Meningen 'Fiscus discrimineert watersport' 1 2 Dinsdag 26 mei 2009 LEZERS SCHRIJVEN Brieven richten aan: Lezersredacteur PZC Postbus 91 4330 AB Middelburg 0118-434005 lezersredacteur@pzc.nl (max. 150 woorden) Boerenleugen 2 In de krant van 22 mei staat een stukje 'de boerenleugen'. Me vrouw de Kort verwijt de boeren volksverlakkerij omdat ze nu al alles kapot maaien wat aan de dij ken aan het broeden is. Als me vrouw de zaken over het maaien goed gevolgd heeft, dan kan ze we ten dat het waterschap de verplich ting van vroeg maaien door hun pachters heeft ingetrokken. Alle dijken en stroken openbaar groen 'gras' mogen dus niet meer ge maaid worden vóór 15 juli. Er zal dan natuurlijk nog wel eens een slachtoffer vallen, dat is niet te voorkomen. Wat een boer op z'n eigen grond doet, is zijn verant woording. Maar het is wél zo dat dijken en stukken groen van de ge meenten en van waterschappen onder het landelijk maaibeleid val len. Als ze dus maaien vóór 15 juli zijn ze strafbaar. Ik raad dan ook eenieder aan dit te melden bij de AID. Mochten er kapotte nesten en/of dode jongen liggen: maak er gelijk een foto van. Het is proef ondervindelijk bewezen dat het de kwaliteit van de dijken ten goede komt als men later maait. Vroeger 1 had men toch ook bloemendijken; dat kan nü ook nog met wat goede wil en een hart voor alles wat leeft in en langs onze polders. J. Koeman Polderweg 5, Kruiningen Westerscheldetunnel Hoera hoera, moeten we nu blij zijn dat de Westerscheldetunnel van Zeeland is? Of die tunnel nu van Zeeland, van Rijkswaterstaat of van iemand anders is, we wor den er toch niet wijzer van. Het blijft allemaal bij het oude tol, tol, tol. Daar zijn ze goed in, en het ,;efst nog eens de prijs verhogen. Laat ze voor de Zeeuwen de prijs eens verlagen. Wij als Zeeuwen hebben ettelijke jaren door middel van opcenten al meebetaald aan die tunnel. Dus meneer Poppe- laars, laat de Zeeuwen door de tun nel voor één euro. Chris Wolf Kanariesprenk 297, Vlïssïngen Westerscheldetunnel 2 Tijdens de overdracht van de Wes- —terscheldetunnel aan de provincie meldde minister Bos (krant, 19 mei) letterlijk: 'Dankzij trajectcon trole en meer dan duizend boetes per week blijven we geld verdie nen aan de Westerscheldetunnel'. Een bewust of onbewust gevaar lijk hardrijdend voertuig krijgt geen waarschuwingssignaal, maar dient slechts als melkkoe. Zelfs als dit een tunnelcalamiteit tot gevolg heeft. In diverse Alpentunnels wor den hardrijders middels een op lichtend scherm geïnformeerd dat hun snelheid te hoog is. Zulke schermen kunnen in combinatie met cameraregistratie uitgevoerd worden. Maar hoogstwaarschijn lijk resulteert dat in veel minder boetes. De enige snelheidspreven tie bestaat nu uit een waarschu wingsbord 'Trajectcontrole' buiten de tunnel. Aan het aantal boetes te zien, werkt dat onvoldoende. Het mag schokkend genoemd worden, dat de opbrengst van boetes preva leert boven optimale veiligheid in de tunnel. Het veiligheidsbeleid van de provincie met betrekking tot de N61 overziend, moet men vrezen voor handhaving van deze gevaarlijke situatie. Hans Pollemans Singel 10, Biervliet Westerscheldetunnel 3 Blijkbaar leert de politiek niet van de fouten van een ander! Waarom zou je nu als provincie een publie ke infrastructuur willen hebben? Leuk voor de toekomstige kilome terheffing en maar tol blijven hef fen. En waar denken we de investe ring van 90 miljoen en ook nog eens de jaarlijkse exploitatievergoe ding van 52 miljoen index) van te betalen? Van de tunnelopbreng sten? Tel hierbij de verplichting op om 75 miljoen bij te dragen aan die andere publieke infrastructuur in Sluiskil. Enkel al de rente over deze investering die dan door de bezoekers van de tunnel moet wor den opgebracht en bedenk: Sluis kil is straks tolvrij! En blijft het bij 75 miljoen? Moeten we nog reke nen voor 29 mei? Tolvrij in de vol gende eeuw en jaarlijks de opcen ten maar verhogen om de lasten te dekken. Toine bedankt; Wouter zal maar wat blij zijn dat de Zeeuwen eindelijk hun eigen tun nel hebben. Hij heeft z'n 7,5 pro cent rendement binnen en is ver lost van toekomstige exploitatie kosten! Z'n duizend trajectboetes komen toch elke week wel binnen. Enfin, klinkt als Oosterschelde- brug en de misvatting over -'exploi tatiekosten' in de toekomst. Zou de stemming 29 mei nog soelaas bieden? Frans Waterman Poolster 84, Oostburg Crisis Ik heb mij verwonderd over de cri sis in Zeeland. Zeeland zou het meest getroffen zijn van heel Ne derland. Dat lijk mij niet verwon derlijk, want de rest van Neder land doet niets, dat zijn mischien allemaal ambtenaren? Hier in Zee land is er geen ambachtsman of fa brieksarbeider te krijgen. In de ho reca is dat ook niet anders. Daar om twijfel ik aan de cijfers. B. Misilje Nieuwleuserstraat 11, Cadzand Zeeuws-Vlaanderen Zeeuws-Vlaanderen is goed be deeld, aldus het provinciebestuur (krant, 22-05). De onderbouwing zegt echter weinig zonder vergelij king in absolute cijfers met overig Zeeland. Bovendien zijn de tunnel bij Sluiskil en dé verdubbeling van de Tractaatweg infrastructurele verbeteringen tussen het Sloege- bied en de Kanaalzone en dus niet specifiek Zeeuws-Vlaams. Uit on derzoek van ING blijkt, dat Zee land het meest heeft te lijden van de huidige crisis. En Zeeuws- Vlaanderen het meest binnen Zee land, omdat hier vóór de crisis al veel werkgelegenheid verloren ging. Het WCT-dossier loopt al tien jaar en het provinciebestuur is niet bereid om het te sluiten. Maak de Kanaalzone stabieler door intensieve samenwerking met vooral Gent om de haven van Terneuzen te versterken met een grote westsluis en containerover slag naar de binnenvaart. Stop de tegenwerking voor de ontplooiing van de skihal in Terneuzen en de voorbereiding van een tweede hal op Walcheren. Ton Overbeek Churchilllaan 1060, Terneuzen Peugeot Partner. Rep.- en Onderhoudscontract 1,25 ct,/km. Financial Lease tegen 5,9% 860,- MHieupremie op diesel met FAP Peugeot Expert. Gratis luchtvering t.w.v. 680,- Airco voor slechts 600,- Rep.- en Onderhoudscontract 1,5 ct./km. 1.208,- Mitieupremie op diesei met FAR DRIEBERGEN - De watersport- branche wil net als andere sporten het lage btw-tarief hanteren. Mo menteel moeten zeil- en vaarscho len nog het hoge tarief aan hun klanten berekenen. De fiscus discri mineert daarmee de watersport, stelt Hiswa Vereniging, de brancheorganisatie van de water sportindustrie. Vrijwel alle sportactiviteiten wor den met 6 procent btw belast, maar de zeil- en vaarscholen moe ten 19 procent omzetbelasting in rekening brengen. Volgens Hiswa geeft de Belastingdienst als reden dat watersport niet in een gebouw of sportaccommodatie plaatsvindt. „Maar dat strookt niet met de geest van de wet om sporten te sti muleren", zegt Geert Dijks van de Hiswa. „Het inschrijfgeld voor de vierdaagse is sinds kort ook belast met 6 procent btw. Hier ging een lange gerechtelijke procedure aan vooraf Er is voor ons geen enkele reden om de accommodatie van een zeil- of vaarschool fiscaal anders te interpreteren." De brancheorganisatie meent dat ge makzucht de oorzaak is voor het hogere belastingtarief Dijks: „De fiscus beweert dat toe passing van het btw-tarief van 6 procent voor zeil- of vaarles niet goed controleerbaar is omdat een belastinginspecteur niet het water op kan om te kijken of er daadwer kelijk zeil- of vaarles wordt gege ven." Maar volgens de Hiswa kan de handhaving ook heel goed ad ministratief gebeuren.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 12