Zelfgebouwde houten auto na 35 jaar
10%
Open tweezitters voeren boventoon
Uitbaters 't Veerhuis inloopavond
varen heen en weer wateroverlast
KORTING
1 over aanpak
Harms
1 8 Dinsdag 26 mei 2009
S
Hij trouwde erin en nu is het
zijn dochter die in dezelfde
auto in 't huwelijksbootje
stapt. De 'Morgan' van Johan
van Baarle is uit de
mottenballen.
door Piet Kleemans
Hé Pa, doet dat ding het
eigenlijk nog steeds?"
Die vraag van dochter
Saskia - gekoppeld aan
de opmerking dat als de auto nog
rijdbaar was zij hem wel als trouw-
auto wilde gebruiken - was voor
Johan van Baarle uit Scharendijke
hét signaal om het stof van zijn ei
genhandig gebouwde tweezitter te
blazen. „Want veel kilometers er
mee rijden doe ik niet. Ik denk dat
ik in de 35 jaar dat ik hem heb
hooguit 10.000 kilometer gereden
heb", aldus Van Baarle. „Maar ik
heb hem wel altijd zuinig be
waard. Zoiets is gewoon te mooi
en te uniek om weg te doen."
„Kijk, dit is 'm", zegt de oud-bo
tenbouwer en ex-campingeigenaar
en toont een wat verbleekte trouw
foto waarop hij trots samen met
kersverse echtgenote Thea poseert
bij zijn houten klassieker. Ge
bouwd op het onderstel van een
Volkswagen Variant 1500 en ge
boetseerd naar het model van de
roemruchte Britse handgebouwde
Morgan-sportwagens. „Twee jaar
werk heeft het gekost. En ook
bijna mijn verkering", haalt Van
Baarle herinneringen op. Herinne
ringen aan de tijd dat hij in Delft
woonde en bij een botenbouwer
werkte. „Toen kwamen die bug
gy's op de markt Die vond ik hart
stikke mooi, maar ik kon het ge
woon niet betalen. Maar ik had zo
iets van 'dat kan ik zelf eigenlijk
ook wel maken'".
En aldus geschiedde. Van Baarle
tikte een Volkswagen Variant op
de kop, haalde de carrosserie van
het onderstel en ging - met een fo
to van een Morgan in hand - aan
de slag. Door mahoniehouten
planken aan de onderzijde in te za
gen kon hij het hout in de juiste
vorm buigen en zo de fraaie wel
vingen van een Morgan namaken.
De 'motorkap' - nep, want de 1500
cc boxermotor zit achterin - maak
te hij van hardhouten latten. Al
het houtwerk - en dat is nogal wat
- is in de jachtlak gezet. „Ik had
hem natuurlijk ook wit kunnen
schilderen maar ik vond het veel
leuker om duidelijk te laten zien
dat hij van hout is."
De koplampen komen van een
Dodge en achterlichten en cligno-
teurs van de donor-Volkswagen.
De kuipstoeltjes komen uit een
vrachtwagentje. Stuur, versnel
lingspook, snelheidsmeter en ande
re instrumenten zijn overgeno
men van de Volkswagen Variant.
Van Baarle: „Het maken van de
grille was eigenlijk nog het lastigst.
Bij een Morgan loopt dat allemaal
helemaal rond en dat is met hout
wat lastig. Uiteindelijk heb ik met
krantenstijfsel een mal gemaakt en
daar polyester in gesmeerd. De spij
len in de grille zijn sierlijsten van
Volkswagens."
Van Baarle heeft oog voor detail.
Net als bij een Morgan zit over de
'motorkap' aan de voorzijde een
brede leren riem gespannen. De
echte motorkap achterop zit vast
met rubberen snelsluiters. De lin
nen kap van de open houten twee
zitter is afkomstig van de sloop en
pas gemaakt voor wat volgens het
kenteken een Volkswagen buggy
is.
Inventiviteit was nodig om de
motor in de nieuwe carrosse
rie te lepelen en te zorgen dat
de luchtgekoelde krachtbron
ook daadwerkelijk koellucht kreeg
toegevoerd. In de originele Va
riant-carrosserie zaten luchtsple-
ten ter koeling. Van Baarle verzon
een andere oplossing. Hij haalt de
motorkap los en wijst op een gro
te plastic trechter, met de gretige
muil naar voren gericht en gekop
peld aan een slang waarvan de
monding bij het boxerblok uit
komt. „Zonder die trechter zou de
motor gewoon te weinig koellucht
krijgen."
Johan van Baarle spendeerde 35
jaar geleden bloed, zweet en tra
nen aan zijn houten creatie en mo
menteel doet hij het nog eens dun
netjes over. „Er moet nog wel één
en ander aan gebeuren. Het moto
rische deel heb ik uitbesteed maar
het opknappen van de carrosserie
doe ik zelf. Saskia trouwt half juni,
dus voor die tijd moet hij klaar
zijn. De RDW heeft hem toen
goedgekeurd en ga ervan uit dat
hij nu ook weer door de keuring
komt."
De creatie van Johan van
Baarle is uniek, want niet
gebaseerd op een bouw
pakket, maar geheel naar eigen in
zicht gebouwd. Voor wie minder
inventief is - maar wel over twee
rechterhanden, technisch inzicht
en een forse dosis geduld beschikt
- is er de kitcar. Op Britse leest ge
schoeide open tweezitters voeren
de boventoon. In tegenstelling tot
in Engeland zijn de mogelijkhe
den voor kitcars in Nederland be
perkt. In Engeland kan een handi
ge knutselaar een compleet nieu
we eigen auto bouwen en laten
keuren. In Nederland is dat zo
goed als onmogelijk. Alleen auto's
met een apart chassis en carrosse
rie komen in aanmerking. In de
praktijk betekent het dat eigenlijk
alleen de Volkswagen Kever en Cit
roen 2CV ofwel Lelijke Eend in
aanmerking komen als 'donorau
to'. De eend is populair vanwege
de simpele techniek.
De tweecilinder boxermotor van
de eend wordt onder meer ge
bruikt in de Lomax, een tweezit
ter uit Engeland. Een kleine open
sportwagen met een sigaarvormi-
ge body. De Le Patron - ook met
eendenmotor - is een eerbetoon
Eric en Karin Moerland
herstellen pontje naar
Bruinisse in ere.
door Rob Paardekam
ANNA JACOBAPOLDER - De uitbaters
van restaurant 't Veerhuis, aan de
Oosterschelde bij Anna Jacobapol-
der, exploiteren deze zomer het
toeristische pontje tussen Anna Ja-
cobapolder en Bruinisse.
Eric en Karin Moerland, de eigena
ren van het hotel-restaurant op
het uiterste puntje van het eiland
Sint Philipsland, hebben er nooit
een geheim van gemaakt dat ze
het pontje voor fietsers en voetgan
gers graag zien terugkeren. Het
vaart al een aantal jaren niet meer,
dus gaan ze het nu maar zelf doen.
Het echtpaar heeft sinds enige tijd
een eigen rederij onder de naam 't
Zeehaantje. Met de Diana Afina,
een voormalig garnalenkottertje,
bieden ze allerlei arrangementen
aan, zoals een dagje vissen op de
Oosterschelde of per boot naar Zie-
rikzee om te winkelen.
Vanaf 1 juli zullen ze daar dus ook
twee maanden lang de exploitatie
van het zomerpontje bij doen. Dat
gaat varen tussen het Veerplein bij
Anna Jacobapolder, waar het res
taurant aan ligt, en de binnenha
ven van Bruinisse.
www.zeehaantje.nl
RENESSE - De gemeente Schou-
wen-Duiveland houdt donderdag
een informatiebijeenkomst over
de aanpak van wateroverlast op
vier plekken op Schouwen.
Het gaat om maatregelen aan de
Irisweg/Hoge Hilleweg (Westen-
schouwen), Oosterscheldelaan/
Grevelingenlaan/Westerenban
(Burgh-Haamstede), Mauritsweg/
Laone (Renesse) en rond de vuur
toren bij Westenschouwen. De
werkzaamheden vormen het laat
ste deel van een inmiddels jaren
durend project. De bijeenkomst in
het Hampshire Inn - ArcHotel aan
de Vroonweg heeft de vorm van
een inloopavond en duurt van 19
tot 20.30 uur.
Johan van Baarle is druk bezig met het opknappen van zijn creatie.
Red het Sprookjesbos en
g win 7 x 700 Eftelingprijzen
j§* Vind het Rode Schoentje terug in
^Nederland! Verzamel t/m woensdag alle
16 letters en ga naar www.efteling.com
Koudekerkseweg 51
4382 EG Vlissingen
Tel: 0118 - 412544
RIJWIELCENTRALE