Weer één-tweetje voor Brawn
Gestreste Italianen
Atleten Sedoc, Lathouwers en
Som nemen afslag naar Berlijn
Prins: 'Geen
Ferrari,
geen GP'
32 Maandag 25 mei 2009
i
Compromis in de
maak over budgetlimiet
in Formule 1.
MONACO - Prins Albert van Mona
co is een sportfan. Zelf maakte hij
een aantal jaren geleden, toen hij
nog kroonprins was, deel uit van
het bobteam Monaco Ook de au
tosport ligt het IOC-lid na aan het
hart.
Hij ziet de huidige problemen tus
sen de organiserende FIA en de
Fota (de belangenorganisatie van
de gezamenlijke Fi-teams) dan
ook met enige zorg aan. „Ik volg
het op enige afstand en het is ui
teraard niet aan mij om me er
mee te bemoeien. Maar ik kan me
niet voorstellen dat een team als
Ferrari vanaf het komende race
jaar geen deel meer uitmaakt van
de Formule I. Dat mag niet gebeu
ren, Ferrari is met afstand het
team met de meeste traditie en
ook de meeste fans. Ik denk niet
dat er een Grand Prix in Monaco
zal zijn zonder Ferrari."
Waarschijnlijk wordt de prins op
zijn wenken bediend. De laatste
ontwikkelingen in het al weken
durende conflict rond de door de
FIA gewenste budgetlimiet geven
aan dat er een compromis in de
maak is. Het 'bootoverleg' van za
terdag op het jacht van Re-
nault-teambaas Flavio Briatore
bracht de partijen flink dichter bij
elkaar. Waarbij het uitgangspunt
is dat het instellen van de budget
limiet van 44 miljoen euro uitge
steld wordt tot 2012. Het geeft de
huidige teams twee jaar lucht om
zich voor te bereiden op een an
der uitgavenpatroon.
FIA-president Max Mosley toon
de zich voorafgaand aan de race
dan ook optimistisch. Op de
vraag hoeveel procent hij het ze
ker acht dat Ferrari volgend jaar
nog in de Formule I rijdt, ant
woordde Mosley: „Honderd pro
cent, daar ben ik zeker van. En in
de Formule I van de FIA, een an
dere Formule I is er niet."
Wel verwacht Mosley dat er 'één
of twee teams zich terugtrekken
uit de Formule vanwege de bud
getlimiet'. „Maar dat heeft niets
met deze gesprekken te maken",
voegde hij er aan toe.
Button na winst in
GP van Monaco stapje
dichter bij wereldtitel.
door Paul Zweverink
MONACO - Er staat geen maat op
Ross Brawn. Toen de Engelsman
bij Ferrari op de bok zat, loodste
hij Michael Schumacher naar heel
veel wereldtitels. Nu de meester
zelf een renstal heeft, doet hij het
weer met Jenson Button. Brawn
GP toverde er op het stratencircuit
van Monaco de derde één-twee
van het seizoen uit, met wederom
Button als beste. De Brit raast op
deze manier onstuitbaar naar de
wereldtitel.
Het verhaal van de 54-jarige Ross
Brawn lijkt op een sprookje. Hij
kwam in 1997 met Schumacher
mee naar Ferrari en voerde de Scu-
deria samen met Jean Todt naar
grote successen. Toen Schumacher
stopte vond Brawn het ook wel
even genoeg, nam een sabattical,
maar keerde terug als technisch di
recteur bij Honda. Na een moei
zaam jaar gooide Honda de hand
doek in de ring vanwege financiële
problemen.
Lange tijd leek dat gat niet opge
vuld te worden. Nadat eerst Bernie
Ecdestone zelf een poging had ge
daan het team te kopen, besloot
Ross Brawn dit op het laatste mo
ment te doen. Brawn GP had een
uiterst korte voorbereiding op het
seizoen, maar kennelijk hadden
Brawn en de zijnen goud in hun
hoofden en handen en vertaalden
de difïuserregel slim. Vanaf de start
in Melbourne was het raak: win
nen, winnen en nog eens winnen.
Vijf van de zes keer en steeds was
Button net even beter dan teamge
noot Rubens Barrichello.
De auto's van Brawn GP brengen
twee essentiële zaken bij. elkaar:
snelheid en betrouwbaarheid. Het
is het enige team dat tot nu toe alle
racemeters heeft gereden. Waar de
andere teams in de trainingen en
de kwalificatie hoop mogen koeste
ren met aansprekende resultaten,
doet Brawn GP dat daar waar het
er echt om gaat: in de wedstrijd.
Het is een bekend gegeven dat het
op het korte en smalle stratencir
cuit van Monaco van belang is een
goede startpositie te vergaren en
die start dan goed door te komen.
Dus zei Kimi Raikkonen zaterdag
na zijn tweede kwalificatietijd: „Ik
ga in de race risico's nemen. Voor
Ferrari is op dit moment een aardi
ge klassering niet genoeg, wij zijn
hard toe aan een overwinning. Ik
wil proberen Jenson Button bij de
start te verschalken en dan vanaf
kop de race te bepalen."
Een logisch statement. Theorie is
lang niet altijd de praktijk. Raikko
nen kreeg zijn start niet voor el
kaar en verloor zijn tweede plaats
aan Barrichello. In feite was in die
eerste honderd meter de strijd be
slist. Brawn GP zat in de gewenste
zetel en maakte nergens een fout.
Meerkampster
Keizer krijgt rust
voorgeschreven.
HOORN - De een noemde zijn sco
re 'bizar', de ander sprak van een
prestatie die 'uit het niets' kwam.
De atleten Gregory Sedoc en Ro
bert Lathouwers overtroffen zater
dagmiddag tijdens de Flynth Re
cordwedstrijden in Hoorn hun ei
gen verwachtingen. Het optreden
tijdens de tweede episode van het
nationaal baancircuit werd aange
grepen om de afslag naar de we
reldtitelstrijd in Berlijn medio au
gustus in te slaan.
Sedoc finishte op de 110 meter hor
den als tweede achter de Britse
winnaar Andy Turner (13,42 secon
den) en dook met zijn tijd zeshon
derdste tel onder de A-limiet
(13.49 om 13,55 seconden), hoewel
hij voor uitzending slechts vorm
behoud hoefde te tonen.
Lathouwers won de 800 meter in
1.46,45, de score die een baanre
cord betekende en waarmee hij
aan de vormbehoudeis (1.46,60)
voldeed.
Nog sneller ging Bram Som. In Ra
bat snelde hij naar 1.45,31, net on
der de WK-limiet. Het leverde
hem in Marokko bovendien de der
de plaats op.
Meerkampster Jolanda Keizer
moet voorlopig volledige rust hou
den. De winnares van zilver op de
Europese indoortitelstrijd in Tu
rijn kampt al enkele weken met
een liesblessure. Begin juni wordt
er een scan gemaakt en moet blij
ken of rust de fysieke problemen
heeft verholpen. Pas daarna wordt
er een planning gemaakt voor de
zomermaanden. Keizer mist door
de blessure komend weekeinde de
internationale zevenkamp in het
Oostenrijkse Götzis, ook wel het
kleine wereldkampioenschap voor
de meerkampers genoemd.
Yvonne Wisse doet daar wel mee.
De Vlissingse kwam in Hoorn in
actie op de 100 meter (12,03 secon
den) en bij het kogelstoten (13 me
ter 22).
Rozetruidrager Mentsjov
spint garen bij geruzie
onder concurrenten.
door Edward Swier
DEN haag - De geschiedenis in de
Giro d'ltalia lijkt zich te gaan herha
len. Net als vorig jaar, toen Alberto
Contador won, heeft het er alle
schijn van dat een buitenlandse
deelnemer gaat winnen. De snel
aangebrande Italianen maken on
derling dusdanig veel ruzie dat De-
nis Mentsjov, de rust zelve, in een
zetel richting Rome koerst.
Er wacht nog een lastige en enerve
rende slotweek. Maar als de Italia
nen het onderling niet eens wor
den dat ze de Rabobank-kopman
gezamenlijk moeten aanvallen, dan
zal de Nederlandse wielerploeg
van het eeuwfeest van de Giro een
eigen feestje kunnen maken.
Het voorlaatste weekeinde in de Gi
ro leverde geen noemenswaardige
veranderingen in het klassement
op. Zowel zaterdag (Simon Ger-
rans) als gisteren (Leonardo Ber-
tagnolli) ging de winst naar een
vroege vluchter, overgebleven uit
een grote kopgroep. Beide dagen
had de Rabobank-ploeg vrede met
de vlucht, maar werden de Italia
nen zenuwachtig.
Met name Danilo di Luca had veel
stress. Zijn LPR-ploeg knapte, tot
plezier van de Rabo's, zaterdag veel
van het vuile werk op. Di Luca
dacht in Bologna, op de Via di San
Luca, kostbare seconden te kunnen
sprokkelen. Omdat geen enkele
Jenson Button (voorgrond) en Ruben Barrichello domineerden ook de CP van Monaco.
foto Peter Steffen/EPA