Zelfgebouwde houten auto na 35 jaar 10% Open tweezitters voeren boventoon Uitbaters 't Veerhuis inloopavond varen heen en weer wateroverlast KORTING 1 over aanpak Harms 1 8 Dinsdag 26 mei 2009 S Hij trouwde erin en nu is het zijn dochter die in dezelfde auto in 't huwelijksbootje stapt. De 'Morgan' van Johan van Baarle is uit de mottenballen. door Piet Kleemans Hé Pa, doet dat ding het eigenlijk nog steeds?" Die vraag van dochter Saskia - gekoppeld aan de opmerking dat als de auto nog rijdbaar was zij hem wel als trouw- auto wilde gebruiken - was voor Johan van Baarle uit Scharendijke hét signaal om het stof van zijn ei genhandig gebouwde tweezitter te blazen. „Want veel kilometers er mee rijden doe ik niet. Ik denk dat ik in de 35 jaar dat ik hem heb hooguit 10.000 kilometer gereden heb", aldus Van Baarle. „Maar ik heb hem wel altijd zuinig be waard. Zoiets is gewoon te mooi en te uniek om weg te doen." „Kijk, dit is 'm", zegt de oud-bo tenbouwer en ex-campingeigenaar en toont een wat verbleekte trouw foto waarop hij trots samen met kersverse echtgenote Thea poseert bij zijn houten klassieker. Ge bouwd op het onderstel van een Volkswagen Variant 1500 en ge boetseerd naar het model van de roemruchte Britse handgebouwde Morgan-sportwagens. „Twee jaar werk heeft het gekost. En ook bijna mijn verkering", haalt Van Baarle herinneringen op. Herinne ringen aan de tijd dat hij in Delft woonde en bij een botenbouwer werkte. „Toen kwamen die bug gy's op de markt Die vond ik hart stikke mooi, maar ik kon het ge woon niet betalen. Maar ik had zo iets van 'dat kan ik zelf eigenlijk ook wel maken'". En aldus geschiedde. Van Baarle tikte een Volkswagen Variant op de kop, haalde de carrosserie van het onderstel en ging - met een fo to van een Morgan in hand - aan de slag. Door mahoniehouten planken aan de onderzijde in te za gen kon hij het hout in de juiste vorm buigen en zo de fraaie wel vingen van een Morgan namaken. De 'motorkap' - nep, want de 1500 cc boxermotor zit achterin - maak te hij van hardhouten latten. Al het houtwerk - en dat is nogal wat - is in de jachtlak gezet. „Ik had hem natuurlijk ook wit kunnen schilderen maar ik vond het veel leuker om duidelijk te laten zien dat hij van hout is." De koplampen komen van een Dodge en achterlichten en cligno- teurs van de donor-Volkswagen. De kuipstoeltjes komen uit een vrachtwagentje. Stuur, versnel lingspook, snelheidsmeter en ande re instrumenten zijn overgeno men van de Volkswagen Variant. Van Baarle: „Het maken van de grille was eigenlijk nog het lastigst. Bij een Morgan loopt dat allemaal helemaal rond en dat is met hout wat lastig. Uiteindelijk heb ik met krantenstijfsel een mal gemaakt en daar polyester in gesmeerd. De spij len in de grille zijn sierlijsten van Volkswagens." Van Baarle heeft oog voor detail. Net als bij een Morgan zit over de 'motorkap' aan de voorzijde een brede leren riem gespannen. De echte motorkap achterop zit vast met rubberen snelsluiters. De lin nen kap van de open houten twee zitter is afkomstig van de sloop en pas gemaakt voor wat volgens het kenteken een Volkswagen buggy is. Inventiviteit was nodig om de motor in de nieuwe carrosse rie te lepelen en te zorgen dat de luchtgekoelde krachtbron ook daadwerkelijk koellucht kreeg toegevoerd. In de originele Va riant-carrosserie zaten luchtsple- ten ter koeling. Van Baarle verzon een andere oplossing. Hij haalt de motorkap los en wijst op een gro te plastic trechter, met de gretige muil naar voren gericht en gekop peld aan een slang waarvan de monding bij het boxerblok uit komt. „Zonder die trechter zou de motor gewoon te weinig koellucht krijgen." Johan van Baarle spendeerde 35 jaar geleden bloed, zweet en tra nen aan zijn houten creatie en mo menteel doet hij het nog eens dun netjes over. „Er moet nog wel één en ander aan gebeuren. Het moto rische deel heb ik uitbesteed maar het opknappen van de carrosserie doe ik zelf. Saskia trouwt half juni, dus voor die tijd moet hij klaar zijn. De RDW heeft hem toen goedgekeurd en ga ervan uit dat hij nu ook weer door de keuring komt." De creatie van Johan van Baarle is uniek, want niet gebaseerd op een bouw pakket, maar geheel naar eigen in zicht gebouwd. Voor wie minder inventief is - maar wel over twee rechterhanden, technisch inzicht en een forse dosis geduld beschikt - is er de kitcar. Op Britse leest ge schoeide open tweezitters voeren de boventoon. In tegenstelling tot in Engeland zijn de mogelijkhe den voor kitcars in Nederland be perkt. In Engeland kan een handi ge knutselaar een compleet nieu we eigen auto bouwen en laten keuren. In Nederland is dat zo goed als onmogelijk. Alleen auto's met een apart chassis en carrosse rie komen in aanmerking. In de praktijk betekent het dat eigenlijk alleen de Volkswagen Kever en Cit roen 2CV ofwel Lelijke Eend in aanmerking komen als 'donorau to'. De eend is populair vanwege de simpele techniek. De tweecilinder boxermotor van de eend wordt onder meer ge bruikt in de Lomax, een tweezit ter uit Engeland. Een kleine open sportwagen met een sigaarvormi- ge body. De Le Patron - ook met eendenmotor - is een eerbetoon Eric en Karin Moerland herstellen pontje naar Bruinisse in ere. door Rob Paardekam ANNA JACOBAPOLDER - De uitbaters van restaurant 't Veerhuis, aan de Oosterschelde bij Anna Jacobapol- der, exploiteren deze zomer het toeristische pontje tussen Anna Ja- cobapolder en Bruinisse. Eric en Karin Moerland, de eigena ren van het hotel-restaurant op het uiterste puntje van het eiland Sint Philipsland, hebben er nooit een geheim van gemaakt dat ze het pontje voor fietsers en voetgan gers graag zien terugkeren. Het vaart al een aantal jaren niet meer, dus gaan ze het nu maar zelf doen. Het echtpaar heeft sinds enige tijd een eigen rederij onder de naam 't Zeehaantje. Met de Diana Afina, een voormalig garnalenkottertje, bieden ze allerlei arrangementen aan, zoals een dagje vissen op de Oosterschelde of per boot naar Zie- rikzee om te winkelen. Vanaf 1 juli zullen ze daar dus ook twee maanden lang de exploitatie van het zomerpontje bij doen. Dat gaat varen tussen het Veerplein bij Anna Jacobapolder, waar het res taurant aan ligt, en de binnenha ven van Bruinisse. www.zeehaantje.nl RENESSE - De gemeente Schou- wen-Duiveland houdt donderdag een informatiebijeenkomst over de aanpak van wateroverlast op vier plekken op Schouwen. Het gaat om maatregelen aan de Irisweg/Hoge Hilleweg (Westen- schouwen), Oosterscheldelaan/ Grevelingenlaan/Westerenban (Burgh-Haamstede), Mauritsweg/ Laone (Renesse) en rond de vuur toren bij Westenschouwen. De werkzaamheden vormen het laat ste deel van een inmiddels jaren durend project. De bijeenkomst in het Hampshire Inn - ArcHotel aan de Vroonweg heeft de vorm van een inloopavond en duurt van 19 tot 20.30 uur. Johan van Baarle is druk bezig met het opknappen van zijn creatie. Red het Sprookjesbos en g win 7 x 700 Eftelingprijzen j§* Vind het Rode Schoentje terug in ^Nederland! Verzamel t/m woensdag alle 16 letters en ga naar www.efteling.com Koudekerkseweg 51 4382 EG Vlissingen Tel: 0118 - 412544 RIJWIELCENTRALE

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 50