Hyundai i20 valt amper op Henk Mooienaar, Moolenaar, Middelburg Vrijdag 29 mei 2009 3 TIEN AUTOVRACEN AAN: Erwin Broerse is brandweerman bij de stadsgeweste lijke brandweer Vlissingen/Middelburg en is onder meer verantwoordelijk voor preventie. door Maurits Sep In wat voor auto rijdt u? Dat wisselt vaak. Voor het werk soms een Landrover, soms een Opel Zafira en soms een Opel Cor- sa. Thuis een Renault Megane. In wat voor auto zou u willen rijden? Ik ben erg enthousiast over de Opel Zafira. Rijdt lekker, ruim en in de kofferbak kun je nog twee extra stoelen opklappen. Wat vindt u de lelijkste auto? Nou, die Opel Corsa vind ik hele maal niks. Stug, klein, je zit zo laag. Hij rijdt gewoon niet lekker. Waaraan ergert u zich? Dat ik soms wel een minuut voor rood licht moet wachten terwijl het kruispunt helemaal leeg is. En dat je je afvraagt: waaróm? Er zal ergens anders we! iets op groen staan, maar volgens mij kan dat technisch veel beter worden gere geld. Voor mijn werk bij de brand weer is het erg hinderlijk dat men sen links blijven rijden als wij er langs moeten. Je merkt dat men sen soms slecht in hun spiegels kij ken en ons pas heel laat zien en daar dan weer van schrikken. Hebt u een onhebbelijkheid? Ik rij vrij rustig maar ik pak wel eens een oranje licht mee. Wat is de hoogste snelheid die u ooit hebt gereden? Op de motor, 150 kilometer per uur, bij het binnenrijden van Zee land op de A58. Wanneer het u voor het laatst een bekeuring gekregen? Een jaar geleden hebben ze de snelheid verlaagd op de Laan der Verenigde Naties in Middelburg van 70 naar 50 kilometer per uur. Dat bordje had ik even gemist. In hoeveel keer hebt u uw rijbe wijs gehaald? In één keer, na 32 lessen. Welke verkeersregel zou u wil len veranderen? De maximumsnelheid op snelwe gen. Lager als het druk is, hoger als het rustig is. Dan kan 130 best. Hoe bent u als automobilist? Rustig. Ik stoor me niet zo snel en hou me over het algemeen aan de regels. Als brandweerman mag ik met toeters en bellen aan door rood licht rijden, maar ook dat doe je rustig. Je vliegt niet als een gek over een kruispunt heen. En als je ergens 80 mag, rij je wel iets harder maar ook geen 140. En je probeert nog beter te anticiperen. AUTOTEST Koreaans mainstream-model is geen slechte nieuwkomer in het B-segment niet echt meedoen met de grote kleine jongens-als Ford Fiesta (best seller met 3737 stuks), Peugeot 208 (3289), Opel Corsa (2497) en Renault Clio (2310). De uiterst ori ginele Soul steekt daar met zijn miezerige 375 stuks wel erg scha mel bij af. Om de i20 een Corsa-kloon te noe men gaat misschien wat ver, maar heel ver mis is die interpretatie toch niet. Er is wel minder verschil tussen de 3-deurs en de 5-deurs dan bij het Duitse voorbeeld, maar zeker de meestverkochte vijfdeurs Hyundai wordt als bouwer van toch vooral kleine auto's minder hard getroffen door de afzetcrisis in de autowereld. Vooral de Getz-opvolger i20 doet het goed. door Robbert Keegel Helemaal begrijpen doen we de rolverdeling tussen Hyundai en dochter Kia nog steeds niet. Toen de laatste onder dwang van het Inter nationaal Monetair Fonds eind ja ren tachtig van de vorige eeuw on der de vleugels van Hyundai kwam, zouden de noodzakelijke besparingen vooral komen van het terugdringen van het enorme aan tal verschillende modellen dat het tweetal op de markt bracht. Er is wel een fikse stroomlijning teweeg gebracht, maar het aantal plat forms is eigenlijk nog steeds te groot. Onlangs echter deelden de nieuwe Hyundai i30 wel degelijk alle basis techniek met de aanvankelijk suc cesvollere Kia Ceed - maar die voorsprong heeft het moedermerk hier al weer ingehaald. Dat laatste zal te maken hebben gehad met de strubbelingen rond de import van Kia, die gek genoeg niet onder de vleugels van Hyundai valt maar een andere importeur kende, die deel uitmaakte van het inmiddels beruchte Kroymans imperium. Toen dat failliet ging, besloten de Koreanen het heft van de Kia-im- port zelf in handen te namen en sinds ruim een maand draaien de zaken daar in Vianen weer. Ik kan me voorstellen dat de Hyundai-im- porteur, die deel uitmaakt van de Binckhorst-groep, Kia er graag bij had gehad, maar het is anders gelo pen. Die Binckhorst had daar het gat dat Mazda heeft achtergelaten beter mee kunnen vullen dan met de import van Nissans luxemerk Infiniti. Maar we hadden het over de mo- dellenpolitiek van Hyundai en Kia. Het duo i3o/Ceed vist net zo in hetzelfde vijvertje als andere vrijwel-identieke stelletjes van de twee merken dat doen, als daar zijn ito en Picanto, Tucson en Sportage en Santa Fe met Sorento. Maar de i20 heeft als tegenvoeter en techniek-tweeling in de Kia Soul een héél andere auto dan nog zo'n Corsa-kloon. Het lijkt er op dat Kia voortaan de gewaagde mo dellen voor zijn rekening neemt, terwijl Hyundai mainstream-best sellers moet maken. De i20 is zeker mainstream, maar bestseller alleen binnen de Hyun- dai-clan. Met dit jaar tot en met april 1847 verkopen mag-ie nog Het interieur van de i20 is simpel, maar doelmatig en fris aangekleed. „De i20 biedt verrassend veel auto voor z'n geld. Vergelijk je 'm met zijn concurrenten, dan is de Hyundai al gauw 15 procent goedkoper. Een auto moet natuurlijk ook de juiste looks hebben. Kijk maar eens naar die krachtige belijning." ademt dezelfde sfeer. Daar is wei nig mis mee en over het kopieerta lent van eerst de Japanse en in dier kielzog de Koreaanse autobou wers is al menig loflied gezongen. Want waar elders geldt het ada gium 'beter goed gejat, dan slecht bedacht' krachtiger dan in auto- land? Zelfs in de hoogste regionen van de luxemerken is afkijken eer der regel dan uitzondering, maar daar kan meer geld worden be steed aan dure maatpakken, zodat een en ander minder opvalt. Opvallen is trouwens ook een hin derlijk effect waar de i20 weinig last van zal hebben. Waar de Kia Soul tijdens de testperiode ook in de grote stad tot regelmatig omkij ken noodde, heb ik niet gemerkt dat de i20 ook maar bij iemand een tweede blik waardig werd ge keurd. Wie volstrekt anoniem door het wegverkeer wil gaan, valt een i20 met klem aan te raden. Iets voor door aandacht geïrriteer de BN'ers, wellicht, maar ik heb toch meer de indruk dat die genie ten van gapende blikken. Dat maakt de i20 nog geen slecht autootje. Op een wielbasis (ge deeld met de Kia Soul dus, 2,55 me ter) kan je in ieder geval bij de vijf deurs achterin behoorlijk instap pen en redelijk zitten. Op een te vlak achterbankje, dat bij omklap pen de bagageruimte van een al niet slechte 370 liter vergroot tot een verrassende 1060 liter. Gek ge noeg is dat meer dan in de MPV-achtige Soul. Rijden gaat heel behoorlijk, met een tikkeltje te veel stuiteren en met een wat vage besturing, maar voor dit geld kan je geen hoog standjes verwachten. Dat geldt ook voor de vrolijke, maar toch wel erg plastieken binnenzijde. Het instrumentarium daarentegen oogt goed. Er zijn drie benzinemotoren (1,2-1 78 pk, 1,4-1100 pk en i,6-l 126 pk) en een 1,6-1 diesel met 85 pk. De kleinste heeft weliswaar een A-Ia- bel, maar trekt de zaak niet echt lekker. De diesel is door de rare Haagse wetgeving natuurlijk veel te duur. Dus: een onopvallende, maar be slist niet slechte nieuwkomer in het B-segment. Hij zal vooral om de prijs worden gekocht, maar ver geleken met voorbeeld Corsa is de Hyundai i20 niets zo veel goedko per. Vanaf 11.495 euro voor de 1,2-1 driedeurs, 13.995 euro voor de 1,4-1 en de diesel kost 18.195 euro. Vijf deurs kost steeds 500 euro meer.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 85