Hyundai i20 valt amper op
Henk Mooienaar, Moolenaar, Middelburg
Vrijdag 29 mei 2009 3
TIEN AUTOVRACEN AAN:
Erwin Broerse is brandweerman bij de stadsgeweste
lijke brandweer Vlissingen/Middelburg en is onder
meer verantwoordelijk voor preventie.
door Maurits Sep
In wat voor auto rijdt u?
Dat wisselt vaak. Voor het werk
soms een Landrover, soms een
Opel Zafira en soms een Opel Cor-
sa. Thuis een Renault Megane.
In wat voor auto zou u willen
rijden?
Ik ben erg enthousiast over de
Opel Zafira. Rijdt lekker, ruim en
in de kofferbak kun je nog twee
extra stoelen opklappen.
Wat vindt u de lelijkste auto?
Nou, die Opel Corsa vind ik hele
maal niks. Stug, klein, je zit zo
laag. Hij rijdt gewoon niet lekker.
Waaraan ergert u zich?
Dat ik soms wel een minuut voor
rood licht moet wachten terwijl
het kruispunt helemaal leeg is. En
dat je je afvraagt: waaróm? Er zal
ergens anders we! iets op groen
staan, maar volgens mij kan dat
technisch veel beter worden gere
geld. Voor mijn werk bij de brand
weer is het erg hinderlijk dat men
sen links blijven rijden als wij er
langs moeten. Je merkt dat men
sen soms slecht in hun spiegels kij
ken en ons pas heel laat zien en
daar dan weer van schrikken.
Hebt u een onhebbelijkheid?
Ik rij vrij rustig maar ik pak wel
eens een oranje licht mee.
Wat is de hoogste snelheid die u
ooit hebt gereden?
Op de motor, 150 kilometer per
uur, bij het binnenrijden van Zee
land op de A58.
Wanneer het u voor het laatst
een bekeuring gekregen?
Een jaar geleden hebben ze de
snelheid verlaagd op de Laan der
Verenigde Naties in Middelburg
van 70 naar 50 kilometer per uur.
Dat bordje had ik even gemist.
In hoeveel keer hebt u uw rijbe
wijs gehaald?
In één keer, na 32 lessen.
Welke verkeersregel zou u wil
len veranderen?
De maximumsnelheid op snelwe
gen. Lager als het druk is, hoger als
het rustig is. Dan kan 130 best.
Hoe bent u als automobilist?
Rustig. Ik stoor me niet zo snel en
hou me over het algemeen aan de
regels. Als brandweerman mag ik
met toeters en bellen aan door
rood licht rijden, maar ook dat
doe je rustig. Je vliegt niet als een
gek over een kruispunt heen. En
als je ergens 80 mag, rij je wel iets
harder maar ook geen 140. En je
probeert nog beter te anticiperen.
AUTOTEST Koreaans mainstream-model is geen slechte nieuwkomer in het B-segment
niet echt meedoen met de grote
kleine jongens-als Ford Fiesta (best
seller met 3737 stuks), Peugeot 208
(3289), Opel Corsa (2497) en
Renault Clio (2310). De uiterst ori
ginele Soul steekt daar met zijn
miezerige 375 stuks wel erg scha
mel bij af.
Om de i20 een Corsa-kloon te noe
men gaat misschien wat ver, maar
heel ver mis is die interpretatie
toch niet. Er is wel minder verschil
tussen de 3-deurs en de 5-deurs
dan bij het Duitse voorbeeld, maar
zeker de meestverkochte vijfdeurs
Hyundai wordt als bouwer van toch vooral kleine
auto's minder hard getroffen door de afzetcrisis in
de autowereld. Vooral de Getz-opvolger i20 doet
het goed.
door Robbert Keegel
Helemaal begrijpen doen
we de rolverdeling tussen
Hyundai en dochter Kia
nog steeds niet. Toen de
laatste onder dwang van het Inter
nationaal Monetair Fonds eind ja
ren tachtig van de vorige eeuw on
der de vleugels van Hyundai
kwam, zouden de noodzakelijke
besparingen vooral komen van het
terugdringen van het enorme aan
tal verschillende modellen dat het
tweetal op de markt bracht. Er is
wel een fikse stroomlijning teweeg
gebracht, maar het aantal plat
forms is eigenlijk nog steeds te
groot.
Onlangs echter deelden de nieuwe
Hyundai i30 wel degelijk alle basis
techniek met de aanvankelijk suc
cesvollere Kia Ceed - maar die
voorsprong heeft het moedermerk
hier al weer ingehaald. Dat laatste
zal te maken hebben gehad met de
strubbelingen rond de import van
Kia, die gek genoeg niet onder de
vleugels van Hyundai valt maar
een andere importeur kende, die
deel uitmaakte van het inmiddels
beruchte Kroymans imperium.
Toen dat failliet ging, besloten de
Koreanen het heft van de Kia-im-
port zelf in handen te namen en
sinds ruim een maand draaien de
zaken daar in Vianen weer. Ik kan
me voorstellen dat de Hyundai-im-
porteur, die deel uitmaakt van de
Binckhorst-groep, Kia er graag bij
had gehad, maar het is anders gelo
pen. Die Binckhorst had daar het
gat dat Mazda heeft achtergelaten
beter mee kunnen vullen dan met
de import van Nissans luxemerk
Infiniti.
Maar we hadden het over de mo-
dellenpolitiek van Hyundai en
Kia. Het duo i3o/Ceed vist net zo
in hetzelfde vijvertje als andere
vrijwel-identieke stelletjes van de
twee merken dat doen, als daar
zijn ito en Picanto, Tucson en
Sportage en Santa Fe met Sorento.
Maar de i20 heeft als tegenvoeter
en techniek-tweeling in de Kia
Soul een héél andere auto dan nog
zo'n Corsa-kloon. Het lijkt er op
dat Kia voortaan de gewaagde mo
dellen voor zijn rekening neemt,
terwijl Hyundai mainstream-best
sellers moet maken.
De i20 is zeker mainstream, maar
bestseller alleen binnen de Hyun-
dai-clan. Met dit jaar tot en met
april 1847 verkopen mag-ie nog
Het interieur van de i20 is simpel, maar doelmatig en fris aangekleed.
„De i20 biedt verrassend veel auto voor
z'n geld. Vergelijk je 'm met zijn
concurrenten, dan is de Hyundai al gauw
15 procent goedkoper. Een auto moet
natuurlijk ook de juiste looks hebben. Kijk
maar eens naar die krachtige belijning."
ademt dezelfde sfeer. Daar is wei
nig mis mee en over het kopieerta
lent van eerst de Japanse en in
dier kielzog de Koreaanse autobou
wers is al menig loflied gezongen.
Want waar elders geldt het ada
gium 'beter goed gejat, dan slecht
bedacht' krachtiger dan in auto-
land? Zelfs in de hoogste regionen
van de luxemerken is afkijken eer
der regel dan uitzondering, maar
daar kan meer geld worden be
steed aan dure maatpakken, zodat
een en ander minder opvalt.
Opvallen is trouwens ook een hin
derlijk effect waar de i20 weinig
last van zal hebben. Waar de Kia
Soul tijdens de testperiode ook in
de grote stad tot regelmatig omkij
ken noodde, heb ik niet gemerkt
dat de i20 ook maar bij iemand
een tweede blik waardig werd ge
keurd. Wie volstrekt anoniem
door het wegverkeer wil gaan, valt
een i20 met klem aan te raden.
Iets voor door aandacht geïrriteer
de BN'ers, wellicht, maar ik heb
toch meer de indruk dat die genie
ten van gapende blikken.
Dat maakt de i20 nog geen slecht
autootje. Op een wielbasis (ge
deeld met de Kia Soul dus, 2,55 me
ter) kan je in ieder geval bij de vijf
deurs achterin behoorlijk instap
pen en redelijk zitten. Op een te
vlak achterbankje, dat bij omklap
pen de bagageruimte van een al
niet slechte 370 liter vergroot tot
een verrassende 1060 liter. Gek ge
noeg is dat meer dan in de
MPV-achtige Soul.
Rijden gaat heel behoorlijk, met
een tikkeltje te veel stuiteren en
met een wat vage besturing, maar
voor dit geld kan je geen hoog
standjes verwachten. Dat geldt
ook voor de vrolijke, maar toch
wel erg plastieken binnenzijde.
Het instrumentarium daarentegen
oogt goed.
Er zijn drie benzinemotoren (1,2-1
78 pk, 1,4-1100 pk en i,6-l 126 pk)
en een 1,6-1 diesel met 85 pk. De
kleinste heeft weliswaar een A-Ia-
bel, maar trekt de zaak niet echt
lekker. De diesel is door de rare
Haagse wetgeving natuurlijk veel
te duur.
Dus: een onopvallende, maar be
slist niet slechte nieuwkomer in
het B-segment. Hij zal vooral om
de prijs worden gekocht, maar ver
geleken met voorbeeld Corsa is de
Hyundai i20 niets zo veel goedko
per. Vanaf 11.495 euro voor de 1,2-1
driedeurs, 13.995 euro voor de 1,4-1
en de diesel kost 18.195 euro. Vijf
deurs kost steeds 500 euro meer.