Meningen
'Fiscus discrimineert watersport'
1 2 Dinsdag 26 mei 2009
LEZERS SCHRIJVEN
Brieven richten aan:
Lezersredacteur PZC
Postbus 91
4330 AB Middelburg
0118-434005
lezersredacteur@pzc.nl
(max. 150 woorden)
Boerenleugen 2
In de krant van 22 mei staat een
stukje 'de boerenleugen'. Me
vrouw de Kort verwijt de boeren
volksverlakkerij omdat ze nu al
alles kapot maaien wat aan de dij
ken aan het broeden is. Als me
vrouw de zaken over het maaien
goed gevolgd heeft, dan kan ze we
ten dat het waterschap de verplich
ting van vroeg maaien door hun
pachters heeft ingetrokken. Alle
dijken en stroken openbaar groen
'gras' mogen dus niet meer ge
maaid worden vóór 15 juli. Er zal
dan natuurlijk nog wel eens een
slachtoffer vallen, dat is niet te
voorkomen. Wat een boer op z'n
eigen grond doet, is zijn verant
woording. Maar het is wél zo dat
dijken en stukken groen van de ge
meenten en van waterschappen
onder het landelijk maaibeleid val
len. Als ze dus maaien vóór 15 juli
zijn ze strafbaar. Ik raad dan ook
eenieder aan dit te melden bij de
AID. Mochten er kapotte nesten
en/of dode jongen liggen: maak er
gelijk een foto van. Het is proef
ondervindelijk bewezen dat het de
kwaliteit van de dijken ten goede
komt als men later maait. Vroeger
1 had men toch ook bloemendijken;
dat kan nü ook nog met wat goede
wil en een hart voor alles wat leeft
in en langs onze polders.
J. Koeman
Polderweg 5, Kruiningen
Westerscheldetunnel
Hoera hoera, moeten we nu blij
zijn dat de Westerscheldetunnel
van Zeeland is? Of die tunnel nu
van Zeeland, van Rijkswaterstaat
of van iemand anders is, we wor
den er toch niet wijzer van. Het
blijft allemaal bij het oude tol, tol,
tol. Daar zijn ze goed in, en het
,;efst nog eens de prijs verhogen.
Laat ze voor de Zeeuwen de prijs
eens verlagen. Wij als Zeeuwen
hebben ettelijke jaren door middel
van opcenten al meebetaald aan
die tunnel. Dus meneer Poppe-
laars, laat de Zeeuwen door de tun
nel voor één euro.
Chris Wolf
Kanariesprenk 297, Vlïssïngen
Westerscheldetunnel 2
Tijdens de overdracht van de Wes-
—terscheldetunnel aan de provincie
meldde minister Bos (krant, 19
mei) letterlijk: 'Dankzij trajectcon
trole en meer dan duizend boetes
per week blijven we geld verdie
nen aan de Westerscheldetunnel'.
Een bewust of onbewust gevaar
lijk hardrijdend voertuig krijgt
geen waarschuwingssignaal, maar
dient slechts als melkkoe. Zelfs als
dit een tunnelcalamiteit tot gevolg
heeft. In diverse Alpentunnels wor
den hardrijders middels een op
lichtend scherm geïnformeerd dat
hun snelheid te hoog is. Zulke
schermen kunnen in combinatie
met cameraregistratie uitgevoerd
worden. Maar hoogstwaarschijn
lijk resulteert dat in veel minder
boetes. De enige snelheidspreven
tie bestaat nu uit een waarschu
wingsbord 'Trajectcontrole' buiten
de tunnel. Aan het aantal boetes te
zien, werkt dat onvoldoende. Het
mag schokkend genoemd worden,
dat de opbrengst van boetes preva
leert boven optimale veiligheid in
de tunnel. Het veiligheidsbeleid
van de provincie met betrekking
tot de N61 overziend, moet men
vrezen voor handhaving van deze
gevaarlijke situatie.
Hans Pollemans
Singel 10, Biervliet
Westerscheldetunnel 3
Blijkbaar leert de politiek niet van
de fouten van een ander! Waarom
zou je nu als provincie een publie
ke infrastructuur willen hebben?
Leuk voor de toekomstige kilome
terheffing en maar tol blijven hef
fen. En waar denken we de investe
ring van 90 miljoen en ook nog
eens de jaarlijkse exploitatievergoe
ding van 52 miljoen index) van
te betalen? Van de tunnelopbreng
sten? Tel hierbij de verplichting op
om 75 miljoen bij te dragen aan
die andere publieke infrastructuur
in Sluiskil. Enkel al de rente over
deze investering die dan door de
bezoekers van de tunnel moet wor
den opgebracht en bedenk: Sluis
kil is straks tolvrij! En blijft het bij
75 miljoen? Moeten we nog reke
nen voor 29 mei? Tolvrij in de vol
gende eeuw en jaarlijks de opcen
ten maar verhogen om de lasten te
dekken. Toine bedankt; Wouter
zal maar wat blij zijn dat de
Zeeuwen eindelijk hun eigen tun
nel hebben. Hij heeft z'n 7,5 pro
cent rendement binnen en is ver
lost van toekomstige exploitatie
kosten! Z'n duizend trajectboetes
komen toch elke week wel binnen.
Enfin, klinkt als Oosterschelde-
brug en de misvatting over -'exploi
tatiekosten' in de toekomst. Zou
de stemming 29 mei nog soelaas
bieden?
Frans Waterman
Poolster 84, Oostburg
Crisis
Ik heb mij verwonderd over de cri
sis in Zeeland. Zeeland zou het
meest getroffen zijn van heel Ne
derland. Dat lijk mij niet verwon
derlijk, want de rest van Neder
land doet niets, dat zijn mischien
allemaal ambtenaren? Hier in Zee
land is er geen ambachtsman of fa
brieksarbeider te krijgen. In de ho
reca is dat ook niet anders. Daar
om twijfel ik aan de cijfers.
B. Misilje
Nieuwleuserstraat 11, Cadzand
Zeeuws-Vlaanderen
Zeeuws-Vlaanderen is goed be
deeld, aldus het provinciebestuur
(krant, 22-05). De onderbouwing
zegt echter weinig zonder vergelij
king in absolute cijfers met overig
Zeeland. Bovendien zijn de tunnel
bij Sluiskil en dé verdubbeling van
de Tractaatweg infrastructurele
verbeteringen tussen het Sloege-
bied en de Kanaalzone en dus niet
specifiek Zeeuws-Vlaams. Uit on
derzoek van ING blijkt, dat Zee
land het meest heeft te lijden van
de huidige crisis. En Zeeuws-
Vlaanderen het meest binnen Zee
land, omdat hier vóór de crisis al
veel werkgelegenheid verloren
ging. Het WCT-dossier loopt al
tien jaar en het provinciebestuur is
niet bereid om het te sluiten.
Maak de Kanaalzone stabieler
door intensieve samenwerking
met vooral Gent om de haven van
Terneuzen te versterken met een
grote westsluis en containerover
slag naar de binnenvaart. Stop de
tegenwerking voor de ontplooiing
van de skihal in Terneuzen en de
voorbereiding van een tweede hal
op Walcheren.
Ton Overbeek
Churchilllaan 1060, Terneuzen
Peugeot Partner.
Rep.- en Onderhoudscontract 1,25 ct,/km.
Financial Lease tegen 5,9%
860,- MHieupremie op diesel met FAP
Peugeot Expert.
Gratis luchtvering t.w.v. 680,-
Airco voor slechts 600,-
Rep.- en Onderhoudscontract 1,5 ct./km.
1.208,- Mitieupremie op diesei met FAR
DRIEBERGEN - De watersport-
branche wil net als andere sporten
het lage btw-tarief hanteren. Mo
menteel moeten zeil- en vaarscho
len nog het hoge tarief aan hun
klanten berekenen. De fiscus discri
mineert daarmee de watersport,
stelt Hiswa Vereniging, de
brancheorganisatie van de water
sportindustrie.
Vrijwel alle sportactiviteiten wor
den met 6 procent btw belast,
maar de zeil- en vaarscholen moe
ten 19 procent omzetbelasting in
rekening brengen. Volgens Hiswa
geeft de Belastingdienst als reden
dat watersport niet in een gebouw
of sportaccommodatie plaatsvindt.
„Maar dat strookt niet met de
geest van de wet om sporten te sti
muleren", zegt Geert Dijks van de
Hiswa. „Het inschrijfgeld voor de
vierdaagse is sinds kort ook belast
met 6 procent btw. Hier ging een
lange gerechtelijke procedure aan
vooraf Er is voor ons geen enkele
reden om de accommodatie van
een zeil- of vaarschool fiscaal
anders te interpreteren." De
brancheorganisatie meent dat ge
makzucht de oorzaak is voor het
hogere belastingtarief
Dijks: „De fiscus beweert dat toe
passing van het btw-tarief van 6
procent voor zeil- of vaarles niet
goed controleerbaar is omdat een
belastinginspecteur niet het water
op kan om te kijken of er daadwer
kelijk zeil- of vaarles wordt gege
ven." Maar volgens de Hiswa kan
de handhaving ook heel goed ad
ministratief gebeuren.