De rechtvaardige wereld van René Wesel8 spectrum 8 'Alle religies zijn gelijkwaardig. Mensen moeten elkaar vinden' Zaterdag 23 mei 2009 Op de wc hangt de Scheurkalender van de Spiritualiteit. Een aan wijzing dat hier iemand woont die zoekt naar de diepere betekenis van het leven. Voor René Wesel, 31 jaar en jurist bij de ge meente Schouwen-Duiveland, eindig de de zoektocht bij het Baha'i-geloof Een naam die velen exotisch en onbe kend in de oren klinkt. Toch is het Ba ha'i-geloof de vierde monotheïstische wereldgodsdienst. En een die groeit, al gaat het langzaam. Alleen volwassenen kunnen lid worden; automatische aan was door geboorten binnen gelovige gezinnen is er dus niet. Wesel groeide op in een doodgewoon katholiek gezin, in Brabant. De eerste acht jaar in Den Bosch, daarna in het naburige Vlijmen. Hij had een broer en een zus, allebei jonger. De rolverde ling was traditioneel: vader werkte in een microchips-fabriek, moeder bleef thuis toen de kinderen jong waren en ging later werken in de particuliere thuiszorg. René was twaalf toen hij besloot vege tariër te worden, nadat hij in een Luxemburgse varkensstal was geweest. „In mijn beleving was het een donker hol, waarin de varkens dicht op elkaar gepropt stonden. Dat heb ik laten be zinken. Zo horen dieren niet te leven, vond ik. Mijn moeder dacht: 'Best Dat duurt een paar weken en dan is het over'." Maar het ging niet over. „Ik heb geen principiële bezwaren tegen vlees eten. Zelfs niet tegen het doden van dieren voor voedsel, maar wél tegen de bio-in- dustrie. Ik heb ook wel overwogen bio logisch vlees te eten. Ik mis het vlees niet; ik voel me eenvoudigweg gezon der zónder. Ik wil niet zeggen dat je als vegetariër per definitie gezonder bent dan een vleeseter, maar het feit dat je bewust met je voedsel bezig bent, maakt wel dat je gezonder leeft. Mijn vrouw eet wel vlees en ik heb wel eens per ongeluk meegegeten. Een groente burger die een kipburger bleek te zijn. Dat is dan geen ramp, maar ik merk het wel onmiddellijk." De jonge Wesel dacht niet al leen na over hoe mensen met dieren omgaan, maar vooral ook over hoe mensen met mensen om gaan en over hoe God in het plaatje past. „Ik vond het prettig naar de kerk te gaan en met het geloof bezig te zijn. Heb bewust voor het vormsel gekozen, "waarmee een katholiek zijn geloof be lijdt. Maar er kwam een periode dat ik me afvroeg of het katholieke geloof za ligmakend was." René Wesel, in het dagelijks leven jurist bij de gemeente Schouwen-Duiveland, is secretaris van het Tahirih- Instituut van de Nationale Gees telijke Raad van de Baha'is van Nederland. Het Baha'i-geloof heeft wereldwijd zo'n zes mil joen volgelingen. „Als het zo kan, dacht ik, dan kan ik verder met God." door Ondine van der Vleuten foto Mechteld Jansen Hoe kon de katholieke God goede men sen die toevallig - door hun geboorte plek bijvoorbeeld - het 'verkeerde' ge loof belijden, van zijn genade uitslui ten? „Daarnaast vond ik dat het toch ook wel heel erg bij de theorie bleef, als je zag hoe het er in de praktijk aan toegaat onder gelovigen. In die tijd speelde de kwestie van de Noord-Ierse katholieken. Dat kon ik niet plaatsen, hoe die met dat conflict omgingen." Na het vwo ging Wesel bestuurs kunde studeren in Nijmegen. „Ik zet me graag in voor de pu blieke zaak. Bij bedrijven draait het om winst maken; dat trok me niet." De stu die ging hem zo gemakkelijk af, dat hij er in het tweede jaar rechten bij ging doen. In krap zes jaar tijd rondde hij beide studies af. Ondertussen dacht Wesel na. „Ik was lid van de jonge democraten, de jonge renafdeling van D66. Politiek bewust bezig. Ik probeerde de zaken met ge zond verstand op te lossen, zonder die God. Zou het niet zónder het geloof kunnen, met humanistische ethiek en mensenrechten? Maar bij mensenrech ten, ontdekte ik, draait het om de vraag hoe overheden met hun burgers omgaan. Terwijl het er in feite om gaat hoe burgers - mensen - met elkaar om gaan." In het tweede jaar van de universiteit las Wesel in een studentenblad over een Baha'i, zoals de volgelingen van het Baha'i-geloof heten. „Dat sprak me enorm aan. De kern van het verhaal was dat elke tijd zijn eigen religie ver kondigd krijgt, passend bij het begrip en de omstandigheden in die tijd. Elke tijd en elk geloof heeft zijn eigen pro feet. Maar de boodschap en de God zijn altijd dezelfde. De Tien Geboden zie je eigenlijk in alle religies terugko men. God draagt vele namen, maar het is steeds dezelfde. Niet zozeer een per soon, als wel een abstractie, een Zijn, een voor mensen niet te bevatten we zen. Je kunt Hem niet doorgronden, maar zijn boodschap wel. Hij heeft ve le gezichten en wat je ziet is afhanke lijk van je eigen ontwikkeling, van hoe je in het geloof staat, wat je behoeften zijn, dat soort dingen." Het artikel vertelde ook dat we nu le ven in de tijd van het Baha'i-geloof, met als profeet Mirza Husayn-Ali. De ze man, door de aanhangers aangeduid als Baha'u'llah ofwel Glorie van God, stichtte in het negentiende-eeuwse Per- zië - het huidige Iran - het Baha'i-ge- loofj vertelt Wesel. „En zijn boodschap is wereldeenheid: de hele wereld moet gaan samenwerken om problemen op te lossen. De tijd van afzonderljke lan den, van afzonderlijke geloven, moet voorbij zijn. Alle religies zijn gelijk waardig. Mensen moeten elkaar vin den. De weg daarnaartoe leidt onder meer via onderwijs voor alle kinderen, gelijkwaardigheid voor man en vrouw, uitsluiting van rassendiscriminatie en bestrijding van uitersten van rijkdom en armoede." Het is nu elf jaar geleden dat hij het artikel las. „Wat mij enorm trof, was de eenheid van godsdiensten. Als het zo kan, dacht ik, dan kan ik verder met God. Ik ging zoeken op internet. Toen bleek dat de Baha'i, waar ik nog nooit eerder van gehoord had, eigenlijk overal wel te vinden waren. Nabij mijn woon plaats, in 's-Hertogenbosch,"was ook een geestelijke raad. Dat houdt in dat er meer dan negen volwassen Baha'is zijn. Daar heb ik toen contact mee ge zocht. Daarna viel voor mij steeds meer op zijn plek." In 2005 bracht zijn baan als jurist bij de gemeente Schouwen-Duiveland hem naar Zeeland. „Mijn beroep past bij mijn persoonlijke instelling. Rechtvaar digheid is voor mij enorm belangrijk. Ik zou bij een advocatenkantoor meer verdienen, maar dan zou ik de belan gen van mijn cliënt moeten beharti gen. Als ik het er persoonlijk niet mee eens zou zijn, zou ik mijn mond moe ten houden. In mijn huidige functie kan ik het aangeven als ik vind dat wij het als gemeente niet goed doen. Dan wordt daar wat mee gedaan. Het komt wel voor dat er anders besloten wordt dan ik het liefste zou zien, maar dan heb ik mijn verantwoordelijkheid ge nomen door erop te wijzen. Als ik een baan zou hebben die me in gewetens nood bracht, zou ik er niet kunnen blij ven. Je probeert op de juiste manier je werk te doen, met de juiste insteek an deren te benaderen. Eerlijk zijn, res pect voor anderen. Dat is niet voorbe houden aan de Baha'i; een goed chris ten zou hetzelfde doen." Nederland telt nu 1400 Baha'i's, Zee land veertien. Ze zoeken elkaar regel matig op voor gezamenlijk gebed, waarbij de gastheer teksten uitzoekt uit het 'Boek Van Zekerheid'. Samen lezen en bespreken ze de teksten. „Nie mand is belangrijker dan een ander. Er is alleen een plaatselijke geestelijke raad, die eens per jaar gekozen wordt om de gemeenschap te leiden." Wesel weet dat er in Zeeland ook een Baha'i is die nooit deelneemt aan de bijeenkomsten. „Hij heeft te kennen gegeven daar geen prijs op te stellen. Dat kan. Uiteindelijk is er maar één te genover wie je je keuzes hoeft te ver antwoorden, en dat is God." René Wesel Geboren: 6 dec 1977 in 's-Hertogen- bosch. Burgerlijke staat: getrouwd Opleiding: vwo, rechten en bestuurskun de (universteit Nijmegen) Loopbaan: sinds 2005 jurist bij de ge meente Schouwen-Duiveland. Voorheen jurist bij het internationaal meldpunt afval stoffen. Woonplaats: Goes Hobbys: stijldansen, wandelen. Secretaris van het Tahirih-lnstituut van de Nationale Geestelijke Raad van de Baha'is van Neder land.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 140