Parlement O ii spectrum i) r'H J 1 mi 5\ PZC Zaterdag 16 mei 2009 De fracties in het Europees Parlement zijn niet samengesteld naar nationaliteit. Zij tel len leden uit de diverse lidstaten en van soms uiteenlopende politieke kleur. De grootste fractie is nu nog die van de chris tendemocratische Europese Volkspartij (288 van de 785 zetels), gevolgd door de Europese Socialistische Partij (nu 217 ze tels). De Alliantie van Liberalen en Demo craten voor Europa telt 100 zetels. Verder zijn er fracties voor groenen, christenen, eurosceptici en 'uiterst links'. Er zijn ook dertig niet-georganiseerde leden. Aanslui ting bij overkoepelende fracties is belang rijk, omdat die onder meer de voorzitter schappen van commissies verdelen en meer spreektijd in debatten hebben. De Nederlandse politieke bloedgroepen in het huidige EP: CDA 7 zetels (in EVP-fractie van 288) PvdA 7 zetels (in PES-fractie van 217) WD 4 zetels (in ALDE-ffactie van 100) D66 1 zetel (in ALDE-fractie van 100) GroenLinks 2 zetels (in fractie de Groenen/Europese Vrije Alliantie van 43) Christenunie/SGP 2 zetels (in fractie Euro pa voor Democratie en Diversiteit van 22) Europa Transparant 2 zetels (in Groe- nen-fractie van 43) SP 2 zetels (in Europees Unitair Links-frac tie van 4t) WAT DOET HET EP? Het Europees Parlement is één van de drie besluitvormende instanties van de Europe se Unie. De andere zijn de Europese Com missie, die optreedt als 'dagelijks bestuur' en als enige het recht heeft Europese wets voorstellen te doen, en de Raad van Minis ters, waarin de 27 lidstaten met elkaar over leggen en wetten bespreken en goedkeu ren. Het Europees Parlement beslist nu mée over ongeveer tweederde van alle wets voorstellen, zoals milieubeleid, verkeer, im migratie en de interne markt. Zo heeft het vorig jaar een belangrijke rol gespeeld bij de totstandkoming van het Europese kli maatpakket, maar bijvoorbeeld ook bij het verlagen van de tarieven voor mobiel bel len in de EU. Ook moet het Europees Parlement de EU-begroting goedkeuren en kan het de Europese Commissie naar huis sturen. Over andere thema's kan het EP alleen ad viseren. Zo zijn besluiten over landbouw of buitenlands beleid nu nog voorbehou den aan de Raad van Ministers. Maar als het Verdrag van Lissabon alsnog van kracht wordt, krijgt het parlement mede zeggenschap over vrijwel alle Europese be leidsterreinen. Ook krijgt het meer te zeggen over de be noeming van de voorzitter van de Europe se Commissie, die nu nog alleen door de regeringsleiders van de lidstaten wordt aan gewezen. HOE WERKT HET? De Europese Commissie komt met een wetsvoorstel en stuurt dat naar de Raad if van Ministers en het Europees Parlement. I In fracties en speciale commissies wordt L erover beraadslaagd. Het volledige parle- ment neemt een standpunt in. De minis- Iters van de 27 landen (in 'vakraden' van bij voorbeeld ministers van Financiën, Ver keer, Handel en Justitie) hebben dat inmid dels ook gedaan. Lopen die opvattingen uiteen, dan onderhandelen 'rapporteurs' namens het EP en het EU-voorzitterschap (één land namens alle andere) met de Commissie in een poging het toch eens te worden. Dat kan in twee rondes, waarbij de onderhandelaars steeds aan hun achter ban rapporteren. Lukt dat, dan wordt het voorstel een Europese wet. Zo niet, dan is de zaak van tafel en moet de Commissie met iets beters komen. Dit verdrag, als vervanger van de door de Nederlandse en Franse kiezer verworpen Europese 'grondwet', wordt pas van kracht als de Ieren zich in oktober in een nieuw referendum hebben uitgesproken en de verdragstekst ook door Tsjechië, Duitsland en Polen formeel is bekrachtigd. Hoofdpunten uit het verdrag: Het Europees Parlement krijgt meer be voegdheden en medezeggenschap over meer beleidsterreinen. Lidstaten kunnen in minder gevallen een veto uitspreken tegen wetsvoorstellen. Er komt (steeds voor 2,5 jaar) een vaste 'president' van Europa, in plaats van het nu elk halfjaar roulerende voorzitterschap. Die voorzitter wordt door de lidstaten be noemd. Het parlement heeft geen mede zeggenschap. Nationale parlementen krijgen meer te vertellen over de Europese besluitvor ming. H De EU gaat een gemeenschappelijk bui tenlands beleid voeren, onder leiding van een 'hoge vertegenwoordiger', een soort Europese minister van Buitenlandse Za ken. WAT KOST HET? Het Europees Parlement 785 leden en dui zenden ambtenaren, fractiemedewerkers, alsmede 1.500 tolken en vertalers) kost dit jaar totaal 1,4 miljard euro. Dat is 1,1 pro cent van de totale EU-begroting. Alleen al het tolken en vertalen van al het gesproke ne en geschrevene in de 23 officiële EU-ta- len, kost dit jaar bijna 500 miljoen euro. Daarnaast kost de maandelijkse 'volksver huizing' van Brussel naar Straatsburg nog eens 200 miljoen euro extra. De hoofdzetel van het EP is weliswaar Brussel, maar twaalf keer per jaar moet het Europees Par lement een week plenair in Straatsburg vergaderen. Dit op grond van afspraken in de EU-verdragen. Dus reizen elke maand tweeduizend parlementariërs, medewer kers en journalisten naar Straatsburg. Frankrijk, dat daar economisch (de hore ca!) flink van profiteert, blokkeert verande ringen hierin. Ook onder het Verdrag van Lissabon houdt Frankrijk dat vetorecht. De vertaaldienst en het secretariaat van het parlement zijn in Luxemburg gevestigd. WAT VERDIENT EEN H'liM/MHi'illtifMHitl Nu nog krijgen leden een salaris dat meest al overeenstemt met dat van een parlemen tariër in hun thuisland. Nederlandse EP'ers 'vangen' dus maandelijks 7_3ir euro bruto. Maar een Italiaanse europarlementa riër krijgt bijna de helft méér, terwijl een Spanjaard een schamele 2.600 euro krijgt. Vanaf volgende maand gaat dat echter alle maal veranderen. Alle Europarlementa riërs krijgen dan hetzelfde salaris: 7.665 eu ro per maand, te betalen uit de Europese begroting. Voor Nederlanders een kleine verhoging, voor bijvoorbeeld Italianen en Duitsers een fikse vermindering. Ook de omstreden onkostenvergoedingen worden in het nieuwe parlement aan veel striktere regels onderworpen. CDA PvdA I l i VVD f r PVV j T «p. GROENLINKS i CHRISTENUNIE ■h :'A 1 D66 m k KgT Sgju PARTIJ vd DIEREN NEDERLANDSE LIJSTTREKKERS WIM VAN DE CAMP (55) Goedlachse motorrijder met Brabantse tongval. Geboren in Oss. Met 23 dienstjaren de CDA-nes- tor in de Tweede Kamer. Parlementariër in hart en nieren: een 'dienstautocomplex' weerhield hem van bestuurlijke functie. Wilde in de Kamer blijven, maar koos 'na lichte druk' van de partij voor een avontuur in Brussel. THIJS BERMAN (52) Psycholoog met passie voor koken en boogschie ten. Kleinzoon van prominent PvdA'er jonkheer Marinus van der Goes van Naters, alias de 'rode jonker'. Wilde acteur worden, maar koos voor psychologie. Zit sinds 2004 in het Europees Par lement. Versloeg PvdA-criticus Jacques Monasch in de strijd om het lijsttrekkerschap. DENNIS DE JONG (53) Protestantse jurist met doctorstitel. Speelt graag computerspellen en is liefhebber van klassieke muziek. „En Hollandse levensliederen. Ja! Ik ben fan van Marianne Weber." Maakte carrière als ambtenaar in Den Haag en Brussel en hield zich vooral bezig met immigratie, mensenrechten en corruptiebestrijding. HANS VAN BAALEN (48) Liberale hardliner die zich manifesteert als arche typische WD'er: jasje, dasje en af en toe een si gaar. Zit als - deskundig - buitenlandwoordvoer der nooit om een snedig commentaar verlegen. Gefascineerd door de krijgsmacht. Werd in 2008 bevorderd tot reservekolonel. Is naar ei gen zeggen 'enorm ambitieus'. BARRY MADLENER Ex-makelaar in bedrijfspanden en tamelijk kleur loos Kamerlid. Hielp Pim Fortuyn en de Leefba ren en was gemeenteraadslid in Rotterdam. Meldde zich in 2006 bij Geert Wilders omdat hij 'iets van Fortuyn' in hem zag. Vroeg na anderhalf jaar Kamerlidmaatschap zelf om een avontuur in Brussel. Houdt van golfen computergames. JUDITH SARGENTINI (35) Vegetarische historica met Italiaanse wortels. Liep in 1981 op haar 7e mee met de anti- kernwapendemonstratie op het Amsterdamse Museumplein. Zit sinds 2002 in de hoofdstedelij ke gemeenteraad, waarvan de laatste drie jaar als fractievoorzitter. Doet 'alles' op de fiets. Liefhebber van Afrikaanse jazz. PETER VAN DALEN (50) Topambtenaar die de sprong naar de politiek waagt. Werkte eerder bij het Europees Parle ment als beleidsmedewerker en is nu directeur van de Inspectie Verkeer en Waterstaat. Zoon van een veilingmeester. Bezit alle boeken van de Duitser Erich Maria Remarque. Bachliefhebber met een basketbalverleden. SOPHIE IN 'T VELD (45) Europarlementariër die wél enige bekendheid in eigen land geniet. Bracht haar jeugd deels door in Suriname. Om haar studie geschiedenis te be kostigen, kluste ze bij als VW-gids en gaf ze taal cursussen. Spreekt vloeiend Engels, Frans, Duits, Italiaans en Grieks. Kent ook een mondje Fins en Zweeds. Is voor de tweede keer lijsttrekker. NATASJA OERLEMANS (39) Ingenieur en vegetariër. Deed na haar studie in Wageningen onderzoek naar duurzame land bouw. Reisde hiervoor naar Ghana, Nepal en Ier land. Werkt voor het wetenschappelijk bureau van de PvdD en is adviseur van de Tweede Ka merfractie. Geboren in Rotterdam. Ergert zich aan de reclames voor kippenvlees. foto's GPD

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 143