Een bourgondische vestingstad
toerisme
column
,'tl
De tijd is nu rijp...
Logistiek: een blijvend
speerpunt voor zuidwest
Nederland
03
Monique de Bruijn: We maken gebruik van onze eigen identiteit om te
feesten.' Foto: duofoto
Hulst staat bekend als middel
eeuws vestingstadje,, maar
ook als Reynaertstad en meest
Vlaamse stad van Nederland.
Hulst ligt dan ook in het meest
zuidoostelijke deel van Zeeland
en is door heden en verleden
nauw verbonden met het Vlaam
se achterland. De gemeente Hulst
beslaat 201 vierkante kilometer
en telde op 1 januari van dit jaar
28.882 inwoners, verdeeld over
vijftien kernen.
door Henk van de Voorde
Hulst is, op een totaal van zeventien,
een van de best bewaarde middel
eeuwse vestingsteden in ons land.
Het historische karakter zorgt in com
binatie met de gezellige sfeer voor
een flinke aantrekkingskracht op dag
jesmensen. De meeste winkels in de
Hulster binnenstad zijn zeven dagen
per week geopend.
„In Hulst wordt het aangename met
het nuttige verenigd. Het is een
bourgondische stad waar je constant
het idee hebt dat je met vakantie
bent, ondanks het feit dat er hard ge
werkt wordt. Er zijn veel leuke spe
ciaalzaken en er is altijd levendigheid.
Natuurlijk duurt het nog een tijd eer
alle plannen zijn verwezenlijkt zoals
in het kader van De Nieuwe Bierkaai
en De Statie, maar de mensen moe
ten nog even geduld hebben. Keulen
en Aken zijn ook niet op één dag ge
bouwd", aldus Monique de Bruijn
van de stichting Bezoekers Manage
ment Hulst (SBM). De stichting zag
in september 2003 het levenslicht en
is uitgegroeid tot een onmisbare fac
tor in het kader van de promotie van
Hulst. SBM is het samenwerkingsver
band van de winkeliersvereniging
Hulst Vestingstad; de WV en de ge
meente. Monique is zowel werkzaam
voor het bezoekersmanagement als
voor de VVV. Ze opereert vanuit het
monumentale cultuurtoeristische
's-Landshuis aan de Steenstraat waar
tevens een onthaalkantoor is geves
tigd van de VVV Zeeuws-Vlaande-
ren. Nadat alle krachten gebundeld
zijn, 'profileert Hulst zich sinds enkele
jaren eenduidig als vestingstad. Hulst
is tenslotte een karakteristieke vesting
stad, gekenmerkt door de traditie van
twee landen. Nederland en België
hebben hard gestreden om de heer
schappij over het gebied te verkrij
gen, zo hard dat de Hulstenaren in de
loop der eeuwen hun stad hebben
omgebouwd tot een ware vesting, die
nog volledig in tact is en in volle glo
rie is te bewonderen. In 1980 vierde
Hulst het hele jaar feest om het be
staan van 800 jaar stadrechten te vie
ren. In augustus 2008 verwelkomde
de middeleeuwse stad 50.000 bezoe
kers tijdens de tweedaagse landelijke
Vestingstedendagen. „Op zaterdag 29
en zondag 30 augustus vieren we
weer de lokale Vestingdagen, met
Reynaert de Vos als rode draad. Die
zijn uiteraard niet te vergelijken met
de landelijke Vestingstedendagen,
maar we willen wel diverse histori
sche elementen van vorig jaar laten te
rugkeren. Verder is er aan de Stations
weg weer een braderie, modelboten-
en truckshow, terwijl er in de binnen
stad onder andere een oude ambach
ten-, curiosa- en creatief markt is.
We maken gebruik van onze eigen
identiteit om te feesten. Een vesting
duidt op verdedigingswerken. De ves
ting Hulst wordt gekenmerkt door de
vest, wallen, ravelijnen en historische
monumenten. Toen in de middeleeu
wen de vest werd gegraven, kwam er
veel aarde vrij om de wal op te ho
gen. En kogels blijven uiteraard in de
aarde steken. Zo is de vesting Hulst
ontstaan", aldus de bezoekersmana
ger. De historische vestingstad telt ve
le monumentale gebouwen zoals de
uit de dertiende eeuw daterende H.
Willibrordusbasiliek, het stadhuis uit
de zestiende eeuw, drie refugiums
(Baudeloo, Cambron en Abdij van
Duinen), de stadsmolen, het Reynae-
rtmonument en de Gentse-, Graauw-
se-, Dubbele- en Bollewerckpoort.
Monique de Bruijn ziet haar promo
tionele werk voor Hulst een beetje
als een roeping. „Ik ben een echte
Hulsterse met hart voor deze plaats,
heb hier bij de nonnen op kostschool
gezeten en ben getrouwd met een
Hulstenaar. In mijn dagelijkse werk
zaamheden voel ik me wel eens een
buitenbeentje, want Hulstenaren tre
den van nature niet graag op de voor
grond. Dat bescheidene zouden eigen
lijk meer mensen van zich af moeten
werpen, om Hulst te promoten als
aantrekkelijke plaats om te wonen, te
werken en te bezoeken."
In Hulst blijft het dierenepos Van den
Vos Reynaerde voortleven. De Rey-
naert-traditie is tot op de dag van van
daag springlevend. Vele verenigin
gen, straten en gebouwen dragen een
naam die naar het Revnaert-verhaal
verwijst.
Naast de Vestingdagen en het mid
winterfestival (Kerstmarkt) telt Hulst
vele andere jaarlijkse evenementen zo
als in de komende maand de Reynae
rt Jaarmarkt (Tweede Pinksterdag,
maandag 1 juni), de Reynaert Fiets
tocht (zaterdag 6 juni) en de Dweil-
dag (zondag 7 juni).
1
•f CREDION
Hoe? Bel (0113) 25 3311
\w
Ondernemend in krediet voor ondernemers
1
Credion, Piet Heinstraat 2 b, 4461 GL Goes,
www.credion.nl
ë-mail zeeland@credion.ril
Ir het rapport 'de Sociaal-Economi
sche Atlas 2008, de economie in Zuid
west Nederland', lezen we dat de lo
gistieke bedrijven in onze regio een
belangrijke sector vormen. In het re
gionale actieprogramma "Pieken in de
Delta" van het Ministerie van Econo
mische Zaken wordt de sector zelfs als
een van de drie speerpunten voor
Zuidwest-Nederland aangeduid. De
goede logistieke infrastructuur vormt
een belangrijke vestigingsplaatsfactor
voor (internationaal opererende be
drijven in productie, handel en dienst
verlening. Zeeland heeft de afgelopen decennia haar positie op het gebied
van logistiek verder kunnen versterken. De logistieke bedrijven in Zuidwest-
Nederland zijn goed voor zo'n 2.500 vestigingen waar ruim 25.000 personen
werkzaam zijn (goederen- en personenvervoer): 5,3% van het totaal aantal
banen op de regionale arbeidsmarkt. Dat is anderhalf procent boven het
landelijk gemiddelde.
Het zijn heldere cijfers en het betekent concreet dat een groot aantal mensen
in onze regio van logistiek en transport afhankelijk is. Achter getallen zitten
immers altijd mensen. Helaas is eind 2008 de wereldhandel in elkaar gezakt
en vallen er flinke klappen in deze sector. Zeeuwse vrachtwagens en schepen
blijven leeg, mensen maken zich zorgen. Ook bij de Rabobank merken we de
gevolgen. Maar als het goed is, kun je een relatie met een bank met een
huwelijk vergelijken. Ook als het tegenzit, blijf je elkaar steunen. Zo is het
zeker bij onze bank. Er vinden de laatste tijd nogal eens gesprekken plaats
met cliënten in de logistieke sector, over de toekomst van hun bedrijf. Het
draait allemaal om de vragen 'hoe lang gaat de recessie duren en kan ik het
lang genoeg uitzingen?' Ook wij kunnen op dit moment nog geen goede
prognoses doen over het begin van herstel. Hoe dan ook, we moeten er sa
men doorheen. Zoals onze chef-econoom Willem Boonstra onlangs schreef:
'De Nederlandse economie deint mee op de golven van de wereldeconomie
en bevindt zich daar in zwaar weer. Maar iedere zeiler weet dat, als je met je
schip in zwaar weer verzeild raakt, het van het allergrootste belang is om niet
in paniek te raken'.
De vanuit onze coöperatieve gedachte gegroeide kernwaarde 'betrokkenheid'
staat nu meer dan ooit centraal. De Rabobank kiest ervoor om ook in zwaar
weer een betrouwbare partner te zijn, niet alleen wat puur financiële zaken
betreft, maar zeker ook als klankbord voor ondernemers. Jullie staan er niet
alleen voor. Ook starters kunnen gewoon bij ons aankloppen. Hoe dan ook,
de economie zal zeker weer aantrekken en in dat kader blijven we als bank
openstaan voor nieuwe bedrijven en initiatieven. Doemdenken helpt ons niet
verder.
Op het gebied van duurzaamheid bij logistiek en transport zullen sommige
zaken wellicht wat naar achteren worden geschoven, maar toch is hier op
termijn juist veel winst te behalen. Kosten- en klimaatsparende projecten
kunnen nu hand in hand gaan. Het gaat niet per definitie om projecten door
bijvoorbeeld grote truckfabrikanten, maar ook op kleinere schaal kunnen - -
initiatieven worden ontplooid. De Rabobank staat hier ten volste achter.
Maatschappelijk verantwoord ondernemen sluit immers naadloos aan op
onze coöperatieve identiteit.
Ook zijn er nieuwe kansen voor de regio, als strategisch gebied tussen
Antwerpen en Rotterdam. De diverse initiatieven voor grootschalige container
op- en overslagfaciliteiten in Vlissingen-Oost spelen een belangrijke rol in de
toekomst. Verder is er nog een aantal projecten die een positieve invloed
zullen hebben op de economie en daarmee op de logistieke sector. Denk aan
de verbreding van de Tractaatweg en de verbindingsweg A58 naar de
Westerscheldetunnel, de Kanaaltunnel bij Sluiskil, het project Seine-Schelde
West, zichtbare enorme ontwikkelingen in Middelburg (ZEP en Mortiere) en
de nieuwe zeesluis bij Terneuzen.
Duidelijk is echter, dat we een paar pittige jaren tegemoet gaan. We zullen
het samen uitzingen door met een open vizier met elkaar in gesprek te
blijven. Blijven praten, net als in een 'echte' relatie, daar gaat het om. Dan
wordt er ook in de logistieke sector altijd een goede koers gevonden.
Ad van de Sande
Accountmanager Groot Zakelijk
Rabobank Terneuzen-Sas van Gent
De Rabobank verzorgt periodiek
een rubriek in de Ondernemer.