Zeeland Buurtbus Waarde maakt zijn rondje al O Reimerswaal wil Platform Cultuur 1 I; f Burgemeester Peyl- had er destijds een Hogeweg hard hoofd in I Eerste paal voor uitbreiding Kreekpad Kats 22 Woensdag 27 mei 2009 'Mensen voor de deur ophalen en afzetten, dat is het grote voordeel van de buurtbus' Coördinator Jan Jansen Ik hoU Wel VCIU eCU beetje rijdenChauffeur Wil Buys verklaart waarom hij het al bijna 25 jaar uithoudt als vrijwilliger van de Buurtbus. Dan weer gebrek aan vrijwilligers, dan weer te weinig passagiers; het is eigenlijk altijd wat bij de Buurtbus Waarde. Maar hij rijdt nog steeds. Dit jaar dertig jaar. De PZC stapt in. door Luc Oggel Kom vrijdag maar om 14.35 uur naar de halte in de Mauritsstraat, had Jan Jansen, oprichter, coördi nator en - incidenteel - chauffeur van de buurtbus gezegd. 'Dan gaan we een rondje doen.' En ja hoor, stipt op tijd komt de witte Sprinterbus de hoek om. Chauf feur is vandaag Wil Buys (66), een van de 19 vrijwilligers die de buurt bus momenteel heeft. Buys be hoort met zijn 25 jaar ervaring ze ker ook tot de oude garde, maar van het allereerste uur zijn alleen lansen (70) en chauffeur Tina Wondergem nog actief De buurtbus rijdt dagelijks zes a ze ven keer het rondje Waarde-Krui- ningen-Waarde-Krabbendijke-Ril- land-Krabbendijke-Waarde. Bath wordt alleen aangedaan als belbus. 'De toeristische route', zoals Jan- 'Vrii woens1 sen het noemt, omdat het eigen lijk alleen over B-wegen gaat. Al gauw blijkt dat je geen last van wa genziekte moet hebben, want het is veel remmen, optrekken en bochtenwerk. Daarbij komt dat Buys een redelijk sportieve rijstijl heeft. Hij kent de route overduide lijk op zijn duimpje en stuurt de bus behendig door de dorpsstra ten. „Ik hou wel van een beetje rij den", is zijn alles zeggende ant woord op de vraag wat er zo leuk is om 'op de bus' te zitten. Nu is dat sinds een klein halfjaar overigens een stuk aangenamer geworden, want in december kwam er een gloednieuwe bus. Stuurbekrachti ging, airco en een elektrische deur, alles zit erop. „Het enige wat nog ontbreekt is een vuilnisbakje", zegt lansen. „Toch handig als je als chauffeur eens een sinaasappeltje wilt schillen." De eerste twee passagiers stappen in Waarde in. Het zijn Piet Vreeke en zijn vrouw. Vreeke is tussen 1993 en 2004 zelf ook chauffeur ge weest. Als passagier gebruikt hij de voorziening eigenlijk nooit. „Nu moet ik wel, want ik mag een paar maanden geen auto rijden omdat ik een interne defibrillator heb ge kregen." „Het is een uitkomst", vult zijn vrouw aan. Het tweetal wil naar Kruiningen, maar de bus stopt officieel alleen bij het NS-Sta- tion. Vreeke kent het klappen van de zweep. „Ach Wil, zet ons straks even af op de Markt." Vreeke was zelf chauffeur in de 'goede tijd', dat wil zeggen: toen de boot er nog was. „Dan zat je stampvol. Via de mobilofoon lie ten we de boot soms even wach ten. Het busje komt nog!" Wat opvalt is dat onderweg bijna iedereen zwaait. Maar het busje - de eerste drie waren geel - is dan ook al drie decennia een vertrouw de verschijning in het Reimers- waalse. Aangekomen bij Ter Weel veert lansen op. „Kijk Wil, ze hebben de tak van de boom afgezaagd!" Hij doelt op de tak van een boom voor de ingang, die tot voor kort hinderlijk in de weg zat en krassen op het dak van de is altijd een zwakke dienstdinsdag en daU™murfijk^' üg zijn de beste dagen' Jan Jansen, coördinator zonde van de nieu we bus. 29 augustus 1979. men. De Buurtbus Waarde wordt officieel in gebruik geno- archieffoto Willem Mieras door Luc Oggel kruiningen - Reimerswaal roept een platform in het leven dat de gemeente adviseert over het cul tuuraanbod. Het platform moet de gemeente op inhoudelijk gebied van raad voorzien en er ook aan bijdragen dat het aanbod beter op elkaar wordt afgestemd. Volgens wethouder Hans de Kun- der zou het cultuuraanbod vanuit het veld moeten worden vormge geven en niet vanuit het gemeente huis. Binnenkort verschijnt een op roep in Reimerswaal Informatie, het gemeentelijke huis-aan-huis- krantje. Het idee voor het platform vloeit voort uit de Visie muziekonder In Kruiningen stappen Vreeke en zijn vrouw uit. „Pik je ons hier weer op om vuuf ure?", roept hij naar Wil. „Dan moet je er wel staan, hè", antwoordt de chauf feur. jansen glimlacht. „Tja, zo gaat dat." De bus wacht bij het station nog even op eventuele passagiers uit de trein, maar niemand meldt zich. Weer terug op Waarde staat me vrouw Kootstra (89) al klaar. Ze gaat sinds februari elke middag, be halve op woensdag, met de buurt bus naar Krabbendijke. Op bezoek bij haar man die in Ter Weel wordt verpleegd. „Ik word voor de deur opgehaald en afgezet", zegt ze. „Hét voordeel van de buurt bus", stelt Jansen. p 29 augustus 1979 werd de buurtbus officieel in gebruik genomen, maar het idee was er al langer. „In 1976 zat ik in het comité Leefbaarheid Waarde", vertelt lan lansen. „Tij dens een jaarmarkt van de Her vormde kerk zaten we met burge meester Peyl-Hogeweg te praten. 'Nu hebben jullie toch wel alles voor je dorp', zei hij. 'Nou, open baar vervoer is er niet', zeiden wij. 'Daar hebben we al iets aan probe ren te doen, maar dat gaat niet. Een buurtbus zou nog kunnen, maar daar heb je veel vrijwilligers voor nodig en die krijg je niet bij Vanuit Krabbendij ke gaat het verder naar Rilland. Op nieuw veel vriendelijk zwaaiende mensen, maar geen passagiers. Ook in Gawege en Krabbendijke stapt er niemand in. „Vrijdag is al tijd een zwakke dienst", weet Jan sen. „Dinsdag en woensdag zijn de beste dagen. Onze handicap is ook dat de stoptrein niet aansluit op onze dienstregeling. Er wordt geke ken of daar misschien wat aan ge daan kan worden." En Wil? Zijn dienst zit er nog niet op, hij moet hetzelfde rondje nog drie keer maken. Maar hij weet: Piet Vreeke en zijn vrouw én me vrouw Kootstra moeten nog wor den opgehaald, dus hij rijdt van daag in elk geval niet voor niets. elkaar', reageerde de burgemeester. Wij waren overtuigd dat het wel zou lukken en een week later ben ik met een lijst met namen naar hem toegegaan. Volgens Peyl-Ho- geweg hadden we gewoon maar wat namen opgeschreven. 'Dat kan ik ook', zei hij. 'Bel ze maar op', zei ik. Na vier telefoontjes had hij wel door dat het menens was." Na veel vergaderen kon de bus drie jaar later feestelijk worden in gehaald. Hoewel het aantal passa giers eigenlijk al sinds het begin te wensen overlaat, houdt Con- nexxion de bus op de rit. „Het kost ze verder niets", zegt lansen. wijs en cultuur, die Reimerswaal heeft opgesteld. Doel is het aan bod te stimuleren en meer inhoud te geven, zodat Reimerswaal min der afhankelijk is van instanties als de muziekschool. „Het is de bedoe ling dat het platform ons voedt en als klankbord fungeert. Wat mist er nog op cultuurgebied in Rei merswaal, wat kunnen we als ge meente doen? Misschien gebeuren er dingen waar wij geen weet van hebben, maar die wel de moeite waard zijn", aldus De Kunder. Uit hoeveel mensen het platform zal bestaan, is nog niet helemaal duidelijk. „Het zou het mooiste zijn als het alle kernen en discipli nes vertegenwoordigt." Red het Sprookjesbos en win 7 x 700 Eftelingprijzen (jjft Vind het Rode Schoentje terug in ^Nederland! Verzamel t/m woensdag alle 16 letters en ga naar WWW.efteling.com Rolluiken en dakramen Ook voor uw rolluiken en dakramen zijn wij het aangewezen adres! Tel.: 0118-552010 f#" Zonweringen PAC Zonweringen Marie Curieweg 15 4389 WB Vlissingen Tel.: 0118 - 552010 www.paczonweringen.nl KATS - Wethouder Adri van der Maas van de gemeente Noord-Be veland gaf gisteren om 13.30 uur het startschot voor de bouw van het uitbreidingsplan Kreekpad in Kats. De eerste drie reeds verkoch te woningen worden gebouwd. Een vierde woning is ook verkocht en wordt binnenkort gebouwd. Op zeven andere woningen zijn opties genomen. Het project in Kats bestaat uiteindelijk uit 25 wo ningen, in diverse groottes en va rianten. „Die variatie is ook de in tentie van de gemeente. Alle lagen van de bevolking moeten er een woning kunnen aanschaffen", zegt Jan Vos van aannemersbedrijf Fraanje uit Lewedorp.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 46