redden
Grote slee is nog
niet afgeschreven
Ierse scholen Dolfijn Fonske overleden
Onderzoek bepleit naar
ontvoering kinderen
uit kampen Sri Lanka
Wie jarig is...
trakteert!
Joosse
75 jaar joosse Interieurs
Vrijdag 22 mei 2009 9
brandstofprijzen via hogere belas
tingen.
„Een ding is zeker", zo schrijft de
conservatieve columnist Holman
Jenkins, „in 2016 betaalt de belas
tingbetaler Detroit om auto's te
maken die Amerikanen niet wil
len en vervolgens betaalt de belas
tingbetaler nog een keer in de
vorm van subsidies en benzineac
cijnzen. Zelfs de Fransen moeten
denken dat we gestoord zijn."
Andere analisten zijn optimisti
scher. Amerikanen willen mis
schien grote auto's, maar ze heb
ben ook andere wensen, aldus
commentator Froma Harrop. „Ze
krijgen nu een schonere lucht,
minder broeikaseffect en een ver
minderde afhankelijkheid van bui
tenlandse energie. Ook dat willen
Amerikanen."
Veel mensen blijven
gecharmeerd van
Amerikaanse slurpers.
door John Jas
Nee, nee. Dat Amerikaanse
wagens vooral bekend
staan als gas guzzlers is
niet terecht. Kijk ook eens naar Va
lue for money', zegt Fred Hooge-
woning, directeur van Pietersen
US Carcenter BV in Rotterdam.
„Een 'Amerikaan' heeft van
oudsher altijd een hoog comfortni
veau. Allerlei extra's die je bij Euro
pese wagens los moet kopen zijn
al geïntegreerd bij een Chevrolet
of Pontiac. De voordeligste Ca
dillac CTS is al een complete busi-
nesswagen, en hij.rijdt ook nog
eens maar 1 op 10."
Nederlandse kopers van een nieu
we, grote Amerikaanse auto keken
jarenlang niet zo precies naar het
verbruik. De exclusiviteit van de
'VS hebben een markt die
heel geïnteresseerd
blijft in die grote wagens'
wagen was belangrijker, vertelt
ook Hoogewoning.
„Als je typische Amerikaans
koopt, ben je meestal een indivi
dualist. Je wilt niet met de massa
meedoen. Ik merk wel dat waar
het punt van de zuinigheid van de
wagen pakweg tien jaar geleden
onderaan het eisenpakket stond,
dat nu naar boven is opgeschoven.
Dat is ook logisch. Veel Amerika
nen waren daar al voor de econo
mische crisis zelf ook meer mee be
zig."
Met de nieuwe plannen voor ver-
bruikslimieten in de VS lijkt het
tijdperk van de Amerikaanse slee
voorgoed voorbij. En toch wil Hoo
gewoning, die voor zaken vaak de
oceaan oversteekt, de typerende
US-car van 7 a 8 meter lengte niet
afschrijven. „Amerikanen houden
van uitdagingen. Ze hebben een in
terne markt die heel geïnteres
seerd blijft in die grote wagens. Zo
als ik ze ken, zullen ze proberen
om met nieuwe technieken toch
in de buurt te komen van het
oude formaat, inclusief de klasse
die zo'n auto nu uitstraalt. Zou
voor ons in Europa ook heel mooi
zijn, want dat is toch een groot
deel de charme van die auto's."
Volgens veel kenners van grote
Amerikaanse auto's werden de
mooiste modellen tussen 1965 en
1975 gemaakt, toen ee'n gallon ben
zine (3,7 liter) in de VS minder
dan 50 dollarcent koste. Wagens
als de Chevy Camaro, de Ply
mouth Satelite of Buick Skylark re
den ongeveer 1 op 6.
Het groeiende leger liefhebbers
van deze wagens (2e, 3e of 4e
hands) trekt zich daar niks van
aan. „Het is voor de meesten een
wagen voor de zomer, maar ik ken
ze ook die er dagelijks in rijden",
zegt J. de Munk van American
Muscle Cars in Heemskerk die dit
segment in Nederland aanbiedt.
Ook de grote, dure en verkwis
tende Amerikanen uit latere jaren
staan steeds meer in de belangstel
ling. Het is meer dan nostalgie. In
zijn 'niche' van de markt heeft De
Munk het steeds moeilijker bij de
aanschaf in de Verenigde Staten.
„Eigenlijk wordt Amerika leegge
roofd. Mensen wereldwijd zijn zo
tuk hierop, dat de prijzen zijn geëx
plodeerd. Het zijn wagens die een
flinke power combineren met
mooie lijnen en een goed formaat.
Dat blijft leuk. Nee, het wordt
steeds leuker."
Model
verkocht
gemiddeld
verbruik
C02
uitstoot*
FordF-series 515.513
Chevy Silverado 465.065
Toyota Camry 436.617
Honda Accord
Toyota Corolla
Honda Civic
Nissan Altima
Chevy Impala
Dodge Ram
Honda CR-V
372.789
351.007
339.289
269.668
265.840
245.840
197.279
1:4,6
1:6,8
1:10,6
1:10,6
1:13,2
1:12,3
1:11,1
1:9,3
1:6,4
1:9,3
9,1 ton
10,4 ton
6,7 ton
6.7 ton
5,4 ton
5.8 ton
6,4 ton
7,6 ton
11,1 ton
7,6 ton
bij 24.000 km per jaar
vrije mensen, concluderen de on
derzoekers. Leerlingen zijn door
de priesters geslagen, verkracht en
vernederd.
Op meisjesscholen was het mis
bruik aanzienlijk minder, maar
ook daar ging volgens de commis
sie veel mis. Alle onderzochte
instellingen zijn inmiddels geslo
ten.
BRUSSEL - Een gestreepte dolfijn
die begin deze maand opdook in
de Schelde bij Antwerpen, is giste
ren dood aangetroffen in het ha
vengebied van de stad. Het dier
leed aan verwondingen die moge
lijk zijn veroorzaakt door het pok-
kenvirus.
De dolfijn trok de afgelopen we
ken veel bekijks en media-aan
dacht in België. Het kreeg zelfs een
INTERIEURS
Bij elke besteding
van 750,- een cheoue
cadeau t.w.v. €75.-
75 jubileumaanbiedingen!
Langstraat 2
4341 EE Arnemuiden
T 0118-60 12 73
www.joosseinterieurs.nl
VN stellen dodental
door conflict bij naar
80.000 tot IOO.OOO.
COLOMBO - Een onbekend aantal
kinderen is ontvoerd uit vluchte
lingenkampen in Sri Lanka. Dat
hebben internationale hulporgani
saties verklaard, meldde de Britse
omroep BBC gisteren. De organisa
ties willen dat de Verenigde Naties
een onderzoek doen naar de weg
gehaalde kinderen.
The Coalition to Stop the Use of
Child Soldiers, een koepelorganisa
tie waarbij groeperingen als Am-
nesty International en Human
Rights Watch zijn aangesloten, liet
weten dat kinderen zijn wegge
haald uit kampementen in de re
gio Vavuniya in het noorden van
Sri Lanka.
Honderdduizenden mensen die
klem zaten tussen het Sri Lankaan-
se leger en de rebellenbeweging Ta
mil Tijgers hadden hun toevlucht
in de kampen gezocht. Onder hen
zijn tienduizenden kinderen.
Een Sri Lankaanse militaire woord
voerder sprak de berichten over de
weggehaalde kinderen tegen.
1^ Hulporganisaties vrezen dat kin-
deren uit vluchtelingenkampen
op Sri Lanka zijn ontvoerd. Het
leger schoot woensdag nog acht
opstandelingen dood.
Door het jarenlange conflict tus
sen de Sri Lankaanse overheid en
de Tamil Tijgers zijn tussen de
80.000 en 100.000 mensen om het
leven gekomen. De Verenigde Na
ties stelden het dodental woens
dag bij. Tot nog toe werd aangeno
men dat circa 70.000 mensen het
leven lieten door het conflict.
Maar door de recente gevechten is
dat aantal aanzienlijk gestegen.
Hoewel de regering het land dins
dag formeel verlost verklaarde van
terreur, schoten regeringsmilitai
ren ten minste acht opstandelin
gen dood die bezig zouden zijn
hinderlagen te leggen in het oos
ten van Sri Lanka. Kennelijk zijn
er nog groepjes rebellen actief en
de vrees bestaat dat in de steden
slapende cellen tot actie kunnen
overgaan. In Colombo patrouilleer
den woensdag militairen in de stra
ten. Het Internationale Rode Kruis
en andere hulporganisaties wordt
nog steeds de toegang tot het voor
malige oorlogsgebied geweigerd.
Burgers hebben jarenlang klemge
zeten tussen het leger en de rebel
len. Vooral tijdens de laatste fase
van de gevechten werden veel bur
gers het slachtoffer van de oorlogs
handelingen. Volgens de overheid
gebruikten de Tamil Tijgers bur
gers als menselijk schild. De rebel
len claimden echter dat de over
heid de burgers geen vrije door
gang verschafte.
naam, Fonske. Gestreepte dolfij
nen komen normaal gesproken
vooral voor in de Middellandse
Zee.
Woensdag werd al duidelijk dat
het beest er niet goed aan toe was.
Specialisten van het Koninklijk
Belgisch Instituut voor Natuurwe
tenschappen overwogen een red
dingsoperatie, maar hun hulp
komt te laat.