Opleiding op maat lorg op maal 'Sor! Woensdag 27 mei 2009 1 1 Ooit leidden zorginstellingen in Nederland hun eigen mensen op, regel recht op de werkvloer, door middel van zogenoemde in-service oplei dingen. Die tijden zijn voorbij. De ROC's hebben die opleidingstaak overgenomen. Succesvol opleiden vraagt om een goede afstemming met het werkveld. Daar steekt ROC Zeeland dan ook veel energie in. Annemiek Verhage en Dick Hoogstrate, respectievelijk directeur van de clusters Zorg en Welzijn zetten "hun" zorgopleidingsstrategie uiteen. Paula Koster Chinese studenten op Hoe ziet de opleidingsstructuur van ROC Zeeland eruit? A.V.: 'Die heeft twee vertakkingen. Enerzijds is er de BOL, de Beroeps Op leidende Leerweg, waarbij de leerling een dagopleiding volgt en daarnaast stages loopt. Anderzijds zijn er de mensen die werken en leren combine ren in een BBL, de Beroeps Begelei dende Leerweg. Zij zitten een dag in de week in de collegebanken en zijn de andere dagen aan het werk in de praktijk. Voor beide vertakkingen wer ken we samen met Zeeuwse zorgin stellingen.' Voor welk type zorginstellingen en in welke regio leidt ROC Zeeland personeel op? A.V.: 'Voor alle mogelijke soorten zorginstellingen in heel Zeeland, behal ve voor de regio Zeeuw-Vlaanderen. Dat gebied wordt voornamelijk bestre ken door het ROC Westerschelde, in Terneuzen. Ook het ROC Hoornbeeck leidt mensen op voor de zorg, maar dan voor instellingen op reformatori sche grondslag.' Hoe is de samenwerking met de zorginstellingen geregeld? D.H.: 'ROC Zeeland stippelt samen met directieafgevaardigden van alle zorginstellingen het opleidingsbeleid uit. Vervolgens zet het Opleidings Zorg Overleg, waarin ook weer alle zorginstellingen vertegenwoordigd zijn, het geformuleerde beleid uit bij de praktijk- en werkbegeleiders van de instellingen. Verder werken we nauw samen met klankbordgroepen van mensen uit het werkveld, die in' contact komen met onze leerlingen.' Vanwaar die nauwe samenwerking? D.H.: 'Wij leiden competentiegericht op. Dat wil zeggen dat inhoud en vorm van het onderwijs aansluiten op de specifieke zorgvragen van de ver schillende soorten instellingen. De zorg voor verstandelijk gehandicapten stelt heel andere eisen dan bijvoor beeld de thuiszorg. Vroeger bepaalde de school tot in detail hoe een oplei ding werd ingevuld. Die starre koers hebben we gelukkig verlaten, en te genwoordig vormt de praktijk de rode draad. Er is nu bovendien veel meer ruimte voor flexibel inspringen op ac tuele ontwikkelingen in de zorg. Geeft een instelling aan dat er voor een be paald zorgaspect meer aandacht moet komen, dan passen we onze op leiding daar op aan.' Hoe is de verhouding tussen theorie en praktijk? A.V.: 'Natuurlijk kunnen die twee niet zonder elkaar, maar uiteindelijk is de praktijk toch het belangrijkst. Sluit het lesmateriaal niet aan op wat er op de werkvloer gebeurt, dan is dat voor onze leerlingen enorm frustrerend. Ze krijgen sowieso al te maken met wat wij de realiteitsshock noemen: daad werkelijk met hulpbehoevenden wer ken kan flink zwaarder zijn dan ze zich hadden voorgesteld, zowel lichamelijk als geestelijk. Kunnen ze dan ook nog eens totaal niet uit de voeten met de in de collegebanken opgedane kennis, dan raken ze gedemotiveerd en keren de zorg in het somberste geval hele maal de rug toe. De zorginstellingen op hun beurt kunnen hun cliënten niet de zorg bieden die hen voor ogen staat.' Het kan toch altijd voorkomen dat een leerling ontdekt dat hij niet de juiste beroepskeuze heeft gemaakt D.H.: 'Natuurlijk, maar het zou toch zonde zijn als dat gebeurt omdat wij als opleiders ontoereikende of ver keerde bagage meegeven. Om te voor komen dat leerlingen de zorg vroegtij dig verlaten, dompelen we ze boven dien al kort na het begin van hun op leiding onder in verschillende praktijk situaties, bij uiteenlopende instellin gen.' Wat is daarvan het voordeel, voor leerlingen en instellingen? A.V.: 'Dankzij de praktijkervaring die ze her en der opdoen kunnen leerlin gen al in een vroeg stadium onderzoe ken of de zorg inderdaad "hun ding" is. Is dat het geval, dan kunnen ze ver volgens heel gericht kiezen welke kant ze op willen. Onze docenten, van wie de meesten zelf werkzaam zijn ge weest in de zorg, bereiden de leerlin gen terdege voor op hun stage. Ze on derhouden de contacten met de sta geplaatsen en bezoeken deze ook, om voeling te houden met de actuele ontwikkelingen in de zorg. Hun erva ringen krijgen een plaats in het bege leidingstraject van elke individuele leerling. Die krijgt dus, net als uitein delijk de cliënten van de instellingen waarvoor wij mensen opleiden, onder steuning op maat.' De zorg is een branche die voortdurend in ontwikkeling is. Wat doet ROC Zeeland voor mensen die al langer in de zorg werken en up-to-date willen of moeten blijven? D.H.: 'ROC Zeeland ontwikkelt op ver zoek cursussen en trainingen voor in stellingen met een specifieke oplei dingsvraag, om de cliënt van vandaag de zorg te kunnen bieden waar deze om vraagt. Die opleidingen houden medewerkers alert en betrokken, doordat ze worden uitgedaagd in hun persoonlijke en vaktechnische ontwik keling. Een regelrechte win-win situa tie dus.' Meer weten over de zorg- en welzijnsopleidingen van ROC Zeeland? Surf dan naar roczeeland.nl.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 93