Zolang de reis belangrijker is dan de bestemming Coco Chanel geloofde in jurken zonder korset filmrecensies filmagenda 8 Donderdag 11 juni 2009 W VLISSINGEN CINECITY The Hangover: dot/m wo 13.45,16.15, 19.00 en 22.00, za ook 0.15, zo ook 11.00 uur; I Love you Man: do t/m ma 16.00, 19.15 en 22.00, di 16.00 en 22.00, wo 16.00 en 19.15 uur; Knowing: vr t/m wo 13.45, za ook 0.00 uur; Night at the Museum 2: do t/m wo 14.00, 16.15 en 19.15, za ook 23.15, zo ook 11.00 uur; Star Trek: do t/m di 19.15 uur; Terminator Salvation: do, vr en ma 13.45, 16.15,19.15 en 22.00, za 16.15, 19.15, 21.45 en 0.15, zo en wo 16.15, 19.15 en 22.00, di 16.45, 19.15 en 22.00 uur; The Reader: do, vr, ma en di 14.00 en 16.30, za, zo en wo 16.30 uur; 17 Again: do t/m wo 16.15 uur; Angels Demons: do t/m zo 16.30, 19.00, 20.15 en 21.45, zo ook 11.00, ma 16.30, 19.00 en 20.15, di 16.30, 19.00, 20.15 en 21.45, wo 16.30, 20.15 en 21.45 uur; Be verly Hills Chihuahua: do t/m wo 14.00, zo ook 11.00 uur; Duplicity: do, vr, ma en di 13.45 en 21.45, za, zo en wo 21.45 uur; Fighting: do t/m di 22.00, za ook 0.00, wo 22.15 uur; Kikkerdril: zo 11.00 uur; La Piscine: di 14.00 uur; Limo: za, zo en wo 14.00 uur; Mamma Mia: do 14.00 uur; Monsters vs Aliens: za, zo en wo 14.00, zo ook 11.00 uur; Bolt (nl): zo 11.00 uur; Coraline en de geheime deur: za, zo en wo 14.00 uur; Ghosts of a Girlfriends Past: wo 19.45 en 20 uur; Genova: di 19.30 uurSneak: ma 22 u. GOES MERRAL 17 Again: do en vr 18.45, za 16.15 en 18.45, zo en wo 16.15 en 20.15, ma 20.15 uur; Angels Demons: do en vr 19.00, 20.45 en 22.00, za 15.00,19.00, 20.45 en 22.00, zo en wo 15.00 en 20.00, ma en di 20.00 uur; Ladiesnight: The Proposal: di 20.00 uur; Night at the Museum 2: do en vr 19.30 en 21.45, za 13.45,16.15,19.30 en 21.45, zo en wo 13.45,16.15 en 20.15 uur; ma en di 20.15 uur; Terminator Salvation: do en vr 19.15 en 22.00, za 16.00,19.15 en 22.00, zo en wo 16.00 en 20.00, ma en di 20.00 uur; Beverly Hills Chihuahua: za, zo en wo 14.15 uur; Mijn vader is een detective: za, zo en wo 14.00 uur. •t BEEST Slumdog Millionaire: do en ma t/m wo 20.30 uur. TERNEUZEN VIEW Fighting: do en zo 20.15, ma t/m wo 21.00, vr en za 19.15 en 21.45 uur; Ter minator Salvation: wo en ma t/m wo 20.45, vr 19.15 en 22.00, za 16.15,19.15 lv Bouli Lanners (rechts) en Fabrice Adde in Eldorado door Fritz de Jong Kan een filmmaker nog iets toevoegen aan de roadmo- vie? Het genre leverde ju weeltjes op als Easy Rider, Bad lands, Paris Texas, Thelma and Louise en The straight story. De Waalse filmmaker Bouli Lan- ners (1965) bewijst met Eldorado dat je wel degelijk een vitale road- movie kunt maken. De onont beerlijke fotogenieke landschap pen trof hij aan in Wallonië, een gebied dat in de films van de Dar- denne grauw, miezerig en deso laat is. Bij Bouli Lanners priemt voortdurend een gouden zon door het wolkendek, en wappe ren de korenvelden langs de schijnbaar eindeloze wegen. De aaneenschakeling van bizarre ontmoetingen wordt bijeenge houden door het vreemde kop pel dat deze Waalse reis aflegt in een oude Amerikaanse slee. Lan ners speelt zelf een vermoeid ogende handelaar in tweede hands auto's, die wordt opgeza deld met een inbreker die zijn huis niet meer wil verlaten. De - naar eigen zeggen - afgekickte junk (Fabrice Adde) wil zijn moe der bezoeken, die. woont bij de Belgisch-Franse grens. De auto handelaar biedt hem een lift aan. Onderweg levert dat talloze droogkomische dialogen en mis verstanden op. Lanners houdt te veel van zijn personages om ze te reduceren tot kibbelende tegen polen. Beide mannen zien zich gedwongen hun trauma's onder ogen te zien. Zonder dat het sen timenteel wordt. Ook in deze heerlijk onderkoelde roadmovie geldt dat de reis be langrijker is dan de bestemming. Eldorado Regie: Bouli Lanners. Met: Bouli Lanners, Fabrice Adde, Philippe Nahon, Frangoise Chichéry Te zien in Zierikzee door Bart van der Put Zestien jaar geleden was de Amerikaanse film maker Todd Phillips te gast op het Amsterdam se documentairefestival IDFA, dat zijn debuutfilm Hated: GG Al ibi and the murder junkies vertoon de. Het portret van de weerzin wekkende punkzanger ontleen de een hoge amusementswaar de aan Allins schokkend geweld dadige en scatologische optre dens, die door Phillips onver bloemd in beeld werden ge bracht. aristocraat Etienne Balsan (Be- noit Poelvoorde) doet ze dit niet uit liefde, maar vanwege zijn con necties. En de seks? Tja, die hoort er nu eenmaal bij. Regisseuse Anne Fontaine richt zich in Coco avant Chanel bewust op coco's jonge jaren. Hoe ze als eenvoudig naaistertje, opgegroeid in een weeshuis, in de wereld van de beau monde toch haar ei gen karakteristieke stijl ontwik kelde. In een wereld vol pronkeri ge suikertaarten, geloofde Coco in jurken zonder korset, in schoe nen zonder hakken en in hoeden zonder prullaria. Casual chic was geboren. Zelfs de Chanel-analfa- beet zal bepaalde kledingstukken herkennen, zoals de blauw-wit gestreepte sweater en de Chanel- roze mantelpakjes. Coco avant Chanel Regie: Anne Fontaine. Met: Audrey Tautou, Benoit Poelvoorde Te zien in Viaanderen Tegenwoordig werkt de regisseur voor de grote Hollywoodstudio's, waar hij met Road trip, Old school en Starsky Hutch een goede naam als komediespecialist op bouwde. Op basis van zijn debuutfilm zou men verwachten dat Phillips' ko medies ook om wansmaak draaien, maar zijn werk ontleent meer humor aan de botsing tus sen de sterk contrasterende perso nages, dan aan de gemakzuchtige poep- en pies-grappen die bij som mige Amerikaanse vak- en genera tiegenoten de nörm zijn. Philips' talent en zijn achtergrond als documentairefilmer bleven niet onopgemerkt: de Britse ko miek Sacha Baron Cohen betrok de Amerikaan bij de ontwikkeling van het scenario voor diens krank zinnige film Borat: cultural lear nings of America for make benefit glorious nation of Kazakhstan. Met The Hangover levert de 38-jari- ge regisseur een amusante bijdrage aan het subgenre van de vrijgezel lenfeestfilm. Wie zich het vroege Tom Hanks-succes Bachelor party (1984) herinnert zet zich schrap voor beestachtige taferelen, maar zoals de titel al doet vermoeden draait The Hangover (De kater) niet om de excessen van het heng stenbal, maar om de nasleep daar van. De drie mannen die hun bevrien de bruidegom mee naar Las Vegas slepen ontwaken er een dag later met een haperend geheugen en een kater van epische proporties. Maar de fysieke tol van een wilde nacht verbleekt bij de aanblik van een gesloopte hotelsuite, waarin de heren tussen de lege flessen een kakelende kip, een grommen de tijger en een baby aantreffen. De bruidegom is spoorloos ver dwenen. Wat volgt is een aanstekelijk idiote poging van het trio om de vervlo gen avond te reconstrueren en de bruidegom te lokaliseren. Regel neef Bradley Cooper (He's just not that into you), voetveeg Ed Helms (The officeen aanstaande schoon broer annex mafketel Zach Galifia- nakis (What happens in Vegas) on dervinden daarbij veel tegenstand door Bregtje Schudel Het zijn krasse woorden van de jonge Gabrielle 'coco' Chanel (Audrey Tautou): „Het interes santste aan de liefde is de liefde bedrijven. Alleen jammer dat je daar een man bij nodig hebt." Dat zei de wereldberoemde cou turier nog toen ze als onderbe taalde naaister en middelmatig zangeresje de kost verdiende. De boodschap is duidelijk. Coco ge looft in Coco avant Chanel niet in Echte Liefde, of in een prins op het witte paard. Wanneer ze een affaire begint met de Franse Audrey Tautou als Coco Chanel Genova

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 56