'Het werk houdt nooit op'
Jaguar XKR brult als een leeuw
PZC Vrijdag 15 mei 2009 I 5
KLASSIEKER Albert Remijn en zijn A Fords uit 1929
door Lucas Boot
Zelf noemt hij zijn A Fords
geen oldtimers of klassie
kers, maar antieke auto's.
En inderdaad, onder die
categorie mag je de oude maar ge
zonde dames van Albert Remijn
uit 's-Heerenhoek best plaatsen.
De twee Amerikaanse iconen -
Phaeton en Tudor - stammen na
melijk uit 1929, aan de antieke
kant dus.
Ford produceerde tot het begin
van de jaren dertig van de vorige
eeuw miljoenen A Fords. Zijn de
auto's van Remijn dan wel zo bij
zonder? Jazeker wel. En dan voor
al die Phaeton, de cabriolet met
stoffen klapdak. Die zag je in Euro
pa destijds nauwelijks.
Mateloos populair was de dakloze
echter in Zuid-Amerika. Vanwege
de betere weersomstandigheden
met name. En daar - in Brazilië
om precies te zijn - liep Remijn
zijn Ford tegen het lijf Nou ja, hij
vond tussen het oud ijzer een ver
roest barrel wat ooit een glorieuze
auto was.
Remijn werkte als sojaboer in Bra
zilië en had toen al eens een oud
Ford tractortje gerestaureerd en
het opknappen van een A Ford
stond nog hoog op de lijst. Dus
kocht de geboren Zeeuw na zijn
vondst een boek over hoe zo'n au
to te restaureren en hij begon.
„Het heeft me in totaal drie jaar ge
duurd om de Ford in ere te herstel
len.' Het resultaat mag er dan ook
zijn: elk detail is tot in de puntjes
opgeknapt, tot aan de kleinste
schroefjes toe. Het restaureren van
de Phaeton werkte blijkbaar versla
vend, want Remijn zette zijn zin
nen daarna op een versleten Tu
dor, een tweedeurs A Ford. „Die
auto verkeerde in een betere staat
dan de Phaeton, maar er zat toch
meer werk in dan ik aanvankelijk
dacht."
Inmiddels woont Remijn alweer
anderhalfjaar in 's-Heerenhoek en
zet hij de puntjes op de i. „Er zijn
altijd nog kleine dingetjes om op
te knappen of te vervangen. Het
houdt nooit op. En dat vind ik er
eigenlijk zo ontzettend leuk aan."
Heeft u ook een bijzondere au
to? Stuur dan een e-mail naar
redactie@pzc.nl
PREMIER! Nieuwste model ziet er nog steeds als een Britse kroonjuweel uit
een net vier jaar oud model) na
tuurlijk ook nog onder de supervi
sie van Ford gerealiseerd. Hoog
stens in de eindfase kan Tata er
nog wat invloed op hebben gehad,
maar waarschijnlijker is dat ze als
gewoonlijk hebben toegezien dat
het goed was. En dat is die nieuwe
XK. Hij is nog wat aantrekkelijker
dan het eerste model, eveneens
door Ian Callum ontworpen. Het
zijn kleine dingen, maar de neus-
partij is tegelijk wat agressiever én
wat sierlijker geworden, terwijl de
led-lichtelementen de achterkant
geen kwaad doen. Ook van bin
nen is een en ander wat gemoder
niseerd, maar het riante oer-Britse
aspect is bewaard gebleven.
Niettemin is de technische vooruit
gang deze editie belangrijker dan
de cosmetische. De 'gewone' vijfli
ter V8 heeft: 29 procent vermogens
winst geboekt en komt nu op 385
pk, maar omdat we de persintro
ductie moesten missen kregen we
als pleister op die wond een XKR
mee, de spierballenversie. Die be
schikt over een in wezen identieke
5,0-1 V8, maar wordt tot grotere
prestaties aangespoord door een
compressor. Het resultaat is een
weldadige 510 pk (dat is 23 procent
meer), plus een maximumkoppel
van 625 Nm.
De als niet slome XK krijg als 'R'
echt vleugels. En het leukste van
de honderdsprint is niet dat die
verloopt in 4,8 seconden - dat
kom je bij de concurrentie ook
wel tegen - maar dat zoiets ge
paard gaat met een van de mooiste
motorgeluiden die ik ken. Een die
pe brom die aanzwelt tot een oer-
schreeuw die slechts vergeleken
kan worden met de paringsbrui
van die andere grote katachtige, de
koning derftieren zelf.
De krachtpatser in het vooronder
geeft zijn power aan de achterwie
len door via een nieuwe zestraps
automaat van ZF. Op de wielbasis
van 2,75 blijft er bij de Convertible
niet meer dan 245 liter bagage
ruimte over, maar die is wel hele
maal bruikbaar. De Coupé schopt
het tot 330 liter. En de topsnelheid
is elektronisch beknot tot 250 kilo
meter per uur, waar deze Jaguar
qua wegligging en remmen toch
echt de 300 wel aan zou kunnen.
En de prijs? 162.460 euro en dat is
10.840 euro meer dan de Coupé.
Die is er als 'gewone' XK vanaf
127.420 euro is dat is ook hélemaal
geen straf
Uw Regionaal Jaguar Centrum
BOGAERS JAGUAR GOES
ANTHONY FOKKERSTRAAT 77 <46! ES GOES
T. 0113 - 271 817 www.bogaers-jaguar.nl
De nieuwe Jaguar XKR is het eerste model Jaguar na de overname door het Indiase Tata. De zo typerende Britse stijl is onmiskenbaar terug te vinden in
deze auto. foto Robbert Keegel
ACUAR
Jaguar blijft magnifieke auto's bouwen, daar doet de
overname door het Indiase Tata niets aan af. De nieuwe
XKR is daarvan meer dan overtuigend bewijs.
door Robbert Keegel
Toen Ford genoeg had van
het reddingswerk, na er tal
loze miljoenen in te heb
ben gestoken twee jaar gele
den, en besloot Jaguar in de etala
ge te zetten (en meteen Land
Rover ook maar) was niet ieder
een even blij toen Tata uiteindelijk
met beide Britse traditiemerken
aan de haal ging. Dat is nu ruim
een jaar geleden en afgezien van
het feit dat wat nostalgisch inge
stelde Britten het maar moeilijk
kunnen verkroppen dat zulke
kroonjuwelen in handen kwamen
van een bedrijf uit een voormalige
kolonie, lijkt Jaguar in een warm
nest te zijn opgenomen.
Net als bij staalgigant Corus, be
moeien de Indiërs zich ternauwer
nood met de dagelijkse gang van
zaken, maar proberen wel de alge
hele omstandigheden te verbete
ren. Dat valt natuurlijk niet mee,
want momenteel worden alle auto
merken hard getroffen door de af-
zetcrisis.
Maar inmiddels brengt Tata de au
to's van beide Britse merken nu
ook in India zelf op de markt en
dat is een van de grootste groei
markten - al slaat de crisis daar na
tuurlijk ook erg hard toe.
De vraag bij veel sceptici was of Ta
ta, danaan de andere kant van het
gamma ook de spotgoedkope Na-
no fabriceert en dat benedenmoda-
le voertuigje ook in Europa wil ver
kopen, in staat zal zijn nieuwe mo
dellen te ontwikkelen en daarbij
de stijl van Jaguar intact kan hou
den. De vorig jaar geïntroduceerde
XF, opvolger van de lang niet on
verdienstelijke, maar onvoldoende
succesvolle S-iype, was natuurlijk
nog geheel en al onder regie van
Ford tot stand gekomen, dus daar
viel niet aan af te lezen of Tata op
dit cruciale punt de lakmoesproef
kon doorstaan.
Inmiddels werd op de autoshow
van Detroit en vervolgens op de sa
lon van Genève een vrij ingrijpen
de facelift van de tweezitter XK
geïntroduceerd. Maar welbe
schouwd is de opknapbeurt (van
Albert Remijn bij zijn Phaeton, een van zijn twee A Fords. foto Lucas Boot