'Capri als mijn rode draad'
Audi TT kon nog wat sneller
KLASSIEKER Wim Davidse en zijn Ford Capri 2300 GT uit 1969
PREMIERE Duitse fabrikant presenteert de RS-versie: een echte sportauto.
door Lucas Boot
n de jaren zestig was de Ford
Mustang in de Verenigde Sta
ten immens populair. De com
binatie van een krachtige mo
tor met een karakteristiek uiterlijk
en een gunstige aanschafprijs
bleek een weergaloze succesformu
le. Ford probeerde met de intro
ductie van de Capri in 1969 hetzelf
de kunstje op Europese bodem te
flikken. En, hét lukte. In datzelfde
jaar zag Wim Davidse uit Middel
burg de Capri voorbijkomen op
zijn zwart-wittelevisie. „Ik wist
het meteen. Dat is mijn auto!", ver
telt de Capri-fan met veel enthou
siasme. De Zeeuw was zo hotelde-
botel van de ruige Ford, dat hij
vóór z'n achttiende al een 2300 GT
(met zescilinder) op de kop tikte.
Door de jaren heen heeft Davidse
tientallen Capri's gereden. „Die au
to loopt als een rode draad door
m'n leven. Het is een ziekte waar
gelukkig geen geneesmiddel voor
is." Wat maakt 'm dan zo speciaal?
„Dat is het Capri-gevoel wat je
hebt of niet. Als mensen vragen
wat dat gevoel inhoudt, zeg ik al
tijd: als ik de wagen terugzet in de
garage en de warme lucht eronder
vandaan komt en je ruikt de auto;
dat is Capri! "Als Mitsubishi er niet
was geweest, had Davidse gezegd
'dat is Colt!'. Want zo zou de Ford
in eerste instantie heten, ware het
niet dat de Japanners die naam al
hadden geclaimd.
De Capri viert dit jaar zijn veertig
ste verjaardag en werd gebouwd
tussen 1969 en 1986. In '86, toen
de laatste Capri van de band rolde,
waren er meer dan twee miljoen
exemplaren verkocht. Een mijl
paal. Ook op sportief gebied was
het een geslaagd model. Zo won
de Capri verschillende Europese
toerwagenkampioenschappen en
24-uurs races op de Nürburgring
en op het even roemruchte Circuit
de La Sarthe in Le Mans. Davidse:
„In de racerij was de Capri domi
nant. Ford ging de strijd aan met
de grote concurrent BMW. Dat wa
ren pas spannende tijden."
Hebt u ook een bijzondere auto?
Mail dan naar redactie@pzc.nl
Wim Davidse uit Middelburg met
zijn Ford Capri. De Middelburger
was zo hoteldebotel van de ruige
Ford, dat hij vóór zijn achttiende al
een 2300 GT (met zescilinder) op
de kop tikte.
De Audi TT had dankzij een
geheel nieuw ontwerp zijn al
oude dameskappersau-
to-imago al in 2006 afge
schud, maar Audi bevestigt
nu nog eens nadrukkelijk dat
het een echte sportauto is
geworden door er een
RS-versie van te presente
ren.
door Robert Keegel
Eigenlijk had de TTS dat
klusje al geklaard, maar om
een nauw aansluitend
sportautoprogramma te
presenteren diende er nog een
leemte gevuld te worden tussen
dat lekkere ding en de topper R8.
In het jaar dat het eeuwfeest van
Audi wordt gevierd grepen de inge
nieurs daarom terug op het motor
type van de oer-quattro, de eerste
stap van Audi op het sportieve
pad: een vijfcilinder in lijn mét tur
bo.
Het uitgangspunt daarvoor schijnt
gevonden te zijn in een 2,5-liter
vijfpittter die ooit eens in een VW
Jetta op de Amerikaanse markt
werd geschroefd, waarop dan mo
derne directie brandstofinspuiting
werd gemonteerd.
En die turbo dus, die het vermo
gen opschroeft tot een meer dan
Was de Audi TT al vlotter dan ooit, als RS sprint hij in nog geen vijf tellen naar de honderd kilometer per uur.
imposante 340 pk. Gat gevuld,
want dat zit mooi tussen de 272 pk
van de tweeliter TTS en de 420
paarden van de R8 (waar inmid
dels ook een tiencilinder met 525
pk in te koop is).
Was de TT al vlotter dan ooit, als
RS sprint hij in nog geen vijf tel
len naar de honderd, terwijl de
topsnelheid kunstmatig is be
grensd op die bekende 250 kilome
ter per uur. De dealer kan die li
miet ook opschroeven tot 280 kilo
meter per uur, iets waar weglig-
ging en remmen van de RS ruim
schoots op zijn berekend. Maar
wellicht niet iedere koper op is bre
kend, zodat die naar een cursus
van Audi (die niet goedkoop is)
moet voordat de ingreep wordt uit
gevoerd.
Zonder die bijles konden we zo'n
snelle TT RS wel even aan de tand
voelen op dat gezellige circuit van
het Belgische Zolder, waar onder
meer duidelijk werd dat de TT RS
met zijn straffere onderstel - en ui
teraard de Quattro-vierwielaandrij-
ving - verregaand neutraal blijft in
ook de snelst genomen bochten.
Voor op een biljartlaken als het as
falt van deze 'Omloop van Terlae-
men' heb je ook de optie niet no
dig van de verder zo voortreffelijke
'magnetic ride' die Audi ook op de
TT beschikbaar heeft.
Om de verhoogde prestaties te on
derbouwen zitten er kleppen in de
uitlaat die in de hogere toerenre-
gionen opengaan en dan de wel
lekkere vijfpitsbrom doen over
gaan in een wat rauwere, maar
nog altijd sonore brul. Uiterlijk
zien we een beetje uitgeklopte
wielkasten, nog grotere luchthap-
pers voor en een goedkoop-aan
doend achterspoilertje. Gelukkig
kan dat op verzoek achterwege blij
ven.
De Audi TT RS is er vanaf 76 mil
le, als cabrio komt daar vier mille
bovenop.
foto's GPD
De cabrioversie van de Audi TT RS.
Het interieur is typisch Audi, fraai en schitterend.
Lelijk spoilertje, de rest is prachtig.