Gezel
van deze tijd
RISBiïPill
Nuttig
tuinbeestje
Het zat er natuurlijk al
een tijdje aan te ko
men. De laatste jaren
groeide het besef dat
de bomen niet tot aan
de hemel reiken en dat we met on
ze hebzucht en overdaad de aarde
uitputten. Die gedachten bleken
een voedingsbodem voor ecologi
sche en duurzame meubels.
Maar de trend gaat verder. We wil
len weer eten wat dichtbij groeit,
zo blijkt uit de slowfood- en loka-
voor-trend ('wat van dichtbij
komt, is lekker)'. We kiezen voor
meer tijd met onze vrienden en fa
milie in plaats van een glanzende
carrière en dito auto. We gaan
voor kwaliteit, minder voor kwan
titeit.
Dat was ook duidelijk te merken
tijdens de afgelopen meubelbeurs
in Milaan. Opvallend was de in
breng van Nederlandse topontwer
pers en -labels. Waar anderen dit
jaar de adem even inhielden of
minder uitbundige ontwerpen pre
senteerden, leek een groep Neder
landse ontwerpers al een ant
woord te hebben op de vraag: 'hoe
moet het nu verder?'
De ontwerpers Dick van der Hoff
en Floris Schoonderbeek bijvoor
beeld lanceerden het even gerust
stellende als gezellig klinkende
Weltevree, een nieuw Nederlands
productlabel. „Weltevree ontwik
kelt en produceert oorspronkelijke
producten. Gebruiksvoorwerpen
voor de herbeleving van primaire
verlangens, toegankelijk voor ieder
een", aldus de twee sinds 2007 in
Arnhem gevestigde ontwerpers.
Het eerste product van Weltevree
is de Stonestove, een robuuste,
rondbuikige houtkachel, die Van
der Hoff al in 1999 bedacht. „Als je
deze kachel in je huis haalt, kies je
ergens voor. Hij is aanwezig. Bijna
als een groot huisdier. Je zet hem
er niet zomaar even bij. Deze ka
chel gaat over méér dan woningin
richting. Het gaat over bewust kie
zen. Over het inrichten van je le
ven."
Die integriteit zit ook in het ont
werp en in de filosofie van Welte
vree zelf Want de kachel is in ei
gen beheer gemaakt van eerlijke
materialen en hij wordt direct gele
verd aan de gebruiker.
Het was niet de enige kachel die
Van der Hoff meenam naar Mi
laan. Voor Koninklijke Tichelaar
Makkum stortte hij zich op de tra
ditionele tegelkachel, maar dan in
een moderne versie. Het resultaat?
Tegelkachels die er even eigentijds
als vertrouwd uitzien, bezet met
groene, witte of zwarte Makkumer
tegels. Sommige geglazuurd, ande
re mat of handbeschilderd.
Tichelaar Makkum nam dit jaar
daarnaast nog zo'n oer-Hollands,
vertrouwd product mee: een basic
pottenbakkersservies. Zocht het be
drijf vorig jaar nog de nieuwe toe
passingen van keramiek in pronk
stukken - gelimiteerde tulpenva
zen, dit om het ambacht als nieu
we luxe te vieren - nu gaat het be
drijf voor basaal. Lonny van Rys-
wyck en Nadine Sterk van Atelier
NL tekenden voor het servies, een
soort gebakken landkaart van Ne
derland. Door klei uit verschillen
de regio's te gebruiken, heeft kom
Brunssum een honingkleur, ter
wijl kop Grijpskerk steenrood is.
Piet Hein Eek hoopt de gamende
generatie te winnen voor Oudhol
landse gezelligheid. Naast meubels
nam hij een serie door hem ont
worpen spellen mee naar Milaan:
een tafelvoetbalspel, een pingpong-
tafel en een sjoelbak. Ouderwets
vertrouwd, maar ook helemaal
Eek. Want de voetbaltafel is com
pleet opgetrokken uit aluminium,
het pingpongspel heeft een klassie
ke uitstraling door het mahonie
houten blad en de sjoelbak (Hol1
landser kan het toch niet?) is stijl
vol verantwoord in wit kunststof.
Dat is niet alleen mooi, maar ook
veel lichter dan een houten bak.
Het kunststof exemplaar heeft ove
rigens wel wedstrijdafmetingen en
schijven met het juiste gewicht.
Want de spellen zijn niet om al
leen naar te kijken, stelt Eek.
Dat je met nieuwe ogen kunt kij
ken naar wat allang bestaat, is ook
het thema van twee nieuwe collec
ties die het Zuiderzeemuseum
maakte. Het ontwerpersduo Schol
ten Baijings dook in de archie
ven van het museum en haalde er
vijf meubelstukken uit, die met be
hulp van het oude ambacht en de
typische S&B-items als kleur en pa
tronen een moderne uitstraling
kregen. Zo is er de flap-aan-de-
wandtafel, die opgeklapt als kunst
tegen de muur kan staan, een hou
ten reiskistje en een Marker kast
anno 2009. Christien Meindertsma
maakte een reeks objecten, waaron
der een vloerkleed en een lamp,
waarbij het ambacht Van touw-
slaan centraal staat. Elk object gaat
terug naar de essentie van touw en
de productiemethoden spinnen,
weven, vlechten en splitsen.
Hoewel veel vormen, materialen
en technieken van deze Nederland
se ontwerpen ontleend zijn aan
het verleden, voelen ze toch heel ei
gentijds aan. Het lijkt geen vals sen
timent, eerder een poging de tijd
waarin we leven onder controle te
houden. Bijkomend voordeel: het
is niet alleen een ode aan de tijd
die leek te zijn vergleden, maar
ook de reanimatie van bijna uitge
storven ambachten.
www.weltevree.info
www.tichelaar.nl
www.pietheineek.nl
www.zuiderzeemuseum.nl
Reageren?
redactie.wonen@wegener.nl
De tijd van mooier, groter, gekker lijkt voorbij.
In de economie, maar ook in het interieur. Kruip
maar bij de kachel of ga een potje sjoelen.
Oudhollandse gezelligheid doet het goed.
door Renske Schriemer
Foto rechtsboven: Tafelvoetbalspel van Piet Hein Eek.
Foto midden: Dick van der Hoff is de ontwerper van deze tegelkachel.
Foto boven: Houten reiskistje van Scholten Baijings. foto's GPD