Maintenance: het beste is niet goed genoeg Wisseling van de wacht maintenance Rob Franken (links) en Harry Koopman. De wereld ligt open voor Maintenance Valley. Foto: Kees Bennema Maintenance Valley in Zuid west Nederland wordt een gigantisch succes. "We streven naar iets wat in de wereld zijn weerga niet kent", is Rob Fran ken, scheidend voorzitter van Maintenance Education Consor tium, de onderwijstak van World Class Maintenance, van mening. Zuidwest Nederland wordt we reldwijd het centrum van mainte nance. Onderhoud van niet alleen vliegtuigen, maar van alles op het gebied van infra, scheepsbouw, energie, procesindustrie, kortom van alles. "En wij gaan ervoor zor gen dat al die mensen die zich in de hele wereld bezig houden met maintenance hier de meest perfec te opleiding krijgen", vult Harry Koopman, Franken's opvolger, aan. door Ron Gregoor ETTEN- LEUR - Aan de ene kant is het verhaal over maintenance nogal ingewikkeld. Maintenance betekent onderhoud. In Zuidwest Nederland kreeg maintenance ineens een gewel dige boost doordat Woensdrecht werd aangewezen als de thuishaven voor het onderhoud van de JSF, het nieuwe gevechtsvliegtuig van de luchtmacht. Alle militaire vliegtuigen zullen daar hun onderhoudsbeurten krijgen. "Maar maintenance is natuur lijk veel meer", zegt Franken. "Zeker in de regio Zuidwest Nederland. De ze regio. West- Brabant en Zeeland, is bij uitstek het gebied waar allerlei activiteiten zijn: belangrijk transport land, aan zee, tussen de twee grote ha vengebieden in, met veel procesindus trie. Een gigantische hoeveelheid be drijvigheid, waarbij maintenance een grote rol speelt. Je hebt hier te maken met onderhoud maritiem, van sche pen dus. Vlissingen zou daar het cen trum van kunnen zijn. We hebben te maken met onderhoud op het gebied van procesindustrie, Moerdijk en Ter- neuzen. Alles op het gebied van de in fra. En natuurlijk gebeurt er het nodi ge op het gebied van energie. Vooral Zeeland wil zich daarmee profileren. Logisch, het ligt aan zee, heeft grote vlakten, geschikt voor windenergie en is al in het bezit van een kerncen trale. Er liggen volop kansen hier. Óp alle gebied. We gaan met zijn allen Maintenance Valley tot een wereld succes maken. Met andere woorden: Zuidwest Nederland, met straks onge twijfeld een stuk van Vlaanderen, wordt hèt centrum van maintenance in de wereld." Is deze economische crisis geen slechte tijd om zoiets op te zetten? Nee dus. Juist niet. Koopman: "Het bedrijfsleven gaat nu geen nieuwe in vesteringen voor zich uitschuiven. Daardoor komt meteen het onder- houdsvraagstuk centraal te staan om de bestaande kapitaalgoederen langer en betrouwbaar te blijven gebruiken. Grote kansen dus voor extra onder houd." Kans Zuidwest Nederland zet in op de ont wikkeling van maintenance in de breedste zin van het woord. Want maintenance, dat is dè kans voor de regio om economisch in de hele we reld mee te tellen. Franken, in het dagelijks leven be stuursvoorzitter van ROC West- Bra bant, en Koopman, tot voor kort be stuursvoorzitter van Avans Hoge school, zijn onderwijsmensen. Aan hen en hun collega's van andere instel lingen voor beroepsonderwijs de taak om het maintenance- onderwijs op poten te zetten. Op het gebied van maintenance on derwijs moet Zuidwest Nederland de plek worden waar ze uit de hele we reld naar toe komen. In eerste instan tie natuurlijk bedoeld voor de eigen mensen in de regio. Daar hebben ROC's, hogescholen en een kennisin stelling elkaar gevonden. Als het aan hen ligt, wordt hun samenwerkings verband de grootste, nee de enige waar op het gebied van onderwijs, on derzoek en ontwikkeling van mainte nance producten en diensten de know how vandaan komt. Onderwijs van wereldklasse. World Class Mainte nance is de verzamelnaam van alle ac tiviteiten die moeten leiden tot-Main- tenance Valley. De link tussen Woens drecht en de JSF is de aanleiding ge weest tot het idee. De Nota Pieken in de Delta van het ministerie van Eco nomische Zaken pikte hier op aan en in korte tijd kwamen er veel initiatie ven om Maintenance Valley van de grond te tillen. Binnen World Class Maintenance heb je een aantal 'tak ken'. World Class Maintenance Con sortium, dat zich toelegt op de innova tie van de bedrijfstak, het Maintenan ce Competence Center, dat zorg draagt voor de kennisdeling en Main tenance Education Consortium, dat het onderwijs op poten moet zetten. Allemaal onderdelen die direct met goed onderwijs te maken hebben. Grote hoogten Daarom is het ook zo belangrijk dat er een goed, nee beter een perfecte opleiding komt voor iedereen die in de branche werkzaam is. Het onder wijs moet naar grote hoogten getild worden, vinden Franken en Koop man. Het Maintenance Education Consortium ontwikkelt een Topinsti tuut voor Maintenance naar analogie van het Topcentrum voor Logistiek. In die visie ontstaat er een volledig on- derwijsbouwwerk met beroepsonder wijs (VMBO, MBO, HBO), een team van lectoren op onderscheiden disciplines en een bijzondere leer stoel. De lectoren vormen dan de ver bindende schakel tussen het niveau van de wetenschap en de vertaling naar onderwijsprogramma's MBO en HBO. "Het gaat erom dat op alle ni veaus de mensen een perfecte oplei ding kunnen krijgen. Het beste is niet goed genoeg", zegt Koopman. "Als we voor een bepaalde studierichting de beste docent uit India of uit China moeten halen, dan doen we dat." De Stichting Maintenance Education Consortium is een samenwerking van twee hogescholen, vijf ROC's en het kenniscentrum Kenteq met als geza menlijk doel: professionalisering, pro motie en samenhang van "maintenan ce" opleidingen. Het consortium vormt één loketfunctie voor het be drijfsleven en overheid. Door het rea liseren van kennismanagement tussen het bedrijfsleven enerzijds en het on derwijs anderzijds wordt een goede vertaalslag van de kwantitatieve en kwalitatieve arbeidsmarktbehoefte ge waarborgd. In de praktijk gaat het om opleidingen op vmbo- en mbo-, maar ook hbo- niveau. In de afgelo pen drie jaar is er al veel bereikt, ze ker op het gebied van samenwerking en nieuwe, doelgerichte opleidingen binnen zowel mbo als hbo. Koop man: "De volgende stap is het instel len van lectoraten die te maken heb ben met de maintenance systematiek. Onderwijs, van praktijkgerichte be roepsopleidingen tot bachelor en mas ter opleidingen, daar zijn we mee be zig. Zo wordt bijvoorbeeld een lecto raat voor maintenance opleidingen in gericht voor de ontwikkelingen in het vakgebied en het maken van de vertaalslag van wetenschappelijk ont wikkelde kennis naar toepassingsge richte kennis in het hoger en middel baar beroepsonderwijs. Franken: "We moeten niet vergeten dat 70 procent van de beroepsbevolking komt uit het vmbo, mbo en hbo. Dat zijn de beroepstaken die langskomen op World Class Maintenance." Naast het MEC is binnen het project Maintenance ook het WCMC, dat zich bezig houdt met innovatie re search, actief. Op een wetenschappe lijke manier wordt samen met bedrij ven gekeken naar nieuwe ontwikke lingen. Slimmer, goedkoper en meer produceren, duurzame werkgelegen heid creëren zijn hier de sleutelwoor den. Daarnaast zal binnen maintenan ce een keten van activiteiten geregis seerd moeten worden. Vlaanderen Het Maintenance Competence Cen ter brengt bedrijven bij elkaar die wil len investeren in samenwerking op het gebied van Maintenance. Door de uitwisseling van ideeën komen ge zamenlijke knelpunten maar vooral ook gezamenlijke kansen aan het licht. Het resultaat? Nieuwe business, Na drie jaar wordt Rob Franken als voorzitter van het Maintenance Edu cation Consortium 'in oprichting' op gevolgd door Harry Koopman. Fran ken blijft wel lid van het bestuur. Was Franken de bouwpastoor van de parochie, die thans Maintenance Edu cation Consortium heet, Koopman moet de parochianen tot grote daden aanzetten. "In de afgelopen drie jaar is de organisatie opgezet", legt Fran ken uit. "Organisatorisch klopt alles, we hebben inhoudelijk het onderwijs gefocust op nieuwe digitale leermid delen. Ook anderszins, bijvoorbeeld op het gebied van onderzoek, zijn we succesvol. Lockheed bijvoorbeeld heeft een concept op het gebied van onderhoud ontwikkeld, maar kan dat niet doorontwikkelen. Wij kunnen dat wel en hebben de opdracht dat te kostenbesparing voor de deelnemen de bedrijven, meer werkgelegenheid én meer instroom voor onderhouds personeel, kortom een betere concur rentiepositie voor bedrijven. Al meer dan 200 bedrijven hebben zich aange sloten. Tot nu toe beperkt World Class Maintenance zich tot ons eigen land. "Maar we wonen nu eenmaal in een delta, waarbij ook grote delen van België van groot belang zijn. Ant werpen heeft een gigantisch industrie gebied, Gent heeft een goede universi teit, er zijn al samenwerkingsverban den in Zeeland en Brabant met de Belgen. Het zal niet lang duren voor dat ook de Vlamingen zich aansluiten bij World Class Maintenance." En dan heb je een heel groot blok. Maintenance Valley is dan geen gigan tisch onderhoudcomplex ergens in de VS, maar de meest spraakmakende maintenance verzameling in de Delta van West- Europa. Van Tilburg via Rotterdam en Terneuzen tot aan Ant werpen en Gent. gaan doen." Met de wisseling van de voorzitter wordt formeel een periode van ontwikkeling afgesloten. De hoogste functie binnen de organisatie gaat over van ROC naar Hoge school. "We hebben onlangs een full time directeur voor het MEC be noemd. Dat is Emmy Bakker, voor malig directeur van het Markiezaat College, een instelling van het ROC. Het is dus logisch dat een vertegen woordiger van het hbo dan de hoog ste functie in het bestuur zou krijgen. Voor het broodnodige evenwicht." Het Maintenance Education Consor tium wordt gevormd door Avans Ho geschool, Hogeschool Zeeland, ROC West-Brabant, ROC Tilburg, ROC Zeeland, ROC Westerschelde, ROC Zadkine in Rotterdam en Ken niscentrum Kentëq.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 75