Milieubewust eten Wat is het verschil tussen de2 Veel consumenten willen best rekening houden met het milieu als ze inkopen doen. Maar welke producten zijn nu echt milieuvriendelijk? Moet er nóg een keurmerk komen in de supermarkt? 8 Dinsdag 26 mei 2009 door Miriam van den Brand en Niek Opten Twee bakjes. De aardbeien in bei de zijn rood, zacht en sappig. Het ene bakje komt uit Spanje, het an dere uit Nederland. Daar sta je dan als consument in de super markt. Je wilt CO,-bewust inkopen, maar welke van de twee bakjes zet je in je mand je? Die uit Nederland, want die komen van dichtbij? Of toch die uit Spanje, want daar groeien ze in de volle grond, in de open lucht, in plaats van in een kas? Het antwoord is te vinden op milieucen- traal.nl, op de groente- en fruitkalender. De aardbei uit Nederland die je in mei koopt, krijgt een energielabel D. De aardbei uit Spanje is de betere keus, want die moet wel van ver komen, maar dat weegt minder zwaar dan het energiegebruik in de Neder landse kas. Energielabel B. Bijna de helft van de Nederlanders vindt het belangrijk te weten hoe belastend de keuze voor bepaalde voeding is voor het klimaat, blijkt uit onderzoek van Motivaction in op dracht van het Voedingscentrum Nederland. Deze consumenten willen ook best rekening houden met de gevolgen van hun eetgedrag voor het milieu, maar ze vinden de beschik bare informatie daarover ontoereikend. Als er één overkoepelend keurmerk zou zijn voor diervriendelijke, milieuvriendelijke en eerlijke producten, dan zou ongeveer twee derde daar wel op letten. Hans van Trijp, hoogleraar marktkunde en consumentenge drag aan de Wageningen Universiteit, snapt de verwarring van de consument. „Bewust kiezen is complex. Neem je een Fair Tra- de-product dat wordt ingevlogen of een lo kaal product waardoor je dus die arme boer tjes niet steunt? Je kunt niet standaard aange ven wat de beste keuze is." Het onderzoek van Motivaction zegt volgens de hoogleraar niet veel. „Als mensen aange ven dat ze iets wel willen, maar niet doen, schieten deskundigen gelijk in een stuip: er zal wel een tekort aan kennis zijn. Dus ko men er labels en keurmerken. Ik geloof daar niet in. Ook als mensen precies weten hoe het zit, kiezen ze nog niet per se een duur zaam product." Daar is het Voedingscentrum Nederland het niet mee eens. „De informatievoorziening is nu onvoldoende. De consument weet vaak niet of de groente met een boot of vliegtuig is getransporteerd en hoe dieren zijn gehou den. Kennis is de eerste stap op weg naar ver andering", zegt Roy van der Ploeg van het Voedingscentrum. Het voorlichtingsbureau start binnenkort een campagne, betaald door het ministerie van Landbouw, om het bewustzijn van consumenten te vergroten. Hoogleraar Van Trijp ziet meer in een posi tieve beloning van de consument. „Wat merk je er nu van als je een product koopt dat milieuvriendelijk is? Op de korte termij: niets. Terwijl je die 10 cent die het minder milieuvriendelijke product goedkoper is, ge lijk in je zak kunt steken. Het werkt beter al een producent duidelijk kan maken dat die kip bijvoorbeeld beter smaakt omdat het vlees meer tijd heeft gehad zich te ontwikke len. Dan heeft de consument er wel gelijk profijt van." Ook bij Albert Heijn zien ze vooralsnog niets in een overkoepelend logo voor duurza me producten. „Voor de toekomst sluiten we het niet uit, maar je moet dan goed we ten wat je communiceert naar de klant. Klan ten hebben een voorkeur voor duidelijkheic en willen niet te veel informatie op een pro duet", aldus een woordvoerster. Ze verwijst naar het logo van een vliegtuig, dat gangbaar is in Britse winkels om aan te geven dat het transport sterk milieubelas tend is geweest. „Klanten vragen zich af wat dat betekent. Sommigen kopen het product omdat ze denken dat het lekker vers is, wan het is ingevlogen." In de supermarkt is het nu ook al een wir war van keurmerken. Voor biologische ge produceerde gewassen, verantwoorde vis en ook voor vlees dat de kritiek van de Dieren bescherming kan weerstaan. En dan prijken op veel producten nog het 'Ik kies Be- Energiezuinig B - Energieverslindend Uitleg Energieklassen A: minder dan 0,5 kg C02-eq/kg product: Vollegrondsproducten uit Neder land. Een enkel vollegrondsproduct (zoals asperge en broccoli) scoort hoger, omdat de opbrengst per hectare relatief laag is maar de teelt per hectare wel even energie-intensief is of omdat bij de teelt relatief veel hulpstoffen (mest stoffen, gewasbescherming, kunststoffen) gebruikt worden. B: 0,5-1 kg C02-eq/kg product: Vollegrondsproducten die per zeeschip wor den ingevoerd. Ook veel vollegrondsproducten uit Zuid-Europa die per vracht wagen komen, vallen in klasse B. Het betreft producten waarvan de teelt wei nig energie-intensief is. C: 1-5 kg C02-eq/kg product: Producten uit de Nederlandse verwarmde kas. In deze klasse vallen ook importproducten waar bij de teelt relatief veel hulp stoffen voor worden gebruik, die over zeer grote afstanden over de weg ver voerd worden of juist over relatief korte afstand door de lucht. D: 5-10 kg C02-eq/kg product: Producten die van ver ingevlogen worden. Ook intensieve Nederlandse kasteelten als aardbeien vallen in deze klasse. E: meer dan 10 kg C02-eq/kg product: Producten waarvan zowel teelt als vervoer per kg veel energie kosten. Bijvoorbeeld ingevlogen asperges en zacht fruit. Zacht fruit uit de Nederlandse verwarmde kas kan ook in klasse E vallen. C02-eq staat voor CO equivalent. Een CO equivalent is een rekeneenheid om de ef fecten van broeikasgassen onderling te kunnen vergelijken, waarbij C02 gehanteerd wordt als referentiegas. Aardbeien Periode Herkomst Energieklasse nov.-febr. Egypte dec.-febr. Israël Üt febr.-mei. Spanje B maart Marokko H april-mei Nederland juni-sept. Nederland H okt.-dec. Nederland [Q Sperziebonen Periode Herkomst Energieklasse jan.-maart Senegal B april-juli Spanje B mei Nederland juni-sept. Nederland oktober Frankrijk okt.-juli Marokko nov.-april Egypte nov.-juli Kenia

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 8