Het is pulpmaar dan wel
van het smeuïge soort
Een gezinsdrama moet
wel interessant zijn
filmrecensies
filmagenda
www.pzc.nl/uit
8 I Woensdag 20 mei 2009
Channing Tatum (links) in gevecht met Dante Nero.
door Fritz de Jong
Net als Arie Boomsma gaat
Channing Tatum graag
op de foto met een ont
bloot torso en een halfstok han
gende onderbroek. Het gespierde
fotomodel met acteeraspiraties
deed vele tienerhartjes sneller
kloppen met Step up, waarin hij
als straatdanser zijn woede moest
leren te beheersen om zich in te
vechten in de wereld van de klas
sieke dans.
In de knokfilm Fighting hoeft
Channing zijn woede juist niet te
beheersen. Hij moet namelijk ver
vaarlijke tegenstanders tot moes
slaan in illegale gevechten op
schimmige locaties in New York.
Zijn talent om een ander in een
driftige bui compleet lens te
slaan wordt opgemerkt door een
gladde ritselaar (Terrence Ho
ward), die zich opwerpt als zijn
manager. Maar er zijn kapers op
de kust, zoals de onbetrouwbare
straathandelaar (Luis Guzman)
en een gangster (Roger Guenveur
Smith) die je aan zijn valse gri
massen kunt herkennen als slech
terik. En dan loopt de vechters
baas ook nog Zulay Henao tegen
het goedgevormde lijf Het meis
je van zijn dromen zit in de pena
rie en moet gered worden. Een
buitenkansje voor Channing, die
trouwens zelf ook de nodige per
soonlijke sores uit de weg moet
ruimen.
Met deze pulpelementen en een
vuistvol genreclichés maakte re
gisseur Dito Montiel een b-film,
die veel smeuïger uitpakt dan je
mag verwachten van het zoveel
ste aftreksel van Rocky. En Chan
ning Tatum? Die staat stoer te we
zen en trekt kleren uit. Precies zo
als zijn fans het graag zien.
Fighting
Regie: Dito Montiel. Met: Channing
Tatum, Terrence Howard, Zulay
Henao. Te zien in Vlissingen
nisch, afkatterig sfeertje. Dat ver
andert pas na een drama.
Le premier jour du reste de ta vie
(De eerste dag van de rest van je
leven) heeft een ambitieuze op
zet. Er gebeurt van alles: een
van de zoons gaat het huis uit
om medicijnen te studeren, de
ander is juist niet uit huis te slaan
en Fleur verandert van lief meisje
in grofgebekte puber. Hun moe
der worstelt met ouder worden.
Hun vader is bezig de slechte rela
tie die hij met zijn vader had met
hen te herhalen. Genoeg stof
voor een intens en rauw gezins
drama. Maar regisseur Bezanqon
zoekt het krampachtig in een af
wisseling van serieuze en komi
sche scènes. Zodat de film nooit
een krachtig drama wordt, en
ook geen komedie. Jammer.
Le premier jour du reste de ta vie
RegieRémi Bezangon. Met: Pio
Marmaï, Deborah Frangois, Mare
André Grondin. Te zien in Middelburg
VLISSINGEN
CINECITY
Night at the museum 2: wo 16.15,
19.15 en 22.00 uur, vr t/m wo (27/5)
14.00,16.30,19.15 en 22.00 uur; za ook
om 00.15 uur, zo ook om 11.00 uur;
Fighting: do t/m wo 22.00 uur, za ook
om 00.15 uur; Bolt (nl): wo t/m zo en
wo (27/5) 14.00 uur; Coraline en de ge
heime deur: wo 13.45 en 16.15 uur, do
t/m wo(27/5) 14.00 en 16.30 uur, zo ook
om 11.00 uur; Limouwo t/m zo en wo
(27/5) 14.00 uur; Monsters vs Aliens
(nl): wo t/m ma en wo (27/5): 13.45 uur,
zo ook om 11.00 uur; Mijn vader is een
detective: wo 14.00 uur; He's just not
that into you: wo 21.45 uur;
Sunshine cleaning: wo 16.15 en 19.30
uur, do t/m wo (27/5) 16.30 en 19.30
uur; The reader: do t/m wo (27/5) 19.30
uur, ma, di ook om 13.45 uur; X-Men ori
gins, Wolverine: wo 19.15 en 21.45 uur,
do t/m wo (27/5) 22.00 uur, za ook om
00.15 uur, ma en di ook om 16.15 uur;
Easy Virtue: di 19.30 uur; Kikkerdril:
wo t/m zo en wo (27/5) 14.15 uur, zo
ook om 11.00 uur; Knowing: wo 22.00
uur, do t/m wo (27/5) 21.45 uur; Star
Trek: wo t/m zo, di en wo (27/5) 16.15,
19.15 en 22 uur, zo ook om 11.00 uur,
ma, 13.45, 16.15 en 19.15 uur, di 13.45,
16.15, 19.15 en 22 uur; La fille du RER:
di 14 uur; 17 again: wo 16.30 en 19.15
uur, do t/m ma en wo(27/5) 16.15 en 19
uur, di 16.15 uur; Angels Demons:
wo, do en wo(27/5) 16.15, 19.00, 20.15
en 21.50 uur, vr 16.15,19.00, 20.15 en
22.00 uur, za 16.15,19.00, 20.15, 22.00
en 23.15 uur, zo 11.00, 19.00, 20.15 en
21.50 uur, ma, di 13.45, 16.15, 19.00,
20.15 en 21.50 uur; Beverly Hills: wo
14.00 en 16.15 uur, do t/m zo en wo
(27/5) 13.45 en 16.00 uur, zo ook om 11
uur, ma, di 13.45 uur; Sneak: ma 22 u.
GOES
MERRAL
Angels Demons: wo 14.15,18.45 en
21.45 uur, do t/m zo en wo (27/5) 15.00,
19.00, 20.45 en 22.00 uur, ma, di 19.00,
20.45 en 22.00 uur; He's just nost that
into you: do t/m wo 18.30 uur; Night at
Easy Virtue
the museum 2: wo 14.15, 16.15, 19.15
en 21.30 uur, do t/m zo en wo (27/5)
13.45, 16.15,19.30 en 21.45 uur, ma, di
19.30 en 21.45 uur; Star Trek: wo 19.00
en 22.00 uur, do t/m wo (27/5) 22.00
uur; X-men Origins, Wolverine: wo
19.30 en 21.4 5uur, do t/m wo
(27/5)18.45 uur; Beverly Hills Chihua-
hua(nl): wo 14 en 16.15 uur, do t/m zo
en wo (27/5) 14.15 en 16.15 uur; Limo
(nl): wo t/m zo en wo (27/5) 16 uur;
Monsters vs Aliens (nl): wo t/mzo en
wo (27/5)14 u.
*t BEEST
II Divo: wo 20.30 uur; Milk: do, vr en wo
door Jos van der Burg
Essentieel in familiedrama's
is dat de personages de kij
ker interesseren. In Le pre
mier jour du reste de ta vie laten ze
hem koud. „Gezinnen zijn machi
nes die gevoelens uitroeien",
schreeuwt de achttienjarige Fleur
na de zoveelste ruzie thuis. Ze
heeft het bij het verkeerde eind,
want het ontbreekt haar, haar
ouders en twee oudere broers
niet aan gevoelens, maar aan posi
tieve gevoelens. In het gezin,
waarin de vader als taxichauffeur
de kost verdient, hangt een cy-
De cast van Le premier jour
door Mark Moorman
In de VS heet deze film
Night at the Museum: Battle of
the Smithsonian. Maar de
Smithsonian, een complex
van 19 musea en archieven in
Washington D.C, is in Europa
geen bekend begrip, dus heeft
de distributeur gekozen voor
het prozaïsche '2'.
De oorspronkelijke Night at the
museum was drie jaar geleden een
wereldwijde hit met een op
brengst van ruim een half miljard.
Een vervolg kon niet uitblijven.
In het oorspronkelijke deel ont
dekt een nachtwaker (Stiller) dat
een magisch Egyptisch amulet de
tentoongestelde voorwerpen in
het New Yorkse Museum of Natu
ral History na zonsondergang tot
leven brengt. De verrassing van de
film zat hem in de originele spe
cial effects en de speelsheid waar
mee de verschillende museum
stukken het tegen elkaar opna
men.
Probleem is natuurlijk dat in deel
2 de verrassing er af is. Ben Stiller
heeft na zijn baantje als nachtwa
ker een carrière gekregen als uit
vinder en verkoper van Teil
Sell-achtige producten. Ons wordt
meteen ingepeperd dat dit geen
route naar persoonlijk geluk is.
De oude inboedel van het Mu
seum of Natural History zal wor
den opgeslagen in de enorme de
pots van het Smithsonian in Was
hington en de amulet gaat natuur
lijk mee. Laat de special effects
mensen maar hun werk doen,
want we zijn waar we wezen moe
ten: Amerika's grootste museum
komt tot leven. Nummer 2 is gro
tendeels een herhaling van zetten
(ook de gans met de gouden eie
ren is tot leven gekomen), maar
dan op een grotere schaal. Stiller
die zijn oude vrienden komt red
den heeft in Amelia Earhart (Amy
Grant), de eerste vrouwelijke pi
loot die ooit de Atlantische
Oceaan overvloog, een nieuwe si
dekick.
Night at the museum is bij vlagen
amusant, maar zit op scenario-ni
veau echt met plakband aan el
kaar. Het verhaal - gefrustreerde
Egyptische heerser organiseert de
bad guys van het museum om de
wereld over te nemen - is voorna
melijk bedoeld als achtergrond
voor komische sketches en, vooral,
het opentrekken van de trucen
doos. Een van de zware jongens is
Napoleon, die voornamelijk lijkt
te zijn geïntroduceerd om grappen
over zijn lengte (en die van Ben
Stiller) te maken. Hoogtepunt is
een scène op de afdeling Ameri
kaanse kunst, waarin we een
beeld van Jeff Koons zien rond
springen en waar diverse iconen
van de Amerikaanse fotografie en
schilderkunst tot leven zijn geko
men. Onze held komt in een fan-