Zolang de reis belangrijker
is dan de bestemming
Coco Chanel geloofde in
jurken zonder korset
filmrecensies
filmagenda
8 Donderdag 11 juni 2009 W
VLISSINGEN
CINECITY
The Hangover: dot/m wo 13.45,16.15,
19.00 en 22.00, za ook 0.15, zo ook
11.00 uur; I Love you Man: do t/m ma
16.00, 19.15 en 22.00, di 16.00 en
22.00, wo 16.00 en 19.15 uur; Knowing:
vr t/m wo 13.45, za ook 0.00 uur; Night
at the Museum 2: do t/m wo 14.00,
16.15 en 19.15, za ook 23.15, zo ook
11.00 uur; Star Trek: do t/m di 19.15
uur; Terminator Salvation: do, vr en ma
13.45, 16.15,19.15 en 22.00, za 16.15,
19.15, 21.45 en 0.15, zo en wo 16.15,
19.15 en 22.00, di 16.45, 19.15 en 22.00
uur; The Reader: do, vr, ma en di 14.00
en 16.30, za, zo en wo 16.30 uur; 17
Again: do t/m wo 16.15 uur; Angels
Demons: do t/m zo 16.30, 19.00, 20.15
en 21.45, zo ook 11.00, ma 16.30, 19.00
en 20.15, di 16.30, 19.00, 20.15 en
21.45, wo 16.30, 20.15 en 21.45 uur; Be
verly Hills Chihuahua: do t/m wo 14.00,
zo ook 11.00 uur; Duplicity: do, vr, ma
en di 13.45 en 21.45, za, zo en wo 21.45
uur; Fighting: do t/m di 22.00, za ook
0.00, wo 22.15 uur; Kikkerdril: zo 11.00
uur; La Piscine: di 14.00 uur; Limo: za,
zo en wo 14.00 uur; Mamma Mia: do
14.00 uur; Monsters vs Aliens: za, zo en
wo 14.00, zo ook 11.00 uur; Bolt (nl): zo
11.00 uur; Coraline en de geheime
deur: za, zo en wo 14.00 uur; Ghosts of
a Girlfriends Past: wo 19.45 en 20 uur;
Genova: di 19.30 uurSneak: ma 22 u.
GOES
MERRAL
17 Again: do en vr 18.45, za 16.15 en
18.45, zo en wo 16.15 en 20.15, ma
20.15 uur; Angels Demons: do en vr
19.00, 20.45 en 22.00, za 15.00,19.00,
20.45 en 22.00, zo en wo 15.00 en
20.00, ma en di 20.00 uur; Ladiesnight:
The Proposal: di 20.00 uur; Night at the
Museum 2: do en vr 19.30 en 21.45, za
13.45,16.15,19.30 en 21.45, zo en wo
13.45,16.15 en 20.15 uur; ma en di
20.15 uur; Terminator Salvation: do en
vr 19.15 en 22.00, za 16.00,19.15 en
22.00, zo en wo 16.00 en 20.00, ma en
di 20.00 uur; Beverly Hills Chihuahua:
za, zo en wo 14.15 uur; Mijn vader is
een detective: za, zo en wo 14.00 uur.
•t BEEST
Slumdog Millionaire: do en ma t/m wo
20.30 uur.
TERNEUZEN
VIEW
Fighting: do en zo 20.15, ma t/m wo
21.00, vr en za 19.15 en 21.45 uur; Ter
minator Salvation: wo en ma t/m wo
20.45, vr 19.15 en 22.00, za 16.15,19.15
lv
Bouli Lanners (rechts) en Fabrice Adde in Eldorado
door Fritz de Jong
Kan een filmmaker nog iets
toevoegen aan de roadmo-
vie? Het genre leverde ju
weeltjes op als Easy Rider, Bad
lands, Paris Texas, Thelma and
Louise en The straight story.
De Waalse filmmaker Bouli Lan-
ners (1965) bewijst met Eldorado
dat je wel degelijk een vitale road-
movie kunt maken. De onont
beerlijke fotogenieke landschap
pen trof hij aan in Wallonië, een
gebied dat in de films van de Dar-
denne grauw, miezerig en deso
laat is. Bij Bouli Lanners priemt
voortdurend een gouden zon
door het wolkendek, en wappe
ren de korenvelden langs de
schijnbaar eindeloze wegen.
De aaneenschakeling van bizarre
ontmoetingen wordt bijeenge
houden door het vreemde kop
pel dat deze Waalse reis aflegt in
een oude Amerikaanse slee. Lan
ners speelt zelf een vermoeid
ogende handelaar in tweede
hands auto's, die wordt opgeza
deld met een inbreker die zijn
huis niet meer wil verlaten. De -
naar eigen zeggen - afgekickte
junk (Fabrice Adde) wil zijn moe
der bezoeken, die. woont bij de
Belgisch-Franse grens. De auto
handelaar biedt hem een lift aan.
Onderweg levert dat talloze
droogkomische dialogen en mis
verstanden op. Lanners houdt te
veel van zijn personages om ze te
reduceren tot kibbelende tegen
polen. Beide mannen zien zich
gedwongen hun trauma's onder
ogen te zien. Zonder dat het sen
timenteel wordt.
Ook in deze heerlijk onderkoelde
roadmovie geldt dat de reis be
langrijker is dan de bestemming.
Eldorado
Regie: Bouli Lanners. Met: Bouli
Lanners, Fabrice Adde, Philippe
Nahon, Frangoise Chichéry
Te zien in Zierikzee
door Bart van der Put
Zestien jaar geleden was
de Amerikaanse film
maker Todd Phillips te
gast op het Amsterdam
se documentairefestival IDFA,
dat zijn debuutfilm Hated: GG Al
ibi and the murder junkies vertoon
de. Het portret van de weerzin
wekkende punkzanger ontleen
de een hoge amusementswaar
de aan Allins schokkend geweld
dadige en scatologische optre
dens, die door Phillips onver
bloemd in beeld werden ge
bracht.
aristocraat Etienne Balsan (Be-
noit Poelvoorde) doet ze dit niet
uit liefde, maar vanwege zijn con
necties. En de seks? Tja, die
hoort er nu eenmaal bij.
Regisseuse Anne Fontaine richt
zich in Coco avant Chanel bewust
op coco's jonge jaren. Hoe ze als
eenvoudig naaistertje, opgegroeid
in een weeshuis, in de wereld
van de beau monde toch haar ei
gen karakteristieke stijl ontwik
kelde. In een wereld vol pronkeri
ge suikertaarten, geloofde Coco
in jurken zonder korset, in schoe
nen zonder hakken en in hoeden
zonder prullaria. Casual chic was
geboren. Zelfs de Chanel-analfa-
beet zal bepaalde kledingstukken
herkennen, zoals de blauw-wit
gestreepte sweater en de Chanel-
roze mantelpakjes.
Coco avant Chanel
Regie: Anne Fontaine. Met: Audrey
Tautou, Benoit Poelvoorde
Te zien in Viaanderen
Tegenwoordig werkt de regisseur
voor de grote Hollywoodstudio's,
waar hij met Road trip, Old school
en Starsky Hutch een goede
naam als komediespecialist op
bouwde.
Op basis van zijn debuutfilm zou
men verwachten dat Phillips' ko
medies ook om wansmaak
draaien, maar zijn werk ontleent
meer humor aan de botsing tus
sen de sterk contrasterende perso
nages, dan aan de gemakzuchtige
poep- en pies-grappen die bij som
mige Amerikaanse vak- en genera
tiegenoten de nörm zijn.
Philips' talent en zijn achtergrond
als documentairefilmer bleven
niet onopgemerkt: de Britse ko
miek Sacha Baron Cohen betrok
de Amerikaan bij de ontwikkeling
van het scenario voor diens krank
zinnige film Borat: cultural lear
nings of America for make benefit
glorious nation of Kazakhstan.
Met The Hangover levert de 38-jari-
ge regisseur een amusante bijdrage
aan het subgenre van de vrijgezel
lenfeestfilm. Wie zich het vroege
Tom Hanks-succes Bachelor party
(1984) herinnert zet zich schrap
voor beestachtige taferelen, maar
zoals de titel al doet vermoeden
draait The Hangover (De kater)
niet om de excessen van het heng
stenbal, maar om de nasleep daar
van.
De drie mannen die hun bevrien
de bruidegom mee naar Las Vegas
slepen ontwaken er een dag later
met een haperend geheugen en
een kater van epische proporties.
Maar de fysieke tol van een wilde
nacht verbleekt bij de aanblik van
een gesloopte hotelsuite, waarin
de heren tussen de lege flessen
een kakelende kip, een grommen
de tijger en een baby aantreffen.
De bruidegom is spoorloos ver
dwenen.
Wat volgt is een aanstekelijk idiote
poging van het trio om de vervlo
gen avond te reconstrueren en de
bruidegom te lokaliseren. Regel
neef Bradley Cooper (He's just not
that into you), voetveeg Ed Helms
(The officeen aanstaande schoon
broer annex mafketel Zach Galifia-
nakis (What happens in Vegas) on
dervinden daarbij veel tegenstand
door Bregtje Schudel
Het zijn krasse woorden van de
jonge Gabrielle 'coco' Chanel
(Audrey Tautou): „Het interes
santste aan de liefde is de liefde
bedrijven. Alleen jammer dat je
daar een man bij nodig hebt."
Dat zei de wereldberoemde cou
turier nog toen ze als onderbe
taalde naaister en middelmatig
zangeresje de kost verdiende. De
boodschap is duidelijk. Coco ge
looft in Coco avant Chanel niet
in Echte Liefde, of in een prins
op het witte paard. Wanneer ze
een affaire begint met de Franse
Audrey Tautou als Coco Chanel
Genova