auto
'De mooiste auto ter wereld'
Mercedes
zet in op
veilige
S-Klasse
MEER VOORDEEL BIJ CITROËN
TOT 1.500 PREMIE
OP DE CITROËN C1.
Vrijdag 29 mei 2009 I 5
KLASSIEKER Willem de Feiter en zijn Jaguar E-Type uit 1969
door Lucas Boot
J| aguar behaalde in de jaren vijf
tig van de vorige eeuw met de
D-Type vele racesuccessen,
I waarvan met stip op nummer
n de 24-uren van Le Mans in
1955,1956 en 1957. Deze roemruch
te powercat met de al even be
roemde vin op het achtersteven, is
de voorvader van de E-Type van
Willem de Feiter uit Goes.
Het sportieve DNA van de 'D' in
jecteerde Jaguar in de E-Type, of
XKE, zoals de galante Brit ook
wordt genoemd. En daarmee had
den de Engelsen een succesformu
le te pakken. De E-Type uit de ja
ren zestig en zeventig was met een
topsnelheid van boven de 240 kilo
meter per uur en een - voor die
PREMIERE
tijd ongebruikelijke - onafhankelij
ke wielophanging een bijzonder
snelle auto met een sublieme weg-
ligging. „Maar hij is niet te stug af-
geveerd. Eigenlijk is-ie heel comfor
tabel. Je kunt er - nog steeds - in al
le comfort mee naar Zuid-Frank
rijk rijden. En dat voor een auto
veertig jaar oud. Bijzonder", vindt
De Feiter.
De Goesenaar viel voor de langge-
neusde Jag tijdens zijn middelbare
schooltijd. Die auto moest er een
keer komen, beloofde hij zichzelf
toen. Voordat het zover was, reed
De Feiter een Austin Healy, die hij
na een klein ongeval weer oplapte,
waardoor de waarde van de auto
steeg. „Ik heb de Austin verkocht
en van dat geld een E-Type aange
schaft." En wat voor één! „Willow
Green met een beige lederen interi
eur. Zo hoort het."
De Jaguar (2+2) van De Feiter be
hoort tot de Serie II, dus met een
4,2 liter zes-in-lijnmotor. Zijn
voorganger beschikte over hetzelf
de blok, alleen met een slagvolu
me van 3,8 liter. De topper was de
Serie III, die laguar niet alleen met
een zescilinder, maar ook met een
joekel van een V12 leverde.
In 1974 kwam er een einde aan
veertien jaar E-Type. Daarna zijn
er volgens Willem de Feiter geen
mooiere auto's meer gemaakt.
„Het is nog steeds de mooiste van
de wereld."
Hebt u ook een bijzondere auto?
Mail dan naar de redactie.
Willem de Feijter met zijn Jaguar E-Type.
foto Ronald den Dekker
Modellpflege is het fraaie
Duitse woord waaron
der het regelmatig bij
de tijd houden van
hun modellen wordt verstaan. Bij
de nu alweer vier jaar oude toplijn
S-Klasse achtte men in Stuttgart
de tijd rijp om het interieur nóg
weer wat fraaier en comfortabeler
te maken en het uiterlijk op te za
delen met de nu zowat verplichte
led-verlichting. Aan de voorzijde
resulteerde dat in een Audi-achtige
daglichtguirlande onder de echte
koplampen en dat ziet er best uit.
Anders is dat gesteld met de achter
lichtunits, waar onder het rode
glas nu een opzichtige kerstboom
verlichting huist.
Maar belangrijker dan die foute
led's is een karrenvracht aan voor
al elektronische beveiligingsappara
tuur, waartoe nu ook een porder
behoort, die oplet of de bestuur
der niet in slaap sukkelt.
De nieuwe S 350 CDI BlueEfficien-
cy heeft een gemiddeld verbruik
van 7,6 liter per 100 kilometer en
dat is voor een auto van dit for
maat en gewicht (1955 kilogram)
verbijsterend. Hij kost 98.984 euro.
Instapper is de nieuwe S 300, met
een prijskaartje van 96.439 euro
en in de lange versie een C-label.
Aan de andere kant treffen we de
twaalfcilinder S 600, een snelle,
maar discrete auto voor 224.762 eu
ro en een verbruik van 14,3 liter.
Maar dan heb je wel 514 pk.
En dan is er nu ook een S-Klasse
met een A-label en daarvoor heb
je hybride-techniek nodig. De S
400 Hybrid is leverbaar, voor
109.265 euro en dat valt relatief
mee. Door de vreemde rekenme
thode krijgt alleen de duurdere en
zwaardere lange versie een A-la-
bel, maar met zijn 299 pk en 7,9 li
ter verbruik heeft de gewone een
B-label.
www.citroen.nl
De kooppremie geldt ook bovenop de slooppremie, indien deze van toepassing is. Maar als u niet in aanmerking komt voor
de slooppremie, komt u natuurlijk wel langs voor de kooppremie.*)
CITROËN prefereert TOTAL
Energielabel A
Bijtelling 14% en geen BPM
CITROËN C1
Vanafprijs 8.290
Kooppremie 500
Slooppremie 1.000 Nu al vanaf 6.790
Gemiddeld brandstofverbruik (1999/100) Citroen C1 van 4,5 - 4,61 (1 op 21,7 - 22,2) C02-emissie 106-107 g/km
CREATIVE TECHNOLOGIE
GITROED
Sloopregeling wordt uitgevoerd door hel Ministerie van VROM Kijk voor de voorwaarden van de regeling en de hoogte van de slooppremie op www.nationalesloopregehng nl. Kooppremie geldig bij inruil gebruikte auto en bij aanschaf van een nieuwe auto
Prijzen zijn incl BTW en BPM, excl verwijderingsbijdrage, leges en kosten rijklaar maken. Alle aanbiedingen zijn geldig t/m 30 juni 2009 bij de aan de actie deelnemende Citroen verkooppunten Vraag uw dealer naar de voorwaarden Wijzigingen voorbehouden
Fleetklanten zijn uitgesloten van deze aanbiedingen. Afgebeelde modellen kunnen afwi|ken van de standaardmodellen. Bel 0800-CITROEN (0800-2487636) voor een proefrit of Informatie, of kijk op www citroen.nl