Auto
Topvermaak a een halve ton
TIEN AUTOVRACEN AAN:
Tessa Hermus (26) uit Terneuzen. Tessa is thuisver-
pleegkundige en springt ook bij in de horeca. Na
enige aarzeling geeft ze toe gek op auto's te zijn.
Moeite met
afscheid nemen?
AUTOTEST Ford Focus RS is een wild beest, maar niet ontembaar
Kees Groeneveld, Auto Adria, Goes
Vrijdag 12 juni 2009 3
door Wout Bareman
In wat voor auto rij je?
In een Fiat Grande Punto. Prima
wagentje. Ik heb het in september
vorig jaar nieuw gekocht.
In wat voor auto zou je willen
rijden?
M'n hartewens: een Audi Cabrio
of een Volvo Cabrio. Maar of me
dat ooit lukt...
Wat vind je de lelijkste auto?
Een Smart. Eng ding. M'n zus had
er één. Als ze me ergens ophaalde,
sprak ik een straat verder af
Waaraan erger je je in het ver
keer?
Aan Belgen, die niet weten dat je
ook op een weg met een groene
baan 100 mag rijden. Die rijden
dan 80 kilometer. Ja, en dan pas
seer ik wel eens, terwijl dat natuur
lijk niet mag.
Belgen stoppen bij een rotonde
ook altijd voor overstekende fiet
sers. Levensgevaarlijk! Ik erger me
ook aan automobilisten, die ge
woon parkeren op een plaats voor
vergunninghouders.
Heb je een onhebbelijkheid als
chauffeur?
Ja, gas geven als het licht al op
oranje staat. En als je ergens maar
60 mag, rij ik altijd 65 of 70. Nooit
30 kilometer te hard, want dan
krijg je een aantekening.
Wat is de hoogste snelheid, die
je ooit reed?
Ik denk 190 op de snelweg naar
Utrecht. Dat was met de vorige au
to van m'n moeder, een Nissan Pri-
mera. We waren met z'n vieren;
gewoon even proberen.
Wanneer kreeg je voor het laat
ste een bekeuring?
Dat is, voor zover ik me herinner,
al een tijd geleden. Toen ik nog in
Gent studeerde en daar ook woon
de, kreeg een hele stapel parkeer
boetes. Om uit te proberen heb ik
er een keer twee niet betaald.
Nooit meer iets gehoord.
In hoeveel keer heb je je rijbe
wijs gehaald?
In één keer, na 30 lessen in één
maand. Goed hè?
Welke verkeersregels zou je wil
len veranderen?
Dat fietsers en bromfietsers altijd
automatisch het gelijk aan hun
kant hebben, wat ze ook uitvreten
in het verkeer. Als automobilist
moet je maar aantonen, dat je on
schuldig bent. Absurd!
Wat voor type automobilist ben
je?
Veilig, maar wel een doorrijder.
Vlissingen
Te; (0118)424000
Terneuzen
Tel. (0115) 647333
Volkswagen is de uitvinder van het genre: de Golf GTI
was de eerste 'hot hatch'. Het antwoord van Ford is
verpletterend: de Focus RS.
door Robbert Keegel
Het is niet de eerste Focus
met de veelbetekenende
initialen RS, die staan
voor Rally Sport, maar
wel de krachtigste ooit. Hij is geba
seerd op de ook niet misselijke Fo
cus ST, maar werd door de rallyaf
deling voorzien van zaken die de
ze Ford in het wereldkampioen
schap rally's eindelijk de ongenaak
bare Sebastien Loeb in zijn Citro
en eens het vuur na aan de sche
nen kan leggen.
Waar de ST met zijn 225 pk al ge
hakt maakt van de rappe, maar erg
vriendelijke VW GTI, steekt de RS
de complete concurrentie in z'n
broekzak en levert prestaties van
Porsche-kaliber - maar dan zowat
voor de halve prijs. Om precies te
zijn knalt hij 305 pk uit zijn van
Volvo afkomstige 2,5-liter vijfcilin
der turbomotor, hetgeen een top
snelheid van 263 kilometer per
uur oplevert en een verbluffende
acceleratie van 0-100 km/h in 5,9
sec.
Denk niet dat dit wilde beest daar
mee ontembaar is. In tegendeel,
want met zijn enorme souplesse
(trekkracht 440 Nm tussen de
2.300 en 4.500 omw/min) laat hij
zich doodkalm en hoogst gewillig,
zonder een zweem van nervositeit
door normaal verkeer sturen.
Alleen, om rustig en comfortabel
te toeren is de RS wel wat té hard
op z'n wielen gezet.
Ondanks het meer dan voortreffe
lijke meubilair, waarbij de fantas
tische Recaro-kuipstoelen zelfs
met leer overtrokken kunnen wor
den, krijg je ieder ribbeltje in het
wegdek meedogenloos naar de
wervelkolom doorgeseind. Daar
helpt maar één ding tegen: gas ge
ven. Want dan krijgt de RS vleu
gels, waarbij die van dat opwekken
de drankje - Flügel - geheel in het
niet vallen.
Bij de vorige editie leidde de te
straffe afstelling tot een brutale on
handelbaarheid op alle andere
soorten wegdek dan de spreek
woordelijke biljartlakens van de
goede racecircuits. Bij het accelere
ren veroorzaakten ook de kleinste
oneffenheden tot tomeloze stuur-
reacties, die het wegsprinten on
vermijdelijk de zigzagkoers van
een startende schaatser opdrong.
Geen pretje.
Ford heeft dat bijna geheel onder
vangen door toepassing van zoge
heten 'RevoKnuckle' in plaats van
de gebruikelijke McPherson veerbe-
nen. Die ook wel bij diesels met
enorme koppels toegepaste con
structie kent een tweedelig schar-
niergewricht, waar dat van de McP-
hersonpoot uit één stuk bestaat.
De geometrie is zodanig dat de op
de voorwielen uitgeoefende krach
ten bij het accelereren niet resulte
ren in ongewenst stuurgedrag. Met
andere woorden: het is afgelopen
met het 'schaatsen'. Het Quaife
sperdifferentieel is ongewijzigd
overgenomen.
Bijna, althans, want op een nat
wegdek kunnen ook de Revo-
Knuckles de zaak niet helemaal
neutraal houden. Maar onder die
omstandigheden wil je toch niet
vol op het gas. Tenslotte is de grip
van de rubberwalsen van Conti
nental, met de maat 235/35 R19,
ook niet oneindig.
Ze hebben trouwens profiel ge
noeg om aquaplaneren verregaand
te bestrijden - en dat kunnen we
weten, want tijdens de periode dat
De Recaro's in de Focus RS kunnen zelfs met leer worden bekleed, foto CPD
we de Focus RS te gast hadden
was het voornamelijk erg nat op
straat.
Dat nam niet weg dat we een enor
me hoeveelheid plezier met de RS
hebben gehad. Jammer alleen
dat-ie wel érg opzichtig is. Het
knalgroen vind ik eerlijk gezegd
foeilelijk, maar het past buitenge
woon bij deze gifkikker - en het
slaat allerminst op het bijpassende
energielabel. De RS kan ook in
een vervaarlijk blauw worden gele
verd, of in het wit dat de autofabri
kanten ons om onnaspeurlijke re
denen zo graag opdringen, tegen
woordig.
In alle gevallen heeft echter de gi
gantische achterspoiler een afwij
kende kleur en dat maakt het al
leen maar erger. Natuurlijk heeft
het ding een functie, druk de ach
terkant bij hogere snelheden wat
geruststellender op de weg, maar
je kunt hem toch ook in de carros-
seriekleur mééspuiten? Ik ben ver
zot op dit genre 'opgekietelde' ge
zinsauto's, maar de lol is nu juist
dat het er niét aan af moet kun
nen zien.
Ik heb me dan ook wel een beetje
geschaamd, in de Focus RS. Niet
zozeer onder de afkeurende blik
ken van keurige, politiek correcte
zeikerds, maar juist van de foute
knulletjes met hun achterstevoren
gedraaide petjes. Misschien maakt
Ford nog wel eens zo'n suffe Fo
cus Sedan met RS-techniek.
Reken er niet op, ze willen graag
voor dit brok toptechniek uitko
men. Het is en blijft immers een
knap staaltje: een driedeurs hatch
back, met een wielbasis van 2,64
en een normale bagageruimte van
385/1.245 liter, met airco, Sony au-
diosysteem, geinige extra meter-
„De RS is een auto waarvan het hart sneller gaat
kloppen. De Ford beschikt daarnaast over
vooruitstrevende techniek, waardoor het
vermogen via de voorwielen op een
gecontroleerde manier op de weg wordt gezet.
Dit zogenaamde Revo Knuckle-systeem is uniek."
tjes en nog een heleboel leuks,
waarbij de adembenemend presta
ties en de ongekende stuurprecisie
weergaloos zijn.
Daarbij valt het officiële brandstof
verbruik best mee: 9,4 liter. Ver
wacht niet dat dit in de praktijk
ook maar benaderbaar is. De kool-
zuurgasuitstoot van 225 g/km le
vert hem een E-label op. Voordat
Milieudefensie gaat joelen: er zijn
er maar vijftig voor de Nederland
se markt bestemd. Hij kost precies
een halve ton.
Concurrenten
Audi S3.
Bloedsnelle versie van luxe-neef
van VW Golf, verdeelt als quattro
z'n power over vier wielen. Ook
als Sportback. Wielbasis 2,58 m' ba
gage 280-1.010 1. Gewicht 1.455 kg.
Benzine 2,0 1, 265 pk. Top 250
km/h, 0-100 in 5,7 sec. Verkrijg
baar vanaf 48.960 euro.
BMW I30i.
Hoewel een M-versie in de lijn der
verwachting ligt, is de 130 tot nu
toe de topper. Power genoeg. Ook
als coupé en cabrio. Wielbasis 2,66
m' bagage 330-1.150 1. Gewicht
1-375 kg. Benzine 3,0 1, 265 pk. Top
250 km/h, 0-100 in 6,0 sec. Vanaf
43-575 euro.
Volkswagen Golf GTI.
Al sinds 1975 hét icoon van de met
mate opgevoerde gezinsauto. Uitge-
balanceerder dan ooit. Als 3- of
5-d. Wielbasis 2,58 m' bagage
350-1.305 1. Gewicht 1.366 kg. Ben
zine 1,8 1, 210 pk. Top 240 km/h,
0-100 in 6,9 sec. Vanaf 31.650 euro.
Ontvang 2.500,- afscheids
premie voor uw oude auto.
•vraag naar de voorwaarden.
f PI AUTO POPPE
Te;. (0113)542500 hJ 5£,„.