UJERKQn^rl Metamorfose in zorgcentra Woensdag 27 mei 2009 1 5 Er komen steeds meer ouderen. En zij worden ook nog eens steeds ouder. Dubbele vergrijzing dus. Dat vraagt om meer en langere zorg. Daarbij is het type oudere ook aan het verande ren: consumenten hebben in de afge lopen twee decennia geleerd om mon diger en kritischer te zijn. Niet alleen vanuit de overheid, die ons overspoelt met voorlichting op allerlei gebied, maar ook door het onderwijs dat we genieten. De toekomstige 65 plusser is hoger opgeleid dan zijn of haar ouders en dat betaalt zich terug in de wensen en eisen die de aanstaande ouderen neer leggen bij zorgverleners. Zorginstellin gen spelen daar op in. Ze moeten wel. De druk op kwaliteit wordt hoger en de concurrentie groter. Huiselijk Waar is de omslag aan te herkennen? Deze vraag krijgt dr. Joost Naafs, direc teur van ViaZorg, adviesbureau voor arbeid, personeel en organisatie in Zorg en Welzijn, voorgelegd: "Je ziet dat zorgcentra zich anders in de markt zetten dan voorheen. Eigenlijk zou je een vijf jaar oude website van zo'n instelling moeten kunnen vergelij ken met de huidige site. Totaal ver schillend, want zorgcentra werken nu bijvoorbeeld veel meer aan communi catie en pr. Dat komt omdat hun visie is verschoven van aanbodgericht naar scü-- Het beeld van een kolossaal, somber gebouw waarin oude en zie ke mensen zitten te wachten op eten en bezoek, lijkt ver achter ons. Zorgcentra. Ze zijn er nog steeds en harder nodig dan ooit, gezien de toenemende vergrijzing. Vele hebben echter een ware metamorfose ondergaan. door Joyce Muilenburg vraaggestuurd." „Dat is zichtbaar op uitvoerend vlak. Zag je voorheen één groot gebouw, waar alle zorg geboden werd; nu zie je steeds meer vormen van kleinscha lig wonen. Groepen van 16 tot 18 cliënten in een zo huiselijk mogelijke setting bijeen. Ze worden gestimu leerd om zo veel mogelijk zelf te doen in de dagelijkse activiteiten, zo als huishouden en koken. Voor allen een omslag, dus ook voor het perso neel. Voorheen was men voornamelijk bezig met het verzorgen van de cliënt, nu gaat het net zo veel om be geleiden en motiveren. Een andere werkwijze, die om behoorlijk wat om scholing vraagt." Met het kleinschalig wonen doelt Naafs vooral op cliënten met demen tie. Momenteel zijn er enkele onder zoeken gaande naar de resultaten en er mag een voorzichtige conclusie worden getrokken dat er een hogere mate van welbevinden bij deze cliën ten is, in vergelijking met de zorgme- thode van vijf jaar geleden. „Er kun nen misschien nog geen definitieve uitspraken over worden gedaan, maar ik ga er zeker van uit dat deze metho de een verbetering is", aldus Naafs. Fitness Nog een zichtbare verandering binnen de zorgcentra, is de invulling van voor zieningen. Naafs: „Kwam je tien jaar geleden in een zorgcentrum terecht, dan kreeg je een standaard pakket aan voorzieningen aangeboden. Dat was niet ongewoon. Nu, door de mondig heid en kritische blik op kwaliteit van de consument, richten organisaties zich op de behoefte- en vraag van de cliënt zelf." Flinke aanpassingen in het voorzienin genpakket is te zien in de richting van ontspanning, sport en weiness. Zo hebben moderne zorgcentra facilitei ten als: interne fitnessruimte, zonne bank, schoonheidssalon, kapper, pedi cure en fysiotherapiepraktijk. Er zijn zelfs centra die beschikken over een supermarkt, brasserie, grand café, bi bliotheek en internetcafé. „Instellingen proberen zich hiermee te onderscheiden in hun productenaan- bod" legt Naafs uit. „De ene organisa tie investeert in sport en beweging en richt prachtige fitnesszalen in, inclu sief groepslessen en professionele sportinstructeurs; een ander inves teert in cultuur en weet bekende ar tiesten binnen te halen voor concer ten. Wibi Soerjadi of Willeke Alberti op laten treden, dat was vroeger toch ondenkbaar?" Een blik op de websites van enkele zorginstellingen leert dat het aanbod inderdaad reusachtig is: muziek- en danslessen, bakmiddagen, filmavon den, koffieconcerten, klassieke luister middagen, modeshows en voorlees- clubs. Het kan allemaal. En dat, bin nen het eigen centrum. Basisnorm Kritische cliënten enerzijds, toenemen de zorg anderzijds. Een ontwikkeling, waarbij volgens Naafs steeds oog moet zijn voor de basisnorm: het leve ren van verantwoorde zorg. „Er gaat veel goed in de Nederlandse gezond heidszorg. Het is een dynamische sec tor, met veel mogelijkheden en werk gelegenheid. Het is ook een sector waar voortdurend scherp toezicht op is. En dat is maar goed ook, want hoe mondig cliënten ook mogen zijn, zij zitten wel in een afhankelijke positie." Investeren in fitnesszalen of beken de artiesten binnenhalen was nog niet zo lang geleden ondenkbaar in een zorginstelling.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 97