'Gejojo met WCT moet klaar zijn'
Rotterdam wil punt zetten achter ESM
Havenfusie gaat
Rotterdam
een stap te ver
Bedrijven reageren traag op crisis
L_
Havenbedrijf Rotterdam
ergert zich aan
aarzelingen over WCT.
02
www.peugeot.nl
"Mijn klanten moeten op mij kunnen
rekenen en sinds ik een Peugeot heb
kan dat ook."
Donderdag 4 juni 2009 13
- S y/on Ame rongen, verv/armingsmonteur
Peugeot Bedrijfsauto's. Heel betrouwbaar.
PEUGEOT ■mi—n TOTA l_
Een bednjfsauto van Peugeot is nu eenmaal heel betrouwbaar. Zo kunt u uw klanten
zonder problemen de service bieden die u ze graag wilt bieden. Tijdelijk biedt de
Peugeot-dealer extreem veel voordeel op onder andere de Bipper, de Partner en op
de Expert. Denkt u daarbij aan zeer voordelige Reparatie- en Onderhoudscontracten
en een zeer gunstig Financial Lease-tarief van 5,9%. Bovendien zijn alle modellen
momenteel uit voorraad leverbaar. Kijk voor interessante aanbiedingen per model
verder op deze pagina en voor de voorwaarden op peugeot.nl. Of ga snel langs voor
een proefrit bij de Peugeot-dealer.
PEUGEOT BEDRIJFSAUTO'S. VAN PROFESSIONALS. VOOR PROFESSIONALS.
De Peugeot Bipper is er al vanaf 8.990.-, de Peugeot Partner is er al vanaf 10.990,-, de Peugeot Expert is er al vanaf
16.900.- en de Peugeot Boxer is er al vanaf 17.990,- excl. btw. bpm, kosten rijklaar maken, verwijderingsbijdrage en leges.
Operational adviesleaseprijs vanaf 289,- voor de Bipper. 318,- voor de Partner, 409.- voor de Expert en 435,- voor
de Boxer. excl. btw, excl. vervangend vervoer, looptijd 48 mnd/20.000 km per jaar. Uiterste registratiedatum 30 juni 2009 en
indien uit voorraad leverbaar. Wijzigingen voorbehouden. Kijk voor de voorwaarden op www.peugeot.nl.
ROTTERDAM - Samenwerken is pri
ma, fusie een stap te ver. Presi
dent-directeur Hans Smits van het
Havenbedrijf Rotterdam reageerde
gisteren positief op de visie die
GroenLinks en haar Vlaamse zus
terpartij Groen op de havens in
Zuidwest-Nederland en Vlaande
ren hebben ontwikkeld.
„Samenwerking in Nederland is al
een uitdaging op zich", zei Smits.
Hij wees er ook op dat reders wil
len kunnen kiezen.
Van samenwerking met de Vlaam
se havens is de directeur van het
Havenbedrijf Rotterdam een groot
voorstander. „Samen investeren
en vooral investeringen op elkaar
afstemmen. Prima. Ik constateer al
leen dat niet iedereen in Vlaande
ren al zo ver is."
De duurzaamheid in de havens
die de groene partijen bepleiten,
staat ook in Rotterdam hoog in
het vaandel.
Peugeot Expert.
Gratis luchtvering t.w.v. C 600,-
Airco voor slechts 600,-
Rep.- en Onderhoudscontract 1,5 ctJkro.
1,2ööf- Müseupremie op diesel met FAP
DEN HAAG - Nederlandse onderne
mingen reageren traag op de huidi
ge crisis. Slechts een op de vier Ne
derlandse ondernemingen (24 pro
cent) verwacht het komend jaar
veranderingen in de bedrijfsstrate-
gie door te voeren.
Dat staat in schril contrast tot het
internationale beeld. Wereldwijd
denkt zo'n 50 procent van alle on
dernemingen dat wijzigingen in
de bedrijfsstrategie op korte ter
mijn nodig zijn als gevolg van de
kredietcrisis.
Dat blijkt uit een onderzoek van
adviesbureau KPMG.
Vooral bedrijven in Azië zijn van
plan hun strategieën het komend
decennium radicaal aan te passen.
Maar liefst 87 procent van de be
drijven in Japan denkt dat dat no
dig is. Nederland en Tsjechië sco
ren op dat punt het laagst. Slechts
een op de vijf ondervraagde bedrij
ven in die twee landen verwacht
een drastische herziening van de
bedrijfsstrategie in het komende
decennium.
door Ben Jansen
ROTTERDAM - President-directeur
Hans Smits van het Havenbedrijf
Rotterdam is een heer. Hij verpakt
zijn doorgaans glasheldere bood
schappen in veel hoffelijkheid en
een milde toon. Deze woensdag
morgen valt hij toch even uit de
plooi. Hans Smits is boos. Functio
neel weliswaar, maar toch.
Had hij twee weken geleden niet
met voorzitter Toine Poppelaars
van havenschap Zeeland Seaports
gesproken over de consequenties
van een besluit de Westerschelde
Container Terminal zeven jaar in
de ijskast te zetten? En dan krijgt
hij via-via te horen dat het dage
lijks provinciebestuur, waarvan de
zelfde Poppelaars prominent lid is,
heeft besloten andermaal naar de
haalbaarheid van het WCT-plan te
laten kijken. Onaangenaam verrast
is hij, want als partner in de Ex
ploitatiemaatschappij Schelde
Maas is Rotterdam betrokken bij
de Zeeuwse havenontwikkelingen.
De plannen om in Vlissingen op
een grootschalige manier contai
ners over te slaan, verkeren in een
patstelling. Smits kan de zet van
het dagelijks provinciebestuur om
deskundige buitenstaanders nog
eens naar het WCT-dossier te la
ten kijken, niet anders beoordelen
dan als een manoeuvre om poli
tiek tijd te kopen. „Op zich ver
klaarbaar, omdat de meningen in
het dagelijks provinciebestuur over
dit onderwerp uiteenlopen, maar
de duidelijkheid blijft weer uit."
Voor Smits en de zijnen in het 32
verdiepingen hoge World Port
Center aan de Wilhelminakade in
Rotterdam staat vast waaruit die
duidelijkheid moet bestaan. Eerst
de mogelijkheden voor container
overslag binnen het huidige haven
gebied van Vlissingen-Oost benut-
Directeur Hans Smits van het Ha
venbedrijf Rotterdam is onaange
naam verrast over het besluit
van GS nog eens door deskundi
gen naar de WCT te laten kijken.
Hans Smits: „CS van Zeeland willen alleen maar tijd kopen.'
ten (de Verbrugge Container Ter
minal, de Scaldia Container Termi
nal en de Kloosterboer Container
Terminal) en pas daarna - even
tueel - aan de WCT denken.
Smits: „Stel dat wij hier in Rotter
dam nog ruimte op de oorspronke
lijke Maasvlakte zouden hebben
gehad, dan zou toch niemand aan
Maasvlakte 2 zijn gaan denken."
Smits onderdrukt ternauwernood
een wegwerpgebaar bij het verne
men van de verzekering van gede
puteerde Harry van Waveren dat
de consultatie van deskundigen
geen nieuwe vertraging hoeft op
te leveren. „Onderzoek kost altijd
tijd." En het streven dan van het
dagelijks bestuur van het ha
venschap tot een versnelling in de
WCT-procedure te komen? „Je
hebt een ijzersterke onderbou
wing nodig om te voorkomen dat
de WCT geen genade vindt bij de
de Commissie voor de Milieueffec-
trapportage en de Raad van State.
Dat vergt uiterste zorgvuldigheid.
Dat proces kun je niet versnellen."
De gang van zaken rond de WCT
onderstreept volgens Smits de
noodzaak een andere structuur
voor Zeeland Seaports te kiezen.
Geen gemeenschappelijke rege
ling, waarin besluiten worden ge
nomen door gedeputeerden en
wethouders die niet noodzakelij
kerwijs over veel kennis van haven
zaken hoeven te beschikken, maar
een NV met een directie, een raad
van commissarissen en aandeel
houders. „Beslissingen over ont
wikkelingen in een haven moeten
zijn gebaseerd op een heldere vi-
foto GPD
sie, niet op politieke overwegin
gen. Anders krijg je gejojo, zoals
bij de WCT."
Einde gesprek. Smits heeft nog
even een telefoontje te plegen met
Poppelaars. Hij wil hem recht
streeks op de hoogte stellen van
wat hij vind van de gang van za-
ken. Want Hans Smits is een heer.
door Ben Jansen
ROTTERDAM - Het Havenbedrijf
Rotterdam wil het samenwerkings
verband met havenschap Zeeland
Seaports nog dit jaar beëindigen.
Die joint-venture Exploitatiemaat
schappij Schelde-Maas (ESM)
werkt niet, meent president-direc
teur Hans Smits van het Havenbe
drijf in Rotterdam.
ESM is in de jaren negentig opge
richt om Rotterdam te betrekken
bij investeringen in de Zeeuwse ha
vens. Het was de bedoeling dat
ESM zou worden ingepast in een
verzelfstandigd Zeeland Seaports,
waarvan Rotterdam naast de pro
vincie en de gemeenten Vlissin
gen, Terneuzen en Borsele aandeel
houder zouden worden. De vor
ming van deze NV loopt mede als
gevolg van hoge herfinancierings
problemen vertraging op. Volgens
Smits zijn Rotterdam en Zeeland
Seaports erop uit in elk geval per 1
januari 2010 een punt achter ESM
te zetten.
Gedeputeerde en havenschaps
voorzitter Toine Poppelaars beves
tigde gisteren in de Statencommis
sie bestuurlijke en financiële za
ken dat de opheffing van ESM
wordt voorbereid.