Clio maakt flinke stap vooruit I Start vooral de motor niet! Vrijdag 22 mei 2009 7 FACELIFT Afwerking en rijgedrag is in nieuwe Clio beter dan in voorgaand model Bumper, grille, spatborden en lichtunits van de Clio zijn vrij ingrijpend gewijzigd. foto's GPD De Renault Clio heeft een facelift gekregen die een stukje verder gaat dan de ge bruikelijke uiterlijke retou ches. Vooral de afwerkings kwaliteit en het rijgedrag na men een flinke stap voor waarts. door Robbert Keegel De huidige Clio-generatie werd vier jaar geleden Au to van het Jaar - de zesde keer dat Renault die titel haalde en de tweede keer voor een Clio. Toch kreeg de Clio niet bij ie dereen de handen op elkaar. Kri tiek was er vooral op de ongevoeli ge besturing en de afwerking, en het design was een stapje terug vergeleken bij de gedurfde Renaults van de jaren ervoor. Dat er op die kritiek werd gerea geerd, toonden latere produc tie-exemplaren aan, maar bij de nu gepresenteerde facelift is er al les aan gedaan om het commen taar te laten verstommen. Op de technisch gelijke bodemplaat van vier jaar geleden - met een royale wielbasis van 2,58 meter - heeft Renault een tot 4,03 meter uitge rekt koetswerk gezet, met opvallen de veel uiterlijke wijzigingen. Bum per, grille, spatborden en licht units zijn vrij ingrijpend gewij zigd, waardoor je bijna van een nieuw model kunt spreken. Het interieur is minder ingrijpend veranderd, maar maakt kwalitatief wel een betere indruk. En Renault heeft een interessante uitbreiding van de standaarduitrus ting, want elke Clio heeft nu een vast ingebouwde TomTorn aan boord. Hij staat perfect in het blik veld centraal boven de middencon sole. Het motorengamma van de Clio is iets gestroomlijnd. De 1,2 benzine motor waarmee het gamma be gint heeft voortaan altijd 75 pk (voorheen ook met 65 pk), ge volgd door de 100 pk turboversie. Daarboven vinden we een 1,6 met automaat en 110 pk en een sportie vere variant met 128 pk. Dieselen kan met een verbeterde 1,5 liter turbodiesel met 85 of 105 pk. Met de Clio kun je tegenwoordig veel stuurplezier beleven. De stuurinrichting is andermaal pre ciezer en gevoeliger geworden, het weggedrag is uitstekend. De 1,6 liter benzineversie met 128 pk die we reden is er als Dynami- que vanaf 18.390 euro, maar er is al een driedeurs Clio 1.2 vanaf 12.990 euro. Dieselen kan vanaf 19.490 eu ro. KORT Nieuwe Astra veelbelovend Of Opel zelfstandig doorgaat, door Fiat wordt ingelijfd of door de Oostenrijks-Canadese toe leverancier Magna wordt gekocht, het staat allemaal los van het feit dat Opel met Auto van het Jaar In signia een topper hebben. En daar bovenop debuteert in september op de autotentoonstelling van Frankfort een ook weer verras send aantrekkelijke nieuwe Astra. Het is al weer de tiende generatie van een middenklasser die ooit als Opel Kadett decennia lang Neêr- lands bestseller was. Het geheel nieuwe platform van de Astra werd al geleend door (nog) GM-concerngenoot Chevrolet, voor de Cruze - en dat is veelbelo vend. Honda Insight is nummer één in Japan Hybride auto's zijn in Neder land aantrekkelijk gemaakt door fiscale voordelen, maar dat de kopers ook zonder zulke maat regelen in de rij staan blijkt in Ja pan. Daar is de Honda Insight de meest verkochte auto. In april al leen al werden er ginds meer dan tienduizend Insights verkocht en daarmee verdringt deze hybride de tot dan meest verkochte auto van de eerste plaats. Dat was de Honda Fit, die hier Jazz heet, en die ook over 2008 de toppositie be zet. In Nederland zijn er inmiddels bijna drieduizend Insights ver kocht, mede waardoor Honda een verkoopplus van 21 procent no teert in een bijna met 25 procent gedaalde totaalmarkt. Europees certificaat voor elektrische Think Uit handen van minister Eur- lings van Verkeer is het eerste Europese goedkeuringscertificaat voor elektrische auto's uitgereikt voor de Noorse Think City. Dit stadsautootje was al in vele Euro pese landen afzonderlijk type-goedgekeurd, maar het collec tieve certificaat behelst ook Euro pese toelating op snelwegen. De keuring werd verricht door de Ne derlandse RDW, de Rijksdienst voor het Wegverkeer. Het nieuwe certificaat maakt het voor toekom stige elektrische auto's (de City be staat al jaren) gemakkelijker om in één keer in de EU-landen te wor den toegelaten. Het Noorse Think heeft enkele jaren onder de hoede van Ford gewerkt, maar die samen werking is beëindigd. In Neder land wordt Think vertegenwoor digd door Elmonet in Eelde. Duurste Ferrari ooit geveild in Fiorano Een Ferrari 250 Testa Rossa uit 1957 is voor 9,02 miljoen euro van eigenaar gewisseld. Het is het hoogste bedrag dat ooit voor een auto van het prestigieuze Italiaan se merk is betaald. Dat meldt het Italiaanse persbureau ANSA. Wie de koper is, is niet bekend. Het re cordbedrag werd betaald op een veiling in de plaats Fiorano, waar het testcircuit van Ferrari ligt. Het oude record van 7,04 miljoen euro stond op naam van een Ferrari 250 GT California Spider uit 1961 van de Amerikaanse filmster James Co- burn. Standaard in de uitrusting: een vaste TomTom. Het weggedrag is verbeterd. VRAAG VAN DE WEEK Wat gebeurt er als je verkeerde brandstof tankt? Sebastiaan-Willem de Groot uit Breda mailde ons: 'Een vriend Mn me tankte laatst per ongeluk diesel in een ben zineauto. Wat gebeurt er dan eigenlijk met de brandstoftoe voer? En, wat als je een benzi netank nou volgooit met die sel? Wat is het meest schade lijk voor de motor? Pierrot Esser, docent mo torvoertuigtechniek van het ROC Zeeland in Vlis- singen, geeft tekst en uit leg. door Lucas Boot Pierrot Esser: „Diesel heeft een smerende werking, benzine niet. Tank je dus benzine in een dieselauto, dan kunnen er beschadigingen optreden aan bewegende delen van de brandstoftoevoer, waar onder de brandstofpomp en de verstuivers. De com ponenten die je dan moet vervangen kosten al gauw duizenden euro's. Tank je diesel in een benzi neauto, dan is het een an der verhaal. De diesel zal in een benzinemotor niet ont steken omdat de bougies 'vet zullen slaan', ze zullen dus niet vonken. Dus als je per ongeluk de verkeerde brandstof hebt getankt, start de motor dan niet! Laat de tank meteen leegpompen. Kortom, ben zine in een dieselmotor richt de meeste schade aan." Hebt u ook een vraag? Mail dan naar de redactie Pierrot Esser geeft uitleg aan een ROC-leerling over wat zich kan voordoen wanneer je de verkeerde brandstof hebt getankt. foto Ruben Oreel

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 93