Politiek correct in een SUV 'Privé-gebruik auto is beloning in natura' PREMIÈRE Toyota breidt hybride wagenpark uit met een Lexus RX VRAAG VAN DE WEEK Waarom fiscale bijtelling? KORT Renault Mégane ook als Estate Klapdak-cabrio op Infiniti G37 Er is Maserati na Kroymans Als voorloper bij de hybride auto's - en vooral ook Haags pleitbezorger van fiscale vriendelijkheid daarvoor - is het logisch dat Toyota ook zijn luxe-dochtermerk Lexus in de hybride vaart der volke ren op wil stoten. Het nieuw ste instrument daarbij is de Lexus RX 450h. door Robbert Keegel Volgende week al rijden we met de nieuwe editie van Toyota's trots bij de groe ne labels, de alweer derde generatie van de Prius. Maar eerst nog even de nieuwe Lexus. Die be vindt zich in een segment waar je niet zo gauw auto's met groene la bels aan denkt te treffen, namelijk bij de SUV's. Deze veelal verguis de, maar ondanks allerlei crises tóch een come-back makende au tosoort is namelijk een categorie waar met hybride technieken aar dig wat winst is te behalen. Winst bij brandstofbesparing, C02-uitstoot en vooral imagover- De hybride techniek geeft deze SUV een groen label. betering. Wie als SUV-rijder voor 'aso' wordt uitgemaakt kan met een RX 45oh immers leuk ant woorden dat-ie toch maar mooi hybride rijdt en dus politiek hoogst correct bezig is. Welaan, de ze forse Lexus (wielbasis 2,74 m, ge wicht 2.110 kilo) heeft een EU-offi- cieel gemiddeld brandstofverbruik Ook in een Lexus met groen label kom je niets tekort. van 6,3 l/ioo km en een koolzuur gasemissie van 149 g/km. Dat haal je niet als je dikwijls de topsnelheid van 200 kilometer per uur rijdt en evenmin wanneer de honderdsprint in de mogelijke 7,8 tellen wordt afgelegd, maar de cij fers leveren een mooi A-label op, hetgeen de prijs van deze kanjer drukt tot een vrolijke 69 mille rond. Voor de nog leverbare RX 350 met alleen een verbrandings motor bedraagt de minimumprijs 73.600 euro, mede dankzij het E-la- bel. Tel uit je milieuvriendelijke winst. Voor die 69 mille heb je dan een instapmodel dat allerminst karig is uitgerust, maar er zijn allerlei aan- kleedpakketten. Voor een RX 45oh in de topversie 'President' ben je zomaar 94.600 euro kwijt. Dan baad je in een lederen interi eur, omringd door klanken uit een superbe hifi-installatie van me neer Mark Levinson, terwijl de modernste elektronische gadgets je beschermen, allemaal met een vriendelijk bpm-tarief Bij dat alles is de RX voor zijn doen een voortreffelijke rijmachi- foto's CPD ne, ook al gaat er van alles automa tisch. Zoals de vierwielaandrijving en het schakelen. Je kunt ook zelf bevelen dat het hybride systeem de 3,5-1 V6 buiten werking stelt en, zolang de stroomvoorraad strekt, alleen op de twee elektro motoren rijdt. Verder dan een paar honderd meter reiken de nik- kel-metaalhydride accu's echter niet, maar het is aardig om bijvoor beeld vanuit een hoteluitrit een voetgangersgebied te verlaten. Pas dan wel op, want de ervaring leert dat wandelaars erg boos kunnen worden als ze je niet aan horen ko men. Als je pas hybride rijdt, is het heel verleidelijk via het display in de ga ten te houden wat er allemaal ge beurt. Of de accu's worden bijgela den en zo, maar dat leidt wel erg af En dat terwijl Lexus juist met bijvoorbeeld een optioneel head-up display ervoor zorgt dat je volstrekt bij de les kunt blijven. Ook verder is de RX 45oh hele maal bij de tijd met zijn boord-elektronica. Maar het be langrijkste is dat je met een SUV toch politiek correct kunt rijden. Bertine de Gelder uit Vlissingen mail de ons: Binnenkort mag ik een lea seauto uitzoeken van mijn werkge ver. Hierdoor krijg ik te maken met bijtelling. Waarom is die fiscale bij telling er eigenlijk? Quirinus Leijten van De Wolf Partners Accountants en Adviseurs uit Made geeft tekst en uitleg. door Lucas Boot Quirinus Leijten: „Als je van je werkgever een leaseauto krijgt aangeboden, neemt deze de daarbij horende onderhoud- en brandstofkosten voor zijn rekening. De Belasting dienst zegt dan op zijn beurt: 'Ok, je mag die auto op kosten van de werkgever ook privé rijden, maar feitelijk is dit een verkapt salaris dat niet op het loonstrookje voor komt'." De Belastingdienst merkt de lea seauto daarom aan als beloning in natura, waarover een bedrag moet worden afgedragen; de fiscale bij telling. Tenzij je minder dan 500 privékilometers op jaarbasis maakt. Kun je met een sluitende rittenadministratie aantonen dat je onder dat aantal zit, dan val je buiten de bijtellingsregeling." „De hoogte van de bijtelling wordt bepaald op basis van de catalogus- waarde plus de opties van de lea seauto. Nu is het in Nederland zo geregeld dat schone en zuinige au to's in een gunstiger bijtellingscate- gorie vallen. De Belastingdienst hanteert er drie: 25%, 20% en 14%. Per 1 januari 2010 komt daar zeer waarschijnlijk ook een regeling van 10% bij, speciaal voor elektri sche auto's. Over de bijtelling wbl in Quirinus Leijten van De Wolf Partners Accountant en Adviseurs uit Made geeft uitleg over de fiscale bijtelling. foto Ron Magielse K. K¥<tnKP' Geheel volgens plan en ver wachting maakt nu ook de vijfde telg in de nieuwe Renault Mégane-familie zijn opwachting. Na de vijfdeurs Hatchback, de drie- deurs Coupé, de Scénic en de Grand Scénic is het nu de beurt aan de Mégane Estate. Ook hier stapte Renault af van de benaming Grand Tour. Net als Hatchback en Coupé wordt de Estate in Renaults fabriek in het Spaanse Valencia gebouwd. De wielbasis is met 62 mm verlengd tot 2,702 m. De laadruimte is van 524 liter tot een ferme 1.600 liter uit te breiden. Net als bij de rest van de familie valt er motorisch te kiezen uit zes benzinemotoren en acht diesels. De productie is al gestart, dus be stellen kan ook. Vanaf 18.900 euro. wordt loonbelasting ingehouden door de werkgever." Hebt u ook een vraag? Mail dan naar de redactie. Infiniti, de luxetak van Nissan die sinds begin dit jaar ook in ons land wordt geleverd - door een dealer in Amsterdam en een tje in Rotterdam - meldt meteen al gezinsuitbreiding. Naast de twee SUV's, de G37 sedan en coupé is er nu ook de G37 cabrio, die eind vorig jaar debuteerde op de auto show van Los Angeles. Het is on danks zijn driedelige metalen klap dak (open of dicht in 25 seconden) een spectaculaire schoonheid, die vanaf 71.750 euro te koop is. De 3,7-liter V6 verzorgt een topsnel heid van 250 kilomter per uur en een honderdsprint in 6,2 tellen. Het faillissement van het Kroy- mans-concern heeft ook con sequenties voor de import van Ma serati. Het distributiecontract met Kroymans Hilversum was al eer der opgezegd en zou per septem ber 2009 eindigen. Door het recen te faillissement van dit bedrijf zijn daar alle activiteiten per direct stopgezet voor zowel verkoop als service van Maserati. Binnen de regio is Hessing's Auto bedrijven in Utrecht nu de dichtst bijzijnde officiële distributeur en het officiële servicepunt van Mase rati. Het Maserati-netwerk in Ne derland bestaat verder uit de distri buteurs en servicepunten Driessen Maserati in Eindhoven, Munster huis Sportscars in Hengelo en het servicepunt Franco Auto in Kwintsheul. Zie ook de Dealer Lo cator op de website. www.maserati.com

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 51