Zeeland
Een nieuwe trekker
D
PZC
De melkcrisis doet een aanslag op
Westerschelde Container Terminal
is de beste, maar komt te laat
Fietsen 2
De krant 5 weken voor 15 euro!
2 I Maandag 25 mei 2009
WIM HOFMAN
Vanuit Frankrijk (we waren in de buurt van de riviertjes
Helpe Majeure en Helpe Mineure) terugrijden beteken
de eerst het nemen van een paar heuveltjes, daarna een
weg zoeken naar de Belgische grens over wat hobbelkeien. Ner
gens stond daar aangegeven waar België zich bevond. Toen we
eenmaal de rivier de Dender gevonden hadden, was het ver
der gemakkelijk: een mooi pad langs de rivier en een fikse
wind in de rug. De rivier is nogal kronkelig en stroomt lang
zaam door groen, zacht glooiend land vol populieren, mei
doorns, knotwilgen. Het water van de rivier leek schoon, er
groeiden plompen en we zagen veel vissen. En vogels. Er zit
ten daar ook ijsvogeltjes, je kunt
ze herkennen aan hun opvallen
de helder blauwe kleur. We be
zochten Geraardsbergen met
zijn beruchte Muur en met zijn
met karnemelk bereide matten-
taarten. Uiteindelijk kwamen
we aan in Dendermonde. Omdat er laat in die namiddag nog
een vergadering plaatsvond, was het stadhuis nog open en
mochten we nog even het gebouw met schilderijen van de
Dendermondse school bekijken. Er stond daar ook een kleine
uitgave van het Ros Beiaard. Er zaten geen riddertjes op. En
we bekeken ook de Bartolomeuskerk. Er hangen daar ook
schilderijen, we zagen een kersttafereel van de beroemde Van
Dyck en andere Vlaamse schilderijen. Bartolomeus was ook af
gebeeld. Zijn vel wordt eraf gestroopt, maar hij kijkt vol hoop
op naar de hemel. In de kerk liep een pastoor rond. Hij bereid
de zich voor op de Heilige Mis. De klok ging luiden. Er kwam
echter niemand, geen enkele gelovige. Misschien waren die er
niet meer. Of misschien hadden de Dendermondenaren iets
anders te doen. Er was wel 'een organist die zijn best deed. Hij
speelde iets van Bach. Hij liet het hele gebouw dreunen en wij
letten, als fietsers, in het bijzonder op zijn pedaalwerk.
Voor meer columns: www.pzc.nl/columns
De klok ging luiden.
Er kwam niemand,
geen enkele gelovige.
COLOFON
PZC
Park Veldzigt 35, Middelburg
Postbus 91, 4330 AB Middelburg
0118- 43 4000
Uitgever/directeur
Ad Verrest
Hoofdredactie
Peter Jansen pjansen@pzc.nl
Arie Leen Kroon (adjunct) alkroon@pzc.nl
Centrale redactie
T: 0118-43 4010
E: redactie@pzc.nl
Redactie Walcheren
Postbus 91,4330 AB Middelburg
T: 0118- 43 4050
E: walcheren@pzc.nl
Redactie Bevelanden-Tholen
Postbus 162,4460 AD Goes
T:0113-31 5670
E: bevelanden@pzc.nl tholen@pzc.nl
Redactie Zeeuws-Vlaanderen
Postbus 145, 4530 AC Terneuzen
T: 0115- 64 5740
E: zeeuws-vlaanderen@pzc.nl
Redactie Schouwen-Duiveland
Postbus 80, 4300 AB Zierikzee
T: 0111-45 4650
E: schouwen-duiveland@pzc.nl
Advertenties
VerkoopteamZeeland
T: 0118- 43 4070
E: teamzeeland@bndestem-pzc.nl
Business-to-business/de Ondernemer, Zorg
Onderwijs. Educatie. Onroerend Goed
T: 076- 531 2277
E: segmentteam@bndestem-pzc.nl
Familieberichten: 088- 0139 999
Personeelsadvertenties: 055- 5388 000
Kleintjes: 0900- 6743 836
Krant niet ontvangen?
Wijziging van uw adresgegevens?
Gebruik maken van de vakantieservice?
Abonnement opzeggen?
Vul het formulier in op:
www.pzc.nl/lezersservice
of bel: 088-013 9910
Toets 1bezorgklachten (vanaf 07.00 uur)
Toets 2: informatie over uw abonnement
Toets 3: informatie over LezersExtra
Maandag t/m vrijdag: 08.00 - 17.00 uur
Zaterdag: 08.00 - 12.00 uur
PZC Lezersservice
Postbus 3229, 4800 MB Breda
U kunt uw abonnement beëindigen tot uiterlijk
vier weken voor het einde van de betaalperiode.
U ontvangt een schriftelijke bevestiging.
Abonnementsprijzen
Maand 23,50 (acceptgiro n.v.t.)
Kwartaal 66,25 (acceptgiro €69,25)
Jaar €254,00 (acceptgiro €257,00)
Auteursrechten
Alle auteursrechten voorbehouden Uitgeverij
Provinciale Zeeuwse Courant, onderdeel van
Koninklijke Wegener NV.
Publicatierecht beeldende kunst via Beeldrecht.
Gegevensbescherming
PZC is een uitgave van Wegener NV. Wegener legt
van abonnees gegevens vast voor de uitvoering van
de abonnementsovereenkomst. Deze gegevens
kunnen gebruikt worden om u op de hoogte te
houden van interessante producten en diensten
van andere onderdelen van Wegener en zorgvuldig
geselecteerde partners. Indien u geen prijs stelt op
informatie van de PZC of indien u uw toestemming
voor het gebruiken van uw e-mail adres wilt intrek
ken, kunt u dit schriftelijk kenbaar maken bij PZC
Lezersservice. Zie ook het privacy statement op
www.pzc.nl
Ja, ik neem de PZC en ontvang de eerste 2 weken gratis en neem aansluitend:
een vast abonnement met automatische betaling van 66,25 per kwartaal (NA14)
een vast abonnement met betaling per accept van 69,25 per kwartaal (NA14)
ik neem een proefabonnement van 5 weken voor 15,-. Na deze periode stopt de bezorging vanzelf,
(ik heb de laatste 3 maanden geen proef gehad) (P5)
Stuur de bon naar. PZC, Afdeling Lezersservice, Antwoordnummer 54050, 5004 VB Tilburg.
Bellen kan ook: 088 - 013 99 10
Straat
Postcode
Woonplaats
Telefoonnummer
Emailadres
Ik machtig de PZC om het abonnementsgeld van mijn rekening af te schrijven.
Rekeningnummer Handtekening
De PZC gaat zorgvuldig om met persoonsgegevens. In het colofon trelt u nadere informatie
Melkveehouders hebben
het financieel zwaar. De
melkprijs is de laatste
maanden gezakt tot een
historisch dieptepunt.
door Cornelleke Blok
en Claudia Sondervan
e koeien van Johan
Kodde uit Arnemuiden
grazen tevreden In de
Oranjepolder. Zeven
tien graden, zonnetje en mooi
vers groen gras. „Dit is ideaal weer
voor de koeien om in de wei te
staan. Het is niet te warm, niet te
koud", weet Kodde, die 75 koeien
heeft en 35 hectare land. „Ik laat
mijn koeien van mei tot septem
ber buiten lopen, om de kostprijs
van melk laag te houden. Dan
hoefje je machines niet te gebrui
ken. Elke dag krijgen ze een vers
stuk wei. Dat is goed voor de pro
ductie."
Voor Kodde zijn het zware tijden.
„De melkprijs is sinds de jaren ze
ventig niet zo laag geweést. Ik krijg
23 cent voor een liter melk. Vorig
jaar april kreeg ik nog 35 cent voor
een liter melk. De kostprijs? Die
verschilt per boer. Het ligt eraan of
je veel geïnvesteerd hebt."
Kodde wijst naar twee oude trek
kers op zijn erf. „De één komt uit
1978 en de ander uit 1986. Mijn
stal stamt uit 1992. Ik heb de afgelo
pen jaren weinig grote investerin
gen gedaan. Mijn kostprijs voor
een liter melk is 24 a 25 cent. Ik leg
er dus op toe. Ik verwacht dat het
nog wel een paar maanden zo
slecht blijft."
En dat betekent flink op de kosten
letten. „Ik voer de koeien niet te
luxe. De prijs die je krijgt voor
melk is namelijk afhankelijk van
het vet- en eiwitgehalte. Met
krachtvoer kan je dat sturen. Ik
voer mijn koeien vooral met gras
en maïs. Ik zorg extra goed voor
de 'verse' koeien, die net gekalfd
hebben. Zij produceren namelijk
de meeste melk."
Kodde werkt samen met een ak
kerbouwer in de buurt. Grote in
vesteringen zitten er voorlopig
niet in voor Kodde. „Machines ver
vangen gaat niet. Als het nodig is,
repareren we ze. We kunnen even
geen gekke dingen doen."
Gelukkig is Kodde niet helemaal af
hankelijk van de melkprijs. Hij
heeft een mini-camping naast z'n
bedrijf „Die staat met het Hemel-
vaartweekend helemaal vol. Pink
steren is ook bijna volgeboekt. Het
is mooi meegenomen om er iets
bij te hebben."
Kodde heeft hoop dat de melkprijs
na de zomer weer stijgt, „in Frank
rijk zie je nu al dat er boeren zijn
die stoppen met melken. En in
Nieuw-Zeeland zijn boeren heel
erg afhankelijk van het weer, om
dat de koeien daar allemaal in de
wei staan. Voor een hogere melk
prijs ben je toch afhankelijk van te
genvallers elders."
De economische crisis maakt het
er niet beter op. „Toen het in ande
re jaren slecht ging, legden boeren
hun productie stil en gingen wat
anders doen. Daardoor steeg de
prijs weer. Maar nu is er in andere
sectoren ook geen werk te vinden.
Hopelijk trekt de economie weer
wat aan. Dan kopen mensen weer
meer luxe toetjes."
Ondertussen probeert Kodde de
eindjes aan elkaar te knopen. „Er
komen veel rekeningen binnen.
Het zou best kunnen dat ik de ko
mende maanden ook naar de
bank moet om extra ruimte te vra
gen voor m'n rekening-courant.
Dit moet geen jaar duren."
Er zullen geen Zeeuwse boe
ren aan ten onder gaan
maar de melkprijs is behoor
lijk onder niveau gekomen, be
aamt Co van Schaik. De consulent
voor de melkveehouderij van de
Zuidelijke Land- en Tuinbouwor
ganisatie (ZLTO) houdt zelf twee
honderd melkkoeien bij zijn be
drijf in de Pieterspolder bij Krui-
ningen en is daarmee een van de
grotere melkveehouders in Zee
land.
Er zijn hoopgevende signalen: de
melkprijs, bij de grootste afnemer
van Zeeuwse melk Campina nu
25,25 eurocent, is sinds april niet
verder gezakt. Dertig cent per liter
heeft een boer wel nodig voor een
gezonde bedrijfsvoering, zegt Van
Schaik. De melkcrisis moet ook
geen maanden meer duren, schat
hij. „Nu de marktprijs ver bene
den de kostprijs zit, komen boeren
die geen financiële reserves heb
ben in de problemen." Nogal wat
boeren hebben de hoge melkprijs
die in 2007 werd behaald gebruikt
om te investeren in hun bedrijf
„Er zijn heel wat nieuwe stallen ge-
Concurrentie uitsluiten
door samenwerking
in Vlissingen-Oost.
door Ben Jansen
MIDDELBURG - De Westerschelde
Container Terminal (WCT) is ver
uit de aantrekkelijkste van alle
plannen voor grootschalige contai
neroverslag die in Vlissingen-Oost
worden ontwikkeld. Er is maar
één nadeel: hij komt te laat.
Dat concludeert een vertrouwelijk
rapport dat de voorbereidingsorga
nisatie van de WCT heeft laten ma
ken om te analyseren welke risi
co's haar project loopt in het licht
van andere containerplannen.
De locatie pal aan de Westerschel
de maakt de WCT geschikt voor
de grootste containerschepen. Dat
is het segment van de container
vaart dat het snelst groeit.
Een knelpunt is dat de planologi
sche procedure zo veel tijd vergt.
Het advies in het rapport is ervoor
te zorgen dat de WCT- in gebruik
kan worden genomen voordat de
TWeede Maasvlakte in Rotterdam
en het Saeftingedok in Antwerpen
de eerste schepen verwelkomen.
Hoe ongewis de uitkomst van de
Verschillende containerplannen in
Vlissingen-Oost (WCT, Verbrugge
Container Terminal, Scaldia Con
tainer Terminal en Kloosterboer
Container Terminal) ook is, de
WCT zal in elk geval de laatste in
de rij zijn. En dat in een markt
waarin overcapaciteit de kop op be
gint te steken. Het rapport waar
schuwt voor scherpe concurrentie
en daardoor lage tarieven en zelfs
voor kannibalisme.
Reders die netjes behandeld wor
den op andere containerterminals,
zullen niet zo snel de behoefte heb
ben naar een andere over te stap
pen. Mochten ze dat wel doen, om
dat de WCT nu eenmaal heel aan
trekkelijk is, leidt dat tot proble
men in de bezetting op de termi
nals die ze de rug toekeren. Een
projectorganisatie voor alle contai
nerinitiatieven in Vlissingen-Oost
kan dit helpen voorkomen.
Melkveehouder Johan Kodde uit