Kansen voor maritiem onderhoud
EB maintenance
Het waterrijke Zeeland
wordt straks een van de
drukst bevaarbare regio's van Eu
ropa. Dat biedt niet alleen grote
mogelijkheden voor de scheep
vaart, zowel de plezier- als de be
roepsvaart, maar geeft vooral het
maritiem onderhoud kolossale
kansen. Een eerste stap om die
maritieme maintenance in Zee
land te stimuleren moet de start
van een Platform Maritiem On
derhoud Zeeland zijn. Met het uit
eindelijke doel om een perfect net
werk te creëren voor scheepswer
ven die erin gespecialiseerd zijn
het onderhoud te plegen van sche
pen op allerlei gebied.
door Ron Gregoor
MIDDELBURG - Projectmanager
Aart Bos van NV Economische Im
puls Zeeland overhandigde onlangs
een rapport over kansen en business
opportunities op het gebied van mari
tiem onderhoud in Zeeland aan Mar
ten Wiersma, de gedeputeerde van
Economie van Zeeland. Aan de basis
van het rapport staat een aantal ver
wachte maritieme ontwikkelingen in
Zeeland. Vooral voor een drietal
vraagsectoren naar onderhoud, te we
ten de zee-, binnen- en pleziervaart,
beschrijft het rapport een aantal nieu
we activiteiten 0111 beter met het on
derhoud van jachten en schepen om
te gaan. Daarvoor is, zo luidt de eind
conclusie uit het rapport, een cluster
van de drie O's (ondernemingen, on
derwijs en overheid) nodig. Impuls
coördineert de cluster door de oprich
ting van een Platform Maritiem On
derhoud Zeeland.
Onderhoud
Zowel het subsidieprogramma 'Pie
ken in de Delta' van het ministerie
van Economische Zaken als een in
2007 verschenen visienota geven aan
dat Zeeland zich, naast toerisme en lo
gistiek, ook richt op onderhoud. En
dan vooral op het onderhoud van de
sectoren procesindustrie, energie en
maritiem. "Met meer dan 50.000
scheepsbewegingen op de Wester-
schelde, een verwachte toename hier
van door de realisatie van drie contai-
nerterminals en het nog te graven ka
naal tussen de Seine en de Schelde lij
ken, er in Zeeland meer kansen te lig
Scheeprswerven krijgen in Zeeland weer volop werk.
gen op het gebied van maritiem on
derhoud. Ook wordt een stijging van
het aantal plezieijachten in Zeeland
verwacht, van 12.000 nu naar 16.000
straks. Dat wil dus zeggen dat er meer
onderhoud voor schepen nodig is",
zegt Aart Bos.
Het is eigenlijk heel logisch: onder
houd, of wel maintenance, wordt
straks van essentieel belang in de re
gio Zuidwest Nederland. Zeeland is
de maritieme provincie bij uitstek.
De strategische ligging tussen de twee
wereldhavens Rotterdam en Antwer
pen, aan de drukste vaarroutes ter we
reld, de beschikbare infrastructuur en
vertegenwoordiging van toonaange
vende spelers met verschillende func
ties binnen de hele waardeketen ma
ken de regio Zuidwest Nederland tot
een potentiële hotspot voor maritie
me maintenance. Kansen dus genoeg
op allerlei gebied, die Zeeland vooral
moet zien te verzilveren. IMPULS
heeft een onderzoeksteam van Van
Kempen Engineering Consultancy
en Atos Consulting opdracht gegeven
een haalbaarheidsstudie uit te voeren
naar de kansen van maritiem onder
houd in Zeeland.
Groei
De maritieme markt, en dus ook het
onderhoud van al die schepen, heeft
de laatste jaren een sterke groei door
gemaakt. De Nederlandse scheeps-
bouwcluster heeft dankzij specialisatie
op professionele schepen met veel toe
gevoegde waarde, bijvoorbeeld bag
gerschepen, en de grotere luxe plezier
jachten een sterke positie in de markt
gerealiseerd. In lijn met die groei in
de maritieme nieuwbouw en exploita
tiesectoren valt tevens een groei in de
maritieme maintenance sector te con
stateren. In 2007 is de omzet van de
zeescheepsreparatie- en onderhoud-
spelërs gegroeid naar 664 miljoen eu
ro. Daarmee is Nederland de tweede
Europese speler op het gebied van ma
ritieme maintenance na Duitsland.
Kansen voor maritieme maintenance
Foto's: PZC
bestaan vooral uit het aftappen van
vervoersstromen afgeleid van de logis
tiek en het toerisme. Bij een aanva
ring zal, logischerwijs, de dichtstbij
zijnde hulp worden aanvaard. Omdat
Zeeland zo'n druk bevaarbare provin
cie is, zal er vaak een beroep worden
gedaan op de hulp van Zeeuwse on
derhoudsbedrijven.
Rendement
Voor de kansrijke sectoren zee-, bin
nen- en pleziervaart geldt, aldus het
rapport, dat het maximale rendement
te halen is als onderhoudsbedrijven
clusteren en nauw samenwerken. Te
gelijkertijd is het besef bij de Zeeuw
se partijen aanwezig dat daadwerke
lijke clustering alleen tot stand kan ko
men door tussenkomst van een voor
alle partijen acceptabele, onafhankelij
ke partij. Voor de ontwikkelfase van
de Zeeuwse clusters is dit bij uitstek
IMPULS.
Wanneer de clusters zich verder ont
wikkelen, kan eventueel vanuit de
cluster zelf de rol van IMPULS wor
den overgenomen. Bovendien zullen
bij positieve ontwikkelingen de
Zeeuwse clusters als volwaardige co-
financier kunnen optreden bij de in
vesteringen in faciliteiten en infra
structuur die de markt verder kunnen
stimuleren. Een eerste stap in de road-
map voor het stimuleren van maritie
me maintenance in Zeeland is de start
van een Platform Maritiem Onder
houd Zeeland, waarbij vertegenwoor
digers van de drie O's in Zeeland be
trokken worden.
Aan het rapport hebben verschillende
Zeeuwse en nationale maritieme orga
nisaties en instellingen meegewerkt.
Naast inhoudelijke aspecten bevat het
ook concrete vervolgstappen, aange
dragen door het bedrijfsleven. Een
voorbeeld hiervan is de realisatie van
een digitale marktplaats voor al het
maritieme onderhoud in Zeeland.
Een aspect dat elke maritieme sector
treft, is daarnaast het tekort aan vol
doende goed- opgeleid onderhouds
personeel. "Het is dan ook niet voor
niets dat we met de drie O's in Zee
land- ondernemingen, onderwijs en
overheid- in clusterverband hieraan
een vervolg gaan geven. Impuls
neemt daartoe het voortouw door het
Platform Maritiem Onderhoud Zee
land op te richten", aldus Bos.
'-ÏTM
n ft
rpMroPMfl MMXEEB