Geld en werk Goedkoop tanken? Je moet er wat voor doen Nieuwe eigenaar van bv moet oude rekening voldoen RECHT EN KROM Dinsdag 2 juni 2009 145 De korting die benzinestations aanbieden, maken het tanken niet altijd goedkoper. Wie echt voordeel wil scoren, moet op onderzoek uitgaan. door Rob van Cinneken foto Vincent Jannink/ANP beeldbewerking Gemma Kessels 'Goedkope' adresjes Goedkope benzinestations zijn te vinden op onder meer www.brandstofprijzen.nl, www.goedkooptanken.nu en www.brandstof-zoeker.nl United Consumers en de ANWB bieden hun leden kor tingpasjes. Zie www.anwb.nl en www.unitedconsumers.com Er zijn ook kleine regiogebon- den autoclubs die korting bie den. In de regio Den Haag is dat HAC (www.hacnet.nl) en in Deventer EAC (www.eac.nl). Een manier om brandstof te be sparen is het 'nieuwe rijden'. Zie www.hetnieuwerijden.nl Zo gauw de melk bij de super markt in de aanbieding gaat, spoedt menigeen zich naar de win kel. Gek genoeg is de consument bij benzine tanken minder prijsbe wust. Terwijl er grote verschillen zijn. Een steekproef in een wille keurige regio: een liter Euro 95 is vanaf 132 eurocent te vinden, ter wijl je iets verderop 136 cent be taalt. Eén tankstation vraagt zelfs boven de 144 cent. Vergeet die exacte bedragen met een weer. De brandstofprijzen worden namelijk drie, vier keer per week aangepast. Maar de prijs verschillen blijven intussen wél aardig gelijk. Ook bij diesel kan het meer dan een dubbeltje schelen. Op jaarbasis valt Tanken gebeurt wanneer de benzinemeter bijna op reserve staat er dus flink wat te verdienen. Paul van Selms van consumen tenorganisatie United Consu mers verbaast zich er al jaren over dat miljoenen automobilisten geen idee hebben hoeveel ze aan brandstof uitgeven. „Tanken gebeurt simpelweg wan neer de meter bijna op reserve staat. De meesten weten nog net dat je langs de snelweg meestal de hoofdprijs betaalt. Maar elders la ten ze zich soepel op het verkeer de been zetten door grote borden met '6 cent korting'. Een totaal nietszeggende kreet, want waar wordt dat dan mee vergeleken?", aldus Van Selms. Gelukkig is de consument niet helemaal aan die fantasierijke, wervende prijszuilen overgeleverd. Op tal van internetsi tes (zie kader) kun je een redelijk idee krijgen van de brandstofprij zen in de regio. De veronderstelling'over dure snel wegstations blijkt aardig te klop pen, maar verder is geen peil te trekken op de brandstofprijzen. Die kunnen binnen een straal van luttele kilometers zomaar 10 cent of meer verschillen. Voor de prijs bewuste automobilist valt dus veel winst te halen, zonder ver te hoe ven omrijden. De onbemande sta tions zijn het goedkoopst. Zoals Tinq, Tango, Shell Express, Esso Tank&Go, Firezone en de ANWB-stations (niet meer van de bond trouwens). Er is er altijd wel een in de buurt, want Nederland telt zo'n duizend van die adressen. Overigens verkopen om veilig heidsredenen onbemande tanksta tions geen lpg. Wat dat betreft, is het dus goed dat onder de voor deeladresjes steeds meer 'gewone', bemande pompstations opduiken. Dankzij hun winkel verdienen ze ondanks de lage winstmarge op brandstof genoeg om te overleven. Voor automobilis ten die de smaak te pakken hebben, kan tanken met een kortingpasje ook de moeite waard zijn. Hoe veel voordeel het oplevert, is echter een hele puzzel. Een voorbeeld: de 330.000 deelne mers van United Consumers krij gen bij de 550 deelnemende sta tions een korting van 6 cent op de gemiddelde adviesprijs van de gro te oliemaatschappijen. Dat klinkt veelbelovend, maar levert in de praktijk soms nauwelijks extra kor ting op. Want als het benzinesta tion zelf al korting biedt, dan blijft de korting voor United Consu mers ten opzichte van de landelij ke adviesprijs toch hetzelfde. Voor autorijders die niet willen zoeken, is het mogelijk het net werk van United Consumers in de het navigatiesysteem van hun TomTom, Garmin of Mio te laden. ANWB-leden kunnen overigens op vrijwel dezelfde korting als die van United Consumers meeliften, maar slechts een fractie van de bijna 4 miljoen leden doet dat. Reageren? geld@wegener.nl door René van Baal Een'ontevreden klant van een gara gebedrijf krijgt na een meningsver schil over een hoge reparatiepost schriftelijk een vergoeding van 250 euro toegezegd door de importeur. De uit betaling gebeurt via het garagebedrijf. De directeur zegt tot twee keer toe het geld over te maken, maar er gebeurt niets. Als het garagebedrijf in andere handen overgaat, wijst de klant de nieuwe eigenaar op de toegezegde vergoeding. De nieuwe ei genaar vindt echter dat hij niet verplicht is de 250 euro te betalen. De nieuwe garagedirecteur stelt zich op het standpunt dat de betalingsplicht berust bij de vorige eigenaar, omdat dit zo is overeen gekomen bij de overname. Uit coulance wil hij echter 125 euro vergoeden. De klant stelt dat de afspraken tussen de vorige en huidige garagehouder hem niet raken om dat alle rechten en plichten immers over gaan op de nieuwe eigenaar. In Nederland kennen we grofweg drie ty pen ondernemingen: de eenmanszaak, de vennootschap onder firma (v.o.f.) en de be sloten vennootschap (bv). Iemand met een eenmanszaak drijft de onderneming ge heel voor eigen rekening en risico. Voor al le afspraken die de ondernemer maakt, is hij persoonlijk aansprakelijk. Een v.o.f. is eigenlijk niets anders dan een afspraak tussen twee of meerdere partijen privépersonen, bv's en/of privépersonen) om gezamenlijk een onderneming te drij ven. De klanten kunnen de v.o.f. aansprake lijk stellen als er iets misgaat. Maar ook el ke vennoot is hoofdelijk aansprakelijk. Een bv heeft rechtspersoonlijkheid. Dat be tekent dat de bv in het rechtsverkeer deel neemt alsof de bv zelf een natuurlijke per soon is. Vaak wordt een onderneming in een bv-vorm gegoten om de aansprakelijk heid van de mensen die feitelijk achter de onderneming zitten te beperken. Daar naast spelen fiscale overwegingen een rol. In beginsel kunnen de klanten van zo'n on derneming alleen verhaal halen op de bv. De natuurlijke personen achter de bv blij ven buiten schot. Een bv heeft altijd aandeelhouders en een bestuurder. Doorgaans is er ook een raad van commissarissen, die toezicht houdt op het beleid van de bestuurder. De aandeel houders zijn de eigenaren van de bv. De be stuurder is verantwoordelijk voor de dage lijkse gang van zaken. Belangrijke beslissin gen, zoals de benoeming van de bestuurder en de vaststelling van de jaarrekening, wor den genomen door de algemene vergade ring van aandeelhouders (ava). De aandeel houders en bestuurders kunnen natuurlij ke personen zijn, maar ook dit kunnen weer andere bv's zijn. Terug naar de gedupeerde klant. Omdat de bestuurder of een bevoegde vertegenwoor diger van het garagebedrijf (de bv) heeft toegezegd dat het geld wordt overgemaakt, is tussen de klant en de bv een overeen komst tot stand gekomen. Als het bedrijf overgaat in andere handen betekent dit in principe dat de aandelen worden verkocht aan een ander. Ook zal veelal de bestuurder van de bv een ander worden. Maar door de overgang van de aandelen blijft de overeen komst met de bv in stand. De klant kan de bv dus gewoon aanspreken voor zijn vorde ring van 250 euro. Het kan ook zijn dat niet de aandelen, maar alleen de activa en passiva zijn overge nomen. In dat geval worden alleen de eigendom men (zoals machines en bedrijfspand) ver kocht. Als daardoor de vordering van de klant niet overgaat op de overnemer, moet de klant zich wenden tot de oude, vaak nog bestaande bv. Dit hoeft geen probleem te zijn, want als het goed is, heeft die oude bv genoeg geld ontvangen om de vorde ring te voldoen. Met medewerking van Trip Advocaten Notaris sen www.triplaw.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 79