Vlissingen mail
de ons: Binnenkort mag ik een lea
seauto uitzoeken van mijn werkge
ver. Hierdoor krijg ik te maken met
bijtelling. Waarom is die fiscale bij
telling er eigenlijk?
Quirinus Leijten van De Wolf
Partners Accountants en
Adviseurs uit Made geeft tekst
en uitleg.
door Lucas Boot
Quirinus Leijten: „Als je van
je werkgever een leaseauto
krijgt aangeboden, neemt
deze de daarbij horende
onderhoud- en brandstofkosten
voor zijn rekening. De Belasting
dienst zegt dan op zijn beurt: 'Ok,
je mag die auto op kosten van de
werkgever ook privé rijden, maar
feitelijk is dit een verkapt salaris
dat niet op het loonstrookje voor
komt'."
De Belastingdienst merkt de lea
seauto daarom aan als beloning in
natura, waarover een bedrag moet
worden afgedragen; de fiscale bij
telling. Tenzij je minder dan 500
privékilometers op jaarbasis
maakt. Kun je met een sluitende
rittenadministratie aantonen dat
je onder dat aantal zit, dan val je
buiten de bijtellingsregeling."
„De hoogte van de bijtelling wordt
bepaald op basis van de catalogus-
waarde plus de opties van de lea
seauto. Nu is het in Nederland zo
geregeld dat schone en zuinige au
to's in een gunstiger bijtellingscate-
gorie vallen. De Belastingdienst
hanteert er drie: 25%, 20% en 14%.
Per 1 januari 2010 komt daar zeer
waarschijnlijk ook een regeling
van 10% bij, speciaal voor elektri
sche auto's. Over de bijtelling
wbl in
Quirinus Leijten van De Wolf Partners Accountant en Adviseurs uit Made
geeft uitleg over de fiscale bijtelling. foto Ron Magielse
K.
K¥<tnKP'
Geheel volgens plan en ver
wachting maakt nu ook de
vijfde telg in de nieuwe Renault
Mégane-familie zijn opwachting.
Na de vijfdeurs Hatchback, de drie-
deurs Coupé, de Scénic en de
Grand Scénic is het nu de beurt
aan de Mégane Estate.
Ook hier stapte Renault af van de
benaming Grand Tour. Net als
Hatchback en Coupé wordt de
Estate in Renaults fabriek in het
Spaanse Valencia gebouwd. De
wielbasis is met 62 mm verlengd
tot 2,702 m. De laadruimte is van
524 liter tot een ferme 1.600 liter
uit te breiden.
Net als bij de rest van de familie
valt er motorisch te kiezen uit zes
benzinemotoren en acht diesels.
De productie is al gestart, dus be
stellen kan ook. Vanaf 18.900 euro.
wordt loonbelasting ingehouden
door de werkgever."
Hebt u ook een vraag? Mail dan
naar de redactie.
Infiniti, de luxetak van Nissan
die sinds begin dit jaar ook in
ons land wordt geleverd - door
een dealer in Amsterdam en een
tje in Rotterdam - meldt meteen
al gezinsuitbreiding. Naast de twee
SUV's, de G37 sedan en coupé is
er nu ook de G37 cabrio, die eind
vorig jaar debuteerde op de auto
show van Los Angeles. Het is on
danks zijn driedelige metalen klap
dak (open of dicht in 25 seconden)
een spectaculaire schoonheid, die
vanaf 71.750 euro te koop is. De
3,7-liter V6 verzorgt een topsnel
heid van 250 kilomter per uur en
een honderdsprint in 6,2 tellen.
Het faillissement van het Kroy-
mans-concern heeft ook con
sequenties voor de import van Ma
serati. Het distributiecontract met
Kroymans Hilversum was al eer
der opgezegd en zou per septem
ber 2009 eindigen. Door het recen
te faillissement van dit bedrijf zijn
daar alle activiteiten per direct
stopgezet voor zowel verkoop als
service van Maserati.
Binnen de regio is Hessing's Auto
bedrijven in Utrecht nu de dichtst
bijzijnde officiële distributeur en
het officiële servicepunt van Mase
rati. Het Maserati-netwerk in Ne
derland bestaat verder uit de distri
buteurs en servicepunten Driessen
Maserati in Eindhoven, Munster
huis Sportscars in Hengelo en het
servicepunt Franco Auto in
Kwintsheul. Zie ook de Dealer Lo
cator op de website.
www.maserati.com