Parlement
O
ii spectrum
i)
r'H
J
1
mi
5\
PZC
Zaterdag 16 mei 2009
De fracties in het Europees Parlement zijn
niet samengesteld naar nationaliteit. Zij tel
len leden uit de diverse lidstaten en van
soms uiteenlopende politieke kleur. De
grootste fractie is nu nog die van de chris
tendemocratische Europese Volkspartij
(288 van de 785 zetels), gevolgd door de
Europese Socialistische Partij (nu 217 ze
tels). De Alliantie van Liberalen en Demo
craten voor Europa telt 100 zetels. Verder
zijn er fracties voor groenen, christenen,
eurosceptici en 'uiterst links'. Er zijn ook
dertig niet-georganiseerde leden. Aanslui
ting bij overkoepelende fracties is belang
rijk, omdat die onder meer de voorzitter
schappen van commissies verdelen en
meer spreektijd in debatten hebben.
De Nederlandse politieke bloedgroepen in
het huidige EP:
CDA 7 zetels (in EVP-fractie van 288)
PvdA 7 zetels (in PES-fractie van 217)
WD 4 zetels (in ALDE-ffactie van 100)
D66 1 zetel (in ALDE-fractie van 100)
GroenLinks 2 zetels (in fractie de
Groenen/Europese Vrije Alliantie van 43)
Christenunie/SGP 2 zetels (in fractie Euro
pa voor Democratie en Diversiteit van 22)
Europa Transparant 2 zetels (in Groe-
nen-fractie van 43)
SP 2 zetels (in Europees Unitair Links-frac
tie van 4t)
WAT DOET HET EP?
Het Europees Parlement is één van de drie
besluitvormende instanties van de Europe
se Unie. De andere zijn de Europese Com
missie, die optreedt als 'dagelijks bestuur'
en als enige het recht heeft Europese wets
voorstellen te doen, en de Raad van Minis
ters, waarin de 27 lidstaten met elkaar over
leggen en wetten bespreken en goedkeu
ren.
Het Europees Parlement beslist nu mée
over ongeveer tweederde van alle wets
voorstellen, zoals milieubeleid, verkeer, im
migratie en de interne markt. Zo heeft het
vorig jaar een belangrijke rol gespeeld bij
de totstandkoming van het Europese kli
maatpakket, maar bijvoorbeeld ook bij het
verlagen van de tarieven voor mobiel bel
len in de EU.
Ook moet het Europees Parlement de
EU-begroting goedkeuren en kan het de
Europese Commissie naar huis sturen.
Over andere thema's kan het EP alleen ad
viseren. Zo zijn besluiten over landbouw
of buitenlands beleid nu nog voorbehou
den aan de Raad van Ministers. Maar als
het Verdrag van Lissabon alsnog van
kracht wordt, krijgt het parlement mede
zeggenschap over vrijwel alle Europese be
leidsterreinen.
Ook krijgt het meer te zeggen over de be
noeming van de voorzitter van de Europe
se Commissie, die nu nog alleen door de
regeringsleiders van de lidstaten wordt aan
gewezen.
HOE WERKT HET?
De Europese Commissie komt met een
wetsvoorstel en stuurt dat naar de Raad
if van Ministers en het Europees Parlement.
I In fracties en speciale commissies wordt
L erover beraadslaagd. Het volledige parle-
ment neemt een standpunt in. De minis-
Iters van de 27 landen (in 'vakraden' van bij
voorbeeld ministers van Financiën, Ver
keer, Handel en Justitie) hebben dat inmid
dels ook gedaan. Lopen die opvattingen
uiteen, dan onderhandelen 'rapporteurs'
namens het EP en het EU-voorzitterschap
(één land namens alle andere) met de
Commissie in een poging het toch eens te
worden. Dat kan in twee rondes, waarbij
de onderhandelaars steeds aan hun achter
ban rapporteren. Lukt dat, dan wordt het
voorstel een Europese wet. Zo niet, dan is
de zaak van tafel en moet de Commissie
met iets beters komen.
Dit verdrag, als vervanger van de door de
Nederlandse en Franse kiezer verworpen
Europese 'grondwet', wordt pas van
kracht als de Ieren zich in oktober in een
nieuw referendum hebben uitgesproken
en de verdragstekst ook door Tsjechië,
Duitsland en Polen formeel is bekrachtigd.
Hoofdpunten uit het verdrag:
Het Europees Parlement krijgt meer be
voegdheden en medezeggenschap over
meer beleidsterreinen.
Lidstaten kunnen in minder gevallen
een veto uitspreken tegen wetsvoorstellen.
Er komt (steeds voor 2,5 jaar) een vaste
'president' van Europa, in plaats van het
nu elk halfjaar roulerende voorzitterschap.
Die voorzitter wordt door de lidstaten be
noemd. Het parlement heeft geen mede
zeggenschap.
Nationale parlementen krijgen meer te
vertellen over de Europese besluitvor
ming.
H De EU gaat een gemeenschappelijk bui
tenlands beleid voeren, onder leiding van
een 'hoge vertegenwoordiger', een soort
Europese minister van Buitenlandse Za
ken.
WAT KOST HET?
Het Europees Parlement 785 leden en dui
zenden ambtenaren, fractiemedewerkers,
alsmede 1.500 tolken en vertalers) kost dit
jaar totaal 1,4 miljard euro. Dat is 1,1 pro
cent van de totale EU-begroting. Alleen al
het tolken en vertalen van al het gesproke
ne en geschrevene in de 23 officiële EU-ta-
len, kost dit jaar bijna 500 miljoen euro.
Daarnaast kost de maandelijkse 'volksver
huizing' van Brussel naar Straatsburg nog
eens 200 miljoen euro extra. De hoofdzetel
van het EP is weliswaar Brussel, maar
twaalf keer per jaar moet het Europees Par
lement een week plenair in Straatsburg
vergaderen. Dit op grond van afspraken in
de EU-verdragen. Dus reizen elke maand
tweeduizend parlementariërs, medewer
kers en journalisten naar Straatsburg.
Frankrijk, dat daar economisch (de hore
ca!) flink van profiteert, blokkeert verande
ringen hierin. Ook onder het Verdrag van
Lissabon houdt Frankrijk dat vetorecht. De
vertaaldienst en het secretariaat van het
parlement zijn in Luxemburg gevestigd.
WAT VERDIENT EEN
H'liM/MHi'illtifMHitl
Nu nog krijgen leden een salaris dat meest
al overeenstemt met dat van een parlemen
tariër in hun thuisland. Nederlandse
EP'ers 'vangen' dus maandelijks 7_3ir euro
bruto. Maar een Italiaanse europarlementa
riër krijgt bijna de helft méér, terwijl een
Spanjaard een schamele 2.600 euro krijgt.
Vanaf volgende maand gaat dat echter alle
maal veranderen. Alle Europarlementa
riërs krijgen dan hetzelfde salaris: 7.665 eu
ro per maand, te betalen uit de Europese
begroting. Voor Nederlanders een kleine
verhoging, voor bijvoorbeeld Italianen en
Duitsers een fikse vermindering. Ook de
omstreden onkostenvergoedingen worden
in het nieuwe parlement aan veel striktere
regels onderworpen.
CDA
PvdA I
l i
VVD f
r
PVV j
T «p.
GROENLINKS
i
CHRISTENUNIE
■h :'A 1
D66
m k
KgT Sgju
PARTIJ vd DIEREN
NEDERLANDSE LIJSTTREKKERS
WIM VAN DE CAMP (55)
Goedlachse motorrijder met Brabantse tongval.
Geboren in Oss. Met 23 dienstjaren de CDA-nes-
tor in de Tweede Kamer. Parlementariër in hart
en nieren: een 'dienstautocomplex' weerhield
hem van bestuurlijke functie. Wilde in de Kamer
blijven, maar koos 'na lichte druk' van de partij
voor een avontuur in Brussel.
THIJS BERMAN (52)
Psycholoog met passie voor koken en boogschie
ten. Kleinzoon van prominent PvdA'er jonkheer
Marinus van der Goes van Naters, alias de 'rode
jonker'. Wilde acteur worden, maar koos voor
psychologie. Zit sinds 2004 in het Europees Par
lement. Versloeg PvdA-criticus Jacques Monasch
in de strijd om het lijsttrekkerschap.
DENNIS DE JONG (53)
Protestantse jurist met doctorstitel. Speelt graag
computerspellen en is liefhebber van klassieke
muziek. „En Hollandse levensliederen. Ja! Ik ben
fan van Marianne Weber." Maakte carrière als
ambtenaar in Den Haag en Brussel en hield zich
vooral bezig met immigratie, mensenrechten en
corruptiebestrijding.
HANS VAN BAALEN (48)
Liberale hardliner die zich manifesteert als arche
typische WD'er: jasje, dasje en af en toe een si
gaar. Zit als - deskundig - buitenlandwoordvoer
der nooit om een snedig commentaar verlegen.
Gefascineerd door de krijgsmacht. Werd in
2008 bevorderd tot reservekolonel. Is naar ei
gen zeggen 'enorm ambitieus'.
BARRY MADLENER
Ex-makelaar in bedrijfspanden en tamelijk kleur
loos Kamerlid. Hielp Pim Fortuyn en de Leefba
ren en was gemeenteraadslid in Rotterdam.
Meldde zich in 2006 bij Geert Wilders omdat hij
'iets van Fortuyn' in hem zag. Vroeg na anderhalf
jaar Kamerlidmaatschap zelf om een avontuur in
Brussel. Houdt van golfen computergames.
JUDITH SARGENTINI (35)
Vegetarische historica met Italiaanse wortels.
Liep in 1981 op haar 7e mee met de anti-
kernwapendemonstratie op het Amsterdamse
Museumplein. Zit sinds 2002 in de hoofdstedelij
ke gemeenteraad, waarvan de laatste drie jaar
als fractievoorzitter. Doet 'alles' op de fiets.
Liefhebber van Afrikaanse jazz.
PETER VAN DALEN (50)
Topambtenaar die de sprong naar de politiek
waagt. Werkte eerder bij het Europees Parle
ment als beleidsmedewerker en is nu directeur
van de Inspectie Verkeer en Waterstaat. Zoon
van een veilingmeester. Bezit alle boeken van de
Duitser Erich Maria Remarque. Bachliefhebber
met een basketbalverleden.
SOPHIE IN 'T VELD (45)
Europarlementariër die wél enige bekendheid in
eigen land geniet. Bracht haar jeugd deels door
in Suriname. Om haar studie geschiedenis te be
kostigen, kluste ze bij als VW-gids en gaf ze taal
cursussen. Spreekt vloeiend Engels, Frans, Duits,
Italiaans en Grieks. Kent ook een mondje Fins en
Zweeds. Is voor de tweede keer lijsttrekker.
NATASJA OERLEMANS (39)
Ingenieur en vegetariër. Deed na haar studie in
Wageningen onderzoek naar duurzame land
bouw. Reisde hiervoor naar Ghana, Nepal en Ier
land. Werkt voor het wetenschappelijk bureau
van de PvdD en is adviseur van de Tweede Ka
merfractie. Geboren in Rotterdam. Ergert zich
aan de reclames voor kippenvlees.
foto's GPD