reizen4 3. Turbulentie Onvoorstelbaar prutswerk van een veel te oude piloot en een'piloot zonder brevet Kamperen in Amerika en Canada, maar dan zonder gesjouw met je eigen spullen. Arjan Leenhouts logeerde in houten huizen en hutten van Kampgrounds of America (KOA). Zaterdag 6 juni 2009 reizen@wegener.nl 024-3650360 fö O m 73 73 CD O Rio de Janeiro - Parijs, een half jaar geleden. Na een paar uur begint het vliegtuig een beetje te hobbelen. Fasten seatbelt lichtjes gaan aan. De eerste heftige klap komt totaal onverwacht. Vervolgens zitten we een uur lang in een op hol geslagen blender. Vanuit de maag komt de angst langzaam op. Vanuit het hoofd probeer je die te on derdrukken. Vooral met het argument dat moderne vliegtui gen echt heel veel aankunnen. Daar zijn ze op gebouwd. Maar plotseling zit ik in een vreselijke film. Ik zie een groot buitenshot. Ons nietige aluminium sigarenkokertje wordt in pikzwarte onweerswolken heen en weer geslagen als een tennisbal op Wimbledon. Van binnen zie je nog een stevige, imposante vliegmachine. Van buiten een onbeduidend nie tig splintertje dat absoluut geen partij is voor de elementen. In mijn hoofd volgt dan een close up van een haarscheurtje dat langzaam groter wordt. Dit afgewisseld met beelden uit de cockpit, waar piloten in paniek aan de stuurknuppels hangen. Ik voel het zweet onder de oksels. Ondertussen kijk ik zelfverzekerd om me heen. Niets aan de hand mensen. Ik moet er de afgelopen dagen steeds aan denken. Aan wat er gebeurde met die Airbus van Air France. Omdat het niet een onverantwoorde landingspoging in slecht weer was of een storm bij de start in het hooggebergte. Nee, gewoon een turbulente "onweersbui. Zo'n ding waar elk vliegtuig toch te gen kon? Piloten die de ramp toelichten, vertellen dat de rou te over de Atlantische oceaan wordt gezien als zeer gevaarlijk. Verder begrijp ik dat de communicatie vanuit een vliegtuig boven zee nog steeds gebeurt met een krakende kortegolfzender. Passagiers kun nen via een satelliettelefoon storingsvrij de hele we reld over bellen vanuit hun vliegtuigstoel, maar de piloten moeten zich melden via hun 'bakkie'. Onbegrijpelijk. Hoe bepaalt dat prachtige flight tracking system aan boord trouwens de positie van het vliegtuig? Natte vingerwerk? Dat gaat toch met GPS, net als de TomTorn, mag ik aannemen. En dat gevaarlij ke tropische onweer dan. Bij mij op de computer thuis zie je het binnen een seconde op de weerradar. Je mag toch ho pen dat de luchtvaartindustrie veel verfijndere systemen heeft. Maar dit blijkt allemaal dus niet het geval. Ik kan dat bijna niet geloven. Het is morgen precies twintig jaar geleden dat zich een ande re ramp voltrok. Een crash die mij altijd is bijgebleven. Ik was voor het eerst met veel plezier in Suriname geweest. Het was in de tijd van Desi Bouterse en de krankzinnige in flatie. We logeerden bijna voor niks in het prachtige Torari- ca hotel. Aan het ontbijt trof ik elke ochtend dezelfde perso nen. Altijd zat Will Rogers met zijn co-piloot aan het tafeltje tegen de muur. Net klaar met hun vlucht uit Miami. Ik zat graag naast ze. We kletsten regelmatig wat over vliegtuigen, Amsterdam en Surinaamse politiek. Rogers was een gepen sioneerde Amerikaanse piloot, tijdelijk in dienst van de Suri naamse Luchtvaart Maatschappij. Aardig man, beetje dik. En nogal oud, leek mij. Een vriendelijke opa, die goed kon vertellen. Wanneer het ontbijt gedaan was, gaf Rogers altijd hetzelfde teken voor vertrek. 'That's it, I'm done', zei hij dan. De heren stonden op, pakten hun pilotenkoffers en ver dwenen naar de kamer. Ruim een jaar later, op 7 juni 1989, kwam het ongeluk met de DC 8 van de SLM als een mokerslag. De totaal mislukte landing op het vliegveld Zanderij kostte 176 mensen het le ven. Het vliegtuig was vlak voor de baan in de jungle terecht gekomen en uit elkaar gespat. Slecht zicht, was de eerste uit leg. Maar al snel bleek de belangrijkste oorzaak te liggen in het onvoorstelbare prutswerk van de piloten. De een had niet eens een vliegbrevet en de ander was veel te oud. Twee Amerikanen. Ik wist het uiteraard meteen. Captain Rogers en zijn maat. Dus toch. Nog steeds zie ik hem zitten in het ontbijtzaaltje van hotel Torarica. Opa Rogers. Aardige man, stomme fout. Een paar weken later las ik het transcript van de gesprekken met de cockpit. De laatste woorden van Will Rogers stonden er ook in. Het moet een seconde voor de crash zijn geweest. Het was afgelopen, er zou geen ontbijt meer volgen in het mooie hotel. De captain besloot zijn le ven met de woorden die mij altijd bij zullen blijven. Na het ontbijt had ik ze vaak gehoord. Met een klein verschil. Het was nu tijd om definitief te gaan: 'That's it, I'm dead'. Volgende week moet ik de 'Grote Plas' weer over. Minder zelfverzekerd dan ooit. CANADA MAINE Kamperen NEW YORK MASSACHUSETTS 0 Boston CONNECTICUT 1 New York NEW jERSEY VERENIGDE STATEN MAINE Bar Harbor 'Acadia Nations] Park MASSACHUSETTS Boston T Plymouth Middleboro Provincetown CONNECTICUT RHODE ISLAND Mystic* Misquamicut New York Wi 1 e hebben er zin in, lekker met on ze slee door Noord-Amerika cruisen, van cam ping naar camping, over highways en byways. Met beurtelings een ouwe meezinger van Jim Croce in de cd-gleuf en een zoethoudertje voor de kids op de achterbank. Vooruit maar, onze American dream kan toch al niet meer stuk. 'Mam, mag ik boven liggen?' Het mag. Morgen je broertje, om en om. Moe van tijdsverschil en de reis laten de kinderen de marshmallows aan hun leeftijdge nootjes rondom het kampvuur op de KOA-camping Mystic in Con necticut. We zijn in de lodge aange komen, een klassiek maar gloed nieuw blokhuis met twee kamers en een badkamer, dat nog naar de naaldbomen ruikt waarvan het is gemaakt en waar de Amerikaanse pioniersgeest vanaf straalt. Er staan er nog negentien op deze kleinschalige camping, allemaal op zeer ruime percelen: de voormalige appel-, peren- en perzikboomgaar den van een boerderij die al be stond toen New-England nog een kolonie was. Als we zonder kinde ren schommelend op de veranda de dag evalueren, horen we door het bos nog vaag de drukke snel weg, maar eenmaal binnen in de warmte zijn we hermetisch afgeslo ten van de wereld met kredietzor- gen en ontevredenheid. De rustieke eenvoud van de lodge is misleidend. Er is alles wat we no dig hebben: zitje met televisie en slaapbank; keuken met koelkast, magnetron, broodrooster, koffiezet apparaat en vierpitsgasstel; houten eethoek met kinderstoel; badka mer met douche en toilet en ach terin een aparte ouderslaapkamer. De KOA-camping in Bar Harbor.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 100