China: 18 uur per dag blokken ii spectrum 'Zonder hoge score kom je niet verder in de samenleving' Zaterdag 23 mei 2009 Chinese middelbare scholieren duiken dagelijks urenlang in de boeken om goed voorbereid te zijn op het eindexamen. menleerlingen van Zhens school een ver plichte zomeropleiding, voorafgaand aan de echte start van het schooljaar in septem ber. In de weekeinden moeten ze nog drie uur per dag naar een bijspijkerklas. „Voor dit jaar ging ik vaak met vriendinnen op stap naar karaokebars en badmintonhal- len. Ik was eigenlijk best goed in badmin ton. Daar is nu geen tijd meer voor." Vandaag is ze een uur eerder vrij. „We had den een voortoets in wiskunde. Het resul taat telt niet voor je eindexamen, maar laat zien hoe je er nu voorstaat. De cijfers wor den met naam en toenaam in de hal van de school gehangen, zodat iedereen van el kaar weet wie beter is. Ook dat maakt ons erg nerveus. Ik sta op plaats 14 van de 25 leerlingen uit mijn klas." Zhen draagt het blauwe uniform van de Fudanschool, een van de betere middelba re scholen van Sjanghai. Het is een mooi, oud, bakstenen gebouw. Op het grote ga zon voor het hoofdgebouw kijken witte bustes vermanend naar de scholieren. Ze wil na de zomer economisch recht gaan studeren aan de Universiteit van Sjanghai. Om te worden toegelaten, moet ze min stens 460 van de 630 punten halen in de vakken wiskunde, Chinees, Engels en na tuurkunde. Lukt dat niet, dan m'oet ze naar de Universiteit voor Politiek en Rech ten, die minder hoog staat aangeschreven. „Alleen bij een goede universiteit heb ik toegang tot goede professoren, goede me destudenten en dus een goed netwerk voor mijn latere carrière", zegt Zhen. Het eindexamen in China heeft weinig te maken met intelligen tie. Stampen is belangrijker dan nadenken. Wie goed wil scoren, moet vooral de examenstof uit het hoofd leren. Daar worden alle uren van het laatste schooljaar aan besteed. Dag in dag uit. In leslokalen lezen leraren de hoofdstukken uit het boek voor. Leerlin gen luisteren nauwelijks, maar concentre ren zich in eigen tempo op de tekst, om die op tijd uit het hoofd te kennen. Het he le onderwijssysteem werkt zo toe naar die drie examendagen. Voorstanders van het examen prijzen de eerlijkheid van het systeem. Het geeft elke scholier de kans naar een goede universi teit te gaan, of hij nou uit een laag- of hoogopgeleid milieu komt. De eenduidige vragen sluiten corruptie uit, die op zoveel andere plekken in de Chinese samenleving toeslaat. Examens met mondelinge toetsen of essays zouden het onderwijs ook cor rupt maken, is de redenering. Zolang de leerling kan stampen en de druk van het examen kan weerstaan, ligt de weg naar de topuniversiteiten open. En daar mee ook de weg omhoog op de sociale lad der. Keerzijde is dat de gevolgen van een lage score onmogelijk goedgemaakt kun nen worden. De examendaik drijft sommige scholieren tot grote wanhoop, sommigen denken zelfs aan zelfmoord. Een onderzoek in de Zuid-Chinese stad Shenzhen legde afgelo pen najaar de psychische problemen van scholieren tussen de 11 en 23 jaar bloot. Ruim een kwart voelde zich structureel on gelukkig en ruim 12 procent heeft zelf moord overwogen. Van hen heeft bijna tweederde ook een echte poging gepland of gewaagd. Nog eens 12 procent van de ondervraagde scholieren zei te lijden aan slapeloosheid of moeite te hebben een nor maal leven te leiden. In alle antwoorden kwam de druk in het onderwijs als hoofd reden naar voren. De gao kao wordt in China zo serieus geno men, dat de examenvragen tot op de laat ste minuut worden bewaakt door militai ren. De status van de opgaven is verhoogd van 'staatsgeheim' naar 'top-staatsgeheim', nadat vorig jaar acht ouders en een leraar werden betrapt op het doorspelen van de opgaven. De ouders hadden een leraar om gekocht om de examens op de toetsdag naar hen te faxen. Universiteitsstudenten kregen geld van de ouders om de toets te maken. Vervolgens speelden de ouders die antwoorden door naar hun kinderen in het examenlokaal, via draadloze antenne oortjes. Zoveel moeite doen om je kind be ter te laten scoren, geeft aan hoeveel er op het spel staat. De betrokken ouders en le raar zijn veroordeeld tot celstraffen van een half tot drie jaar. Zhen Jie Yuan moet nog twee weken. Op 6, 7 en 8 juni moet het gebeuren. Een maand later weet ze of het goed of slecht is afgelopen. „In de tussentijd ga ik met vriendinnen naar Hongkong", vertelt ze. „Winkelen, niets doen. Even maar, want in juli begint het werk alweer voor de uni versiteit. Als ik tenminste wordt toegela ten." Ze gelooft niet dat het van dit examen af hangt hoe goed ze het de rest van haar le ven zal hebben. „Alleen denkt de maat schappij daar anders over", realiseert de 17-jarige zich. „Zonder hoge score kom je niet verder in de samenleving." Ze pakt haar tas en loopt naar haar fiets. Het is bijna avond, tijd om aan de zes uren studie te beginnen. Tot middernacht. Om daarna nog een paar uur te slapen. De wek ker zal om vier uur weer rinkelen. reageren? spectrum@wegener.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 143