Kuifje De schatkamer van Hergé Zesentwintig jaar na zijn dood krijgt Georges Remi eindelijk zijn eigen museum. Op 2 juni opent in de Waalse universiteitsstad Louvain-la-Neuve het Musée Hergé, gewijd aan de geestelijke vader van Kuifje. 1 O Zaterdag 23 mei 2009 gaat open door Pascale Thewissen Georges Remi, alias Hergé, tekende 23 albums met zijn held Kuifje en diens hond Bobbie. De in 1983 overleden tekenaar krijgt vlakbij Brussel zijn eigen museum, dat binnenkort de deuren opent (rechtsbo ven). alle afbeeldingen Hergé-Moulinsart 2009 Hij had zijn twijfels. Een Her- gé-museum in zijn achtertuin. Niet in Brussel, zoals verwacht. Niet in Amsterdam of Parijs, zo als gevreesd. Maar in Lou vain-la-Neuve, in Waals-Brabant, de streek van kapitein Haddocks kasteel Molensloot. „Achterafkan ik alleen maar concluderen dat mijn twijfels onterecht waren. Het is een uniek gebouw op een fantastische plek", zegt Dominique Maricq, Kuifje-kenner, archivaris van de Studio's Hergé en zelf woonachtig in de universiteitsstad, dertig kilometer ten zui den.van de Belgische hoofdstad. Achter hoge hekwerken zijn bouwvakkers druk aan het werk. Er wordt geboord, gestuct en geschilderd. De tuinpaden worden geëgali seerd, daarna bestraat. Op 2 juni, nog een dik ke week te gaan, opent het Musée Hergé, ge wijd aan de befaamde striptekenaar en ontwor pen door de Franse architect Christian de Port- zamparc. Gisteren, op de dag dat het 102 jaar geleden was dat de striptekenaar werd gebo ren, werd het museum officieel opgeleverd. De scenografie van het museum is van de Ne derlandse stripauteur Joost Swarte. „Er moet nog verschrikkelijk veel gebeuren. De aanne mers zijn dag en nacht aan het werk. Maar het gaat lukken", zegt Marcel Wilmet van de NV Moulinsart, die de nalatenschap van Hergé be heert. Meer dan tweehonderd miljoen Kuifje-albums zijn er volgens een schatting van uitgeverij Cas terman wereldwijd, in bijna vijftig talen, ver kocht. De kleine reporter met het blonde kuif je, die op 10 januari van dit jaar zijn tachtigste verjaardag vierde, maakte Georges Remi, die werkte onder het pseudoniem Hergé, wereld beroemd. Maar hij was méér dan Kuifje. Zijn weduwe, Fanny Rodwell wilde daarom geen Kuifje- maar een Hergé-museum. Wilmet: „Ui teraard was Kuifje zijn meesterwerk. Maar net zoals Leonardo da Vinci, die altijd geassocieerd wordt met Mona Lisa, was er veel meer." Zijn andere strips, Jo, Suus en Jokko en Quick en Flupke bijvoorbeeld. En de reclamepanelen, in diezelfde 'klare lijn'. „Die had ik persoonlijk nog nooit gezien", zegt Wilmet. George Remi werd in Etterbeek, een randge meente van Brussel, geboren. Over zijn leven en zijn meest bekende creatie zijn boekenkas ten volgeschreven. Over zijn verbeten perfec tionisme bijvoorbeeld. En over de oorlogsjaren waarin Hergé tekende voor de door de Duitse bezetter 'gestolen' krant Le Soir. Dat hij na de Tweede Wereldoorlog een lange gevangenis straf voor collaboratie wist te ontlopen was mede te danken aan de populariteit van Kuifje. Tintin, zoals de nijvere verslaggever in het Frans heet, is uitgegroeid tot een cultureel icoon en behoort samen met hondje Bobbie, kapitein Haddock en professor Zonnebloem en lansen en Janssen tot het culturele erfgoed van België. Ook na zijn dood op 3 maart 1983 bleef Georges Remi in het middelpunt van de belangstelling staan. Deze maand nog gingen in het Belgische Namen enkele originele pla ten van Hergé onder de veilinghamer. Een te kening in Chinese inkt en een potloodschets, bestemd voor bladzijde 3 van het album De ju welen van Castafiore brachten liefst 250.000 eu ro op. Een tekening voor het album De zaak Zonnebloem bracht 220.000 euro op. Fanny Rodwell was de grote initiator van een museum voor haar overleden man. Jarenlang werd erover gebakke leid waar dat museum moest komen. Brussel, de stad waar Remi woonde en werkte, lag voor de hand. Waarom het er niet kwam, is niet helemaal duidelijk. Vol gens de één stelde zijn weduwe te hoge eisen. Ze wilde een museum in het bos, volledig om muurd. Volgens anderen stelde de stad Brus sel zich onbuigzaam op. Uiteindelijk deed burgemeester Jean-Luc Roland van Ottig- nis-Louvain-la-Neuve (zoals de officiële naam luidt) haar een voorstel. Hij bood een terrein aan in een bosrijke omgeving, pal naast de uni versiteit. De weduwe ging vrijwel meteen over stag. Volgens Dominique Maricq, schrijver van en kele boeken over Hergé, is de combinatie Her- gé-Waals Brabant zo vreemd nog niet. Georges Henri had enkele jaren een buiten huis in Céroux-Mousty, vlakbij Lou vain-la-Neuve. „Net als zoveel Brusselaars. Hij was erg gecharmeerd van de streek, aanbad de rust en de stilte", zegt Maricq, die een boek wil publiceren over die periode uit het leven van de tekenaar. Of het Hergé-museum nog wel iets toevoegt aan alles wat er over de schrijver bekend is? „Zeker wel", zegt Maricq. „Hergé is een 'neverending story' en spreekt nog steeds tot de verbeelding." Beste bewijs zijn volgens hem de films van Steven Spielberg, die volgend jaar moeten uitkomen over de kleine reporter die niet meer van deze tijd lijkt. Hij sprak altijd met twee woorden, was aseksueel, rookte niet, dronk niet en stond altijd klaar om het kwaad te bestrijden. Maricq: „En toch vinden we hem na tachtig jaar nog steeds interessant genoeg om over te praten. Dat zegt meer dan genoeg." De eerste strip rond de jonge reporter Tintin verscheen op 10 januari 1929 op de kinderpagina van de Brusselse krant Le Vingtième Siècle. Georges Remi was er destijds illustrator en coördineerde de kinderbijlage. Hij werkte toen al onder de naam Hergé: een fonetische weergave van zijn initialen in het Frans, maar dan omgedraaid. Tintin maakte zijn eerste reis naar de Sovjet-Unie samen met Milou (Bobbie), zijn witte foxterriër. De wekelijkse avonturen van Tintin, en de stripboeken die snel volgden, werden een groot succes. Het eerste volledige verhaal in het Nederlands - Tintin in Congo - startte in september 1940 in de Vlaamse kr Het Laatste Nieuws. In oktober 1943 werd Tintin omgedoopt tot Kuifje - middenin het verhaal De geheimzinnige Ster. In totaal zijn er drieëntwintig Kuifje-album/ verschenen, waarin de eeuwig jonge reporte de hele wereld over reist. Vijftien jaar voor Armstrong zette Kuifje al voet op de maan '1 Mannen op de maan (1954). Het laatste officii album Kuifje en de Picaro's dateert uit 1976. H stierfin 1983 aan de gevolgen van leukemie Postuum verscheen nog Kuifje en de Alfa-kunst niet voltooide album waar de Belg voor zijn dood aan werkte.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 10