redden Grote slee is nog niet afgeschreven Ierse scholen Dolfijn Fonske overleden Onderzoek bepleit naar ontvoering kinderen uit kampen Sri Lanka Wie jarig is... trakteert! Joosse 75 jaar joosse Interieurs Vrijdag 22 mei 2009 9 brandstofprijzen via hogere belas tingen. „Een ding is zeker", zo schrijft de conservatieve columnist Holman Jenkins, „in 2016 betaalt de belas tingbetaler Detroit om auto's te maken die Amerikanen niet wil len en vervolgens betaalt de belas tingbetaler nog een keer in de vorm van subsidies en benzineac cijnzen. Zelfs de Fransen moeten denken dat we gestoord zijn." Andere analisten zijn optimisti scher. Amerikanen willen mis schien grote auto's, maar ze heb ben ook andere wensen, aldus commentator Froma Harrop. „Ze krijgen nu een schonere lucht, minder broeikaseffect en een ver minderde afhankelijkheid van bui tenlandse energie. Ook dat willen Amerikanen." Veel mensen blijven gecharmeerd van Amerikaanse slurpers. door John Jas Nee, nee. Dat Amerikaanse wagens vooral bekend staan als gas guzzlers is niet terecht. Kijk ook eens naar Va lue for money', zegt Fred Hooge- woning, directeur van Pietersen US Carcenter BV in Rotterdam. „Een 'Amerikaan' heeft van oudsher altijd een hoog comfortni veau. Allerlei extra's die je bij Euro pese wagens los moet kopen zijn al geïntegreerd bij een Chevrolet of Pontiac. De voordeligste Ca dillac CTS is al een complete busi- nesswagen, en hij.rijdt ook nog eens maar 1 op 10." Nederlandse kopers van een nieu we, grote Amerikaanse auto keken jarenlang niet zo precies naar het verbruik. De exclusiviteit van de 'VS hebben een markt die heel geïnteresseerd blijft in die grote wagens' wagen was belangrijker, vertelt ook Hoogewoning. „Als je typische Amerikaans koopt, ben je meestal een indivi dualist. Je wilt niet met de massa meedoen. Ik merk wel dat waar het punt van de zuinigheid van de wagen pakweg tien jaar geleden onderaan het eisenpakket stond, dat nu naar boven is opgeschoven. Dat is ook logisch. Veel Amerika nen waren daar al voor de econo mische crisis zelf ook meer mee be zig." Met de nieuwe plannen voor ver- bruikslimieten in de VS lijkt het tijdperk van de Amerikaanse slee voorgoed voorbij. En toch wil Hoo gewoning, die voor zaken vaak de oceaan oversteekt, de typerende US-car van 7 a 8 meter lengte niet afschrijven. „Amerikanen houden van uitdagingen. Ze hebben een in terne markt die heel geïnteres seerd blijft in die grote wagens. Zo als ik ze ken, zullen ze proberen om met nieuwe technieken toch in de buurt te komen van het oude formaat, inclusief de klasse die zo'n auto nu uitstraalt. Zou voor ons in Europa ook heel mooi zijn, want dat is toch een groot deel de charme van die auto's." Volgens veel kenners van grote Amerikaanse auto's werden de mooiste modellen tussen 1965 en 1975 gemaakt, toen ee'n gallon ben zine (3,7 liter) in de VS minder dan 50 dollarcent koste. Wagens als de Chevy Camaro, de Ply mouth Satelite of Buick Skylark re den ongeveer 1 op 6. Het groeiende leger liefhebbers van deze wagens (2e, 3e of 4e hands) trekt zich daar niks van aan. „Het is voor de meesten een wagen voor de zomer, maar ik ken ze ook die er dagelijks in rijden", zegt J. de Munk van American Muscle Cars in Heemskerk die dit segment in Nederland aanbiedt. Ook de grote, dure en verkwis tende Amerikanen uit latere jaren staan steeds meer in de belangstel ling. Het is meer dan nostalgie. In zijn 'niche' van de markt heeft De Munk het steeds moeilijker bij de aanschaf in de Verenigde Staten. „Eigenlijk wordt Amerika leegge roofd. Mensen wereldwijd zijn zo tuk hierop, dat de prijzen zijn geëx plodeerd. Het zijn wagens die een flinke power combineren met mooie lijnen en een goed formaat. Dat blijft leuk. Nee, het wordt steeds leuker." Model verkocht gemiddeld verbruik C02 uitstoot* FordF-series 515.513 Chevy Silverado 465.065 Toyota Camry 436.617 Honda Accord Toyota Corolla Honda Civic Nissan Altima Chevy Impala Dodge Ram Honda CR-V 372.789 351.007 339.289 269.668 265.840 245.840 197.279 1:4,6 1:6,8 1:10,6 1:10,6 1:13,2 1:12,3 1:11,1 1:9,3 1:6,4 1:9,3 9,1 ton 10,4 ton 6,7 ton 6.7 ton 5,4 ton 5.8 ton 6,4 ton 7,6 ton 11,1 ton 7,6 ton bij 24.000 km per jaar vrije mensen, concluderen de on derzoekers. Leerlingen zijn door de priesters geslagen, verkracht en vernederd. Op meisjesscholen was het mis bruik aanzienlijk minder, maar ook daar ging volgens de commis sie veel mis. Alle onderzochte instellingen zijn inmiddels geslo ten. BRUSSEL - Een gestreepte dolfijn die begin deze maand opdook in de Schelde bij Antwerpen, is giste ren dood aangetroffen in het ha vengebied van de stad. Het dier leed aan verwondingen die moge lijk zijn veroorzaakt door het pok- kenvirus. De dolfijn trok de afgelopen we ken veel bekijks en media-aan dacht in België. Het kreeg zelfs een INTERIEURS Bij elke besteding van 750,- een cheoue cadeau t.w.v. €75.- 75 jubileumaanbiedingen! Langstraat 2 4341 EE Arnemuiden T 0118-60 12 73 www.joosseinterieurs.nl VN stellen dodental door conflict bij naar 80.000 tot IOO.OOO. COLOMBO - Een onbekend aantal kinderen is ontvoerd uit vluchte lingenkampen in Sri Lanka. Dat hebben internationale hulporgani saties verklaard, meldde de Britse omroep BBC gisteren. De organisa ties willen dat de Verenigde Naties een onderzoek doen naar de weg gehaalde kinderen. The Coalition to Stop the Use of Child Soldiers, een koepelorganisa tie waarbij groeperingen als Am- nesty International en Human Rights Watch zijn aangesloten, liet weten dat kinderen zijn wegge haald uit kampementen in de re gio Vavuniya in het noorden van Sri Lanka. Honderdduizenden mensen die klem zaten tussen het Sri Lankaan- se leger en de rebellenbeweging Ta mil Tijgers hadden hun toevlucht in de kampen gezocht. Onder hen zijn tienduizenden kinderen. Een Sri Lankaanse militaire woord voerder sprak de berichten over de weggehaalde kinderen tegen. 1^ Hulporganisaties vrezen dat kin- deren uit vluchtelingenkampen op Sri Lanka zijn ontvoerd. Het leger schoot woensdag nog acht opstandelingen dood. Door het jarenlange conflict tus sen de Sri Lankaanse overheid en de Tamil Tijgers zijn tussen de 80.000 en 100.000 mensen om het leven gekomen. De Verenigde Na ties stelden het dodental woens dag bij. Tot nog toe werd aangeno men dat circa 70.000 mensen het leven lieten door het conflict. Maar door de recente gevechten is dat aantal aanzienlijk gestegen. Hoewel de regering het land dins dag formeel verlost verklaarde van terreur, schoten regeringsmilitai ren ten minste acht opstandelin gen dood die bezig zouden zijn hinderlagen te leggen in het oos ten van Sri Lanka. Kennelijk zijn er nog groepjes rebellen actief en de vrees bestaat dat in de steden slapende cellen tot actie kunnen overgaan. In Colombo patrouilleer den woensdag militairen in de stra ten. Het Internationale Rode Kruis en andere hulporganisaties wordt nog steeds de toegang tot het voor malige oorlogsgebied geweigerd. Burgers hebben jarenlang klemge zeten tussen het leger en de rebel len. Vooral tijdens de laatste fase van de gevechten werden veel bur gers het slachtoffer van de oorlogs handelingen. Volgens de overheid gebruikten de Tamil Tijgers bur gers als menselijk schild. De rebel len claimden echter dat de over heid de burgers geen vrije door gang verschafte. naam, Fonske. Gestreepte dolfij nen komen normaal gesproken vooral voor in de Middellandse Zee. Woensdag werd al duidelijk dat het beest er niet goed aan toe was. Specialisten van het Koninklijk Belgisch Instituut voor Natuurwe tenschappen overwogen een red dingsoperatie, maar hun hulp komt te laat.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 9