Peugeot 3008 past niet in hokjes Laszlo van de Voorde, Auto Wisse Terneuzen Vrijdag 22 mei 2009 3 TIEN AUTOVRACEN AAN: Kees Slager (70) uit Poortvliet. Hij was documentai remaker en is nu Eerste Kamerlid voor de SP. Hij rijdt een aantal keer per week naar Den Haag. In wat voor auto rijdt u? Ik rijd in een Citroen Berlingo, erg handig bij het verbouwen en de fietsen kunnen makkelijk mee. In wat voor auto zou u willen rijden? Toch weer een handige, ruimtelij ke auto zoals de Renault Kangoo. Wat vindt u een lelijke auto? Die Japanse vierkante doosjes die nu blijkbaar in de mode zijn. Die zijn wel hoog, maar veel te klein om spullen in mee te nemen. Waaraan ergert u zich in het ver keer? Aan asociaal weggedrag, jonge gas ten die met knipperende lichten vlak achter je gaan rijden terwijl je netjes de maximum snelheid rijdt. Heeft u zelf een onhebbelijk heid in het verkeer? Ik had altijd de neiging om iets te hard te rijden, maar ik heb nu een snelheidsbegrenzer ingebouwd, AUTOTEST Kruising tussen MPV en SUV blijkt auto op maat dus ik kan niet harder dan 123. Wat is de hoogste snelheid die u ooit heeft gereden? Op de Autobahn heb ik ooit 150 ge reden. Wanneer heeft u voor het laatst een bekeuring gehad en waar voor? Toch voor te hard rijden, een paar jaar terug. Na correctie reed ik 111 waar je 100 mag. De boete was maar 35 euro, toch vond ik het zon de van het geld. In hoeveel keer slaagde u voor het rijbewijs? In één keer, en ook voor mijn mo torrijbewijs in één keer. Welke verkeersregel zou u wil- len veranderen? In Amerika zijn er veel vierbaans wegen, waar je gebonden bent aan één baan. Dat heeft als voordeel dat je links en rechts kunt inhalen. Hier zie je vaak dat mensen op de linker rijbaan blijven hangen. Hoe zou u zich als autorijder willen omschrijven? Ik anticipeer ver vooruit, als ik ver derop een stoplicht op rood zie springen, laat ik het gas los. Ik maak er tegenwoordig ook een sport van om zo zuinig mogelijk te rijden. door Robbert Keegel Peugeot'negeerde de SUV-mode lange tijd en de MPV-trend geheel, maar stapt nu wel in bij de kruisin gen van deze twee voertuig typen, in 'goed Nederlands' cross-over genoemd. Nieuw is de 3008. Wat voor een au to het is? Wij kunnen hem in elk geval niet in een bepaald hokje plaatsen. De Peugeot 3008 heeft een degelijke en weinig verrassende uitstraling. foto's CPD Geen SUV en geen MPV dus. Zulke voertuigen krijgen van Peugeot in de modelaanduiding een extra nul in het midden en dus heet de nieuwkomer 3008. Het is een wat moeilijk te plaatsen voer tuig, want zoals een 'semi-vrij- staand' huis dus doodgewoon niet vrij staat, zo is een cross-over geen MPV én geen SUV. Je zoekt tever geefs de vierwielaandrijving van een SUV en ook de flexibiliteit en de ruimte van een MPV mist de 3008. Maar aangezien SUV's nagenoeg al tijd worden gekocht door lieden wier tuinpad de ergste uit'daging voor het voertuig vormt en MPV's vooral aftrek vinden door uit de kinderen geraakte senioren, is de 3008 wel een auto op maat voor zulke groeiende doelgroepen. Wie echt veel ruimte wil, moet nog even geduld hebben, want eind van het jaar komt er een 3008 uit met een langere wielbasis en ze ven zitplaatsen, dus wél een echte midi-MPV. De nu gepresenteerde 3008 staat op de bodemplaat van een gewo ne 308 - en dus niet die van de lan gere SW - met een wielbasis van 2,61 meter. De auto is met een leng te van 4,37 meter ook 13 centime ter korter dan die SW. Toch oogt hij van binnen ruimer door de 14 centimeter extra hoogte (1,64 me ter). En de bagageruimte heeft met 512 liter zelfs meer volume. Met de achterbank plat is het ech ter iets minder: 1.604 liter. Handig is de tweedelige achter klep en de mogelijkheid om de laadbodem op twee hoogten te be vestigen. De buitenkant van de 3008 is niet echt verrassend van vorm, maar het interieur ziet er zeer smaakvol uit, met een imposant dashboard. Peugeot biedt voor de 3008 een zo „De 3008 heeft een fraai afgewerkt interieur en 'n goede, overzichtelijke zitpositie. Daarnaast biedt hij dynamische rij-eigenschappen en een aantal noviteiten voor het merk Peugeot: head-up display, elektronische parkeerrem, grip control." fiTÉH genaamd head-up display aan, maar projecteert de informatie dan niet op de voorruit, doch op een apart kunststof ruitje. Daarop Het interieur van de 3008 ziet er zeer smaakvol uit. Het dashboard is zelfs imposant te noemen. kan ook informatie worden ge toond van de optionele afstandsra dar, die alleen waarschuwt en niet actief ingrijpt. Grip Control Actie ve ingrepen belooft Peugeot wel bij het optionele Grip Control, dat de tractie op gladde ondergrond in combinatie met speciale Miche- lin-banden moet verbeteren. Het is instelbaar op sneeuw, terrein, zand, normaal en ESP uit en kan elektronisch de kracht tussen de aangedreven voorwielen verdelen, maar natuurlijk nooit wedijveren met echte vierwielaandrijving. Daar zal de klandizie ook niet op uit zijn. De 3008 is in zijn element op de gewone weg en daar passen de motoren ook het beste bij. Er is keuze uit de bekende 1,6 liter mét •(150 pk) en zonder turbo (120 pk) en turbodiesels met 1,6 (110 pk) en 2,0 liter inhoud (150 pk), waarvan we de sterkste konden uitprobe ren en die zijn goed bevallen. De in basisversie (SR) al met airco en ESP uitgeruste 3008 is er vanaf 23.800 euro, dieselen kan vanaf 28.100 euro.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 89