1940 stad na een vergeten bombardement Bouw mee spectrum 2 Middelburg Zaterdag 16 mei 2009 Verdwenen Morgen is het 69 jaar geleden dat Middelburg zwaar werd getroffen door oorlogsgeweld. En hoewel de stad haar littekens na de oorlog goed heeft weten te maskeren, werd het nooit meer zoals vroeger. In 2010 wordt het bombardement grootscheeps herdacht. Onderdeel is het op een website laten herleven van de oude stad met authentiek fotomateriaal gecombineerd met moderne technieken. De site toont onder meer kleurendia's uit 1939 van een Hollandse fotograaf die verliefd - werd op de Zeeuwse hoofdstad. door Theo Giele Het is lekker weer in Middelburg, de dag dat H.B.E. Warnaars in de herfst van 1939 van Over- veen naar de Zeeuwse hoofd stad reist. Hij heeft zijn camera meegeno men. Warnaars wil de oude stad op kleu rendia's vastleggen. Vanaf zijn logeeradres, Hotel De Burg aan de Groenmarkt, kuiert hij door de stad. Zo loopt hij langs het Prins Hendrikdok in de richting van het Oost-Indisch Huis. Een complex van ge bouwen waar eens de VOC haar voorra den bewaarde. Bewonderend stelt Warnaars zijn statief" op, plaatst de camera erop, stelt nauwkeu rig diafragma, sluitertijd en afstand in en drukt af Het machtige monument is in kleur vereeuwigd. Warnaars is een van de eersten die het pand met behulp van de moderne kleu- ren-dia-techniek vastlegt. Maar weinig mensen hebben in 1939 het geld of de kun de om in kleur de fotograferen. Warnaars is geboeid door het Oost-In disch Huis. Hij maakt ook nog dia's van de binnenplaats, tussen de Rotterdamsche Kaai en de Breestraat. En hij maakt een fraai overzicht van de Kaai gezien vanaf het muurtje van het Prins Hendrikdok. Een goed standpunt trouwens, want hij hoeft zich maar om te draaien om de Dam, de Graanbeurs en de Lange Gist- straat in beeld te krijgen met de Lange Jan op de achtergrond. Warnaars is een van de weinigen, zo niet de enige, die in het voor oorlogse Middelburg kleurenfoto's maakt. Decennia later belanden de dia's bij het Zeeuws Archief Een beetje onwennig is het wel om het Middelburg van de jaren dertig in kleur. Hoe flets ook, 1939 lijkt in kleur veel dichterbij dan in zwartwit Warnaars kan niet de hele stad in beeld brengen. Vanwege de oorlogsdreiging raadt burgemeester J. van Walré de Bordes hem aan de trein naar huis te nemen, „lammer genoeg heeft hij niet alles kun nen fotograferen wat in t94o verloren ging. Hij maakte vooral foto's op en rond de Dam",, zegt Leo Hollestelle van het Zeeuws Archief „Maar ja, toen wist hij na tuurlijk niet dat de stad gebombardeerd zou worden." Wat Warnaars eind jaren dertig ook niet kon weten was de sloopwoede van de na oorlogse jaren. Het Damplein oogt anno 2009 misschien wel authentiek met zijn kasseien, maar tot in de jaren zestig stond hier een huizenblok. Aan de ene zijde de Korte Delft, aan de ande re kant de Lange Giststraat die via het Gistpoortje overging in de Korte Giststraat. De Korte Delft is sinds de sloop nog korter gewor den. En alleen de naam Korte Giststraat houdt de herinnering aan haar lange naamgenoot le vend. De Geere is nog zo'n hoekje in de binnenstad dat moest wijken. Niet voor een plein, dat de bin nenstad licht en (parkeer-)ruimte verschafte, maar voor opeenge- propte jaren-zeventig-hoogbouw die meer afbreuk doet aan het mo numentale karakter van de stad dan de ldassieke wederopbouwar chitectuur van de jaren veertig en vijftig. Na de oorlog zal Warnaars nog re gelmatig terugkeren naar Middel burg. In 1995 laat hij zijn 'lantaarn plaatjes' zien in de Middelburgse schouwburg. De stad maakte in druk. In een interview met de PZC spreekt hij dat jaar nog met veel passie over de stad. „Ik heb mijn hart aan Middelburg verpand." Temg naar het einde van de jaren der tig. Als Warnaars met zijn camera door de stad sjouwt is Kees van Westreenen een jaar of twaalf, dertien. Hij bezoekt de HBS aan de Sint Pieterstraat. Zijn vader is directeur van de Amsterdam- sche Bank aan de Lange Noordstraat, te genover de katholieke kerk. „Een indrukwekkend gebouw met zijn houten toren." Met zijn broer Hans beheert hij de Adriaan van Westreenen Stichting. De stichting trekt zich het lot aan van kinde ren in Indonesië en bevordert onderzoek naar de Tweede Wereldoorlog. Want die periode fascineert hem. Als achttienjarige maakt hij de strijd in de Betuwe mee als de Duitse en geallieerde legers acht maan den lang tegenover elkaar staan. „Lou de Jong besteedde maar een paar pagina's aan die periode. Onze stichting heeft toen de Animatie van Lukas de Jong van de vooroorlogse Groenmarkt. Links is een deel van de Nieuwe Kerk te zien. Kees van Westreenen opdracht ver strekt om een historische stu die te laten ver richten." Tot de vergeten periodes uit de oorlog mag ook de strijd in Zeeland in de meidagen van 1940 worden gerekend. „Buiten de provincie weet nagenoeg niemand dat in Zeeland langer werd ge vochten en dat Middelburg werd gebombardeerd." Die witte vlek in de vaderlandse geschied schrijving wil de stichting opvullen. Victor Laurentius krijgt de opdracht om de activiteiten van de Fransen en de Bel gen in Zeeland te onderzoeken. Kees van Westreenen komt regelmatig te rug in de stad van zijn jongensjaren, waar hij tot 1944 woonde. In het Zeeuws Ar chief haalt hij met zichtbaar plezier herin neringen op: „Middelburg was fantastisch voor de oorlog. De Markt, toen nog de gróte Markt. De Lange Delft met zijn schit terende gebouwen, de Sint Pieterstraat was ook zeer imponerend. En niet te verge ten het Oost-Indisch Huis, vlakbij de Oost- kerk, die wij op zondag bezochten. De gaarkeuken aan de Wijngaardstraat, waar we vaak speelden. De stalling van de boe renkarren en die geweldige paarden achter het stadhuis aan de Simpelhuisstraat bij ons om de hoek. Veel mensen liepen nog in dracht. Nee, niet alleen de mensen uit de dorpen die op marktdag kwamen, maar ook Middelburgers." Met het Zeeuws Archief werkt Van West- reenens stichting mee aan de grote herden king volgend jaar. Hij is nieuwsgierig naar het project van Lukas de long, het Zeeuws Archief en de PZC om het oude Middel burg virtueel te herbouwen. „Ik hoop dat het lukt ook mijn Lange Noordstraat in beeld te brengen." Het begon met het verdwenen Ka poenstraatje, waar zijn overgroot vader Abraham van Dijk, bijna aan de voet van de Lange Jan, zijn bakkerij had. De Amsterdamse architect Lukas de Jong wilde met het Google-programma Sketchup dat buurtje reconstrueren. Na het Kapoenstraatje kwam de Groenmarkt, de Wal, een stukje van de Burg... Als een digitale figuurzager begon hij aan de bouw van de huisjes op zijn computer. Het Zeeuws Archief, waarhij aanklopte om in formatie, raakte zeer geïnteresseerd en in middels werkt De Jong aan de reconstruc tie van een veel groter deel van de Middel burgse binnenstad van voor 17 mei 1940.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 134