Zeeland 'Maar als je hier niks te zoeken hebt, H Branding, stakeholders... Die namen alleen al! Afrikaanse band Jarah Daniël wint dj-wedstrijd gebruikt muziek als handreiking 22 I Woensdag 10 juni 2009 'Vlissingen heeft een ongekende veerkracht, als het gaat om weer wat van een buurt te maken' Word jij Dagbladbezorger van het Jaar 2009? www.worddagbladbezorger.nl ÉPAC W Voor veel mensen uit de Bonedijke voelt het alsof het slechte imago van hun buurt ze is aangepraat door de buitenwacht. En wat weet die er nou helemaal van? door Wendy van den Hurk De flatjes (boven) en de schuurtjes (onder) in het begin van de Bonedij- kestraat hebben plaatsgemaakt voor nieuwbouw van het Spaans Kwartier. Wat daar gebeurde, bepaalde het imago van de Vlissingse buurt. et gekke is: als ik bij mijn pleegmoeder in de Scheldestraat ben en ik zie zo'n groepje met van die capuchons, dan ga ik een blokje om. Terwijl ik daar vroeger geen moeite mee had, toen ik nog in de Bonedijke woonde. Aan de Schuitvaartgracht; in een geweldi ge woning, in een geweldige buurt. Tot dat Surinaamse gezin er kwam wonen. Met vijf kinderen en een vader die er nooit was. De moeder had de boel niet meer in de hand. Het bal letje ging rollen: er kwamen drugs gebruikers, dus ook dealers. En dan die oude vrouwtjes ertussen. Die mensjes waren zó bang! Ja, we hebben veel geklaagd. Maar wat ik merkte, was dat instanties ons op een gegeven moment niet meer se rieus namen. Voor ons huis stond een auto met daarin twee mensen die zware drugs gebruikten, twee kinderen op de achterbank. Maar ja, zei de politie, wat moeten wij daaraan doen? Hoe vaak wij de hoorn er niet op hebben gegooid... Omdat onze woning weg moest om ruimte te maken voor nieuw bouw, echt alleen maar omdat het niet anders kon, zijn we verhuisd. Naar Dishoek. Daar heten we me neer en mevrouw Notebaart. In de brievenbus vallen glossy magazi nes, die ik in de Bonedijke nog nooit had gezien." Stigmatiserend noemt Jeanette No tebaart de manier waarop wordt omgegaan met mensen uit de Bonedijke. „En pijnlijk." Want het imago van de Vlissingse buurt mag dan flink gedeukt zijn, de meeste mensen woonden én wonen er stik naar hun zin. Dat kan Notebaarts collega bij l'Escaut, Georgina Agard, alleen maar bea men. „In het eerste deel van de Bonedij- kestraat heb ik mensen met pijn en moeite moeten uitverhuizen. Eén meneer kreeg na zijn vertrek zelfs gezondheidsklachten. Die heb ik weer terug moeten zetten in de Bonedijke." Wat uit de mees te gesprekken piet mensen uit de Bonedijke blijkt, is dat ze zich vaak met de nek aangekeken voe len. Maar dat ze daar weinig om ge ven. Zoals oer-Bonedijker Piet van Eek. „De buitenwacht schreeuwt moord en brand, maar als je hier niks te zoeken hebt, blijf je toch lekker weg? Het is zo opgeblazen. Op een gegeven moment las ik die krant gewoon niet eens meer. Ik wist wel beter." Bij de woningcorporatie geldt: tachtig procent van de tijd ben je kwijt aan twintig procent van de klanten. En slechts een klein deel daarvan zorgt voor troubles. Voor geluidshinder, drugsoverlast, over vallen, moorden die écht niet we kelijks de revue passeren, maar wél blijven hangen als de Bonedij ke slecht in het nieuws is. „Wij zijn hofleverancier aan de pers als het gaat om slecht nieuws", beseft po- litiecommandant Johan Kasse. „Om het imago te verbe teren, moet meer gebeuren dan nieuwbouw en welzijnswerk. Met de branding campagne gaat l'Es caut terug naar de bron. Zeker in Vlissingen lukt dat. Die stad heeft een ongekende veerkracht, als het gaat om weer wat van een buurt te maken." (dit is de vierde aflevering van een se rie over het imago van de Bonedijke) I www.pzc.nl/bonedijke Een hele studie heeft stadsar chitect Ashok Bhalotra ver richt naar het Vlissingse Mid dengebied, en dus ook de Bonedij ke. Maar dat die zo'n slecht imago heeft, wist de beroemde stede- bouwkundige van bureau Kuiper Compagnons niet. „Ik heb in de moeilijkste wijken ge werkt, tot in de Bijlmer, en ik heb heel veel campagnes meegemaakt en geloof mij: dan valt de Bonedij ke nog heel erg mee. Imago zit tus sen de oren. Maar het is niet leuk om te horen dat je in een slechte wijk woont. Daar groeit je zelfver trouwen niet van. Maar om een imago te verbeteren, moet je de cri minaliteit aanpakken en niet het imago. Ik geloof best in branding, maar doet de woningcorporatie dat om haar eigen bezit in waarde te doen stijgen of om de sociale structuur op te vijzelen?" Bhalotra benadrukt dat het ver trouwen tussen burgers en over heid ontbreekt. „Dat vraagt een zorgvuldige benadering. Branding, stakeholders... Die namen alleen al! Doe nou maar gewoon. Een luis tercampagne moet het zijn. Laat de burgers in hun waarde; zij we ten waar de schoen wringt. Dus, l'Escaut: trek die schoen aan! Laat je klanten zelf ideeën aandragen en doe daar vervolgens iets mee. Stel de juiste vragen. Dat is nog be langrijker dan het geven van de juiste antwoorden." 'Laat je klanten zelf ideeën aandragen en doe daar vervolgens iets mee' Branding werkt pas als de relatie tussen de huurder en de verhuur der goed is, betoogt Bhalotra. „Als je badkamer al twee jaar lekt, dan heb je geen vertrouwen in de wo ningcorporatie. En dan heeft zo'n dure campagne dus ook geen enke le zin." Daarom, zegt Bhalotra, doe het sa men. „Zorg voor kleine zaken. Dat de stoeptegels recht liggen en dat daar geen hondenpoep op ligt. En een nieuwe naam... Ik weet het niet. Als bewoners er zelf mee ko men, misschien. Niet als het van achter een bureau is bedacht, zoals Spaans Kwartier. Een naam moet mensen een thuisgevoel geven. Mensen zeggen wel eens: my home is my castle. Maar het mooiste is als ze zeggen: my home is your cast le. Als mensen trots zijn op hun buurt, als ze die graag laten zien aan de buitenwereld." En dat kan met elke wijk, dat weet Bhalotra heel zeker. Of die nou rus tig is of druk, mooi of lelijk. „Es thetiek zit niet in stenen. Architec tuur is maar heel tijdelijk. Sociale structuur, die is pas duurzaam. En dan is de Bonedijke toevallig esthe tisch gezien een mooie wijk, met een bijzondere architectuur. Maar wees zuinig met openbare ruimte. Bouw niet alles vol. De vraag naar woningen is nu al minimaal, over tien jaar helemaal. Benut de ruim te als ontmoetingsplaats, daar ha len bewoners hun trots uit." VLISSINGEN - Muziek kan een hand reiking bieden aan jongeren in sloppenwijken van Soweto. Met die wetenschap maakt de band Bantu Continua Uhuru Con- siousness (BCUC) een toernee door Nederland. Vandaag treedt de groep tijdens de Straatspeeldag om 15 uur op in de Kalkoensprenk in de Vlissingse wijk Papegaaien burg. Hun coach is de in Zeeland geboren en opgegroeide Annelies de Bruine. BCUC voert tijdens het verblijf hier gesprekken over racis me en vrijheid en doet kennis op over de muziekindustrie. Morgen geven ze om 20.30 uur ook een workshop in De Spot in Middel burg. Toegang is gratis. GOES - Jarah Damiël (echte naam: De Jong) uit Koudekerke is win naar geworden van de Dancetour DJ Contest, die vorige week don derdag in podium 't Beest in Goes is gehouden. Dat heeft de Stich ting Dancetour gisteren bekend ge maakt. Hij liet de andere drie fina listen Lay-Z, Patrick Godshal en Matthijs de Muijnck achter zich. De 21-jarige dj heeft een plek op de Dancetour Goes gewonnen en zal op 26 juli tussen 14.00 en 14.30 uur draaien tijdens de vijfde editie van het evenement op de Grote Markt in Goes. Jarah Damiël is in 2004 begonnen met draaien op verjaardagsfeestjes, maar inmiddels heeft hij al op fees ten gestaan met onder anderen Af- rojack, Hardwell, D-Rashid en Va- to Gonzalez. Recent heeft hij zijn debuut Roof up the blow uitge bracht. De line-up voor de Dance tour in Goes wordt binnenkort be kend gemaakt. Geef je op bij je depothouder en maak kans op een fiets en een reischeque van 2000 euro. gfe Red het Sprookjesbos en win 7 x 700 Eftelingprijzen gCfjypf Vind het spinnewiel terug in Nederland! P Verzamel t/m woensdag alle 12 letters en ga naar WWW.efteling.com Buitenzonwering Ook voor uw buitenzonwering zijn wij het aangewezen adres! el.: 0118-552010 Zonweringen Kozijnen - zonweringen tuinmeubelen harren - rolluiken - dakramen - garagedeuren jür m- m m PAC Zonweringen Marie Curieweg 15 4389 WB Vlissingen Tel.: 0118 - 552010 www.paczonweringen.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 24