Geld en werk
Goedkoop tanken?
Je moet er wat voor doen
Nieuwe eigenaar van bv moet oude rekening voldoen
RECHT EN KROM
Dinsdag 2 juni 2009 145
De korting die
benzinestations aanbieden,
maken het tanken niet altijd
goedkoper. Wie echt
voordeel wil scoren, moet
op onderzoek uitgaan.
door Rob van Cinneken
foto Vincent Jannink/ANP
beeldbewerking Gemma Kessels
'Goedkope' adresjes
Goedkope benzinestations zijn
te vinden op onder meer
www.brandstofprijzen.nl,
www.goedkooptanken.nu en
www.brandstof-zoeker.nl
United Consumers en de
ANWB bieden hun leden kor
tingpasjes. Zie www.anwb.nl en
www.unitedconsumers.com
Er zijn ook kleine regiogebon-
den autoclubs die korting bie
den. In de regio Den Haag is
dat HAC (www.hacnet.nl) en in
Deventer EAC (www.eac.nl).
Een manier om brandstof te be
sparen is het 'nieuwe rijden'.
Zie www.hetnieuwerijden.nl
Zo gauw de melk bij de super
markt in de aanbieding gaat,
spoedt menigeen zich naar de win
kel. Gek genoeg is de consument
bij benzine tanken minder prijsbe
wust. Terwijl er grote verschillen
zijn. Een steekproef in een wille
keurige regio: een liter Euro 95 is
vanaf 132 eurocent te vinden, ter
wijl je iets verderop 136 cent be
taalt. Eén tankstation vraagt zelfs
boven de 144 cent.
Vergeet die exacte bedragen met
een weer. De brandstofprijzen
worden namelijk drie, vier keer
per week aangepast. Maar de prijs
verschillen blijven intussen wél
aardig gelijk. Ook bij diesel kan het
meer dan een dubbeltje schelen.
Op jaarbasis valt
Tanken gebeurt wanneer
de benzinemeter bijna
op reserve staat
er dus flink wat
te verdienen.
Paul van Selms
van consumen
tenorganisatie
United Consu
mers verbaast
zich er al jaren over dat miljoenen
automobilisten geen idee hebben
hoeveel ze aan brandstof uitgeven.
„Tanken gebeurt simpelweg wan
neer de meter bijna op reserve
staat. De meesten weten nog net
dat je langs de snelweg meestal de
hoofdprijs betaalt. Maar elders la
ten ze zich soepel op het verkeer
de been zetten door grote borden
met '6 cent korting'. Een totaal
nietszeggende kreet, want waar
wordt dat dan mee vergeleken?",
aldus Van Selms. Gelukkig is de
consument niet helemaal aan die
fantasierijke, wervende prijszuilen
overgeleverd. Op tal van internetsi
tes (zie kader) kun je een redelijk
idee krijgen van de brandstofprij
zen in de regio.
De veronderstelling'over dure snel
wegstations blijkt aardig te klop
pen, maar verder is geen peil te
trekken op de brandstofprijzen.
Die kunnen binnen een straal van
luttele kilometers zomaar 10 cent
of meer verschillen. Voor de prijs
bewuste automobilist valt dus veel
winst te halen, zonder ver te hoe
ven omrijden. De onbemande sta
tions zijn het goedkoopst. Zoals
Tinq, Tango, Shell Express, Esso
Tank&Go, Firezone en de
ANWB-stations (niet meer van de
bond trouwens). Er is er altijd wel
een in de buurt, want Nederland
telt zo'n duizend van die adressen.
Overigens verkopen om veilig
heidsredenen onbemande tanksta
tions geen lpg. Wat dat betreft, is
het dus goed dat onder de voor
deeladresjes steeds meer 'gewone',
bemande pompstations opduiken.
Dankzij hun winkel verdienen ze
ondanks de lage winstmarge op
brandstof genoeg om te overleven.
Voor automobilis
ten die de smaak
te pakken hebben,
kan tanken met
een kortingpasje
ook de moeite
waard zijn. Hoe
veel voordeel het
oplevert, is echter een hele puzzel.
Een voorbeeld: de 330.000 deelne
mers van United Consumers krij
gen bij de 550 deelnemende sta
tions een korting van 6 cent op de
gemiddelde adviesprijs van de gro
te oliemaatschappijen. Dat klinkt
veelbelovend, maar levert in de
praktijk soms nauwelijks extra kor
ting op. Want als het benzinesta
tion zelf al korting biedt, dan blijft
de korting voor United Consu
mers ten opzichte van de landelij
ke adviesprijs toch hetzelfde.
Voor autorijders die niet willen
zoeken, is het mogelijk het net
werk van United Consumers in de
het navigatiesysteem van hun
TomTom, Garmin of Mio te laden.
ANWB-leden kunnen overigens
op vrijwel dezelfde korting als die
van United Consumers meeliften,
maar slechts een fractie van de
bijna 4 miljoen leden doet dat.
Reageren? geld@wegener.nl
door René van Baal
Een'ontevreden klant van een gara
gebedrijf krijgt na een meningsver
schil over een hoge reparatiepost
schriftelijk een vergoeding van 250
euro toegezegd door de importeur. De uit
betaling gebeurt via het garagebedrijf. De
directeur zegt tot twee keer toe het geld
over te maken, maar er gebeurt niets.
Als het garagebedrijf in andere handen
overgaat, wijst de klant de nieuwe eigenaar
op de toegezegde vergoeding. De nieuwe ei
genaar vindt echter dat hij niet verplicht is
de 250 euro te betalen.
De nieuwe garagedirecteur stelt zich op het
standpunt dat de betalingsplicht berust bij
de vorige eigenaar, omdat dit zo is overeen
gekomen bij de overname. Uit coulance wil
hij echter 125 euro vergoeden. De klant
stelt dat de afspraken tussen de vorige en
huidige garagehouder hem niet raken om
dat alle rechten en plichten immers over
gaan op de nieuwe eigenaar.
In Nederland kennen we grofweg drie ty
pen ondernemingen: de eenmanszaak, de
vennootschap onder firma (v.o.f.) en de be
sloten vennootschap (bv). Iemand met een
eenmanszaak drijft de onderneming ge
heel voor eigen rekening en risico. Voor al
le afspraken die de ondernemer maakt, is
hij persoonlijk aansprakelijk.
Een v.o.f. is eigenlijk niets anders dan een
afspraak tussen twee of meerdere partijen
privépersonen, bv's en/of privépersonen)
om gezamenlijk een onderneming te drij
ven. De klanten kunnen de v.o.f. aansprake
lijk stellen als er iets misgaat. Maar ook el
ke vennoot is hoofdelijk aansprakelijk.
Een bv heeft rechtspersoonlijkheid. Dat be
tekent dat de bv in het rechtsverkeer deel
neemt alsof de bv zelf een natuurlijke per
soon is. Vaak wordt een onderneming in
een bv-vorm gegoten om de aansprakelijk
heid van de mensen die feitelijk achter de
onderneming zitten te beperken. Daar
naast spelen fiscale overwegingen een rol.
In beginsel kunnen de klanten van zo'n on
derneming alleen verhaal halen op de bv.
De natuurlijke personen achter de bv blij
ven buiten schot.
Een bv heeft altijd aandeelhouders en een
bestuurder. Doorgaans is er ook een raad
van commissarissen, die toezicht houdt op
het beleid van de bestuurder. De aandeel
houders zijn de eigenaren van de bv. De be
stuurder is verantwoordelijk voor de dage
lijkse gang van zaken. Belangrijke beslissin
gen, zoals de benoeming van de bestuurder
en de vaststelling van de jaarrekening, wor
den genomen door de algemene vergade
ring van aandeelhouders (ava). De aandeel
houders en bestuurders kunnen natuurlij
ke personen zijn, maar ook dit kunnen
weer andere bv's zijn.
Terug naar de gedupeerde klant. Omdat de
bestuurder of een bevoegde vertegenwoor
diger van het garagebedrijf (de bv) heeft
toegezegd dat het geld wordt overgemaakt,
is tussen de klant en de bv een overeen
komst tot stand gekomen. Als het bedrijf
overgaat in andere handen betekent dit in
principe dat de aandelen worden verkocht
aan een ander. Ook zal veelal de bestuurder
van de bv een ander worden. Maar door de
overgang van de aandelen blijft de overeen
komst met de bv in stand. De klant kan de
bv dus gewoon aanspreken voor zijn vorde
ring van 250 euro.
Het kan ook zijn dat niet de aandelen,
maar alleen de activa en passiva zijn overge
nomen.
In dat geval worden alleen de eigendom
men (zoals machines en bedrijfspand) ver
kocht. Als daardoor de vordering van de
klant niet overgaat op de overnemer, moet
de klant zich wenden tot de oude, vaak
nog bestaande bv. Dit hoeft geen probleem
te zijn, want als het goed is, heeft die oude
bv genoeg geld ontvangen om de vorde
ring te voldoen.
Met medewerking van Trip Advocaten Notaris
sen www.triplaw.nl