Uit IJzersterk en 10 Donderdag 11 juni 2009 selectie mm •■R Geelhoed en Kettelerij Katinka Bock Altena en Ploum Geer Huybers Galerie 45 omgeving en drukken ze het ver langen uit naar iets feestelijks. Dat is blijkbaar thuis niet te vinden. Maar in 'hun' natuur ook niet meer. Want die is verdwenen. Wat overblijft is leegte. De schilderijen van Lucas De- vriendt (Kortrijk, 1955) zijn een subtiel avontuur in waarnemen, beschouwen en weergeven. Een fo to van het atelier van de Italiaanse schilder Morandi (1890-1964) is uit gangspunt van een ode aan de schilder en het schilderen. Moran di zocht in zijn stillevens, samenge steld uit steeds dezelfde voorwer pen, naar essentie. Hij tastte keer op keer het licht af dat op de voor werpen viel en bouwde zoekend verstilde composities vanuit vra gen als 'wat kan de waarneming ons onthullen?' en 'hoever gaat on ze waarneming?' Devriendt imi teert Morandi niet, maar zoekt op zijn eigen manier naar antwoor den. Veelzeggend zijn de glazen wanden die de bezoeker verhinde ren het atelier binnen te stappen. Ze benadrukken de onoverbrugba re afstand tussen de werkelijkheid en de beschouwer, tussen het on derwerp en de schilder. Juist dat besef brengt Devriendt ertoe als schilder alles uit de kast te halen, zonder zich te overschreeuwen. Met als gevolg een doek van 2 bij 2 meter, waarvan elke vierkante cen timeter visueel smullen is. Met steeds een beschouwende onder toon. Die ook in het werk met de veelzeggende titel '11 september 2001' aanwezig is. Jan Delauré (Lier, 1978) schildert met acryl, maar zijn werken ogen meer als pasteltekeningen, ook al omdat hij vaak op papier werkt. Foto's zijn startpunt, zijn thema is - enigszins verwant aan dat van Devriendt - de werkelijkheid ach ter het beeld. Zo toont hij in Sab- beltje het meisje Sabine, dat drie maanden door Mare Dutroux werd vastgehouden en misbruikt. Haar blik is die van een vrouw op leeftijd. Wij zien haar, en met haar een glimp van wat zij heeft gezien wmmsm. en ervaren. Of eigenlijk meer een glimp van wat die ervaring met haar heeft gedaan. Haar ervarin gen, haar beelden zijn - gelukkig - onbereikbaar voor anderen. Natuurlijk is dit een beladen beeld. Jan Delauré kiest het niet uit zucht naar sensatie, maar om dat het principe er zo sterk uit spreekt: de ander en het andere is alleen maar te kennen via wat wij waarnemen en dat is maar een heel klein deel van wie wij zijn. Tinka Pittoors, Lucas Devriendt en Jan Delauré in Freemen Gallery, Markstraat 11, Aardenburg. Tot 21 juni elke zaterdag en zondag van 14 tot 19 uur. Wekelijks signaleert Nico Out de bes te beeldende kunst die in Zeeland is te zien. Deze week Tinka Pittoors, Lucas Devriendt en Jan Delauré in Freemen Gallery, Aardenburg. Aanvankelijk was ik van plan te schrijven over Adri Geelhoed en Jan Kettelerij in de kun stuitleen Terneuzen. Zie de tip. Maar ik kwam in Zeeuws-Vlaan- deren op een andere plek werk tegen dat mijn enthousiasme dermate prikkelt dat ik het daar over moet hebben. Om kort te zijn, wie drie ijzersterke voor beelden wil zien van eigentijdse kunst die verder gaat dan schoonheid en emotie zal zich richting Aardenburg moeten be geven. De exposanten zijn van museale kwaliteit. Naast visueel raffinement spreekt uit hun werk een visie die er een dimen sie aan toevoegt. Neem Gated Community van Tin- ka Pittoors (Gent, 1977). Een ruim telijke constructie van kunstmatig groene elementen, een soort cac tus zonder stekels, waaraan met ro de klemmetjes kleine glitterbollen zijn bevestigd die je wel in disco's ziet. Verspreid over het staketsel staan roodwit geruite vlaggetjes. Alleen het bolletje op het vlaggen- stokje varieert in kleur. Gate bete kent poort en de vorm heeft daar wel iets van, maar gated is 'met poorten' en kan ook duiden op 'af sluiten'. Eén van de thema's van Pittoors is de gangbare opvatting de natuur als maakbaar te beschou wen. Een andere rode draad is de huid en het huis als tweede huid. Huizen, huisjes en zelfs een wol kenkrabber op wieltjes maken deel uit van haar werk. De con structies zijn fantasierijk, fragiel, soms bizar, teder of dreigend. Ze verwijzen naar de neiging van mensen de wereld te willen vor men naar het beeld dat zij ervan hebben. En zo vervreemd te raken of vast komen te zitten in een on bewust zelfgeschapen spagaat. De wereld van Gated Community is er een waarin mensen zich een plek, een thuis hebben verworven en die hebben gemarkeerd en afgeba kend. Hun omgeving is geculti veerd, niet meer dan een herinne ring aan natuur. En de discobol- len? Als kerstballen versieren ze de door Nico Out Jan Delauré: Sabbeltje Adri Geelhoed verwerkt het Zeeuwse landschap in kleurrijke, afgewogen composities, waarbij hij beter dan velen met paletmes en penseel combinerend komt tot een rijk geschakeerde, gelaagde huid. Jan Kettelerij verbindt zijn liefde voor het bewerken van steen met het verbeelden van emo ties. t/m 20 juni, Kunstuitleen Terneuzen, Bellamystraat 26a In 'The Sound of Distance' ge bruikt Katinka Bock de monumen tale Vleeshal in Middelburg als ka der voor het zichtbaar maken van ruimte en tijd in relatie tot het Zeeuwse landschap. Daarbij plaatst zij mens en natuur op een dusdanige manier dat ze verrassend ten opzichte van elkaar komen te staan. t/m 21 juni: Vleeshal, Markt, Middelburg De figuratieve koppen van Christi- anne Altena zijn expressieve, rake interpretaties van mensen die een pakkend levensverhaal te vertellen hebben. Willem Ploum roept met mooi ge nuanceerde, abstracte schilderijen een scala aan stemmingen op. t/m eind juni in het Kerkje van Ellesdiek (Ellewoutsdijk). Geopend zaterdag en zondag van 13.30 tot 16.00 uur. De maritieme schilder Geer Huy bers is vooral bekend om zijn wol kenpartijen die hij bijzonder tref fend op het doek weet neer te zet ten. Hij weet de toeschouwer te boeien met een onverwacht ac cent: een vogel, de zon die schit tert over het water en wel een ein deloos verre horizon. t/m 27 juni, GalleryMaritime, Cortstraat, Middelburg, do. t/m za. en eerste zon. v.d maand 12-18 uur. Achttien beeldend kunstenaars en ontwerpers tekenen voor een geva rieerde zomerexpositie bij Galerie 45 in Westdorpe. Er worden schilderijen, beelden in brons, steen en keramiek, sieraden en objecten getoond. Ook de beel dentuin wordt weer voor het pu bliek opengesteld. t/m 30 augustus, Galerie 45, Singel 45, Westdorpe, do. t/m za. 13.00 - 17.oo uur, zondag: 11.00 - 17.00 uur.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 58