Kansen voor maritiem onderhoud EB maintenance Het waterrijke Zeeland wordt straks een van de drukst bevaarbare regio's van Eu ropa. Dat biedt niet alleen grote mogelijkheden voor de scheep vaart, zowel de plezier- als de be roepsvaart, maar geeft vooral het maritiem onderhoud kolossale kansen. Een eerste stap om die maritieme maintenance in Zee land te stimuleren moet de start van een Platform Maritiem On derhoud Zeeland zijn. Met het uit eindelijke doel om een perfect net werk te creëren voor scheepswer ven die erin gespecialiseerd zijn het onderhoud te plegen van sche pen op allerlei gebied. door Ron Gregoor MIDDELBURG - Projectmanager Aart Bos van NV Economische Im puls Zeeland overhandigde onlangs een rapport over kansen en business opportunities op het gebied van mari tiem onderhoud in Zeeland aan Mar ten Wiersma, de gedeputeerde van Economie van Zeeland. Aan de basis van het rapport staat een aantal ver wachte maritieme ontwikkelingen in Zeeland. Vooral voor een drietal vraagsectoren naar onderhoud, te we ten de zee-, binnen- en pleziervaart, beschrijft het rapport een aantal nieu we activiteiten 0111 beter met het on derhoud van jachten en schepen om te gaan. Daarvoor is, zo luidt de eind conclusie uit het rapport, een cluster van de drie O's (ondernemingen, on derwijs en overheid) nodig. Impuls coördineert de cluster door de oprich ting van een Platform Maritiem On derhoud Zeeland. Onderhoud Zowel het subsidieprogramma 'Pie ken in de Delta' van het ministerie van Economische Zaken als een in 2007 verschenen visienota geven aan dat Zeeland zich, naast toerisme en lo gistiek, ook richt op onderhoud. En dan vooral op het onderhoud van de sectoren procesindustrie, energie en maritiem. "Met meer dan 50.000 scheepsbewegingen op de Wester- schelde, een verwachte toename hier van door de realisatie van drie contai- nerterminals en het nog te graven ka naal tussen de Seine en de Schelde lij ken, er in Zeeland meer kansen te lig Scheeprswerven krijgen in Zeeland weer volop werk. gen op het gebied van maritiem on derhoud. Ook wordt een stijging van het aantal plezieijachten in Zeeland verwacht, van 12.000 nu naar 16.000 straks. Dat wil dus zeggen dat er meer onderhoud voor schepen nodig is", zegt Aart Bos. Het is eigenlijk heel logisch: onder houd, of wel maintenance, wordt straks van essentieel belang in de re gio Zuidwest Nederland. Zeeland is de maritieme provincie bij uitstek. De strategische ligging tussen de twee wereldhavens Rotterdam en Antwer pen, aan de drukste vaarroutes ter we reld, de beschikbare infrastructuur en vertegenwoordiging van toonaange vende spelers met verschillende func ties binnen de hele waardeketen ma ken de regio Zuidwest Nederland tot een potentiële hotspot voor maritie me maintenance. Kansen dus genoeg op allerlei gebied, die Zeeland vooral moet zien te verzilveren. IMPULS heeft een onderzoeksteam van Van Kempen Engineering Consultancy en Atos Consulting opdracht gegeven een haalbaarheidsstudie uit te voeren naar de kansen van maritiem onder houd in Zeeland. Groei De maritieme markt, en dus ook het onderhoud van al die schepen, heeft de laatste jaren een sterke groei door gemaakt. De Nederlandse scheeps- bouwcluster heeft dankzij specialisatie op professionele schepen met veel toe gevoegde waarde, bijvoorbeeld bag gerschepen, en de grotere luxe plezier jachten een sterke positie in de markt gerealiseerd. In lijn met die groei in de maritieme nieuwbouw en exploita tiesectoren valt tevens een groei in de maritieme maintenance sector te con stateren. In 2007 is de omzet van de zeescheepsreparatie- en onderhoud- spelërs gegroeid naar 664 miljoen eu ro. Daarmee is Nederland de tweede Europese speler op het gebied van ma ritieme maintenance na Duitsland. Kansen voor maritieme maintenance Foto's: PZC bestaan vooral uit het aftappen van vervoersstromen afgeleid van de logis tiek en het toerisme. Bij een aanva ring zal, logischerwijs, de dichtstbij zijnde hulp worden aanvaard. Omdat Zeeland zo'n druk bevaarbare provin cie is, zal er vaak een beroep worden gedaan op de hulp van Zeeuwse on derhoudsbedrijven. Rendement Voor de kansrijke sectoren zee-, bin nen- en pleziervaart geldt, aldus het rapport, dat het maximale rendement te halen is als onderhoudsbedrijven clusteren en nauw samenwerken. Te gelijkertijd is het besef bij de Zeeuw se partijen aanwezig dat daadwerke lijke clustering alleen tot stand kan ko men door tussenkomst van een voor alle partijen acceptabele, onafhankelij ke partij. Voor de ontwikkelfase van de Zeeuwse clusters is dit bij uitstek IMPULS. Wanneer de clusters zich verder ont wikkelen, kan eventueel vanuit de cluster zelf de rol van IMPULS wor den overgenomen. Bovendien zullen bij positieve ontwikkelingen de Zeeuwse clusters als volwaardige co- financier kunnen optreden bij de in vesteringen in faciliteiten en infra structuur die de markt verder kunnen stimuleren. Een eerste stap in de road- map voor het stimuleren van maritie me maintenance in Zeeland is de start van een Platform Maritiem Onder houd Zeeland, waarbij vertegenwoor digers van de drie O's in Zeeland be trokken worden. Aan het rapport hebben verschillende Zeeuwse en nationale maritieme orga nisaties en instellingen meegewerkt. Naast inhoudelijke aspecten bevat het ook concrete vervolgstappen, aange dragen door het bedrijfsleven. Een voorbeeld hiervan is de realisatie van een digitale marktplaats voor al het maritieme onderhoud in Zeeland. Een aspect dat elke maritieme sector treft, is daarnaast het tekort aan vol doende goed- opgeleid onderhouds personeel. "Het is dan ook niet voor niets dat we met de drie O's in Zee land- ondernemingen, onderwijs en overheid- in clusterverband hieraan een vervolg gaan geven. Impuls neemt daartoe het voortouw door het Platform Maritiem Onderhoud Zee land op te richten", aldus Bos. '-ÏTM n ft rpMroPMfl MMXEEB

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 86