'Gejojo met WCT moet klaar zijn' Rotterdam wil punt zetten achter ESM Havenfusie gaat Rotterdam een stap te ver Bedrijven reageren traag op crisis L_ Havenbedrijf Rotterdam ergert zich aan aarzelingen over WCT. 02 www.peugeot.nl "Mijn klanten moeten op mij kunnen rekenen en sinds ik een Peugeot heb kan dat ook." Donderdag 4 juni 2009 13 - S y/on Ame rongen, verv/armingsmonteur Peugeot Bedrijfsauto's. Heel betrouwbaar. PEUGEOT ■mi—n TOTA l_ Een bednjfsauto van Peugeot is nu eenmaal heel betrouwbaar. Zo kunt u uw klanten zonder problemen de service bieden die u ze graag wilt bieden. Tijdelijk biedt de Peugeot-dealer extreem veel voordeel op onder andere de Bipper, de Partner en op de Expert. Denkt u daarbij aan zeer voordelige Reparatie- en Onderhoudscontracten en een zeer gunstig Financial Lease-tarief van 5,9%. Bovendien zijn alle modellen momenteel uit voorraad leverbaar. Kijk voor interessante aanbiedingen per model verder op deze pagina en voor de voorwaarden op peugeot.nl. Of ga snel langs voor een proefrit bij de Peugeot-dealer. PEUGEOT BEDRIJFSAUTO'S. VAN PROFESSIONALS. VOOR PROFESSIONALS. De Peugeot Bipper is er al vanaf 8.990.-, de Peugeot Partner is er al vanaf 10.990,-, de Peugeot Expert is er al vanaf 16.900.- en de Peugeot Boxer is er al vanaf 17.990,- excl. btw. bpm, kosten rijklaar maken, verwijderingsbijdrage en leges. Operational adviesleaseprijs vanaf 289,- voor de Bipper. 318,- voor de Partner, 409.- voor de Expert en 435,- voor de Boxer. excl. btw, excl. vervangend vervoer, looptijd 48 mnd/20.000 km per jaar. Uiterste registratiedatum 30 juni 2009 en indien uit voorraad leverbaar. Wijzigingen voorbehouden. Kijk voor de voorwaarden op www.peugeot.nl. ROTTERDAM - Samenwerken is pri ma, fusie een stap te ver. Presi dent-directeur Hans Smits van het Havenbedrijf Rotterdam reageerde gisteren positief op de visie die GroenLinks en haar Vlaamse zus terpartij Groen op de havens in Zuidwest-Nederland en Vlaande ren hebben ontwikkeld. „Samenwerking in Nederland is al een uitdaging op zich", zei Smits. Hij wees er ook op dat reders wil len kunnen kiezen. Van samenwerking met de Vlaam se havens is de directeur van het Havenbedrijf Rotterdam een groot voorstander. „Samen investeren en vooral investeringen op elkaar afstemmen. Prima. Ik constateer al leen dat niet iedereen in Vlaande ren al zo ver is." De duurzaamheid in de havens die de groene partijen bepleiten, staat ook in Rotterdam hoog in het vaandel. Peugeot Expert. Gratis luchtvering t.w.v. C 600,- Airco voor slechts 600,- Rep.- en Onderhoudscontract 1,5 ctJkro. 1,2ööf- Müseupremie op diesel met FAP DEN HAAG - Nederlandse onderne mingen reageren traag op de huidi ge crisis. Slechts een op de vier Ne derlandse ondernemingen (24 pro cent) verwacht het komend jaar veranderingen in de bedrijfsstrate- gie door te voeren. Dat staat in schril contrast tot het internationale beeld. Wereldwijd denkt zo'n 50 procent van alle on dernemingen dat wijzigingen in de bedrijfsstrategie op korte ter mijn nodig zijn als gevolg van de kredietcrisis. Dat blijkt uit een onderzoek van adviesbureau KPMG. Vooral bedrijven in Azië zijn van plan hun strategieën het komend decennium radicaal aan te passen. Maar liefst 87 procent van de be drijven in Japan denkt dat dat no dig is. Nederland en Tsjechië sco ren op dat punt het laagst. Slechts een op de vijf ondervraagde bedrij ven in die twee landen verwacht een drastische herziening van de bedrijfsstrategie in het komende decennium. door Ben Jansen ROTTERDAM - President-directeur Hans Smits van het Havenbedrijf Rotterdam is een heer. Hij verpakt zijn doorgaans glasheldere bood schappen in veel hoffelijkheid en een milde toon. Deze woensdag morgen valt hij toch even uit de plooi. Hans Smits is boos. Functio neel weliswaar, maar toch. Had hij twee weken geleden niet met voorzitter Toine Poppelaars van havenschap Zeeland Seaports gesproken over de consequenties van een besluit de Westerschelde Container Terminal zeven jaar in de ijskast te zetten? En dan krijgt hij via-via te horen dat het dage lijks provinciebestuur, waarvan de zelfde Poppelaars prominent lid is, heeft besloten andermaal naar de haalbaarheid van het WCT-plan te laten kijken. Onaangenaam verrast is hij, want als partner in de Ex ploitatiemaatschappij Schelde Maas is Rotterdam betrokken bij de Zeeuwse havenontwikkelingen. De plannen om in Vlissingen op een grootschalige manier contai ners over te slaan, verkeren in een patstelling. Smits kan de zet van het dagelijks provinciebestuur om deskundige buitenstaanders nog eens naar het WCT-dossier te la ten kijken, niet anders beoordelen dan als een manoeuvre om poli tiek tijd te kopen. „Op zich ver klaarbaar, omdat de meningen in het dagelijks provinciebestuur over dit onderwerp uiteenlopen, maar de duidelijkheid blijft weer uit." Voor Smits en de zijnen in het 32 verdiepingen hoge World Port Center aan de Wilhelminakade in Rotterdam staat vast waaruit die duidelijkheid moet bestaan. Eerst de mogelijkheden voor container overslag binnen het huidige haven gebied van Vlissingen-Oost benut- Directeur Hans Smits van het Ha venbedrijf Rotterdam is onaange naam verrast over het besluit van GS nog eens door deskundi gen naar de WCT te laten kijken. Hans Smits: „CS van Zeeland willen alleen maar tijd kopen.' ten (de Verbrugge Container Ter minal, de Scaldia Container Termi nal en de Kloosterboer Container Terminal) en pas daarna - even tueel - aan de WCT denken. Smits: „Stel dat wij hier in Rotter dam nog ruimte op de oorspronke lijke Maasvlakte zouden hebben gehad, dan zou toch niemand aan Maasvlakte 2 zijn gaan denken." Smits onderdrukt ternauwernood een wegwerpgebaar bij het verne men van de verzekering van gede puteerde Harry van Waveren dat de consultatie van deskundigen geen nieuwe vertraging hoeft op te leveren. „Onderzoek kost altijd tijd." En het streven dan van het dagelijks bestuur van het ha venschap tot een versnelling in de WCT-procedure te komen? „Je hebt een ijzersterke onderbou wing nodig om te voorkomen dat de WCT geen genade vindt bij de de Commissie voor de Milieueffec- trapportage en de Raad van State. Dat vergt uiterste zorgvuldigheid. Dat proces kun je niet versnellen." De gang van zaken rond de WCT onderstreept volgens Smits de noodzaak een andere structuur voor Zeeland Seaports te kiezen. Geen gemeenschappelijke rege ling, waarin besluiten worden ge nomen door gedeputeerden en wethouders die niet noodzakelij kerwijs over veel kennis van haven zaken hoeven te beschikken, maar een NV met een directie, een raad van commissarissen en aandeel houders. „Beslissingen over ont wikkelingen in een haven moeten zijn gebaseerd op een heldere vi- foto GPD sie, niet op politieke overwegin gen. Anders krijg je gejojo, zoals bij de WCT." Einde gesprek. Smits heeft nog even een telefoontje te plegen met Poppelaars. Hij wil hem recht streeks op de hoogte stellen van wat hij vind van de gang van za- ken. Want Hans Smits is een heer. door Ben Jansen ROTTERDAM - Het Havenbedrijf Rotterdam wil het samenwerkings verband met havenschap Zeeland Seaports nog dit jaar beëindigen. Die joint-venture Exploitatiemaat schappij Schelde-Maas (ESM) werkt niet, meent president-direc teur Hans Smits van het Havenbe drijf in Rotterdam. ESM is in de jaren negentig opge richt om Rotterdam te betrekken bij investeringen in de Zeeuwse ha vens. Het was de bedoeling dat ESM zou worden ingepast in een verzelfstandigd Zeeland Seaports, waarvan Rotterdam naast de pro vincie en de gemeenten Vlissin gen, Terneuzen en Borsele aandeel houder zouden worden. De vor ming van deze NV loopt mede als gevolg van hoge herfinancierings problemen vertraging op. Volgens Smits zijn Rotterdam en Zeeland Seaports erop uit in elk geval per 1 januari 2010 een punt achter ESM te zetten. Gedeputeerde en havenschaps voorzitter Toine Poppelaars beves tigde gisteren in de Statencommis sie bestuurlijke en financiële za ken dat de opheffing van ESM wordt voorbereid.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 13