Het is pulpmaar dan wel van het smeuïge soort Een gezinsdrama moet wel interessant zijn filmrecensies filmagenda www.pzc.nl/uit 8 I Woensdag 20 mei 2009 Channing Tatum (links) in gevecht met Dante Nero. door Fritz de Jong Net als Arie Boomsma gaat Channing Tatum graag op de foto met een ont bloot torso en een halfstok han gende onderbroek. Het gespierde fotomodel met acteeraspiraties deed vele tienerhartjes sneller kloppen met Step up, waarin hij als straatdanser zijn woede moest leren te beheersen om zich in te vechten in de wereld van de klas sieke dans. In de knokfilm Fighting hoeft Channing zijn woede juist niet te beheersen. Hij moet namelijk ver vaarlijke tegenstanders tot moes slaan in illegale gevechten op schimmige locaties in New York. Zijn talent om een ander in een driftige bui compleet lens te slaan wordt opgemerkt door een gladde ritselaar (Terrence Ho ward), die zich opwerpt als zijn manager. Maar er zijn kapers op de kust, zoals de onbetrouwbare straathandelaar (Luis Guzman) en een gangster (Roger Guenveur Smith) die je aan zijn valse gri massen kunt herkennen als slech terik. En dan loopt de vechters baas ook nog Zulay Henao tegen het goedgevormde lijf Het meis je van zijn dromen zit in de pena rie en moet gered worden. Een buitenkansje voor Channing, die trouwens zelf ook de nodige per soonlijke sores uit de weg moet ruimen. Met deze pulpelementen en een vuistvol genreclichés maakte re gisseur Dito Montiel een b-film, die veel smeuïger uitpakt dan je mag verwachten van het zoveel ste aftreksel van Rocky. En Chan ning Tatum? Die staat stoer te we zen en trekt kleren uit. Precies zo als zijn fans het graag zien. Fighting Regie: Dito Montiel. Met: Channing Tatum, Terrence Howard, Zulay Henao. Te zien in Vlissingen nisch, afkatterig sfeertje. Dat ver andert pas na een drama. Le premier jour du reste de ta vie (De eerste dag van de rest van je leven) heeft een ambitieuze op zet. Er gebeurt van alles: een van de zoons gaat het huis uit om medicijnen te studeren, de ander is juist niet uit huis te slaan en Fleur verandert van lief meisje in grofgebekte puber. Hun moe der worstelt met ouder worden. Hun vader is bezig de slechte rela tie die hij met zijn vader had met hen te herhalen. Genoeg stof voor een intens en rauw gezins drama. Maar regisseur Bezanqon zoekt het krampachtig in een af wisseling van serieuze en komi sche scènes. Zodat de film nooit een krachtig drama wordt, en ook geen komedie. Jammer. Le premier jour du reste de ta vie RegieRémi Bezangon. Met: Pio Marmaï, Deborah Frangois, Mare André Grondin. Te zien in Middelburg VLISSINGEN CINECITY Night at the museum 2: wo 16.15, 19.15 en 22.00 uur, vr t/m wo (27/5) 14.00,16.30,19.15 en 22.00 uur; za ook om 00.15 uur, zo ook om 11.00 uur; Fighting: do t/m wo 22.00 uur, za ook om 00.15 uur; Bolt (nl): wo t/m zo en wo (27/5) 14.00 uur; Coraline en de ge heime deur: wo 13.45 en 16.15 uur, do t/m wo(27/5) 14.00 en 16.30 uur, zo ook om 11.00 uur; Limouwo t/m zo en wo (27/5) 14.00 uur; Monsters vs Aliens (nl): wo t/m ma en wo (27/5): 13.45 uur, zo ook om 11.00 uur; Mijn vader is een detective: wo 14.00 uur; He's just not that into you: wo 21.45 uur; Sunshine cleaning: wo 16.15 en 19.30 uur, do t/m wo (27/5) 16.30 en 19.30 uur; The reader: do t/m wo (27/5) 19.30 uur, ma, di ook om 13.45 uur; X-Men ori gins, Wolverine: wo 19.15 en 21.45 uur, do t/m wo (27/5) 22.00 uur, za ook om 00.15 uur, ma en di ook om 16.15 uur; Easy Virtue: di 19.30 uur; Kikkerdril: wo t/m zo en wo (27/5) 14.15 uur, zo ook om 11.00 uur; Knowing: wo 22.00 uur, do t/m wo (27/5) 21.45 uur; Star Trek: wo t/m zo, di en wo (27/5) 16.15, 19.15 en 22 uur, zo ook om 11.00 uur, ma, 13.45, 16.15 en 19.15 uur, di 13.45, 16.15, 19.15 en 22 uur; La fille du RER: di 14 uur; 17 again: wo 16.30 en 19.15 uur, do t/m ma en wo(27/5) 16.15 en 19 uur, di 16.15 uur; Angels Demons: wo, do en wo(27/5) 16.15, 19.00, 20.15 en 21.50 uur, vr 16.15,19.00, 20.15 en 22.00 uur, za 16.15,19.00, 20.15, 22.00 en 23.15 uur, zo 11.00, 19.00, 20.15 en 21.50 uur, ma, di 13.45, 16.15, 19.00, 20.15 en 21.50 uur; Beverly Hills: wo 14.00 en 16.15 uur, do t/m zo en wo (27/5) 13.45 en 16.00 uur, zo ook om 11 uur, ma, di 13.45 uur; Sneak: ma 22 u. GOES MERRAL Angels Demons: wo 14.15,18.45 en 21.45 uur, do t/m zo en wo (27/5) 15.00, 19.00, 20.45 en 22.00 uur, ma, di 19.00, 20.45 en 22.00 uur; He's just nost that into you: do t/m wo 18.30 uur; Night at Easy Virtue the museum 2: wo 14.15, 16.15, 19.15 en 21.30 uur, do t/m zo en wo (27/5) 13.45, 16.15,19.30 en 21.45 uur, ma, di 19.30 en 21.45 uur; Star Trek: wo 19.00 en 22.00 uur, do t/m wo (27/5) 22.00 uur; X-men Origins, Wolverine: wo 19.30 en 21.4 5uur, do t/m wo (27/5)18.45 uur; Beverly Hills Chihua- hua(nl): wo 14 en 16.15 uur, do t/m zo en wo (27/5) 14.15 en 16.15 uur; Limo (nl): wo t/m zo en wo (27/5) 16 uur; Monsters vs Aliens (nl): wo t/mzo en wo (27/5)14 u. *t BEEST II Divo: wo 20.30 uur; Milk: do, vr en wo door Jos van der Burg Essentieel in familiedrama's is dat de personages de kij ker interesseren. In Le pre mier jour du reste de ta vie laten ze hem koud. „Gezinnen zijn machi nes die gevoelens uitroeien", schreeuwt de achttienjarige Fleur na de zoveelste ruzie thuis. Ze heeft het bij het verkeerde eind, want het ontbreekt haar, haar ouders en twee oudere broers niet aan gevoelens, maar aan posi tieve gevoelens. In het gezin, waarin de vader als taxichauffeur de kost verdient, hangt een cy- De cast van Le premier jour door Mark Moorman In de VS heet deze film Night at the Museum: Battle of the Smithsonian. Maar de Smithsonian, een complex van 19 musea en archieven in Washington D.C, is in Europa geen bekend begrip, dus heeft de distributeur gekozen voor het prozaïsche '2'. De oorspronkelijke Night at the museum was drie jaar geleden een wereldwijde hit met een op brengst van ruim een half miljard. Een vervolg kon niet uitblijven. In het oorspronkelijke deel ont dekt een nachtwaker (Stiller) dat een magisch Egyptisch amulet de tentoongestelde voorwerpen in het New Yorkse Museum of Natu ral History na zonsondergang tot leven brengt. De verrassing van de film zat hem in de originele spe cial effects en de speelsheid waar mee de verschillende museum stukken het tegen elkaar opna men. Probleem is natuurlijk dat in deel 2 de verrassing er af is. Ben Stiller heeft na zijn baantje als nachtwa ker een carrière gekregen als uit vinder en verkoper van Teil Sell-achtige producten. Ons wordt meteen ingepeperd dat dit geen route naar persoonlijk geluk is. De oude inboedel van het Mu seum of Natural History zal wor den opgeslagen in de enorme de pots van het Smithsonian in Was hington en de amulet gaat natuur lijk mee. Laat de special effects mensen maar hun werk doen, want we zijn waar we wezen moe ten: Amerika's grootste museum komt tot leven. Nummer 2 is gro tendeels een herhaling van zetten (ook de gans met de gouden eie ren is tot leven gekomen), maar dan op een grotere schaal. Stiller die zijn oude vrienden komt red den heeft in Amelia Earhart (Amy Grant), de eerste vrouwelijke pi loot die ooit de Atlantische Oceaan overvloog, een nieuwe si dekick. Night at the museum is bij vlagen amusant, maar zit op scenario-ni veau echt met plakband aan el kaar. Het verhaal - gefrustreerde Egyptische heerser organiseert de bad guys van het museum om de wereld over te nemen - is voorna melijk bedoeld als achtergrond voor komische sketches en, vooral, het opentrekken van de trucen doos. Een van de zware jongens is Napoleon, die voornamelijk lijkt te zijn geïntroduceerd om grappen over zijn lengte (en die van Ben Stiller) te maken. Hoogtepunt is een scène op de afdeling Ameri kaanse kunst, waarin we een beeld van Jeff Koons zien rond springen en waar diverse iconen van de Amerikaanse fotografie en schilderkunst tot leven zijn geko men. Onze held komt in een fan-

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 104