Auto Topvermaak a een halve ton TIEN AUTOVRACEN AAN: Tessa Hermus (26) uit Terneuzen. Tessa is thuisver- pleegkundige en springt ook bij in de horeca. Na enige aarzeling geeft ze toe gek op auto's te zijn. Moeite met afscheid nemen? AUTOTEST Ford Focus RS is een wild beest, maar niet ontembaar Kees Groeneveld, Auto Adria, Goes Vrijdag 12 juni 2009 3 door Wout Bareman In wat voor auto rij je? In een Fiat Grande Punto. Prima wagentje. Ik heb het in september vorig jaar nieuw gekocht. In wat voor auto zou je willen rijden? M'n hartewens: een Audi Cabrio of een Volvo Cabrio. Maar of me dat ooit lukt... Wat vind je de lelijkste auto? Een Smart. Eng ding. M'n zus had er één. Als ze me ergens ophaalde, sprak ik een straat verder af Waaraan erger je je in het ver keer? Aan Belgen, die niet weten dat je ook op een weg met een groene baan 100 mag rijden. Die rijden dan 80 kilometer. Ja, en dan pas seer ik wel eens, terwijl dat natuur lijk niet mag. Belgen stoppen bij een rotonde ook altijd voor overstekende fiet sers. Levensgevaarlijk! Ik erger me ook aan automobilisten, die ge woon parkeren op een plaats voor vergunninghouders. Heb je een onhebbelijkheid als chauffeur? Ja, gas geven als het licht al op oranje staat. En als je ergens maar 60 mag, rij ik altijd 65 of 70. Nooit 30 kilometer te hard, want dan krijg je een aantekening. Wat is de hoogste snelheid, die je ooit reed? Ik denk 190 op de snelweg naar Utrecht. Dat was met de vorige au to van m'n moeder, een Nissan Pri- mera. We waren met z'n vieren; gewoon even proberen. Wanneer kreeg je voor het laat ste een bekeuring? Dat is, voor zover ik me herinner, al een tijd geleden. Toen ik nog in Gent studeerde en daar ook woon de, kreeg een hele stapel parkeer boetes. Om uit te proberen heb ik er een keer twee niet betaald. Nooit meer iets gehoord. In hoeveel keer heb je je rijbe wijs gehaald? In één keer, na 30 lessen in één maand. Goed hè? Welke verkeersregels zou je wil len veranderen? Dat fietsers en bromfietsers altijd automatisch het gelijk aan hun kant hebben, wat ze ook uitvreten in het verkeer. Als automobilist moet je maar aantonen, dat je on schuldig bent. Absurd! Wat voor type automobilist ben je? Veilig, maar wel een doorrijder. Vlissingen Te; (0118)424000 Terneuzen Tel. (0115) 647333 Volkswagen is de uitvinder van het genre: de Golf GTI was de eerste 'hot hatch'. Het antwoord van Ford is verpletterend: de Focus RS. door Robbert Keegel Het is niet de eerste Focus met de veelbetekenende initialen RS, die staan voor Rally Sport, maar wel de krachtigste ooit. Hij is geba seerd op de ook niet misselijke Fo cus ST, maar werd door de rallyaf deling voorzien van zaken die de ze Ford in het wereldkampioen schap rally's eindelijk de ongenaak bare Sebastien Loeb in zijn Citro en eens het vuur na aan de sche nen kan leggen. Waar de ST met zijn 225 pk al ge hakt maakt van de rappe, maar erg vriendelijke VW GTI, steekt de RS de complete concurrentie in z'n broekzak en levert prestaties van Porsche-kaliber - maar dan zowat voor de halve prijs. Om precies te zijn knalt hij 305 pk uit zijn van Volvo afkomstige 2,5-liter vijfcilin der turbomotor, hetgeen een top snelheid van 263 kilometer per uur oplevert en een verbluffende acceleratie van 0-100 km/h in 5,9 sec. Denk niet dat dit wilde beest daar mee ontembaar is. In tegendeel, want met zijn enorme souplesse (trekkracht 440 Nm tussen de 2.300 en 4.500 omw/min) laat hij zich doodkalm en hoogst gewillig, zonder een zweem van nervositeit door normaal verkeer sturen. Alleen, om rustig en comfortabel te toeren is de RS wel wat té hard op z'n wielen gezet. Ondanks het meer dan voortreffe lijke meubilair, waarbij de fantas tische Recaro-kuipstoelen zelfs met leer overtrokken kunnen wor den, krijg je ieder ribbeltje in het wegdek meedogenloos naar de wervelkolom doorgeseind. Daar helpt maar één ding tegen: gas ge ven. Want dan krijgt de RS vleu gels, waarbij die van dat opwekken de drankje - Flügel - geheel in het niet vallen. Bij de vorige editie leidde de te straffe afstelling tot een brutale on handelbaarheid op alle andere soorten wegdek dan de spreek woordelijke biljartlakens van de goede racecircuits. Bij het accelere ren veroorzaakten ook de kleinste oneffenheden tot tomeloze stuur- reacties, die het wegsprinten on vermijdelijk de zigzagkoers van een startende schaatser opdrong. Geen pretje. Ford heeft dat bijna geheel onder vangen door toepassing van zoge heten 'RevoKnuckle' in plaats van de gebruikelijke McPherson veerbe- nen. Die ook wel bij diesels met enorme koppels toegepaste con structie kent een tweedelig schar- niergewricht, waar dat van de McP- hersonpoot uit één stuk bestaat. De geometrie is zodanig dat de op de voorwielen uitgeoefende krach ten bij het accelereren niet resulte ren in ongewenst stuurgedrag. Met andere woorden: het is afgelopen met het 'schaatsen'. Het Quaife sperdifferentieel is ongewijzigd overgenomen. Bijna, althans, want op een nat wegdek kunnen ook de Revo- Knuckles de zaak niet helemaal neutraal houden. Maar onder die omstandigheden wil je toch niet vol op het gas. Tenslotte is de grip van de rubberwalsen van Conti nental, met de maat 235/35 R19, ook niet oneindig. Ze hebben trouwens profiel ge noeg om aquaplaneren verregaand te bestrijden - en dat kunnen we weten, want tijdens de periode dat De Recaro's in de Focus RS kunnen zelfs met leer worden bekleed, foto CPD we de Focus RS te gast hadden was het voornamelijk erg nat op straat. Dat nam niet weg dat we een enor me hoeveelheid plezier met de RS hebben gehad. Jammer alleen dat-ie wel érg opzichtig is. Het knalgroen vind ik eerlijk gezegd foeilelijk, maar het past buitenge woon bij deze gifkikker - en het slaat allerminst op het bijpassende energielabel. De RS kan ook in een vervaarlijk blauw worden gele verd, of in het wit dat de autofabri kanten ons om onnaspeurlijke re denen zo graag opdringen, tegen woordig. In alle gevallen heeft echter de gi gantische achterspoiler een afwij kende kleur en dat maakt het al leen maar erger. Natuurlijk heeft het ding een functie, druk de ach terkant bij hogere snelheden wat geruststellender op de weg, maar je kunt hem toch ook in de carros- seriekleur mééspuiten? Ik ben ver zot op dit genre 'opgekietelde' ge zinsauto's, maar de lol is nu juist dat het er niét aan af moet kun nen zien. Ik heb me dan ook wel een beetje geschaamd, in de Focus RS. Niet zozeer onder de afkeurende blik ken van keurige, politiek correcte zeikerds, maar juist van de foute knulletjes met hun achterstevoren gedraaide petjes. Misschien maakt Ford nog wel eens zo'n suffe Fo cus Sedan met RS-techniek. Reken er niet op, ze willen graag voor dit brok toptechniek uitko men. Het is en blijft immers een knap staaltje: een driedeurs hatch back, met een wielbasis van 2,64 en een normale bagageruimte van 385/1.245 liter, met airco, Sony au- diosysteem, geinige extra meter- „De RS is een auto waarvan het hart sneller gaat kloppen. De Ford beschikt daarnaast over vooruitstrevende techniek, waardoor het vermogen via de voorwielen op een gecontroleerde manier op de weg wordt gezet. Dit zogenaamde Revo Knuckle-systeem is uniek." tjes en nog een heleboel leuks, waarbij de adembenemend presta ties en de ongekende stuurprecisie weergaloos zijn. Daarbij valt het officiële brandstof verbruik best mee: 9,4 liter. Ver wacht niet dat dit in de praktijk ook maar benaderbaar is. De kool- zuurgasuitstoot van 225 g/km le vert hem een E-label op. Voordat Milieudefensie gaat joelen: er zijn er maar vijftig voor de Nederland se markt bestemd. Hij kost precies een halve ton. Concurrenten Audi S3. Bloedsnelle versie van luxe-neef van VW Golf, verdeelt als quattro z'n power over vier wielen. Ook als Sportback. Wielbasis 2,58 m' ba gage 280-1.010 1. Gewicht 1.455 kg. Benzine 2,0 1, 265 pk. Top 250 km/h, 0-100 in 5,7 sec. Verkrijg baar vanaf 48.960 euro. BMW I30i. Hoewel een M-versie in de lijn der verwachting ligt, is de 130 tot nu toe de topper. Power genoeg. Ook als coupé en cabrio. Wielbasis 2,66 m' bagage 330-1.150 1. Gewicht 1-375 kg. Benzine 3,0 1, 265 pk. Top 250 km/h, 0-100 in 6,0 sec. Vanaf 43-575 euro. Volkswagen Golf GTI. Al sinds 1975 hét icoon van de met mate opgevoerde gezinsauto. Uitge- balanceerder dan ooit. Als 3- of 5-d. Wielbasis 2,58 m' bagage 350-1.305 1. Gewicht 1.366 kg. Ben zine 1,8 1, 210 pk. Top 240 km/h, 0-100 in 6,9 sec. Vanaf 31.650 euro. Ontvang 2.500,- afscheids premie voor uw oude auto. •vraag naar de voorwaarden. f PI AUTO POPPE Te;. (0113)542500 hJ 5£,„.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 47