Helaas wil de zeis
maar niet komen
Opnieuw blijkt de wereld
een onrechtvaardige plek
filmrecensies
filmagenda
8 Donderdag 4 juni 2009
W
door Jos van der Burg
Heeft het leven nog zin als
degene met wie jaren
lang lief en leed is ge
deeld er niet meer is? In de docu
mentaire Babaji, an Indian love
story wacht een stokoude natuur
genezer in een kuil naast het graf
van zijn vrouw dagelijks op zijn
dood. Jiska Rickels stormde drie
jaar geleden de internationale fes
tivalwereld binnen met de docu
mentaire 4 Elements, die in vier
episoden verhaalt van de mense
lijke strijd met de natuur. In het
werk van de geportretteerde
brandweermannen, mijnwerkers,
vissers en kosmonauten dreigt op
de achtergrond altijd dodelijk ge
vaar.
In Rickels' tweede lange docu
mentaire Babaji, an indian love
story is de dood geen vijand,
maar een vriend die maar niet
wil komen. De film portretteert
een Indiase natuurgenezer, die
sinds het overlijden van zijn
vrouw tien jaar geleden hevig
naar een hereniging met haar ver
langt.
Naast het graf van zijn vrouw in
de tuin heeft hij alvast zijn eigen
graf gegraven. Als uitnodiging
aan de dood ligt hij er iedere dag
een poosje in. Helaas wil de zeis
maar niet komen. Babaji, an in
dian love story portretteert de
oude natuurgenezer - die naar ei
gen zeggen 107 jaar is, wat be
wijst dat tellen niet zijn sterkste
punt is - als een kleurrijk figuur,
die met zijn dagelijkse afdaling
naar zijn graf ook in India opzien
baart.
Is dit een man die geen zin meer
heeft in het leven? Het kost moei
te om in hem de grote liefdestra
gedie te zien, die Rickels in hem
ziet.
Babaji, an indian love story
Regie: Jiska Rickels
Te zien in Middelburg
door Mark Moorman
We willen niet te veel
verpesten, maar we ge
ven alvast de plot van
Mammoth van Lukas Moodysson
weg: de wereld is een onrecht
vaardige plek. In de twee uur dat
Mammoth duurt, komen ook de
hoofdrolspelers, een bevoorrecht
echtpaar dat op Manhattan
woont, daar langzaam achter.
Voor een film als Mammoth helpt
het als de toeschouwer metgezel
wordt op de spirituele reis die
het stel maakt, maar hun passie
ve, larmoyante en naïeve gedrag
Michelle Williams en Gael Garcia
Bernal in Mammoth.
begint al vrij snel te irriteren. „O
honey, it's just terrible", zegt de
man door de telefoon tegen zijn
vrouw als hij op een zakenreis
naar Thailand gaat en merkt dat
er sprake is van een onrechtvaar
dige inkomensverdeling. De man
komt tot inkeer, verlaat zijn ho
tel, gaat op het strand wonen en
zoekt troost bij een Thaise prosti-
tuée. Moodysson presenteert het
als een catharsis waarbij het wre
de masker van de westerse sa
menleving wordt afgerukt.
Het is niet alleen de grote ambi
tie van de film die niet wordt
waargemaakt; de ergernis zit
hem ook in details.Heel veel is te
dik aangezet en weinig interes
sant. De wereld deugt niet, en de
ze film deugt al helemaal niet.
Mammoth
Regie: Lukas Moodysson. Met: Gael
Garcia Bernal, Michelle Williams,
Marife Necesito, Sophie Nyweide
Te zien in Middelburg
door Bart van der Put
uur, za. 16.15 en 18,45 uur, zo en wo
16.15 en 20.15 uur, ma en di 20.15 uur;
Angels Demons: do t/m za 19.00,
20.45 en 22.00 uur, za ook 15.00 uur, zo
en wo 15.00 en 20.00 uur, ma en di
20.00 uur; Night at the Museum 2: do
t/m za 19.30 en 21.45 uur, za ook 13.45
en 16.15 uur, zo en wo 13.45, 16.15 en
20. 15 uur, ma en di 20.15 uur; Beverly
Hills Chihuahua: za, zo en wo 14.15 uur;
Monsters vs. Aliens: za zo en wo 14 uur.
't BEEST
The Duchess: ma t/m wo 20.30 uur.
TERNEUZEN
VIEW
Terminator Salvation: do en ma t/m wo
20.45, vr 19.15 en 22.00, za 16.15, 19.15
en 22.00, zo 16.15 en 20.45 uur; Night
at the Museum 2: do 20.00, vr 19.00 en
21.30, za 14.00,16.15,19.00 en 21.30,
zo 14.00, 16.15 en 20.00, ma en di
20.15, wo 14.30 en 20.15 uur; Angels
Demons: do en ma t/m wo 20.30, vr
19.00 en 21.45, za 15.30, 19.00 en
Op de titelrol van Termi
nator salvation staan
de namen van twaalf
producenten ver
meld. Sommigen van hen om
schrijven de drie voorgaande
Terminator-films als 'de eerste
trilogie', waarmee ze de inten
tie uitspreken een nieuwe trip
tiek te willen maken. Dat voor
nemen en de turbulente produc
tiegeschiedenis laten in de film
veel sporen na, die de amuse
mentswaarde niet ten goede ko
men.
Terminator salvation speelt zich af
na het apocalyptische einde van
Terminator 3: rise of the machines
en voor de grimmige toekomst die
in de eerste twee films van beden
ker James Cameron vluchtig werd
geschetst. Anno 2018 is de aarde
een postnucleaire wildernis, waar
in de overlevenden zich staande
moeten houden tegen de op hol
geslagen defensiecomputers van
Skynet, dat robots ontwikkelt om
de laatste mensen op te sporen.
Uit de voorgangers weten we dat
Skynet erin zal slagen robots naar
het verleden terug te sturen, om
verzetsleider John Connor nog
voor diens conceptie uit te schake
len, maar in Terminator salvation is
het tijdreizen nog niet uitgevon
den.
Met die keuze leggen de scenario
schrijvers, ook verantwoordelijk
voor het derde deel, zichzelf veel
beperkingen op. Waar het recente
Star trek uitwijst dat een tijdreis
thema een oude formule een nieu-
•we richting en vitaliteit kan geven,
daar herinnert de opzet voor de
beoogde tweede Terminator-trilo-
gie vooral aan die van de tweede
Star iuars-triptiek: de afloop staat
vast en echte verrassingen zijn uit
gesloten. Om dat laatste te onder
vangen introduceren de makers
een nieuwe held, die in het grote
geheel slechts een bijrol vervult en
in de vertolking van nieuwkomer
Sam Worthington weinig tot de
verbeelding spreekt.
De mannetjesputter wordt geïntro
duceerd in een merkwaardig onbe
holpen openingsscène, waarin hij
als ter dood veroordeelde moorde
naar zijn lichaam aan de weten
schap doneert. Jaren later ont
waakt hij echter na de apocalyps,
VLISSINGEN
CINECITY
Terminator Salvation: do, vr, ma en di
13.45,16.15,19.15 en 22.00, za 16.15,
19.15, 21.45 en 0.15, zo 11.00, 16.15,
19.15 en 22.00, wo 16.15,19.15 en
22.00 uur; 17 Again: do t/m wo 16.30
uur; Angels Demons: do t/m wo
16.30,19.00, 20.15 en 21.45, zo ook
11.00 uur; Night at the Museum 2: do
t/m wo 13.45, 16.15, 19.15 en 22.00, za
ook 0.00, zo ook 11.00 uur; Beverly
Hills Chihuahua (nl): do t/m wo 14.00,
zo ook 11.00 uur; Duplicity: do, vr en di
14.00, 16.30 en 21.45, za 16.30, 21.45
en 0.15, zo en wo 16.30 en 21.45 uur;
Fighting: do t/m wo 22.00 uur; I Love
you Man: do t/m ma en wo 16.15,19.15
en 21.45, za 00k 0.00, di 16.15 en 19.15
uur; Knowing: do t/m ma en wo 13.45,
za 00k 23.15 uur; The Brothers Bloom:
do t/m ma en wo 19.30 uur; The Rea
der: do, vr, ma en di 13.45 en 16.15, za,
zo en wo 16.15 uur; Star Trek: do t/m
wo 19.15 uur; Bolt (nl): zo 11.00 uur; Co-
raline en de geheime deur: do t/m wo
The Hangover
14.00 uur; Kikkerdril: za 14.00, zo 11.00
en 14.00 uur; Limo: za, zo en wo: 14.00
uur; Monsters vs Aliens: za, zo en wo
14.00 uur; Cheri: di 14.00 uur; Effi
Briest: di 19.30 uur; The Hangover: zo
10.00 uur; Sneak: ma 22.00 uur.
GOES
MERRAL
Terminator Salvation: do en vr 19.15 en
22.00 uur, za16.00,19.15 en 22.00 uur,
zo en wo 16.00 en 20.00 uur, ma en di
20.00 uur; 17 Again: do. en vr. 18.45
waarop hij in kringen van het ver
zet op zoek gaat naar een verkla
ring voor zijn herrijzenis. Wie de
materie kent en het bedrijfslogo
op het donorcodicil ziet moet ver
volgens twee uur wachten voor
het kwartje eindelijk valt, en kan
zich intussen afvragen waarom de
film niet helemaal om verzetsheld
John Connor draait.
De man die drie daverende films
lang de inzet van alle handelingen
was, kreeg in het oorspronkelijke
scenario van Terminator salvation
een bijrol toebedeeld, maar met
de komst van steracteur Christian
Bale besloot men Connor wat
meer naar de voorgrond te halen.
Zo hinkt de film voortdurend op
twee halfbakken ideetjes: we zien
een vervanger van de oorspronke
lijke Terminator Arnold Schwarze
negger naar de bekende weg vra
gen, en we zien een verzetsstrijder
die een verlosser moet worden,
maar daar nog even niet aan toe is.
En dat alles gesitueerd in een as
grauwe woestenij, waar mannen
Christian Bale als John Connor in Terminator salvation
Babaji is een documentaire over een Indiase natuurgenezer.