Clio maakt flinke stap vooruit
I
Start vooral de motor niet!
Vrijdag 22 mei 2009 7
FACELIFT Afwerking en rijgedrag is in nieuwe Clio beter dan in voorgaand model
Bumper, grille, spatborden en lichtunits van de Clio zijn vrij ingrijpend gewijzigd. foto's GPD
De Renault Clio heeft een
facelift gekregen die een
stukje verder gaat dan de ge
bruikelijke uiterlijke retou
ches. Vooral de afwerkings
kwaliteit en het rijgedrag na
men een flinke stap voor
waarts.
door Robbert Keegel
De huidige Clio-generatie
werd vier jaar geleden Au
to van het Jaar - de zesde
keer dat Renault die titel
haalde en de tweede keer voor een
Clio. Toch kreeg de Clio niet bij ie
dereen de handen op elkaar. Kri
tiek was er vooral op de ongevoeli
ge besturing en de afwerking, en
het design was een stapje terug
vergeleken bij de gedurfde
Renaults van de jaren ervoor.
Dat er op die kritiek werd gerea
geerd, toonden latere produc
tie-exemplaren aan, maar bij de
nu gepresenteerde facelift is er al
les aan gedaan om het commen
taar te laten verstommen. Op de
technisch gelijke bodemplaat van
vier jaar geleden - met een royale
wielbasis van 2,58 meter - heeft
Renault een tot 4,03 meter uitge
rekt koetswerk gezet, met opvallen
de veel uiterlijke wijzigingen. Bum
per, grille, spatborden en licht
units zijn vrij ingrijpend gewij
zigd, waardoor je bijna van een
nieuw model kunt spreken.
Het interieur is minder ingrijpend
veranderd, maar maakt kwalitatief
wel een betere indruk.
En Renault heeft een interessante
uitbreiding van de standaarduitrus
ting, want elke Clio heeft nu een
vast ingebouwde TomTorn aan
boord. Hij staat perfect in het blik
veld centraal boven de middencon
sole.
Het motorengamma van de Clio is
iets gestroomlijnd. De 1,2 benzine
motor waarmee het gamma be
gint heeft voortaan altijd 75 pk
(voorheen ook met 65 pk), ge
volgd door de 100 pk turboversie.
Daarboven vinden we een 1,6 met
automaat en 110 pk en een sportie
vere variant met 128 pk. Dieselen
kan met een verbeterde 1,5 liter
turbodiesel met 85 of 105 pk.
Met de Clio kun je tegenwoordig
veel stuurplezier beleven. De
stuurinrichting is andermaal pre
ciezer en gevoeliger geworden, het
weggedrag is uitstekend.
De 1,6 liter benzineversie met 128
pk die we reden is er als Dynami-
que vanaf 18.390 euro, maar er is al
een driedeurs Clio 1.2 vanaf 12.990
euro. Dieselen kan vanaf 19.490 eu
ro.
KORT
Nieuwe Astra
veelbelovend
Of Opel zelfstandig doorgaat,
door Fiat wordt ingelijfd of
door de Oostenrijks-Canadese toe
leverancier Magna wordt gekocht,
het staat allemaal los van het feit
dat Opel met Auto van het Jaar In
signia een topper hebben. En daar
bovenop debuteert in september
op de autotentoonstelling van
Frankfort een ook weer verras
send aantrekkelijke nieuwe Astra.
Het is al weer de tiende generatie
van een middenklasser die ooit als
Opel Kadett decennia lang Neêr-
lands bestseller was. Het geheel
nieuwe platform van de Astra
werd al geleend door (nog)
GM-concerngenoot Chevrolet,
voor de Cruze - en dat is veelbelo
vend.
Honda Insight is
nummer één in Japan
Hybride auto's zijn in Neder
land aantrekkelijk gemaakt
door fiscale voordelen, maar dat
de kopers ook zonder zulke maat
regelen in de rij staan blijkt in Ja
pan. Daar is de Honda Insight de
meest verkochte auto. In april al
leen al werden er ginds meer dan
tienduizend Insights verkocht en
daarmee verdringt deze hybride
de tot dan meest verkochte auto
van de eerste plaats. Dat was de
Honda Fit, die hier Jazz heet, en
die ook over 2008 de toppositie be
zet.
In Nederland zijn er inmiddels
bijna drieduizend Insights ver
kocht, mede waardoor Honda een
verkoopplus van 21 procent no
teert in een bijna met 25 procent
gedaalde totaalmarkt.
Europees certificaat
voor elektrische Think
Uit handen van minister Eur-
lings van Verkeer is het eerste
Europese goedkeuringscertificaat
voor elektrische auto's uitgereikt
voor de Noorse Think City. Dit
stadsautootje was al in vele Euro
pese landen afzonderlijk
type-goedgekeurd, maar het collec
tieve certificaat behelst ook Euro
pese toelating op snelwegen. De
keuring werd verricht door de Ne
derlandse RDW, de Rijksdienst
voor het Wegverkeer. Het nieuwe
certificaat maakt het voor toekom
stige elektrische auto's (de City be
staat al jaren) gemakkelijker om in
één keer in de EU-landen te wor
den toegelaten. Het Noorse Think
heeft enkele jaren onder de hoede
van Ford gewerkt, maar die samen
werking is beëindigd. In Neder
land wordt Think vertegenwoor
digd door Elmonet in Eelde.
Duurste Ferrari ooit
geveild in Fiorano
Een Ferrari 250 Testa Rossa uit
1957 is voor 9,02 miljoen euro
van eigenaar gewisseld. Het is het
hoogste bedrag dat ooit voor een
auto van het prestigieuze Italiaan
se merk is betaald. Dat meldt het
Italiaanse persbureau ANSA. Wie
de koper is, is niet bekend. Het re
cordbedrag werd betaald op een
veiling in de plaats Fiorano, waar
het testcircuit van Ferrari ligt. Het
oude record van 7,04 miljoen euro
stond op naam van een Ferrari 250
GT California Spider uit 1961 van
de Amerikaanse filmster James Co-
burn.
Standaard in de uitrusting: een vaste TomTom.
Het weggedrag is verbeterd.
VRAAG VAN DE WEEK Wat gebeurt er als je verkeerde brandstof tankt?
Sebastiaan-Willem de Groot
uit Breda mailde ons: 'Een
vriend Mn me tankte laatst
per ongeluk diesel in een ben
zineauto. Wat gebeurt er dan
eigenlijk met de brandstoftoe
voer? En, wat als je een benzi
netank nou volgooit met die
sel? Wat is het meest schade
lijk voor de motor?
Pierrot Esser, docent mo
torvoertuigtechniek van
het ROC Zeeland in Vlis-
singen, geeft tekst en uit
leg.
door Lucas Boot
Pierrot Esser: „Diesel
heeft een smerende
werking, benzine
niet. Tank je dus benzine in
een dieselauto, dan kunnen
er beschadigingen optreden
aan bewegende delen van
de brandstoftoevoer, waar
onder de brandstofpomp
en de verstuivers. De com
ponenten die je dan moet
vervangen kosten al gauw
duizenden euro's.
Tank je diesel in een benzi
neauto, dan is het een an
der verhaal. De diesel zal in
een benzinemotor niet ont
steken omdat de bougies
'vet zullen slaan', ze zullen
dus niet vonken.
Dus als je per ongeluk de
verkeerde brandstof hebt
getankt, start de motor dan
niet! Laat de tank meteen
leegpompen. Kortom, ben
zine in een dieselmotor
richt de meeste schade
aan."
Hebt u ook een vraag?
Mail dan naar de redactie
Pierrot Esser geeft uitleg aan een ROC-leerling over wat zich kan voordoen wanneer je de
verkeerde brandstof hebt getankt. foto Ruben Oreel