Een bourgondische vestingstad toerisme column ,'tl De tijd is nu rijp... Logistiek: een blijvend speerpunt voor zuidwest Nederland 03 Monique de Bruijn: We maken gebruik van onze eigen identiteit om te feesten.' Foto: duofoto Hulst staat bekend als middel eeuws vestingstadje,, maar ook als Reynaertstad en meest Vlaamse stad van Nederland. Hulst ligt dan ook in het meest zuidoostelijke deel van Zeeland en is door heden en verleden nauw verbonden met het Vlaam se achterland. De gemeente Hulst beslaat 201 vierkante kilometer en telde op 1 januari van dit jaar 28.882 inwoners, verdeeld over vijftien kernen. door Henk van de Voorde Hulst is, op een totaal van zeventien, een van de best bewaarde middel eeuwse vestingsteden in ons land. Het historische karakter zorgt in com binatie met de gezellige sfeer voor een flinke aantrekkingskracht op dag jesmensen. De meeste winkels in de Hulster binnenstad zijn zeven dagen per week geopend. „In Hulst wordt het aangename met het nuttige verenigd. Het is een bourgondische stad waar je constant het idee hebt dat je met vakantie bent, ondanks het feit dat er hard ge werkt wordt. Er zijn veel leuke spe ciaalzaken en er is altijd levendigheid. Natuurlijk duurt het nog een tijd eer alle plannen zijn verwezenlijkt zoals in het kader van De Nieuwe Bierkaai en De Statie, maar de mensen moe ten nog even geduld hebben. Keulen en Aken zijn ook niet op één dag ge bouwd", aldus Monique de Bruijn van de stichting Bezoekers Manage ment Hulst (SBM). De stichting zag in september 2003 het levenslicht en is uitgegroeid tot een onmisbare fac tor in het kader van de promotie van Hulst. SBM is het samenwerkingsver band van de winkeliersvereniging Hulst Vestingstad; de WV en de ge meente. Monique is zowel werkzaam voor het bezoekersmanagement als voor de VVV. Ze opereert vanuit het monumentale cultuurtoeristische 's-Landshuis aan de Steenstraat waar tevens een onthaalkantoor is geves tigd van de VVV Zeeuws-Vlaande- ren. Nadat alle krachten gebundeld zijn, 'profileert Hulst zich sinds enkele jaren eenduidig als vestingstad. Hulst is tenslotte een karakteristieke vesting stad, gekenmerkt door de traditie van twee landen. Nederland en België hebben hard gestreden om de heer schappij over het gebied te verkrij gen, zo hard dat de Hulstenaren in de loop der eeuwen hun stad hebben omgebouwd tot een ware vesting, die nog volledig in tact is en in volle glo rie is te bewonderen. In 1980 vierde Hulst het hele jaar feest om het be staan van 800 jaar stadrechten te vie ren. In augustus 2008 verwelkomde de middeleeuwse stad 50.000 bezoe kers tijdens de tweedaagse landelijke Vestingstedendagen. „Op zaterdag 29 en zondag 30 augustus vieren we weer de lokale Vestingdagen, met Reynaert de Vos als rode draad. Die zijn uiteraard niet te vergelijken met de landelijke Vestingstedendagen, maar we willen wel diverse histori sche elementen van vorig jaar laten te rugkeren. Verder is er aan de Stations weg weer een braderie, modelboten- en truckshow, terwijl er in de binnen stad onder andere een oude ambach ten-, curiosa- en creatief markt is. We maken gebruik van onze eigen identiteit om te feesten. Een vesting duidt op verdedigingswerken. De ves ting Hulst wordt gekenmerkt door de vest, wallen, ravelijnen en historische monumenten. Toen in de middeleeu wen de vest werd gegraven, kwam er veel aarde vrij om de wal op te ho gen. En kogels blijven uiteraard in de aarde steken. Zo is de vesting Hulst ontstaan", aldus de bezoekersmana ger. De historische vestingstad telt ve le monumentale gebouwen zoals de uit de dertiende eeuw daterende H. Willibrordusbasiliek, het stadhuis uit de zestiende eeuw, drie refugiums (Baudeloo, Cambron en Abdij van Duinen), de stadsmolen, het Reynae- rtmonument en de Gentse-, Graauw- se-, Dubbele- en Bollewerckpoort. Monique de Bruijn ziet haar promo tionele werk voor Hulst een beetje als een roeping. „Ik ben een echte Hulsterse met hart voor deze plaats, heb hier bij de nonnen op kostschool gezeten en ben getrouwd met een Hulstenaar. In mijn dagelijkse werk zaamheden voel ik me wel eens een buitenbeentje, want Hulstenaren tre den van nature niet graag op de voor grond. Dat bescheidene zouden eigen lijk meer mensen van zich af moeten werpen, om Hulst te promoten als aantrekkelijke plaats om te wonen, te werken en te bezoeken." In Hulst blijft het dierenepos Van den Vos Reynaerde voortleven. De Rey- naert-traditie is tot op de dag van van daag springlevend. Vele verenigin gen, straten en gebouwen dragen een naam die naar het Revnaert-verhaal verwijst. Naast de Vestingdagen en het mid winterfestival (Kerstmarkt) telt Hulst vele andere jaarlijkse evenementen zo als in de komende maand de Reynae rt Jaarmarkt (Tweede Pinksterdag, maandag 1 juni), de Reynaert Fiets tocht (zaterdag 6 juni) en de Dweil- dag (zondag 7 juni). 1 •f CREDION Hoe? Bel (0113) 25 3311 \w Ondernemend in krediet voor ondernemers 1 Credion, Piet Heinstraat 2 b, 4461 GL Goes, www.credion.nl ë-mail zeeland@credion.ril Ir het rapport 'de Sociaal-Economi sche Atlas 2008, de economie in Zuid west Nederland', lezen we dat de lo gistieke bedrijven in onze regio een belangrijke sector vormen. In het re gionale actieprogramma "Pieken in de Delta" van het Ministerie van Econo mische Zaken wordt de sector zelfs als een van de drie speerpunten voor Zuidwest-Nederland aangeduid. De goede logistieke infrastructuur vormt een belangrijke vestigingsplaatsfactor voor (internationaal opererende be drijven in productie, handel en dienst verlening. Zeeland heeft de afgelopen decennia haar positie op het gebied van logistiek verder kunnen versterken. De logistieke bedrijven in Zuidwest- Nederland zijn goed voor zo'n 2.500 vestigingen waar ruim 25.000 personen werkzaam zijn (goederen- en personenvervoer): 5,3% van het totaal aantal banen op de regionale arbeidsmarkt. Dat is anderhalf procent boven het landelijk gemiddelde. Het zijn heldere cijfers en het betekent concreet dat een groot aantal mensen in onze regio van logistiek en transport afhankelijk is. Achter getallen zitten immers altijd mensen. Helaas is eind 2008 de wereldhandel in elkaar gezakt en vallen er flinke klappen in deze sector. Zeeuwse vrachtwagens en schepen blijven leeg, mensen maken zich zorgen. Ook bij de Rabobank merken we de gevolgen. Maar als het goed is, kun je een relatie met een bank met een huwelijk vergelijken. Ook als het tegenzit, blijf je elkaar steunen. Zo is het zeker bij onze bank. Er vinden de laatste tijd nogal eens gesprekken plaats met cliënten in de logistieke sector, over de toekomst van hun bedrijf. Het draait allemaal om de vragen 'hoe lang gaat de recessie duren en kan ik het lang genoeg uitzingen?' Ook wij kunnen op dit moment nog geen goede prognoses doen over het begin van herstel. Hoe dan ook, we moeten er sa men doorheen. Zoals onze chef-econoom Willem Boonstra onlangs schreef: 'De Nederlandse economie deint mee op de golven van de wereldeconomie en bevindt zich daar in zwaar weer. Maar iedere zeiler weet dat, als je met je schip in zwaar weer verzeild raakt, het van het allergrootste belang is om niet in paniek te raken'. De vanuit onze coöperatieve gedachte gegroeide kernwaarde 'betrokkenheid' staat nu meer dan ooit centraal. De Rabobank kiest ervoor om ook in zwaar weer een betrouwbare partner te zijn, niet alleen wat puur financiële zaken betreft, maar zeker ook als klankbord voor ondernemers. Jullie staan er niet alleen voor. Ook starters kunnen gewoon bij ons aankloppen. Hoe dan ook, de economie zal zeker weer aantrekken en in dat kader blijven we als bank openstaan voor nieuwe bedrijven en initiatieven. Doemdenken helpt ons niet verder. Op het gebied van duurzaamheid bij logistiek en transport zullen sommige zaken wellicht wat naar achteren worden geschoven, maar toch is hier op termijn juist veel winst te behalen. Kosten- en klimaatsparende projecten kunnen nu hand in hand gaan. Het gaat niet per definitie om projecten door bijvoorbeeld grote truckfabrikanten, maar ook op kleinere schaal kunnen - - initiatieven worden ontplooid. De Rabobank staat hier ten volste achter. Maatschappelijk verantwoord ondernemen sluit immers naadloos aan op onze coöperatieve identiteit. Ook zijn er nieuwe kansen voor de regio, als strategisch gebied tussen Antwerpen en Rotterdam. De diverse initiatieven voor grootschalige container op- en overslagfaciliteiten in Vlissingen-Oost spelen een belangrijke rol in de toekomst. Verder is er nog een aantal projecten die een positieve invloed zullen hebben op de economie en daarmee op de logistieke sector. Denk aan de verbreding van de Tractaatweg en de verbindingsweg A58 naar de Westerscheldetunnel, de Kanaaltunnel bij Sluiskil, het project Seine-Schelde West, zichtbare enorme ontwikkelingen in Middelburg (ZEP en Mortiere) en de nieuwe zeesluis bij Terneuzen. Duidelijk is echter, dat we een paar pittige jaren tegemoet gaan. We zullen het samen uitzingen door met een open vizier met elkaar in gesprek te blijven. Blijven praten, net als in een 'echte' relatie, daar gaat het om. Dan wordt er ook in de logistieke sector altijd een goede koers gevonden. Ad van de Sande Accountmanager Groot Zakelijk Rabobank Terneuzen-Sas van Gent De Rabobank verzorgt periodiek een rubriek in de Ondernemer.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 85