5 spectrum Speeldrift RUDEN RIEMENS FOTOGRAFIE hoofdzetel Zaterdag 30 mei 2009 Mijn kleindochter, bijna vijftien, is op school aan de slag met het regisseren van de musical Ciske de Rat, op mid- delbareschoolformaat. Vroeger hield zij zich vooral bezig met zingen, dansen en piano spelen, maar in een intiem ogenblik bekende ze mij, dat ze het haar toch leuker leek om al deze vaardigheden van anderen te coördineren en: „Ik vind het ook zo leuk om de baas te spelen!" Nu heeft zij haar grootje al jaren geleden scherp gehouden bij het volgen van de nieuwste mode in de populaire muziek; de dansjes van de Spicegirls, Britney Speers en de meiden van K 3 werden mij secuur voorgedaan en zij keek nauwlettend toe of ik haar instructies wel goed opvolgde. Ook werd ik met regelmaat naar haar kamer ontboden, waar ik het publiek vormde voor een voorstelling, die zij voor zichzelf en haar vriendinnetjes had be dacht. Zo herinner ik mij een sprookjesachtige dans, waarbij haar hartvriendin boven op het sta pelbed bellen blies, en op de begane grond danste Valerie met de zus van de hartsvriendin op de mu ziek van de Spicegirls een virtuoze choreografie van eigen maaksel, in een wolk van zeepbellen! Ook haar twee jaar jongere broertje werd geregeld bij deze voorstellingen ingeschakeld. Nu, in de tweede klas van het lyceum heeft zij haar kans gegrepen. Ik hoor haar al weken zuch ten over haar licht onwillige en luie discipelen: „Ze kennen nog steeds niet hun tekst!" Zojuist hoorde ik van haar moeder, mijn schoon dochter, dat er tijdens de repetities een calamiteit heeft plaatsgevonden. Van haar oom, gepensio neerd balletdanser, heeft Valerie een rookmachine mogen lenen om enkele interessante musicaleffec ten mee te creëren. Bij het voor de eerste keer uit proberen ontwikkelde er zich in de school een enorme hoeveelheid rook, waardoor alle aanwezi- •ge rookalarmen afgingen en de Almeerse brand weer haastig uitrukte om de brand in de school te bedwingen! Morgen is de première. Ik heb bij mijn trouwe bloemenwinkel een echte theaterboeket laten ma ken, want wat er zich ook op het toneel zal afspe len, het is haar eerste regie. En je weet maar nooit of dit niet het begin is van een geheel op eigen ini tiatief ingezette loopbaan. Toen ik halverwege de jaren vijftig(i954) op de Amsterdamse Toneelschool(in die jaren de enige toneelopleiding in ons land) werd toegelaten, was daar zojuist onder de toenmalige directeur Willy Pos een regieopleiding begonnen. Die opleiding is in het leven geroepen voor Erik Vos, die uitgroei de tot een van onze vaderlandse toneelleiders van naam. Tijdens de lessen bleek al snel, dat het vak van acteur niet de sterkste kanten van zijn talen ten zou blootleggen en zo is die nieuwe opleiding er gekomen. Hoe de toekomst van mijn kleindochter ook zal lo pen, ik vind het getuigen van een aardige kijk op jezelf om vast te kunnen stellen, dat je liever 'de baas speelt'dan je geluk te vinden in de uitvoe ring op zichzelf. En wat een heerlijke school, die ruimte biedt aan kinderen om in de marge van het leren zich ook te bekwamen in de schone kun sten. Want hoe naïef en schoorvoetend de uitkomst ook zal zijn, het geluk om je met zijn allen met spel, zang en dans bezig te houden, is met weinig andere dingen te vergelijken.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 139