Gezel van deze tijd RISBiïPill Nuttig tuinbeestje Het zat er natuurlijk al een tijdje aan te ko men. De laatste jaren groeide het besef dat de bomen niet tot aan de hemel reiken en dat we met on ze hebzucht en overdaad de aarde uitputten. Die gedachten bleken een voedingsbodem voor ecologi sche en duurzame meubels. Maar de trend gaat verder. We wil len weer eten wat dichtbij groeit, zo blijkt uit de slowfood- en loka- voor-trend ('wat van dichtbij komt, is lekker)'. We kiezen voor meer tijd met onze vrienden en fa milie in plaats van een glanzende carrière en dito auto. We gaan voor kwaliteit, minder voor kwan titeit. Dat was ook duidelijk te merken tijdens de afgelopen meubelbeurs in Milaan. Opvallend was de in breng van Nederlandse topontwer pers en -labels. Waar anderen dit jaar de adem even inhielden of minder uitbundige ontwerpen pre senteerden, leek een groep Neder landse ontwerpers al een ant woord te hebben op de vraag: 'hoe moet het nu verder?' De ontwerpers Dick van der Hoff en Floris Schoonderbeek bijvoor beeld lanceerden het even gerust stellende als gezellig klinkende Weltevree, een nieuw Nederlands productlabel. „Weltevree ontwik kelt en produceert oorspronkelijke producten. Gebruiksvoorwerpen voor de herbeleving van primaire verlangens, toegankelijk voor ieder een", aldus de twee sinds 2007 in Arnhem gevestigde ontwerpers. Het eerste product van Weltevree is de Stonestove, een robuuste, rondbuikige houtkachel, die Van der Hoff al in 1999 bedacht. „Als je deze kachel in je huis haalt, kies je ergens voor. Hij is aanwezig. Bijna als een groot huisdier. Je zet hem er niet zomaar even bij. Deze ka chel gaat over méér dan woningin richting. Het gaat over bewust kie zen. Over het inrichten van je le ven." Die integriteit zit ook in het ont werp en in de filosofie van Welte vree zelf Want de kachel is in ei gen beheer gemaakt van eerlijke materialen en hij wordt direct gele verd aan de gebruiker. Het was niet de enige kachel die Van der Hoff meenam naar Mi laan. Voor Koninklijke Tichelaar Makkum stortte hij zich op de tra ditionele tegelkachel, maar dan in een moderne versie. Het resultaat? Tegelkachels die er even eigentijds als vertrouwd uitzien, bezet met groene, witte of zwarte Makkumer tegels. Sommige geglazuurd, ande re mat of handbeschilderd. Tichelaar Makkum nam dit jaar daarnaast nog zo'n oer-Hollands, vertrouwd product mee: een basic pottenbakkersservies. Zocht het be drijf vorig jaar nog de nieuwe toe passingen van keramiek in pronk stukken - gelimiteerde tulpenva zen, dit om het ambacht als nieu we luxe te vieren - nu gaat het be drijf voor basaal. Lonny van Rys- wyck en Nadine Sterk van Atelier NL tekenden voor het servies, een soort gebakken landkaart van Ne derland. Door klei uit verschillen de regio's te gebruiken, heeft kom Brunssum een honingkleur, ter wijl kop Grijpskerk steenrood is. Piet Hein Eek hoopt de gamende generatie te winnen voor Oudhol landse gezelligheid. Naast meubels nam hij een serie door hem ont worpen spellen mee naar Milaan: een tafelvoetbalspel, een pingpong- tafel en een sjoelbak. Ouderwets vertrouwd, maar ook helemaal Eek. Want de voetbaltafel is com pleet opgetrokken uit aluminium, het pingpongspel heeft een klassie ke uitstraling door het mahonie houten blad en de sjoelbak (Hol1 landser kan het toch niet?) is stijl vol verantwoord in wit kunststof. Dat is niet alleen mooi, maar ook veel lichter dan een houten bak. Het kunststof exemplaar heeft ove rigens wel wedstrijdafmetingen en schijven met het juiste gewicht. Want de spellen zijn niet om al leen naar te kijken, stelt Eek. Dat je met nieuwe ogen kunt kij ken naar wat allang bestaat, is ook het thema van twee nieuwe collec ties die het Zuiderzeemuseum maakte. Het ontwerpersduo Schol ten Baijings dook in de archie ven van het museum en haalde er vijf meubelstukken uit, die met be hulp van het oude ambacht en de typische S&B-items als kleur en pa tronen een moderne uitstraling kregen. Zo is er de flap-aan-de- wandtafel, die opgeklapt als kunst tegen de muur kan staan, een hou ten reiskistje en een Marker kast anno 2009. Christien Meindertsma maakte een reeks objecten, waaron der een vloerkleed en een lamp, waarbij het ambacht Van touw- slaan centraal staat. Elk object gaat terug naar de essentie van touw en de productiemethoden spinnen, weven, vlechten en splitsen. Hoewel veel vormen, materialen en technieken van deze Nederland se ontwerpen ontleend zijn aan het verleden, voelen ze toch heel ei gentijds aan. Het lijkt geen vals sen timent, eerder een poging de tijd waarin we leven onder controle te houden. Bijkomend voordeel: het is niet alleen een ode aan de tijd die leek te zijn vergleden, maar ook de reanimatie van bijna uitge storven ambachten. www.weltevree.info www.tichelaar.nl www.pietheineek.nl www.zuiderzeemuseum.nl Reageren? redactie.wonen@wegener.nl De tijd van mooier, groter, gekker lijkt voorbij. In de economie, maar ook in het interieur. Kruip maar bij de kachel of ga een potje sjoelen. Oudhollandse gezelligheid doet het goed. door Renske Schriemer Foto rechtsboven: Tafelvoetbalspel van Piet Hein Eek. Foto midden: Dick van der Hoff is de ontwerper van deze tegelkachel. Foto boven: Houten reiskistje van Scholten Baijings. foto's GPD

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 103