Peugeot 3008 past niet in hokjes
Laszlo van de Voorde, Auto Wisse Terneuzen
Vrijdag 22 mei 2009 3
TIEN AUTOVRACEN AAN:
Kees Slager (70) uit Poortvliet. Hij was documentai
remaker en is nu Eerste Kamerlid voor de SP. Hij
rijdt een aantal keer per week naar Den Haag.
In wat voor auto rijdt u?
Ik rijd in een Citroen Berlingo, erg
handig bij het verbouwen en de
fietsen kunnen makkelijk mee.
In wat voor auto zou u willen
rijden?
Toch weer een handige, ruimtelij
ke auto zoals de Renault Kangoo.
Wat vindt u een lelijke auto?
Die Japanse vierkante doosjes die
nu blijkbaar in de mode zijn. Die
zijn wel hoog, maar veel te klein
om spullen in mee te nemen.
Waaraan ergert u zich in het ver
keer?
Aan asociaal weggedrag, jonge gas
ten die met knipperende lichten
vlak achter je gaan rijden terwijl je
netjes de maximum snelheid rijdt.
Heeft u zelf een onhebbelijk
heid in het verkeer?
Ik had altijd de neiging om iets te
hard te rijden, maar ik heb nu een
snelheidsbegrenzer ingebouwd,
AUTOTEST Kruising tussen MPV en SUV blijkt auto op maat
dus ik kan niet harder dan 123.
Wat is de hoogste snelheid die u
ooit heeft gereden?
Op de Autobahn heb ik ooit 150 ge
reden.
Wanneer heeft u voor het laatst
een bekeuring gehad en waar
voor?
Toch voor te hard rijden, een paar
jaar terug. Na correctie reed ik 111
waar je 100 mag. De boete was
maar 35 euro, toch vond ik het zon
de van het geld.
In hoeveel keer slaagde u voor
het rijbewijs?
In één keer, en ook voor mijn mo
torrijbewijs in één keer.
Welke verkeersregel zou u wil-
len veranderen?
In Amerika zijn er veel vierbaans
wegen, waar je gebonden bent aan
één baan. Dat heeft als voordeel
dat je links en rechts kunt inhalen.
Hier zie je vaak dat mensen op de
linker rijbaan blijven hangen.
Hoe zou u zich als autorijder
willen omschrijven?
Ik anticipeer ver vooruit, als ik ver
derop een stoplicht op rood zie
springen, laat ik het gas los. Ik
maak er tegenwoordig ook een
sport van om zo zuinig mogelijk te
rijden.
door Robbert Keegel
Peugeot'negeerde de
SUV-mode lange tijd en de
MPV-trend geheel, maar
stapt nu wel in bij de kruisin
gen van deze twee voertuig
typen, in 'goed Nederlands'
cross-over genoemd. Nieuw
is de 3008. Wat voor een au
to het is? Wij kunnen hem in
elk geval niet in een bepaald
hokje plaatsen.
De Peugeot 3008 heeft een degelijke en weinig verrassende uitstraling.
foto's CPD
Geen SUV en geen MPV
dus. Zulke voertuigen
krijgen van Peugeot in de
modelaanduiding een
extra nul in het midden en dus
heet de nieuwkomer 3008. Het is
een wat moeilijk te plaatsen voer
tuig, want zoals een 'semi-vrij-
staand' huis dus doodgewoon niet
vrij staat, zo is een cross-over geen
MPV én geen SUV. Je zoekt tever
geefs de vierwielaandrijving van
een SUV en ook de flexibiliteit en
de ruimte van een MPV mist de
3008.
Maar aangezien SUV's nagenoeg al
tijd worden gekocht door lieden
wier tuinpad de ergste uit'daging
voor het voertuig vormt en MPV's
vooral aftrek vinden door uit de
kinderen geraakte senioren, is de
3008 wel een auto op maat voor
zulke groeiende doelgroepen. Wie
echt veel ruimte wil, moet nog
even geduld hebben, want eind
van het jaar komt er een 3008 uit
met een langere wielbasis en ze
ven zitplaatsen, dus wél een echte
midi-MPV.
De nu gepresenteerde 3008 staat
op de bodemplaat van een gewo
ne 308 - en dus niet die van de lan
gere SW - met een wielbasis van
2,61 meter. De auto is met een leng
te van 4,37 meter ook 13 centime
ter korter dan die SW. Toch oogt
hij van binnen ruimer door de 14
centimeter extra hoogte (1,64 me
ter). En de bagageruimte heeft
met 512 liter zelfs meer volume.
Met de achterbank plat is het ech
ter iets minder: 1.604 liter.
Handig is de tweedelige achter
klep en de mogelijkheid om de
laadbodem op twee hoogten te be
vestigen.
De buitenkant van de 3008 is niet
echt verrassend van vorm, maar
het interieur ziet er zeer smaakvol
uit, met een imposant dashboard.
Peugeot biedt voor de 3008 een zo
„De 3008 heeft een fraai afgewerkt
interieur en 'n goede, overzichtelijke
zitpositie. Daarnaast biedt hij dynamische
rij-eigenschappen en een aantal noviteiten
voor het merk Peugeot: head-up display,
elektronische parkeerrem, grip control."
fiTÉH
genaamd head-up display aan,
maar projecteert de informatie
dan niet op de voorruit, doch op
een apart kunststof ruitje. Daarop
Het interieur van de 3008 ziet er zeer smaakvol uit. Het dashboard is zelfs
imposant te noemen.
kan ook informatie worden ge
toond van de optionele afstandsra
dar, die alleen waarschuwt en niet
actief ingrijpt. Grip Control Actie
ve ingrepen belooft Peugeot wel
bij het optionele Grip Control, dat
de tractie op gladde ondergrond in
combinatie met speciale Miche-
lin-banden moet verbeteren. Het
is instelbaar op sneeuw, terrein,
zand, normaal en ESP uit en kan
elektronisch de kracht tussen de
aangedreven voorwielen verdelen,
maar natuurlijk nooit wedijveren
met echte vierwielaandrijving.
Daar zal de klandizie ook niet op
uit zijn. De 3008 is in zijn element
op de gewone weg en daar passen
de motoren ook het beste bij. Er is
keuze uit de bekende 1,6 liter mét
•(150 pk) en zonder turbo (120 pk)
en turbodiesels met 1,6 (110 pk) en
2,0 liter inhoud (150 pk), waarvan
we de sterkste konden uitprobe
ren en die zijn goed bevallen. De
in basisversie (SR) al met airco en
ESP uitgeruste 3008 is er vanaf
23.800 euro, dieselen kan vanaf
28.100 euro.