:<s
media
47
Hij viert zijn 20-jarig
sportjubileum bij een
nieuwe werkgever,
die dit jaar ook 20
jaar bestaat. De
recente 'fusie' tussen
Edward van
Cuilenborg en
Eurosport, kon niet
op een beter
moment komen,
door Monique
Brandt
Monty Python
media@wegener.nl
024-3650570
Zaterdag 30 mei 2009
Tijdens zijn eerste Euro
sportklusje, commen
taar geven bij een inter
nationale tenniswed
strijd, vloog prompt
de regiewagen in
brand. Dat werd dus improviseren
geblazen in zijn krappe commen
taarhokje in de burelen onder het
Olympisch Stadion in Amsterdam,
waar zijn nieuwe werkgever Euro
sport huist. Het zijn juist die mo
menten die zorgen voor de adrena-
linekick die Edward van Cuilen
borg (41) de afgelopen maanden
node miste.
Toen hij eind november opstapte
bij SBS had hij een sabbatical in
zijn hoofd. Leuke dingen doen met
zijn gezin, beetje reizen, beetje
sporten. De gunstige financiële re
geling die zijn vorige werkgever
trof, schiep in feite alle vrijheid.
Maar het bloed kruipt waar het
niet gaan kan, en toen oud-wielren
ner Danny Nelissen, nu 'produc
tions manager' bij Eurosport, hem
in april vroeg als tennis- en voetbal
commentator bij de pan-Europese
sportzender, ging Van Cuilenborg
meteen overstag. De komende
week is hij nog volop bezig als ten-
niscommentator tijdens de wed
Edward van Cuilenborg: „Sport is niet alleen mijn werk, het is ook mijn grootste hobby."
foto Cynthia Boll
strijden op Roland Garros en dat
bevalt prima. „Ik ben nu eenmaal
maf van sport", aldus de Rotter
dammer, die zijn loopbaan in de
sportjournalistiek ooit begon als
koffie jongen en veredelde telefo
nist van Kees Jansma en Mart
Smeets. „Ik miste het. De hoog
spanning van een live-uitzending.
Sport is niet alleen mijn werk, het
is ook mijn grootste hobby. Ik kan
het niet loslaten. Op huwelijksreis
in Florence gingen we nog naar Fio-
rentina. Ik moest naar dat stadion.
Commentaar geven is zo leuk. Ik
realiseerde me dat ik gek zou zijn
als ik definitief zou stoppen. Toen
kwam Eurosport voorbij, en ik
dacht even: het móet zo zijn. Dit
gaan we doen!"
Het was het hoogtepunt na een
niet al te makkelijke periode. Zes
jaar werkte Van Cuilenborg bij
SBS. Hij presenteerde er vanaf
2002 vrijwel alle sportprogram
ma's, waaronder wedstrijden van
het Nederlands elftal, het mara-
thonschaatsen, de dartswedstrij
den, beachvolleybal, Formule 1, de
Vierdaagse en het bekervoetbal.
Maar in 2008 trok de zender de
'lossere' Jan Joost van Gangelen
aan. Van Cuilenborg had toen zelf
al besloten op te stappen, omdat
SBS steeds minder sport brengt en
hij zich ook niet kon vinden in de
entertainmentachtige manier waar
op SBS-sport wordt aangepakt.
Harry Vermeegen en outsiders als
Natasja Froger als analisten in de
studio bij een interland? Prima,
maar niets voor 'De Cuil'.
Dat een anonieme bron in het
blad Voetbal International natrap
te door hem van oncollegialiteit te
betichten, deed pijn. „Mijn vertrek
op zich helemaal niet. Ik zat er ge
woon niet meer zo lekker. Die
showy aanpak is niet mijn stijl.
Shownieuws belde me om te praten
over de scheiding van Kluivert.
Daar doe ik niet aan mee. Ik moet
niet met spelers praten over hun
vrouwen of exen. Ik ben er voor de
sport, niet voor de randzaken."
Veel geleerd heeft hij er wel, zegt
Van Cuilenborg. Met name het
darts leerde hem losser te worden
in beeld. Zelf gooit hij overigens
ook een leuk pijltje: hij deed ooit
zelfs mee aan het Nederlands kam
pioenschap. Voorafgaand aan iede
re dartsuitzending gooide de pre
sentator zich warm met darter Co
Stompé.
De sportliefde was voorbestemd.
In zijn wieg kreeg hij al een honk
balpet en een honkbalknuppel van
vader Cees van Cuilenborg, die
met zijn team in de hoofdklasse
uitkwam. Zijn moeder gaf tennis
les. Zelf deed hij aan atletiek, voet
bal, van alles wat. Ook in het begin
van zijn loopbaan ging het alle kan
ten op: hij studeerde communica
tie en had baantjes als koerier, ma-
nusje-van-alles in een bejaarden
tehuis en werkte zelfs in een seks
shop in Utrecht. Bij toeval kwam
Van Cuilenborg bij Studio Sport te
recht. Hij begon als koffiezetter en
telexscheurder. Gaandeweg leerde
hij er monteren en tussen de be
drijven door ging hij als notulist
met Kees Jansma mee naar con
tractbesprekingen met sportbon
den. „Kreeg ik weer enorm van
hem op mijn flikker als ik iets niet
goed had opgeschreven."
Toen Studio Sport met het dagelijk
se Sportjournaal begon, werd Van
Cuilenborg ingezet als presentator.
Sindsdien is hij nog steeds aan het
leren, aan het zoeken. „Als presen
tator en commentator is het altijd
zoeken naar de juiste balans. Ik
waak ervoor niet te veel te gaan zit
ten babbelen. Ik hou van stilte en
durf meer mijn mond te houden.
Ik speel meer dan vroeger met
stemgebruik, soms met emotie,
soms afstandelijk. Ik heb daarin
zelf niet echt voorbeelden. Nou ja,
Mart Smeets misschien. Hij is, net
als ik, echt een sportdier. Hij heeft
de kwaliteit om én boeken te schrij
ven én te interviewen én commen
taar te geven én te presenteren. Hij
is de meester van de improvisatie."
7 Reageren?
redactie.media@wegener.nl
In Heimwee TV worden elke week
tv-series uit het verleden belicht
die de geur van nostalgie ademen.
foto CPD
Sinds november 1996 staat
Life and how to survive it
in mijn boekenkast. Ge
schreven door komiek
John Cleese en zijn psy
chiater Robin Skynner. Ik heb het
gekocht in een periode dat Monty
Python volop werd herhaald op de
Nederlandse en Belgische televisie.
Misschien dacht ik er een verkla
ring voor dit soort geniale humor
in te vinden. Het boek valt tegen.
Het zijn moeizame dialogen, boor
devol pretentieuze, filosofische
overwegingen met af en toe, geluk
kig, een komische noot.
Humor is uiteindelijk een kwestie
van smaak. Cleese in 2003 tegen
het Amerikaanse blad People:
„Wat me verbaast, is dat er om de
paar jaar een nieuwe generatie fans
opstaat. Tieners ontdekken het en
vinden Monty Python geweldig.
Als je me vraagt hoe dat komt? Ik
heb geen idee." Ik ook niet. Ik
weet alleen dat ik bij het zien van
de memorabele sketch the minis-
tery of Silly Walks iedere keer weer
onder de tafel lig van het lachen.
Op het 'ministerie van rare loop
jes' heeft iedereen een afwijking
aan de benen, waardoor normaal
functioneren er niet bij is. De man
die komt solliciteren, moet bewij
zen dat hij over een bizarre tred be
schikt. Die heeft hij ook, maar hij
wordt tot zijn grote teleurstelling
als 'te normaal' beoordeeld.
De serie wordt van 1969 tot 1983
uitgezonden en begint als Monty
Pythons Flying Circus. Samen met
Graham Chapman, Terry Gilliam,
Eric Idle, Terry Jones en Michael
Palin schrijft Cleese tv-geschiede-
nis. Het wordt nu beschouwd als
een van de meest invloedrijke se
ries aller tijden in Engeland.
De absurdistische sketches en dialo
gen van Monty Python bleken
trendsettend. De formule van de
Amerikaanse show Saturday Night
Live werd erop gebaseerd. Nog
steeds zie je in hedendaagse kome
dies als Little Britain de hand van
Cleese en co. Een van de succes
nummers van de mannen van jiske-
fet, de dierenwinkel, is onmisken
baar gebaseerd op de Monty Py
thon-aflevering Dead Parrot waarin
Cleese een klacht komt indienen,
omdat zijn papegaai dood is.
Monty Python is uitgegroeid tot
een merk dat tot op de dag van
vandaag nog voortleeft. Er zijn
films gemaakt, zoals de controver
siële Monty Pythons Life of Brian,
miljoenen boeken gingen over de
toonbank en de musical Spamalot,
die voortborduurde op de film
Monty Python and the Holy Grail,
werd een succes op Broadway in
New York. Branko Eijssen
7l 1