Renault Scénic maakt inhaalslag Ko van den Bosse, RenaultOostburg PZC Vrijdag 15 mei 2009 3 TIEN AUTOVRACEN AAN: Hans Bakker (38) verkoopt kozijnen. Hij woont in Hoek, maar zijn klanten zitten door het hele land. Jaarlijks zit hij bijna 70.000 kilometer op de weg. door René van Stee In wat voor auto rijdt u? Een Opel Insignia Sports Tourer. In wat voor auto zou nog wel eens willen rijden? Een Porsche 911 cabriolet, uit de periode 1980-1985 waar nog wei nig toeters en bellen in zitten. Dit is een droom van mij. Is nog be taalbaar ook. Het lijkt me geweldig om daarmee rond te toeren in de zomermaanden. Wat vindt u een minder mooie auto? Er zijn wel meer auto's minder mooi. Laten we het maar op Lada, Daf en Trabant houden. Die wor den toch niet meer gemaakt vol gens mij. Waaraan ergert u zich in het ver keer? Bumperklevers. Als je ziet wat ik allemaal meemaak onderweg, dan staat deze ergernis bij mij met stip op nummer één. Hebt u zelf een onhebbelijkheid in het verkeer? Veel bellen voor mijn werk in de auto. Weliswaar handsftee, maar toch kan dit je behoorlijk afleiden. Hou zou u zichzelf als automobi list willen omschrijven? Ik denk redelijk hoffelijk, al kan ik me behoorlijk druk maken over bumperklevers en vrachtauto's die met minimaal snelheidsverschil een andere vrachtauto inhalen. Ook durf ik nog wel eens iets har der te rijden dan toegestaan. Wat is de hoogste snelheid die u ooit heb gereden? Tweehonderd kilometer per uur op de Afsluit dijk. Wanneer hebt u voor het laatst een bekeuring gekregen en waarvoor was die? Enige weken geleden op de N3 bij Dordrecht waar ik een aantal ke ren per week langs rijd. Daar staan al jaren flitskasten en toch bekeurd worden. Knap hè? Welke verkeersregel zou u wil len veranderen? Voor mij mogen ze drankrijders veel vaker controleren en harder aanpakken. Als je beseft dat ik tot nu toe zo'n miljoen kilometers heb gereden en in die tijd slechts één alcoholcontrole heb gehad, dan lijkt me de controlefrequentie aan de magere kant. In hoeveel keer slaagde u voor het rijbewijs? In drie keer met wel zestig lessen. Er kwam geen eind aan toen. AUTOTEST Het loont de moeite om de verschillende modellen MPV's met elkaar te vergelijken Dashboard en instrumenten zijn misschien wat óvergestileerd. De Scénic heeft een volwassener uiterlijk gekregen. Als uitvinder van de MPV én de midi-MPV zag Renault vorig jaar concurrent Citroën C4 Picasso in de verkopen voor gaan. En dus komt een nieuwe generatie van de Scénic als geroepen. door Robbert Keegel De Scénic en Grand Scénic deden dunnetjes over wat pionier Espace bij de grotere MPV's - toen nog gewoon ruimteauto's genoemd - eigenlijk maar aarzelend bereikte. En ze zijn uitgegroeid tot model len die tien procent van de verko pen van Renault uitmaken. Daar zal het ongeveer bij blijven, want volgens Renault is het ver koopvolume van MPV's in deze klasse gestabiliseerd. Het is wel denkbaar dat de beide nieuwkomers wat afknabbelen van 'grote broeri Espace. Want in middels is de niéuwe Scénic ruim schoots de oorspronkelijke Espace (uit 1984, dat wel) in afmetingen voorbij en de nieuwe Grand Scé nic is slechts een decimeter verwij derd (4,56 meter) van de lengte van een hedendaagse gewone Esp ace. De wielbasis met een afstand van 2,77 meter zelfs maar drie cen timeter. Het kan dus de moeite lonen om de verschillende MPV's van Renault eens goed naast elkaar te zetten, want vooral de Grand Scé nic waarmee we de eerste kennis making hadden in de omgeving van Genève, heeft sterke kaarten. Hij is leverbaar met vijf of zeven zitplaatsen - de ruim twee decime ter kortere gewone Scénic heeft al tijd vijf stoelen - en biedt een laad volume van 564 liter (twee stoelen in de bodem verzonken in de ze- venzitter) tot ruim twee kubieke meter. Achter een zevenzits confi guratie is er altijd nog 208 liter laadvolume. De zeven centimeter gegroeide Grand Scénic maakt ook een veel volwassener indruk. De afwerking is zeer solide en degelijk en de hen dels en knoppen zijn logischer ge groepeerd. Het instrumentenpa neel is nog steeds centraal ge plaatst, maar wel iets overzichtelij ker. En in de Scénic debuteert het vast ingebouwde tomtom naviga tiesysteem. Helaas zonder aanraak- scherm en zonder de gedetailleer de HD-traffic file-informatie. In de nieuwe Scénic en Grand Scé nic maakt de nieuwe 1,4 liter tur bomotor op benzine met 130 pk en een fors koppel van 190 Nm zijn opwachting. Hij staat een ni veau boven de basismotor die nu 1,6 liter meet en 110 pk heeft. Daar naast is er nog een tweeliter benzi nemotor met 143 pk die altijd een continu variabele transmissie heeft. Alle andere machines heb ben een handgeschakelde zesbak. Dieselen kan met een 110 pk 1,5 li ter turbodiesel, een 1,9 liter met 130 pk of een tweeliter met 160 pk. Stuk voor stuk stille en soepele motoren. De meeste tijd brachten we echter door met de nieuwe 1,4 liter turbomotor. Hij heeft volop trekkracht en bewijst dat de down sizing techniek eigenlijk alleen maar voordelen heeft. Ook prijs- De Grand Scénic is inmiddels bijna zo groot als een Espace. foto's CPD „Het is een auto voor een breed publiek. Jonge gezinnen met kinderen vallen voor de ruimte, terwijl voor ouderen de hoge zit belangrijk is. Renault was een pionier in deze categorie auto's en dit model is op alle punten een verbetering." technisch zijn er voordelen, want de nieuwe Scénic is goedkoper ge worden. Voor 95 euro minder - vanaf 23.300 euro - heb je nu een 1,6 liter motor en meer uitrusting met onder meer ESP stafidaard. Een Grand Scénic met vijf stoelen is 1.000 euro duurder, de zevenzit- ter is nog eens 700 euro extra.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 85