auto 'De mooiste auto ter wereld' Mercedes zet in op veilige S-Klasse MEER VOORDEEL BIJ CITROËN TOT 1.500 PREMIE OP DE CITROËN C1. Vrijdag 29 mei 2009 I 5 KLASSIEKER Willem de Feiter en zijn Jaguar E-Type uit 1969 door Lucas Boot J| aguar behaalde in de jaren vijf tig van de vorige eeuw met de D-Type vele racesuccessen, I waarvan met stip op nummer n de 24-uren van Le Mans in 1955,1956 en 1957. Deze roemruch te powercat met de al even be roemde vin op het achtersteven, is de voorvader van de E-Type van Willem de Feiter uit Goes. Het sportieve DNA van de 'D' in jecteerde Jaguar in de E-Type, of XKE, zoals de galante Brit ook wordt genoemd. En daarmee had den de Engelsen een succesformu le te pakken. De E-Type uit de ja ren zestig en zeventig was met een topsnelheid van boven de 240 kilo meter per uur en een - voor die PREMIERE tijd ongebruikelijke - onafhankelij ke wielophanging een bijzonder snelle auto met een sublieme weg- ligging. „Maar hij is niet te stug af- geveerd. Eigenlijk is-ie heel comfor tabel. Je kunt er - nog steeds - in al le comfort mee naar Zuid-Frank rijk rijden. En dat voor een auto veertig jaar oud. Bijzonder", vindt De Feiter. De Goesenaar viel voor de langge- neusde Jag tijdens zijn middelbare schooltijd. Die auto moest er een keer komen, beloofde hij zichzelf toen. Voordat het zover was, reed De Feiter een Austin Healy, die hij na een klein ongeval weer oplapte, waardoor de waarde van de auto steeg. „Ik heb de Austin verkocht en van dat geld een E-Type aange schaft." En wat voor één! „Willow Green met een beige lederen interi eur. Zo hoort het." De Jaguar (2+2) van De Feiter be hoort tot de Serie II, dus met een 4,2 liter zes-in-lijnmotor. Zijn voorganger beschikte over hetzelf de blok, alleen met een slagvolu me van 3,8 liter. De topper was de Serie III, die laguar niet alleen met een zescilinder, maar ook met een joekel van een V12 leverde. In 1974 kwam er een einde aan veertien jaar E-Type. Daarna zijn er volgens Willem de Feiter geen mooiere auto's meer gemaakt. „Het is nog steeds de mooiste van de wereld." Hebt u ook een bijzondere auto? Mail dan naar de redactie. Willem de Feijter met zijn Jaguar E-Type. foto Ronald den Dekker Modellpflege is het fraaie Duitse woord waaron der het regelmatig bij de tijd houden van hun modellen wordt verstaan. Bij de nu alweer vier jaar oude toplijn S-Klasse achtte men in Stuttgart de tijd rijp om het interieur nóg weer wat fraaier en comfortabeler te maken en het uiterlijk op te za delen met de nu zowat verplichte led-verlichting. Aan de voorzijde resulteerde dat in een Audi-achtige daglichtguirlande onder de echte koplampen en dat ziet er best uit. Anders is dat gesteld met de achter lichtunits, waar onder het rode glas nu een opzichtige kerstboom verlichting huist. Maar belangrijker dan die foute led's is een karrenvracht aan voor al elektronische beveiligingsappara tuur, waartoe nu ook een porder behoort, die oplet of de bestuur der niet in slaap sukkelt. De nieuwe S 350 CDI BlueEfficien- cy heeft een gemiddeld verbruik van 7,6 liter per 100 kilometer en dat is voor een auto van dit for maat en gewicht (1955 kilogram) verbijsterend. Hij kost 98.984 euro. Instapper is de nieuwe S 300, met een prijskaartje van 96.439 euro en in de lange versie een C-label. Aan de andere kant treffen we de twaalfcilinder S 600, een snelle, maar discrete auto voor 224.762 eu ro en een verbruik van 14,3 liter. Maar dan heb je wel 514 pk. En dan is er nu ook een S-Klasse met een A-label en daarvoor heb je hybride-techniek nodig. De S 400 Hybrid is leverbaar, voor 109.265 euro en dat valt relatief mee. Door de vreemde rekenme thode krijgt alleen de duurdere en zwaardere lange versie een A-la- bel, maar met zijn 299 pk en 7,9 li ter verbruik heeft de gewone een B-label. www.citroen.nl De kooppremie geldt ook bovenop de slooppremie, indien deze van toepassing is. Maar als u niet in aanmerking komt voor de slooppremie, komt u natuurlijk wel langs voor de kooppremie.*) CITROËN prefereert TOTAL Energielabel A Bijtelling 14% en geen BPM CITROËN C1 Vanafprijs 8.290 Kooppremie 500 Slooppremie 1.000 Nu al vanaf 6.790 Gemiddeld brandstofverbruik (1999/100) Citroen C1 van 4,5 - 4,61 (1 op 21,7 - 22,2) C02-emissie 106-107 g/km CREATIVE TECHNOLOGIE GITROED Sloopregeling wordt uitgevoerd door hel Ministerie van VROM Kijk voor de voorwaarden van de regeling en de hoogte van de slooppremie op www.nationalesloopregehng nl. Kooppremie geldig bij inruil gebruikte auto en bij aanschaf van een nieuwe auto Prijzen zijn incl BTW en BPM, excl verwijderingsbijdrage, leges en kosten rijklaar maken. Alle aanbiedingen zijn geldig t/m 30 juni 2009 bij de aan de actie deelnemende Citroen verkooppunten Vraag uw dealer naar de voorwaarden Wijzigingen voorbehouden Fleetklanten zijn uitgesloten van deze aanbiedingen. Afgebeelde modellen kunnen afwi|ken van de standaardmodellen. Bel 0800-CITROEN (0800-2487636) voor een proefrit of Informatie, of kijk op www citroen.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 87