reizen^ EL Kopieermachines ■t Mijn kinderen willen niets weten van die lelijke dikkerds Irkoetsk en het Bajkalmeer liggen naar Russische begrippen niet ver van elkaar vandaan. Joost Bosman schetst een portret van wat ooit het 'Parijs van Siberië' werd genoemd en van het diepste meer ter wereld, dat soms spookachtig gromt. Zaterdag 23 mei 2009 i reizen@wegener.nl 1 024-3650360 De eerste 'Art Galery' die in Saigon mijn aandacht trekt, is een garagebox waarvan de wanden behan gen zijn met oude meesters. Tegen de muren staan spieramen, gesorteerd naar grootte. Allemaal voorzien van een schilderij. Van Gogh, Monet, Kandinsky, Hopper. Alle afbeeldingen die ik ken uit het museum of als Verkerke poster, staan hier in echte acrylverf te wachten op een ko per. De baas van de zaak is bezig met een meesterwerk. De Nachtwacht, 5 meter lang en 2 meter hoog. Het zijn uiter aard geen originelen waarin deze kunstwinkel handelt In Vietnam kopieert men alles, dus dit ook. De kunstenaar die aan de Nachtwacht zit te werken, ge bruikt als origineel een ansichtkaart.uit Amsterdam. Het ding zal 10 bij rs centimeter zijn en de 'Groeten uit Amster dam' staan met zwierige letters boven de zeventiende-eeuw- se schutters. Het is verbijsterend goed wat de kunstenaar weet te maken van zijn voorbeeldje. Zet dat maar eens over naar het enorme doek waarmee hij bezig is. Rembrandt doet het hem niet na. Heel knap. Hij is niet de enige kopieermachine. In het centrum struikel je over de kunsthalletjes. De ene pijpenla na de andere afge laden vol. Overal mannen die gehurkt in rijen zitten te schil deren. Alsof ze Van Gogh zelf zijn. Dat langdurig op de hur ken zitten, vind ik al knap. Daarbij dan ook nog eens met vaste hand die vlekkerige zonnebloemen naschilderen, is een topprestatie. Na een stuk of wat galeries der hoge kun sten te hebben bezocht, merk ik dat ik er langzamer hand verstand van krijg. Van die namaakschilde- rijen, bedoel ik. Overal schildert men namelijk onge veer dezelfde catalogus. Kwaliteitsverschil is er over duidelijk. En hoe meer ateliers ik bekijk, hoe meer ik een kenner word. Steeds springt dezelfde schilder er kwantitatief uit. Met de werken van de Colombiaan Fernando Bo- tero word je echt doodgegooid. De grappige, decora tieve tafereeltjes zijn blijkbaar buitengewoon ge- schikt om na te schilderen. Botero is bekend van zijn karika turaal dikke mannen en vrouwen. Een orkestje van komisch kijkende muzikanten met veel overgewicht Of een dikke da me op bed, die in de spiegel kijkt. Of een gezin van dikke ouders en dikke kinderen. Leuke schilderijen. En hoewel ik in eerste instantie met de neus omhoog aan de nepkunst voorbij ben gelopen, raak ik steeds geïnteresseerder in de aanschaf van zo'n nepper. Eerst eens kijken waar ze de beste kwaliteit leveren. Als een ware deskundige ga ik van atelier naar atelier en bestudeer de kopieën. Hoe zijn de ogen geschilderd, de lampjes, de handen, de snaren op de instrumenten, het lege glaasje op tafel? Ik lijk Pierre lansen wel. Maar dan zonder trillen. En uiteraard ook zonder enige échte kennis van zaken. Zodra de beste winkel is gelokaliseerd, beginnen de onder handelingen. De Botero's zijn in diverse maten verkrijgbaar. Heel groot, groot en redelijk groot. Na langdurig wikken en wegen, valt mijn keuze op twee grote afbeeldingen van een geinig orkestje. En een minder grote van een dansend stelle tje. Bij elkaar ben ik too euro kwijt. Ja, ja, de originelen gaan voor vele miljoenen van de hand en hier heb ik er al drie voor een honderdje. Arme Fernando Botero. Een paar weken later loop ik in de Colombiaanse hoofdstad Bogota langs het indrukwekkende Botero Museum. Terwijl mijn kopieën in de schilderwerkplaats in Amsterdam op een houten raam gespied worden, hangen hier de originele. Natuurlijk wil ik zien wat de echte Botero ervan gebakken heeft. Ik ga naar binnen, maar had beter kunnen doorlopen. I11 het overdonderend mooie museum hangen 123 originele werken van de meester. Terwijl ik dacht dat mijn afbeeldin gen groot waren, zie ik dat de echte schilderijen vaak im mens zijn. Mijn kopietjes lijken daarbij wel postzegels. Naar mate ik meer van Botero zie, verdwijnt mijn enthousiasme voor de Vietnamese aanschaf Uiteindelijk sta ik oog in oog met de werken waarvan ik een min of meer precieze kopie heb gekocht. Tja, wat zal ik daar nu eens van zeggen? Terug in Nederland haal ik mijn Botero's op bij de werk plaats en kijk teleurgesteld naar de opgespannen doeken. Lang zo goed niet als ik dacht. Had ik die originelen maar nooit bekeken. Ik probeer de kinderen elk nog een kunst werk door de strot te duwen, maar zij willen niets weten van die lelijke dikkerds. Daar sta ik dan met mijn koopjes. Gelukkig heb ik een grote, donkere kelder. Een potje schaken op de Chinese markt in Irkoetsk. Wie door Irkoetsk loopt, vergeet soms bijna dat hij in Rusland is. De stad zou, met zijn classicistische gebouwen die een sobere gratie ademen, zo ergens in Frankrijk kunnen liggen. Wellicht is de benaming 'Parijs van Siberië', zoals het in de negentiende eeuw wel werd genoemd, wat aanmati gend, maar Irkoetsk kan de vergelij king met een stad als Sint-Peters- burg wel doorstaan. Dwalend door de lange straten, word je op nagenoeg elke hoek ge dwongen af te slaan, aangetrokken door een bezienswaardig pand of een nieuwgebouwde dan wel geres taureerde kerk. Irkoetsk is ook be kend om zijn izba's, de typisch Russische huisjes, opgetrokken uit hout en voorzien van fraai ingesne den ornamenten aan de vensters en daken. Aan de grauwe oever van de Angara-rivier geeft de sprookjesachtige Bogojavlenski- kathedraal kleurige levendigheid aan zijn verder zo grimmige omge ving. Irkoetsk heeft een krankzinnige ge schiedenis. De statige uitstraling is te danken aan het feit dat de stad een belangrijk kruispunt vormde op de handelsroute tussen Rus land en China. Ze werd in r652 door kozakken gesticht als verster- kingspost tegen de inheemse Boer- jaten, maar al gauw werden kost baarheden als goud, sabelbont en Treinstation in Irkoetsk. Sloten aan een hek in Irkoetsk symboliseren liefdesverklaringen. foto's Joost Bosman mammoet-ivoor vanuit Irkoetsk naar China vervoerd en kwamen thee, zijde en porselein richting Rusland. Rijke kooplieden veran derden Irkoetsk in een mum van tijd in een sjieke handelsplaats vol paleizen en villa's. Bevolkt door veel te snel rijk ge worden parvenu's en uit Europees Rusland weggestuurde criminelen, was de stad bruisend maar ook bloedlink. Op het hoogtepunt van de misdaad werd elke dag wel een moord gepleegd, soms wel twee honderd per maand. Brave huisva ders losten voor ze de luiken slo ten een waarschuwingsschot om eventuele inbrekers af te schrik ken. In 1879 brandde Irkoetsk voor driekwart af Maar kenmerkend voor de veerkracht van de stad, was alles een paar jaar later nog fraaier dan eerst herbouwd. Tegelijkertijd werd Siberië steeds meer een gevangenis, waar de auto riteiten niet alleen misdadigers maar ook dissidenten naartoe stuurden. Daardoor kreeg de stad een wat zachter, meer aristocra tisch karakter. Veel echtgenoten lie ten hun heerlijke leventje in Sint-Petersburg achter en volgden hun mannen om hen bij te staan in hun isolement.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 92