'Capri als mijn rode draad' Audi TT kon nog wat sneller KLASSIEKER Wim Davidse en zijn Ford Capri 2300 GT uit 1969 PREMIERE Duitse fabrikant presenteert de RS-versie: een echte sportauto. door Lucas Boot n de jaren zestig was de Ford Mustang in de Verenigde Sta ten immens populair. De com binatie van een krachtige mo tor met een karakteristiek uiterlijk en een gunstige aanschafprijs bleek een weergaloze succesformu le. Ford probeerde met de intro ductie van de Capri in 1969 hetzelf de kunstje op Europese bodem te flikken. En, hét lukte. In datzelfde jaar zag Wim Davidse uit Middel burg de Capri voorbijkomen op zijn zwart-wittelevisie. „Ik wist het meteen. Dat is mijn auto!", ver telt de Capri-fan met veel enthou siasme. De Zeeuw was zo hotelde- botel van de ruige Ford, dat hij vóór z'n achttiende al een 2300 GT (met zescilinder) op de kop tikte. Door de jaren heen heeft Davidse tientallen Capri's gereden. „Die au to loopt als een rode draad door m'n leven. Het is een ziekte waar gelukkig geen geneesmiddel voor is." Wat maakt 'm dan zo speciaal? „Dat is het Capri-gevoel wat je hebt of niet. Als mensen vragen wat dat gevoel inhoudt, zeg ik al tijd: als ik de wagen terugzet in de garage en de warme lucht eronder vandaan komt en je ruikt de auto; dat is Capri! "Als Mitsubishi er niet was geweest, had Davidse gezegd 'dat is Colt!'. Want zo zou de Ford in eerste instantie heten, ware het niet dat de Japanners die naam al hadden geclaimd. De Capri viert dit jaar zijn veertig ste verjaardag en werd gebouwd tussen 1969 en 1986. In '86, toen de laatste Capri van de band rolde, waren er meer dan twee miljoen exemplaren verkocht. Een mijl paal. Ook op sportief gebied was het een geslaagd model. Zo won de Capri verschillende Europese toerwagenkampioenschappen en 24-uurs races op de Nürburgring en op het even roemruchte Circuit de La Sarthe in Le Mans. Davidse: „In de racerij was de Capri domi nant. Ford ging de strijd aan met de grote concurrent BMW. Dat wa ren pas spannende tijden." Hebt u ook een bijzondere auto? Mail dan naar redactie@pzc.nl Wim Davidse uit Middelburg met zijn Ford Capri. De Middelburger was zo hoteldebotel van de ruige Ford, dat hij vóór zijn achttiende al een 2300 GT (met zescilinder) op de kop tikte. De Audi TT had dankzij een geheel nieuw ontwerp zijn al oude dameskappersau- to-imago al in 2006 afge schud, maar Audi bevestigt nu nog eens nadrukkelijk dat het een echte sportauto is geworden door er een RS-versie van te presente ren. door Robert Keegel Eigenlijk had de TTS dat klusje al geklaard, maar om een nauw aansluitend sportautoprogramma te presenteren diende er nog een leemte gevuld te worden tussen dat lekkere ding en de topper R8. In het jaar dat het eeuwfeest van Audi wordt gevierd grepen de inge nieurs daarom terug op het motor type van de oer-quattro, de eerste stap van Audi op het sportieve pad: een vijfcilinder in lijn mét tur bo. Het uitgangspunt daarvoor schijnt gevonden te zijn in een 2,5-liter vijfpittter die ooit eens in een VW Jetta op de Amerikaanse markt werd geschroefd, waarop dan mo derne directie brandstofinspuiting werd gemonteerd. En die turbo dus, die het vermo gen opschroeft tot een meer dan Was de Audi TT al vlotter dan ooit, als RS sprint hij in nog geen vijf tellen naar de honderd kilometer per uur. imposante 340 pk. Gat gevuld, want dat zit mooi tussen de 272 pk van de tweeliter TTS en de 420 paarden van de R8 (waar inmid dels ook een tiencilinder met 525 pk in te koop is). Was de TT al vlotter dan ooit, als RS sprint hij in nog geen vijf tel len naar de honderd, terwijl de topsnelheid kunstmatig is be grensd op die bekende 250 kilome ter per uur. De dealer kan die li miet ook opschroeven tot 280 kilo meter per uur, iets waar weglig- ging en remmen van de RS ruim schoots op zijn berekend. Maar wellicht niet iedere koper op is bre kend, zodat die naar een cursus van Audi (die niet goedkoop is) moet voordat de ingreep wordt uit gevoerd. Zonder die bijles konden we zo'n snelle TT RS wel even aan de tand voelen op dat gezellige circuit van het Belgische Zolder, waar onder meer duidelijk werd dat de TT RS met zijn straffere onderstel - en ui teraard de Quattro-vierwielaandrij- ving - verregaand neutraal blijft in ook de snelst genomen bochten. Voor op een biljartlaken als het as falt van deze 'Omloop van Terlae- men' heb je ook de optie niet no dig van de verder zo voortreffelijke 'magnetic ride' die Audi ook op de TT beschikbaar heeft. Om de verhoogde prestaties te on derbouwen zitten er kleppen in de uitlaat die in de hogere toerenre- gionen opengaan en dan de wel lekkere vijfpitsbrom doen over gaan in een wat rauwere, maar nog altijd sonore brul. Uiterlijk zien we een beetje uitgeklopte wielkasten, nog grotere luchthap- pers voor en een goedkoop-aan doend achterspoilertje. Gelukkig kan dat op verzoek achterwege blij ven. De Audi TT RS is er vanaf 76 mil le, als cabrio komt daar vier mille bovenop. foto's GPD De cabrioversie van de Audi TT RS. Het interieur is typisch Audi, fraai en schitterend. Lelijk spoilertje, de rest is prachtig.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 49