Uit
IJzersterk en
10 Donderdag 11 juni 2009
selectie
mm
•■R
Geelhoed en Kettelerij
Katinka Bock
Altena en Ploum
Geer Huybers
Galerie 45
omgeving en drukken ze het ver
langen uit naar iets feestelijks. Dat
is blijkbaar thuis niet te vinden.
Maar in 'hun' natuur ook niet
meer. Want die is verdwenen. Wat
overblijft is leegte.
De schilderijen van Lucas De-
vriendt (Kortrijk, 1955) zijn een
subtiel avontuur in waarnemen,
beschouwen en weergeven. Een fo
to van het atelier van de Italiaanse
schilder Morandi (1890-1964) is uit
gangspunt van een ode aan de
schilder en het schilderen. Moran
di zocht in zijn stillevens, samenge
steld uit steeds dezelfde voorwer
pen, naar essentie. Hij tastte keer
op keer het licht af dat op de voor
werpen viel en bouwde zoekend
verstilde composities vanuit vra
gen als 'wat kan de waarneming
ons onthullen?' en 'hoever gaat on
ze waarneming?' Devriendt imi
teert Morandi niet, maar zoekt op
zijn eigen manier naar antwoor
den. Veelzeggend zijn de glazen
wanden die de bezoeker verhinde
ren het atelier binnen te stappen.
Ze benadrukken de onoverbrugba
re afstand tussen de werkelijkheid
en de beschouwer, tussen het on
derwerp en de schilder. Juist dat
besef brengt Devriendt ertoe als
schilder alles uit de kast te halen,
zonder zich te overschreeuwen.
Met als gevolg een doek van 2 bij 2
meter, waarvan elke vierkante cen
timeter visueel smullen is. Met
steeds een beschouwende onder
toon. Die ook in het werk met de
veelzeggende titel '11 september
2001' aanwezig is.
Jan Delauré (Lier, 1978) schildert
met acryl, maar zijn werken ogen
meer als pasteltekeningen, ook al
omdat hij vaak op papier werkt.
Foto's zijn startpunt, zijn thema is
- enigszins verwant aan dat van
Devriendt - de werkelijkheid ach
ter het beeld. Zo toont hij in Sab-
beltje het meisje Sabine, dat drie
maanden door Mare Dutroux
werd vastgehouden en misbruikt.
Haar blik is die van een vrouw op
leeftijd. Wij zien haar, en met haar
een glimp van wat zij heeft gezien
wmmsm.
en ervaren. Of eigenlijk meer een
glimp van wat die ervaring met
haar heeft gedaan. Haar ervarin
gen, haar beelden zijn - gelukkig
- onbereikbaar voor anderen.
Natuurlijk is dit een beladen
beeld. Jan Delauré kiest het niet
uit zucht naar sensatie, maar om
dat het principe er zo sterk uit
spreekt: de ander en het andere is
alleen maar te kennen via wat wij
waarnemen en dat is maar een
heel klein deel van wie wij zijn.
Tinka Pittoors, Lucas Devriendt en Jan
Delauré in Freemen Gallery,
Markstraat 11, Aardenburg. Tot 21
juni elke zaterdag en zondag van 14
tot 19 uur.
Wekelijks signaleert Nico Out de bes
te beeldende kunst die in Zeeland is
te zien. Deze week Tinka Pittoors,
Lucas Devriendt en Jan Delauré in
Freemen Gallery, Aardenburg.
Aanvankelijk was ik van
plan te schrijven over
Adri Geelhoed en Jan
Kettelerij in de kun
stuitleen Terneuzen. Zie de tip.
Maar ik kwam in Zeeuws-Vlaan-
deren op een andere plek werk
tegen dat mijn enthousiasme
dermate prikkelt dat ik het daar
over moet hebben. Om kort te
zijn, wie drie ijzersterke voor
beelden wil zien van eigentijdse
kunst die verder gaat dan
schoonheid en emotie zal zich
richting Aardenburg moeten be
geven. De exposanten zijn van
museale kwaliteit. Naast visueel
raffinement spreekt uit hun
werk een visie die er een dimen
sie aan toevoegt.
Neem Gated Community van Tin-
ka Pittoors (Gent, 1977). Een ruim
telijke constructie van kunstmatig
groene elementen, een soort cac
tus zonder stekels, waaraan met ro
de klemmetjes kleine glitterbollen
zijn bevestigd die je wel in disco's
ziet. Verspreid over het staketsel
staan roodwit geruite vlaggetjes.
Alleen het bolletje op het vlaggen-
stokje varieert in kleur. Gate bete
kent poort en de vorm heeft daar
wel iets van, maar gated is 'met
poorten' en kan ook duiden op 'af
sluiten'. Eén van de thema's van
Pittoors is de gangbare opvatting
de natuur als maakbaar te beschou
wen. Een andere rode draad is de
huid en het huis als tweede huid.
Huizen, huisjes en zelfs een wol
kenkrabber op wieltjes maken
deel uit van haar werk. De con
structies zijn fantasierijk, fragiel,
soms bizar, teder of dreigend. Ze
verwijzen naar de neiging van
mensen de wereld te willen vor
men naar het beeld dat zij ervan
hebben. En zo vervreemd te raken
of vast komen te zitten in een on
bewust zelfgeschapen spagaat. De
wereld van Gated Community is er
een waarin mensen zich een plek,
een thuis hebben verworven en
die hebben gemarkeerd en afgeba
kend. Hun omgeving is geculti
veerd, niet meer dan een herinne
ring aan natuur. En de discobol-
len? Als kerstballen versieren ze de
door Nico Out
Jan Delauré: Sabbeltje
Adri Geelhoed verwerkt het
Zeeuwse landschap in kleurrijke,
afgewogen composities, waarbij
hij beter dan velen met paletmes
en penseel combinerend komt tot
een rijk geschakeerde, gelaagde
huid. Jan Kettelerij verbindt zijn
liefde voor het bewerken van
steen met het verbeelden van emo
ties.
t/m 20 juni, Kunstuitleen Terneuzen,
Bellamystraat 26a
In 'The Sound of Distance' ge
bruikt Katinka Bock de monumen
tale Vleeshal in Middelburg als ka
der voor het zichtbaar maken van
ruimte en tijd in relatie tot het
Zeeuwse landschap.
Daarbij plaatst zij mens en natuur
op een dusdanige manier dat ze
verrassend ten opzichte van elkaar
komen te staan.
t/m 21 juni: Vleeshal, Markt,
Middelburg
De figuratieve koppen van Christi-
anne Altena zijn expressieve, rake
interpretaties van mensen die een
pakkend levensverhaal te vertellen
hebben.
Willem Ploum roept met mooi ge
nuanceerde, abstracte schilderijen
een scala aan stemmingen op.
t/m eind juni in het Kerkje van
Ellesdiek (Ellewoutsdijk). Geopend
zaterdag en zondag van 13.30 tot
16.00 uur.
De maritieme schilder Geer Huy
bers is vooral bekend om zijn wol
kenpartijen die hij bijzonder tref
fend op het doek weet neer te zet
ten. Hij weet de toeschouwer te
boeien met een onverwacht ac
cent: een vogel, de zon die schit
tert over het water en wel een ein
deloos verre horizon.
t/m 27 juni, GalleryMaritime,
Cortstraat, Middelburg, do. t/m za. en
eerste zon. v.d maand 12-18 uur.
Achttien beeldend kunstenaars en
ontwerpers tekenen voor een geva
rieerde zomerexpositie bij Galerie
45 in Westdorpe.
Er worden schilderijen, beelden in
brons, steen en keramiek, sieraden
en objecten getoond. Ook de beel
dentuin wordt weer voor het pu
bliek opengesteld.
t/m 30 augustus, Galerie 45, Singel
45, Westdorpe, do. t/m za. 13.00 -
17.oo uur, zondag: 11.00 - 17.00 uur.