01 e twee aardbeien? \v A\ rfa?< 'Het gaat om de smaak' Toch aardbeien uit Spanje 'Wel af en toe ananas' 'Bewust kiezen is complex. Neem je een Fair Trade-product dat wordt ingevlogen of een lokaal product waardoor je dus die arme boertjes niet steunt?' Hoogleraar Hans van Trijp Dinsdag 26 mei 2009 I 9 V> \W- A Toon (60) en Ria (58) Willemsen „Kijk, dit vinden wij Dekkere appels", zegt Ria, terwijl haar man Toon een zakje uit hun boodschappenwagentje haalt. Hij kijkt op het etiket. 'Junami', heten ze. „Die zullen wel niet uit Nederland komen, maar wij vinden ze lekker zoet." Het echtpaar zegt nooit op de herkomst van voedingsmiddelen te letten. „Het gaat ons om de smaak", vertelt Toon, terwijl zijn vrouw de boodschappen in een tas stopt. „Biologisch vlees is misschien beter voor de dieren, maar niet voor de mensen. Het is zo ontzettend duur." Maar Toon heeft laatst wel een documentaire gezien op tv, waaruit bleek dat het met veel vissoorten niet zo goed gaat. „Meer informatie op de producten zou misschien wel helpen." wust'-logo en het 'gezonde-keus'-klavertje. Volgens Van Trijp werken al die logo's juist averechts. „Omdat er onduidelijkheid is, ver liest de consument het vertrouwen. Het is toch nooit goed, is de gedachte. Dat ligt bij duurzaamheid ook op de loer als je probeert één keurmerk in te voeren." Daar komt bij dat in een aantal gevallen de milieubelasting in de gangbare landbouw flink is afgenomen. Ook zijn de nieuwe kas sen een stuk zuiniger met energie, in sommi ge kassen wordt zelfs stroom opgewekt. De verbeterde milieuprestaties zijn echter niet herkenbaar, omdat hier geen merk, logo of keurmerk voor bestaat. Achter de schermen is de Zaanse grootgrut ter bezig producten van het eigen huismerk minder milieubelastend te maken. Dat staat in schril contrast met de sperzieboontjes die Albert Heijn laat telen in Kenia en de asper ges die uit Peru worden ingevlogen. „Natuur lijk is voor ons belangrijk wat de klanten wil len", zegt de woordvoerster. „De richtlijn is dat we het van zo dichtbij mogelijk halen." Uit het onderzoek van Motivaction komt naar voren dat 63 procent van de consumen ten weet dat de keuze die ze maken in de su permarkt gevolgen heeft voor het milieu. Maar echt doorgedrongen is dat besef niet, weet woordvoerder Hans van Dijk van Mi lieu Centraal, een onafhankelijke organisatie die consumenten praktische milieu-informa tie wil bieden. „Dat veel autorijden slecht is voor het milieu, is wel bekend natuurlijk. Maar als het gaat om het verminderen van energieverbruik, kijken mensen bij ons op de site naar tips om je huis te isoleren, niet naar bewust kopen van voedsel." Duurzaam inkopen betekent niet dat je naar een saai bord met schorseneren of aardap pels zit te kijken. „Wij adviseren seizoensge bonden producten te eten. Maar dat bete kent niet automatisch dat je alleen groente en fruit uit Nederland kunt kopen. Een ana nas of mango wordt per schip vervoerd in grote hoeveelheden. Die kun je best nemen. Maar Iaat een ingevlogen boontje uit Kenia liever liggen." Met dat laatste is Albert Heijn het niet eens. Met de teelt van boontjes in Afrika zorgt het winkelbedrijf voor werkgelegenheid in gebie den die het economisch moeilijk hebben, be toogt de woordvoerster. „Dat is ook een be langrijk aspect." Milieu Centraal is wel voor een logo. „We praten daarover met de winkeliers. Het vergt veel overleg." De organisatie verwacht niet dat consumenten plotseling hun hele eetpa troon zullen omgooien. „Dat is een proces dat langer duurt. Mensen moeten zich reali seren dat bewust eten niet betekent dat je je allerlei producten moet ontzeggen." i Kropsla Periode Herkomst Energieklasse mei-sept. Nederland B okt. april Nederland fü nov.-febr. Frankrijk ES! nov.-april Spanje B Asperges Periode Herkomst Energieklasse Croen maart-april Italië B maart-april Spanje B mei-juni Nederland B juli-febr. Peru Wit febr.-maart Nederland H febr.-april Spanje B maart-april Griekenland C mei-juni Nederland B juli-aug. Peru B jan.-mei Egypte B jan.-mei Israël B april-mei Portugal B april-juni Spanje B april-juni Italië m april-juni Malta juni-juli Frankrijk juni-mei Nederland Kersen Periode Herkomst Energiel april-mei Spanje B mei Frankrijk B juni-juli Griekenland B juni-juli Nederland B juli-aug. Turkije augustus Canada IBS nov.-dec. Argentinië E nov.-jan. Chili Paula, 27 jaar „Als ik de keuze heb, dan kies ik meestal voor biologische producten. Dan mag het best iets duurder zijn. Maar vaak let ik niet op de achtergrond van wat ik koop. Soms heb ik buien dat ik heel bewust met eten bezig wil zijn, dan ga ik naar de biologische groentewinkel. Vanwege het milieu en voor mijn eigen gezondheid. Maar in de supermarkt doe ik vaak impulsaankopen. Thuis merk ik dan dat die aardbeien niet zo lekker zijn. Dan pas kijk ik op de verpakking en zie dat ze uit Spanje komen. Jammer, denk ik dan, want de Hollandse zijn zoeter. Ik zou heel graag een abonnement op een groentetas willen hebben, dan eet je seizoensgroenten. Maar daarvoor ben ik te veel van huis." Vera Laming (23) en Tom de Goeij (24) „Ik koop liever Elstars dan appels uit Nieuw-Zeeland", zegt Vera. „Maar ik koop wel af en toe een ananas, dat is dan weer niet zo best", zegt Tom. „Bij groente en fruit staat er tenminste het land van herkomst bij. Bij andere producten is het een grote vaagheid. En biologisch vlees is zo ontzettend duur." Dan kun je maar beter een of twee dagen in de week geen vlees eten, vinden ze. De beste oplossing in hun ogen is een overkoepelend keurmerk, zodat je in een oogopslag ziet hoe milieubelastend een artikel is. Bij de eieren letten ze wel op het dierenwelzijn. „We kopen alleen die met een eko-këurmerk, zonder op de prijs te letten", zegt Tom. „En de couscous", lacht Vera, „want die is goedkoper dan de gewone." Aardappelen Periode Herkomst Energieklasse jan.-maart Cyprus 18 Tips voor de consument Wees matig met dierlijke eiwit ten. Het menselijke lichaam heeft behoefte aan eiwitten, maar het maakt niet uit of die plantaardig of dierlijk zijn. Het maken van dierlijke producten kost veel meer energie. Voor el ke kilo vlees is twee tot vijf kilo plantaardig voedsel nodig. Liever niet vervoerd met het vliegtuig. Het vervoer van beder felijke producten zoals asperges, peultjes, verse kruiden en zacht fruit uit een ander continent ge beurt vaak per vliegtuig. Het in vliegen van een kilo boontjes uit Kenia is vergelijkbaar met de energie van twee liter benzine. Eet regelmatig groenten van het seizoen. Groenten die in ver warmde kassen zijn geteeld, heb ben een hoog energieverbruik. Het energiegebruik van kasgroen- te kan oplopen tot zestig keer dat van groenten van het seizoen die afkomstig zijn van de Neder landse grond. Koop milieuvriendelijk geteel de producten. Biologische pro ducten, herkenbaar aan het EKO-keurmerk, zijn milieuvrien delijk geteeld, uitgaande van na tuurlijke processen. Er wordt niet gekeken naar de indirecte ener gie. Biologische producten kun nen dus ook in een verwarmde kas zijn geteeld of per vliegtuig zijn ingevoerd. Koop op maat. Koop van beder felijke producten zoals zuivel, vleeswaren en fruit, geen al te grote hoeveelheden. In een ge middeld Nederlands huishouden verdwijnt ongeveer 10 procent van het gekochte voedsel onno dig in de vuilnisbak: tussen 43 en 60 kilo per persoon per jaar. Bewaar voedingsmiddelen zorg vuldig. Zorg voor een overzichte lijke indeling in de koelkast en voorraadkast. Daarmee wordt voorkomen dat producten onge zien bederven. p- Kook op maat. Ongeveer de helft van het voedsel dat we weg gooien, bestaat uit maaltijdres- ten. Blijven er toch restjes over na het eten, verwerk deze dan in een andere maaltijd. Bron: www.milieucentraal.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 9