a Fietsen aan de voeten 831 reizen 4 ID Wie het laatst huilt ES Het kost mij bijna de hele reis om tot bedaren te komen De schoonheid van Cyprus komt al naar voren in de tijd van de Griekse mythen en sagen. Bert Sitters fietst langs bijzondere plaatsen van onder andere Aphrodite: de godin van de liefde en vruchtbaarheid. PZC Zaterdag 16 mei 2009 reizen@wegener.nl 024-3650360 liiillll We melden ons goed geluimd bij de mevrouw van de luchtvaartmaatschappij op het vliegveld van Rio de Janeiro. We zijn met z'n tweeën. Ik zet onze koffers op de band. De dame in het blauwe pakje lacht mij vriendelijk toe. Ik lach terug en leg ook beide tickets op de balie. De incheckmevrouw staat te rekenen. Dat duurt even. In gedachten zit ik al lekker een laatste 'chopp' te drin ken in een van de barretjes achter de douane. Misschien is er zelfs nog wel een heerlijke 'picanha' te scoren. Dan kan la ter het eten aan boord gewoon meteen de vuilnisbak in. Lek ker naar huis. Heerlijk. Dan spreekt de mevrouw in haar uniform mij streng toe. Tot mijn grote verbazing meldt zij dat ik het overgewicht moet gaan betalen bij de ticketbalie in de volgende hal. Over gewicht? Wat voor overgewicht? We zijn met z'n tweeën, hebben in totaal 55 kilo bagage en dat mag. Dit zeg ik uiter aard eerst vriendetijk. Maar de dame is onvermurwbaar. Vol gens haar is er 10 kilo teveel. Het geruzie begint. Eerst nog met een kiespijnglimlach, maar al snel met verbe ten gezichten. Ik heb gelijk, dat weet ik zeker. Maar ik krijg het niet. Wanneer de stoom uit mijn oren komt, werpt de incheckster onze tickets op de balie en loopt boos weg. Ko kend van woede roep ik om haar chef, maar die is natuurlijk druk met iets anders. Het draait uiteindelijk uit op een complete herschikking van de bagage. Op de vloer van de vertrekhal puzzelen we net zo lang tot de gewichten van de koffers ongeveer ge lijk zijn en het grootste deel van dat zogenaamde overgewicht is verdwenefi in de handbagage. We proberen het opnieuw, maar besluiten nu om apart in te checken. Ik zet mijn koffer op de weeg schaal. Streng kijkt mevrouw me aan. Waar ik de rest van de kilo's heb gelaten, die andere 30. Ik wijs op de koffer van mijn reisgenoot en leg geïrriteerd uit dat we de zaak wat hebben verdeeld. De vrouw gelooft mij niet. Woedend haalt ze een collega. In het Portugees, wat ik redelijk versta, legt ze de man uit met wat voor oplichters zij te maken heeft. Ik kan me niet inhou den en geef haar verbaal een koekje van eigen deeg. In de stilte daarna zie ik hoe bij.de vrouw het kwartje valt. Plotse ling begrijpt ze dat er twee passagiers bij de bagage horen en niet alleen die ene boze man. Dan doet ze precies wat ze moet doen. Het enige dat haar nog kan redden uit deze be narde situatie. Excuses maken en toegeven? Welnee, keihard gaan huilen. Tranen met tuiten. Zo erg, dat ik op slag mede lijden met haar krijg. Ik probeer nog'tot dhige troostende woorden te komen, maar luid gierend gaat ze er vandoor. De collega loodst ons vervolgens probleemloos door de hele bagageafhandeling heen. We kunnen eindelijk aan dat laat ste glaasje ijskoud bier. Het bagageleed is snel vergeten. Rond vertrektijd schuifelen we door de gang om in te stap pen. Vlak voor de gate wordt de instapkaart gecontroleerd. Van verre herken ik onze huilmevrouw, die inmiddels al weer vrolijk staat te lachen. Wanneer ze mij ziet, verstrakt haar gezicht. Op bozige toon wijst ze op de man naast haar. Dat is de chef of ik nog iets tegen hem te klagen heb. Vanwe ge mijn inmiddels weer goede humeur zeg ik dat het zo wel goed is. De vrouw stoot haar chef aan en zegt dat wij die zeurpieten van de bagage zijn. En tegen mij zegt ze fijntjes dat het na tuurlijk niet meevalt om te klagen als je ongelijk hebt. Haar donkere keiharde ogen staan opnieuw op oorlog. Totaal ver bijsterd haal ik diep adem, maar kan geen woorden vinden. Wat haalt die vrouw zich in haar hoofd? Scheldwoorden worstelen in mijn hersens om als eerste te mogen worden uitgesproken. Tranen van woede springen ineens in mijn ogen. Nog nooit meegemaakt. Mijn collega ziet dat en doet het verstandigste dat onder dergelijke omstandigheden mo gelijk is. Hij trekt mij mee het vliegtuig in waar ik op veilige afstand ontplof. Het kost mij bijna de hele reis om tot bedaren te komen. En nog steeds laat het me niet los. Binnenkort staat de volgen de reis naar Brazilië op het programma. Ik ga zeker via Rio, want ik heb er nog een appeltje te schillen. We zullen wel eens zien wie hier het laatst huilt. Of zal ik nou voor één keer de verstandigste zijn? Onmiddellijk buiten de hekken van de in ternationale luchtha ven van Larnaca duikt het autoverkeer de snelweg op. Het voordeel hier van is dat op andere wegen nauwe lijks verkeer te bekennen is. Ideaal om te fietsen dus. Mijn weg voert langs de zoutmeren: een broed plaats bij uitstek voor elegante fla mingo's. De mediterrane geuren en kleuren komen me tegemoet. Dit vlakke deel van het eiland lijkt geschapen om gezapig te fietsen, maar al spoe dig doemen de eerste heuveltjes op. Namen van dorpen als Teresfa- nou, Aplanta en Anafotida spreken tot de verbeelding. De plaatsjes stel len me niet teleur, want hier gaat alles nog ontspannen en gemoede lijk. De mannen op leeftijd zitten op hun stoelen voor de taverna. Met kalispera (goedemiddag) groe ten de heren. Het is even op de pe dalen in de richting van de hoogge legen kerk van Choirokoitia. Door de kronkelstraatjes geniet ik van de sfeer van oude huisjes, die gedeco reerd zijn met een weelde aan bloembakken. Zo'n 3 kilometer ver der beland ik in de volgende verras sing: Tochni. De okergele huisjes tussen het groen liggen tegen de heuvel aangeplakt. Nadat de bewo ners waren weggetrokken, waren sommige huisjes in verval geraakt. Cyprus Villages heeft diverse huis jes opgeknapt en er vakantiewonin gen van gemaakt. De receptie ligt centraal, maar de huisjes liggen ver spreid door het dorp. Frederiq van Probike legt aan de hand van een gedetailleerde kaart uit dat Tochni een ideaal uitgangspunt is voor fietstochten. Maar eerst eten. De ei genaar van de taverna adviseert meze. Met een zekere regelmaat wordt een keuze aan schoteltjes met kostelijke hapjes op mijn tafel tje gezet. Als ik 's ochtends mijn rij wiel van stal haal, breekt een hels kabaal los op dak. Maar liefst acht katten gaan stoeiend tekeer op het golfplaten dak: Cyperse katten na tuurlijk. Een golvende weg voert langs olijf bomen, wijnranken en sinaasappel bomen naar de diepblauwe Middel landse Zee. De opgravingen bij Amathous tonen de sporen van de Griekse oudheid uit de jaren rond het begin van onze jaartelling. Een kilometers lang fietspad pal langs de kust brengt mij naar de houten pier in het hartje van de stad Limassol. De boulevard is één langgerekt terras. De verleiding van het aangeprezen aanbod aan cocktails en fresh seafood doet mij watertanden. Bij Kourian sta ik op nieuw voor opgravingen uit de glo- rietijd van de Griekse beschaving. Ik neem er even de tijd voor, want het wordt serieus met klimmen met 8 procent naar boven, maar ook weer met dezelfde 8 procent naar beneden. Een dergelijke-afda ling met de zee voor je is natuur lijk een genot. Ik moet echter vol in de remmen, want een herder steekt net met zijn kudde de weg over. Op het volgende uitzichtspunt ste ken de rotsen van Aphrodite af te gen het blauwe water, dat zich te gen de kliffen omvormt als uiteen spattend wit buiswater. De kraam kamer van Aphrodite noemt men deze plek. Hier zou de Griekse go din met behulp van de zee gebo ren zijn. Volgens een prachtige my the staat Aphrodite voor vurige lief- MIDDELLANDSE- ZEE de en vruchtbaarheid: niet alleen in de vorm van nageslacht, maar overal waar zij zich vertoonde, ver anderde dor land in vruchtbare gronden met een weelderige be groeiing. Als ik de kleurenpracht A overzie, kan ik me daarbij wel iets van voorstellen. De zuilen en de mozaïeken uit de oudheid bij Pafos zijn eveneens omgeven door een zee van kleuri ge bloemen met op de achtergrond de échte zee. Dit indrukwekkende monument is door de Unesco er kend als werelderfgoed. Na de hectiek van een stukje toeris tische kust begint bij Cape Drepa- no wederom de rust. Voor de kaap ligt het eiland Geronisos als een ba ken in de Middellandse Zee. Op het hele Akamas schiereiland zijn Pafos jr| i Cyprus ligt op vier uur vliegen van Nederland. Cyprus Airlines onderhoudt een dagelijkse ver binding tussen Schiphol en Larnaca. Het meenemen van een fiets kost 34 euro enkele reis. De fiets moet vooraf aangemeld worden: www.Gyprusairways.com i Fietsen kunnen ook gehuurd worden: o.a. bij Probike in Kalavasos (niet ver van Tochni) www.probike-cyprus.de b In Cyprus rijdt men links. Een maal uit de omgeving van de steden tref je weinig verkeer op 25km de weg. Diverse delen langs de kust zijn vrij vlak, maar er zijn ook heuvels. Het Troodos ge- bergt is wat pittiger. Er zijn detailkaarten van diverse streken. Het Cyprus Verkeersbu reau heeft fietsbrochures. Sinds 2008 voert Cyprus de eu ro als munteenheid. Door het Britse verleden kun je goed met Engels terecht. Meer informatie: Cyprus Ver keersbureau, Keizersgracht 635-111,1017 DS Amsterdam, 020-6244358 www.visitcyprus.com De mannen op leeftijd zitten ontspannen en gemoedelijk op hun stoelen voor de taverna. foto's Bert Sitters

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 92