Maand van het Spannende Boek Van een minderwaar dig genre is het span nende boek de laat ste jaren uitgegroeid tot een verkoopsuc ces. „Een goed en spannend verhaal schrijven is een vak." In de maand jurji staat het spannei [de boek centraal. Het thema is dit jaar wra Hermans zet' zijn oud-collega's te kijk De Zwaan helpt literaire jury om zeep Producente CSI haalt haar gram via script 1 2 Woensdag 27 mei 2009 De thriller mt wraak door Maartje Huijben en Niek Opten Gerenommeerde litera toren als Gerrit Kom- rij en Connie Pal men zien het met le de ogen aan. Het lite raire genre bindt in aan populari teit, terwijl het spannende boek - meer specifiek de literaire thriller - steeds beter verkoopt. De gevierde schrijvers noemen titels van bij voorbeeld Saskia Noort en Esther Verhoef'geen literatuur'. Niette min zijn de boeken wel populair bij het grote publiek. In het eerste kwartaal van vorig jaar gingen een kleine 12 miljoen boeken over de toonbank. In de zelfde periode dit jaar waren er dat ruim 11 miljoen. Een afna me van 3,5 procent. De verkoop van spannen de boeken is met 11,4 procent echter flink toegenomen. „Dat is niet van de ene op de andere dag ge- gaan", meent Erik Timmermans van het Nederlands Uit geversverbond. „De trend is een aantal ja- 1—ren geleden al ingezet. In die tijd waren de boe ken van John Gris ham bijvoorbeeld zeer populair." De laatste jaren wint met name de literaire thriller aan populariteit. „Het is een beetje een marketing truc", vindt Timmermans. „Een auteur schreef vroeger óf literatuur óf een thriller. Iets daar tussenin was er niet. Tegenwoordig kan een uitgever er het label literaire thril ler aanhangen, waardoor het pro minenter in de winkel komt te lig gen. Hiermee is de scheidslijn tus sen literatuur en spanning ver vaagd." Een vergelijkbare trend is volgens Timmermans ontstaan in het gen re literaire non-fictie. „Een mooi voorbeeld is Geert Mak met In Eu ropa. Een prachtig geschreven boek over geschiedenis. Valt het onder literatuur of onder non-fic- tie? Een aparte categorie schept ge lijk duidelijkheid." Geïnspireerd door het succes wa gen steeds meer Nederlandse au teurs zich aan de thriller. Bijna de helft van de titels in de lijst van de zestig best verkochte spannende boeken in de afgelopen twaalf maanden is geschreven door een Nederlandse auteur. Volgens Peter Rosendaal van de Stichting Collec tieve Propaganda van het Neder landse Boek (CPNB) is die trend een jaar of zeven geleden ingezet. „Daarvoor waren er vooral buiten landse auteurs op dit vlak. Ameri ka, maar ook Scandinavië is goed in dit genre. Het valt wel op dat de Nederlandse auteurs vooral vrouwen zijn. Waarom? Geen idee." Makkelijk leesba re boeken doen het goed, ook binnen de lite ratuur, valt Gilles Dorleijn op, als hoogleraar moderne letterkunde verbonden aan de Rijksuniversiteit Groningen. „De shortlists van de Ako- en de Librisprijs bestaan grotendeels uit publieksboeken. De schrijver van nu heeft een heel goed oog voor wat de markt vraagt. Vroeger niet. Of een schrijver zou destijds nog eerder zijn tong afbijten dan het toegeven." Er zijn veel lezers, en het merendeel heeft het niet zo met moeilijke boeken. „Daar is he lemaal niets mis mee. Boekhan dels spelen daar heel erg op in, met hun grote stapels met goedver- kopende boeken." Of literaire thrillers echte litera tuur zijn vindt Dorleijn moeilijk te zeggen. Dat verschilt per titel. „Het spannende boek was jaren lang een marginaal genre, het werd niet serieus genomen. Ten onrechte, want een goed en span nend verhaal schrijven is een vak." Het spannende genre is vooral te gen de zomer populair. „Je ziet dat juist in de maanden juni en juli een piek zit in de verkopen", meldt Rosendaal. „Waarschijnlijk leest het makkelijk weg in de va kantie. Het genre is overigens heel breed. Vrouwen houden over het algemeen meer van een psycholo- gische thriller. Mannen willen meer actie." En de woede van Connie Palmen en Gerrit Komrij over het literaire verval? „Dat soort klachten bestaat al zo lang de boekhandel bestaat", weet Dorleijn. „Laat mensen alsje blieft lezen wat ze willen lezen. Zo genoemde moeilijke boeken zul len er altijd blijven, ook al zijn de oplages klein. Literaire toppers als Ulysses van Joyce en de boeken van Proust hadden in hun tijd ook geen hoge oplages." Verkochte boeken spannende boeken L,i Algemene boeken* Totale verkoop Totale verkoop 11.690.595 -3,5% 11.275.899 Schrijver en wetenschapper Willem Frederik Hermans heeft in maar liefst drie romans wraak genomen op de Rijksuniversiteit Groningen. De meest bekende van de drie, Onder Professorenverscheen in 1975, twee jaar nadat Her mans ontslag had genomen als lector bij de vakgroep fysi sche geologie in Groningen. Collega's klaagden dat Her mans weinig op het werk verscheen en te veel tijd aan het schrijven van romans besteedde. Het leidde zelfs tot Kamer vragen. Een commissie pleitte Hermans vrij van alle be schuldigingen, maar het zou nooit meer goed komen tus sen de universiteit en de schrijver. In Onder Professoren zet Hermans hoogleraren, die duidelijke trekken vertonen van bestaande professoren, neer als kneuterige mensen die zich vooral met kleinigheden bezighouden. Twaalf jaar geleden werd schrijver Peter de Zwaan met zijn thriller Een keel van glas genomineerd voor de Gouden Strop. Het was echter de Vlaming Bob Mendes die er des tijds met deze literaire prijs vandoor ging. De Zwaan: „Ik vind nog steeds dat ik de prijs had moeten krijgen. Zo'n boek schrijf je maar één keer in je leven. Elk hoofdstuk begint met een fragment uit het dagboek van een keelkankerpatiënt. Het betreft een authentiek dagboek, maar ik hoorde later dat de jury aan de echtheid twijfelde." De Zwaan nam daarop wraak door in zijn volgende boek Buiten leven een literaire jury om zeep te helpen. Dat boek werd door de nieuwe Gouden Stropjury niet eens een plek op de shortlist gegund. De Zwaan: „Maar ik knapte er erg van op." 1e kwartaal 2009 fictie (waaronder literatuur), non-fictie, kinderboeken infographic: AA/bron: CFK Retail and Technology TWee Amerikaanse makelaars hebben deze week een produ cente en scriptschrijfster van televisieprogramma Crime Sce ne Investigation (CSI) voor de rechter gedaagd, omdat de vrouw uit wraak twee louche personages in de serie naar hen zou hebben vernoemd. Het echtpaar eist een schadever goeding van zes miljoen euro. Volgens het echtpaar Scott en Melinda Tamkin zouden ze zijn weggezet als twee malafide handelaren in onroerend goed. De naar Scott en Melinda vernoemde personages ver maken zich onder meer met overmatig drankgebruik, por nografie en sm. Volgens het echtpaar was de producente uit op wraak wegens een mislukte vastgoeddeal. De vrouw zou ook geholpen hebben bij de casting van acteurs die lijken op het echtpaar.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 12