Zeeland
Buurtbus Waarde maakt zijn rondje al
O
Reimerswaal wil
Platform Cultuur
1
I; f
Burgemeester Peyl-
had er destijds een
Hogeweg
hard hoofd in
I
Eerste paal voor
uitbreiding
Kreekpad Kats
22 Woensdag 27 mei 2009
'Mensen voor de deur ophalen en afzetten, dat is het grote voordeel
van de buurtbus' Coördinator Jan Jansen
Ik hoU Wel VCIU eCU beetje rijdenChauffeur Wil Buys verklaart waarom hij het al
bijna 25 jaar uithoudt als vrijwilliger van de Buurtbus.
Dan weer gebrek aan
vrijwilligers, dan weer te
weinig passagiers; het is
eigenlijk altijd wat bij de
Buurtbus Waarde. Maar hij
rijdt nog steeds. Dit jaar
dertig jaar. De PZC stapt in.
door Luc Oggel
Kom vrijdag maar om
14.35 uur naar de halte in
de Mauritsstraat, had Jan
Jansen, oprichter, coördi
nator en - incidenteel - chauffeur
van de buurtbus gezegd. 'Dan
gaan we een rondje doen.' En ja
hoor, stipt op tijd komt de witte
Sprinterbus de hoek om. Chauf
feur is vandaag Wil Buys (66), een
van de 19 vrijwilligers die de buurt
bus momenteel heeft. Buys be
hoort met zijn 25 jaar ervaring ze
ker ook tot de oude garde, maar
van het allereerste uur zijn alleen
lansen (70) en chauffeur Tina
Wondergem nog actief
De buurtbus rijdt dagelijks zes a ze
ven keer het rondje Waarde-Krui-
ningen-Waarde-Krabbendijke-Ril-
land-Krabbendijke-Waarde. Bath
wordt alleen aangedaan als belbus.
'De toeristische route', zoals Jan-
'Vrii
woens1
sen het noemt, omdat het eigen
lijk alleen over B-wegen gaat. Al
gauw blijkt dat je geen last van wa
genziekte moet hebben, want het
is veel remmen, optrekken en
bochtenwerk. Daarbij komt dat
Buys een redelijk sportieve rijstijl
heeft. Hij kent de route overduide
lijk op zijn duimpje en stuurt de
bus behendig door de dorpsstra
ten. „Ik hou wel van een beetje rij
den", is zijn alles zeggende ant
woord op de vraag
wat er zo leuk is
om 'op de bus' te
zitten. Nu is dat
sinds een klein
halfjaar overigens
een stuk aangenamer geworden,
want in december kwam er een
gloednieuwe bus. Stuurbekrachti
ging, airco en een elektrische deur,
alles zit erop. „Het enige wat nog
ontbreekt is een vuilnisbakje",
zegt lansen. „Toch handig als je als
chauffeur eens een sinaasappeltje
wilt schillen."
De eerste twee passagiers stappen
in Waarde in. Het zijn Piet Vreeke
en zijn vrouw. Vreeke is tussen
1993 en 2004 zelf ook chauffeur ge
weest. Als passagier gebruikt hij de
voorziening eigenlijk nooit. „Nu
moet ik wel, want ik mag een paar
maanden geen auto rijden omdat
ik een interne defibrillator heb ge
kregen." „Het is een uitkomst",
vult zijn vrouw aan. Het tweetal
wil naar Kruiningen, maar de bus
stopt officieel alleen bij het NS-Sta-
tion. Vreeke kent het klappen van
de zweep. „Ach Wil, zet ons straks
even af op de Markt."
Vreeke was zelf chauffeur in de
'goede tijd', dat wil zeggen: toen
de boot er nog was. „Dan zat je
stampvol. Via de mobilofoon lie
ten we de boot soms even wach
ten. Het busje komt nog!"
Wat opvalt is dat onderweg bijna
iedereen zwaait. Maar het busje -
de eerste drie waren geel - is dan
ook al drie decennia een vertrouw
de verschijning in het Reimers-
waalse.
Aangekomen bij Ter Weel veert
lansen op. „Kijk Wil, ze hebben
de tak van de boom afgezaagd!"
Hij doelt op de tak van een boom
voor de ingang, die tot voor kort
hinderlijk in de weg zat en krassen
op het dak van de
is altijd een zwakke dienstdinsdag en daU™murfijk^'
üg zijn de beste dagen' Jan Jansen, coördinator zonde van de nieu
we bus.
29 augustus 1979.
men.
De Buurtbus Waarde wordt officieel in gebruik geno-
archieffoto Willem Mieras
door Luc Oggel
kruiningen - Reimerswaal roept
een platform in het leven dat de
gemeente adviseert over het cul
tuuraanbod. Het platform moet de
gemeente op inhoudelijk gebied
van raad voorzien en er ook aan
bijdragen dat het aanbod beter op
elkaar wordt afgestemd.
Volgens wethouder Hans de Kun-
der zou het cultuuraanbod vanuit
het veld moeten worden vormge
geven en niet vanuit het gemeente
huis. Binnenkort verschijnt een op
roep in Reimerswaal Informatie,
het gemeentelijke huis-aan-huis-
krantje.
Het idee voor het platform vloeit
voort uit de Visie muziekonder
In Kruiningen stappen Vreeke en
zijn vrouw uit. „Pik je ons hier
weer op om vuuf ure?", roept hij
naar Wil. „Dan moet je er wel
staan, hè", antwoordt de chauf
feur. jansen glimlacht. „Tja, zo gaat
dat." De bus wacht bij het station
nog even op eventuele passagiers
uit de trein, maar niemand meldt
zich.
Weer terug op Waarde staat me
vrouw Kootstra (89) al klaar. Ze
gaat sinds februari elke middag, be
halve op woensdag, met de buurt
bus naar Krabbendijke. Op bezoek
bij haar man die in Ter Weel
wordt verpleegd. „Ik word voor de
deur opgehaald en afgezet", zegt
ze. „Hét voordeel van de buurt
bus", stelt Jansen.
p 29 augustus 1979 werd
de buurtbus officieel in
gebruik genomen, maar
het idee was er al langer. „In 1976
zat ik in het comité Leefbaarheid
Waarde", vertelt lan lansen. „Tij
dens een jaarmarkt van de Her
vormde kerk zaten we met burge
meester Peyl-Hogeweg te praten.
'Nu hebben jullie toch wel alles
voor je dorp', zei hij. 'Nou, open
baar vervoer is er niet', zeiden wij.
'Daar hebben we al iets aan probe
ren te doen, maar dat gaat niet.
Een buurtbus zou nog kunnen,
maar daar heb je veel vrijwilligers
voor nodig en die krijg je niet bij
Vanuit Krabbendij
ke gaat het verder naar Rilland. Op
nieuw veel vriendelijk zwaaiende
mensen, maar geen passagiers.
Ook in Gawege en Krabbendijke
stapt er niemand in. „Vrijdag is al
tijd een zwakke dienst", weet Jan
sen. „Dinsdag en woensdag zijn de
beste dagen. Onze handicap is ook
dat de stoptrein niet aansluit op
onze dienstregeling. Er wordt geke
ken of daar misschien wat aan ge
daan kan worden."
En Wil? Zijn dienst zit er nog niet
op, hij moet hetzelfde rondje nog
drie keer maken. Maar hij weet:
Piet Vreeke en zijn vrouw én me
vrouw Kootstra moeten nog wor
den opgehaald, dus hij rijdt van
daag in elk geval niet voor niets.
elkaar', reageerde de burgemeester.
Wij waren overtuigd dat het wel
zou lukken en een week later ben
ik met een lijst met namen naar
hem toegegaan. Volgens Peyl-Ho-
geweg hadden we gewoon maar
wat namen opgeschreven. 'Dat
kan ik ook', zei hij. 'Bel ze maar
op', zei ik. Na vier telefoontjes had
hij wel door dat het menens was."
Na veel vergaderen kon de bus
drie jaar later feestelijk worden in
gehaald. Hoewel het aantal passa
giers eigenlijk al sinds het begin te
wensen overlaat, houdt Con-
nexxion de bus op de rit. „Het
kost ze verder niets", zegt lansen.
wijs en cultuur, die Reimerswaal
heeft opgesteld. Doel is het aan
bod te stimuleren en meer inhoud
te geven, zodat Reimerswaal min
der afhankelijk is van instanties als
de muziekschool. „Het is de bedoe
ling dat het platform ons voedt en
als klankbord fungeert. Wat mist
er nog op cultuurgebied in Rei
merswaal, wat kunnen we als ge
meente doen? Misschien gebeuren
er dingen waar wij geen weet van
hebben, maar die wel de moeite
waard zijn", aldus De Kunder.
Uit hoeveel mensen het platform
zal bestaan, is nog niet helemaal
duidelijk. „Het zou het mooiste
zijn als het alle kernen en discipli
nes vertegenwoordigt."
Red het Sprookjesbos en
win 7 x 700 Eftelingprijzen (jjft
Vind het Rode Schoentje terug in
^Nederland! Verzamel t/m woensdag alle
16 letters en ga naar WWW.efteling.com
Rolluiken en dakramen
Ook voor uw rolluiken en dakramen zijn wij het aangewezen adres!
Tel.: 0118-552010
f#"
Zonweringen
PAC Zonweringen
Marie Curieweg 15 4389 WB Vlissingen
Tel.: 0118 - 552010
www.paczonweringen.nl
KATS - Wethouder Adri van der
Maas van de gemeente Noord-Be
veland gaf gisteren om 13.30 uur
het startschot voor de bouw van
het uitbreidingsplan Kreekpad in
Kats. De eerste drie reeds verkoch
te woningen worden gebouwd.
Een vierde woning is ook verkocht
en wordt binnenkort gebouwd.
Op zeven andere woningen zijn
opties genomen. Het project in
Kats bestaat uiteindelijk uit 25 wo
ningen, in diverse groottes en va
rianten. „Die variatie is ook de in
tentie van de gemeente. Alle lagen
van de bevolking moeten er een
woning kunnen aanschaffen", zegt
Jan Vos van aannemersbedrijf
Fraanje uit Lewedorp.