'Het werk houdt nooit op' Jaguar XKR brult als een leeuw PZC Vrijdag 15 mei 2009 I 5 KLASSIEKER Albert Remijn en zijn A Fords uit 1929 door Lucas Boot Zelf noemt hij zijn A Fords geen oldtimers of klassie kers, maar antieke auto's. En inderdaad, onder die categorie mag je de oude maar ge zonde dames van Albert Remijn uit 's-Heerenhoek best plaatsen. De twee Amerikaanse iconen - Phaeton en Tudor - stammen na melijk uit 1929, aan de antieke kant dus. Ford produceerde tot het begin van de jaren dertig van de vorige eeuw miljoenen A Fords. Zijn de auto's van Remijn dan wel zo bij zonder? Jazeker wel. En dan voor al die Phaeton, de cabriolet met stoffen klapdak. Die zag je in Euro pa destijds nauwelijks. Mateloos populair was de dakloze echter in Zuid-Amerika. Vanwege de betere weersomstandigheden met name. En daar - in Brazilië om precies te zijn - liep Remijn zijn Ford tegen het lijf Nou ja, hij vond tussen het oud ijzer een ver roest barrel wat ooit een glorieuze auto was. Remijn werkte als sojaboer in Bra zilië en had toen al eens een oud Ford tractortje gerestaureerd en het opknappen van een A Ford stond nog hoog op de lijst. Dus kocht de geboren Zeeuw na zijn vondst een boek over hoe zo'n au to te restaureren en hij begon. „Het heeft me in totaal drie jaar ge duurd om de Ford in ere te herstel len.' Het resultaat mag er dan ook zijn: elk detail is tot in de puntjes opgeknapt, tot aan de kleinste schroefjes toe. Het restaureren van de Phaeton werkte blijkbaar versla vend, want Remijn zette zijn zin nen daarna op een versleten Tu dor, een tweedeurs A Ford. „Die auto verkeerde in een betere staat dan de Phaeton, maar er zat toch meer werk in dan ik aanvankelijk dacht." Inmiddels woont Remijn alweer anderhalfjaar in 's-Heerenhoek en zet hij de puntjes op de i. „Er zijn altijd nog kleine dingetjes om op te knappen of te vervangen. Het houdt nooit op. En dat vind ik er eigenlijk zo ontzettend leuk aan." Heeft u ook een bijzondere au to? Stuur dan een e-mail naar redactie@pzc.nl PREMIER! Nieuwste model ziet er nog steeds als een Britse kroonjuweel uit een net vier jaar oud model) na tuurlijk ook nog onder de supervi sie van Ford gerealiseerd. Hoog stens in de eindfase kan Tata er nog wat invloed op hebben gehad, maar waarschijnlijker is dat ze als gewoonlijk hebben toegezien dat het goed was. En dat is die nieuwe XK. Hij is nog wat aantrekkelijker dan het eerste model, eveneens door Ian Callum ontworpen. Het zijn kleine dingen, maar de neus- partij is tegelijk wat agressiever én wat sierlijker geworden, terwijl de led-lichtelementen de achterkant geen kwaad doen. Ook van bin nen is een en ander wat gemoder niseerd, maar het riante oer-Britse aspect is bewaard gebleven. Niettemin is de technische vooruit gang deze editie belangrijker dan de cosmetische. De 'gewone' vijfli ter V8 heeft: 29 procent vermogens winst geboekt en komt nu op 385 pk, maar omdat we de persintro ductie moesten missen kregen we als pleister op die wond een XKR mee, de spierballenversie. Die be schikt over een in wezen identieke 5,0-1 V8, maar wordt tot grotere prestaties aangespoord door een compressor. Het resultaat is een weldadige 510 pk (dat is 23 procent meer), plus een maximumkoppel van 625 Nm. De als niet slome XK krijg als 'R' echt vleugels. En het leukste van de honderdsprint is niet dat die verloopt in 4,8 seconden - dat kom je bij de concurrentie ook wel tegen - maar dat zoiets ge paard gaat met een van de mooiste motorgeluiden die ik ken. Een die pe brom die aanzwelt tot een oer- schreeuw die slechts vergeleken kan worden met de paringsbrui van die andere grote katachtige, de koning derftieren zelf. De krachtpatser in het vooronder geeft zijn power aan de achterwie len door via een nieuwe zestraps automaat van ZF. Op de wielbasis van 2,75 blijft er bij de Convertible niet meer dan 245 liter bagage ruimte over, maar die is wel hele maal bruikbaar. De Coupé schopt het tot 330 liter. En de topsnelheid is elektronisch beknot tot 250 kilo meter per uur, waar deze Jaguar qua wegligging en remmen toch echt de 300 wel aan zou kunnen. En de prijs? 162.460 euro en dat is 10.840 euro meer dan de Coupé. Die is er als 'gewone' XK vanaf 127.420 euro is dat is ook hélemaal geen straf Uw Regionaal Jaguar Centrum BOGAERS JAGUAR GOES ANTHONY FOKKERSTRAAT 77 <46! ES GOES T. 0113 - 271 817 www.bogaers-jaguar.nl De nieuwe Jaguar XKR is het eerste model Jaguar na de overname door het Indiase Tata. De zo typerende Britse stijl is onmiskenbaar terug te vinden in deze auto. foto Robbert Keegel ACUAR Jaguar blijft magnifieke auto's bouwen, daar doet de overname door het Indiase Tata niets aan af. De nieuwe XKR is daarvan meer dan overtuigend bewijs. door Robbert Keegel Toen Ford genoeg had van het reddingswerk, na er tal loze miljoenen in te heb ben gestoken twee jaar gele den, en besloot Jaguar in de etala ge te zetten (en meteen Land Rover ook maar) was niet ieder een even blij toen Tata uiteindelijk met beide Britse traditiemerken aan de haal ging. Dat is nu ruim een jaar geleden en afgezien van het feit dat wat nostalgisch inge stelde Britten het maar moeilijk kunnen verkroppen dat zulke kroonjuwelen in handen kwamen van een bedrijf uit een voormalige kolonie, lijkt Jaguar in een warm nest te zijn opgenomen. Net als bij staalgigant Corus, be moeien de Indiërs zich ternauwer nood met de dagelijkse gang van zaken, maar proberen wel de alge hele omstandigheden te verbete ren. Dat valt natuurlijk niet mee, want momenteel worden alle auto merken hard getroffen door de af- zetcrisis. Maar inmiddels brengt Tata de au to's van beide Britse merken nu ook in India zelf op de markt en dat is een van de grootste groei markten - al slaat de crisis daar na tuurlijk ook erg hard toe. De vraag bij veel sceptici was of Ta ta, danaan de andere kant van het gamma ook de spotgoedkope Na- no fabriceert en dat benedenmoda- le voertuigje ook in Europa wil ver kopen, in staat zal zijn nieuwe mo dellen te ontwikkelen en daarbij de stijl van Jaguar intact kan hou den. De vorig jaar geïntroduceerde XF, opvolger van de lang niet on verdienstelijke, maar onvoldoende succesvolle S-iype, was natuurlijk nog geheel en al onder regie van Ford tot stand gekomen, dus daar viel niet aan af te lezen of Tata op dit cruciale punt de lakmoesproef kon doorstaan. Inmiddels werd op de autoshow van Detroit en vervolgens op de sa lon van Genève een vrij ingrijpen de facelift van de tweezitter XK geïntroduceerd. Maar welbe schouwd is de opknapbeurt (van Albert Remijn bij zijn Phaeton, een van zijn twee A Fords. foto Lucas Boot

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 87