Renault Scénic maakt inhaalslag
Ko van den Bosse, RenaultOostburg
PZC Vrijdag 15 mei 2009 3
TIEN AUTOVRACEN AAN:
Hans Bakker (38) verkoopt kozijnen. Hij woont in
Hoek, maar zijn klanten zitten door het hele land.
Jaarlijks zit hij bijna 70.000 kilometer op de weg.
door René van Stee
In wat voor auto rijdt u?
Een Opel Insignia Sports Tourer.
In wat voor auto zou nog wel
eens willen rijden?
Een Porsche 911 cabriolet, uit de
periode 1980-1985 waar nog wei
nig toeters en bellen in zitten. Dit
is een droom van mij. Is nog be
taalbaar ook. Het lijkt me geweldig
om daarmee rond te toeren in de
zomermaanden.
Wat vindt u een minder mooie
auto?
Er zijn wel meer auto's minder
mooi. Laten we het maar op Lada,
Daf en Trabant houden. Die wor
den toch niet meer gemaakt vol
gens mij.
Waaraan ergert u zich in het ver
keer?
Bumperklevers. Als je ziet wat ik
allemaal meemaak onderweg, dan
staat deze ergernis bij mij met stip
op nummer één.
Hebt u zelf een onhebbelijkheid
in het verkeer?
Veel bellen voor mijn werk in de
auto. Weliswaar handsftee, maar
toch kan dit je behoorlijk afleiden.
Hou zou u zichzelf als automobi
list willen omschrijven?
Ik denk redelijk hoffelijk, al kan ik
me behoorlijk druk maken over
bumperklevers en vrachtauto's die
met minimaal snelheidsverschil
een andere vrachtauto inhalen.
Ook durf ik nog wel eens iets har
der te rijden dan toegestaan.
Wat is de hoogste snelheid die u
ooit heb gereden? Tweehonderd
kilometer per uur op de Afsluit
dijk.
Wanneer hebt u voor het laatst
een bekeuring gekregen en
waarvoor was die?
Enige weken geleden op de N3 bij
Dordrecht waar ik een aantal ke
ren per week langs rijd. Daar staan
al jaren flitskasten en toch bekeurd
worden. Knap hè?
Welke verkeersregel zou u wil
len veranderen?
Voor mij mogen ze drankrijders
veel vaker controleren en harder
aanpakken. Als je beseft dat ik tot
nu toe zo'n miljoen kilometers
heb gereden en in die tijd slechts
één alcoholcontrole heb gehad,
dan lijkt me de controlefrequentie
aan de magere kant.
In hoeveel keer slaagde u voor
het rijbewijs?
In drie keer met wel zestig lessen.
Er kwam geen eind aan toen.
AUTOTEST Het loont de moeite om de verschillende modellen MPV's met elkaar te vergelijken
Dashboard en instrumenten zijn misschien wat óvergestileerd.
De Scénic heeft een volwassener uiterlijk gekregen.
Als uitvinder van de MPV
én de midi-MPV zag Renault
vorig jaar concurrent Citroën
C4 Picasso in de verkopen
voor gaan. En dus komt een
nieuwe generatie van de
Scénic als geroepen.
door Robbert Keegel
De Scénic en Grand Scénic
deden dunnetjes over
wat pionier Espace bij de
grotere MPV's - toen nog
gewoon ruimteauto's genoemd -
eigenlijk maar aarzelend bereikte.
En ze zijn uitgegroeid tot model
len die tien procent van de verko
pen van Renault uitmaken.
Daar zal het ongeveer bij blijven,
want volgens Renault is het ver
koopvolume van MPV's in deze
klasse gestabiliseerd.
Het is wel denkbaar dat de beide
nieuwkomers wat afknabbelen
van 'grote broeri Espace. Want in
middels is de niéuwe Scénic ruim
schoots de oorspronkelijke Espace
(uit 1984, dat wel) in afmetingen
voorbij en de nieuwe Grand Scé
nic is slechts een decimeter verwij
derd (4,56 meter) van de lengte
van een hedendaagse gewone Esp
ace. De wielbasis met een afstand
van 2,77 meter zelfs maar drie cen
timeter.
Het kan dus de moeite lonen om
de verschillende MPV's van
Renault eens goed naast elkaar te
zetten, want vooral de Grand Scé
nic waarmee we de eerste kennis
making hadden in de omgeving
van Genève, heeft sterke kaarten.
Hij is leverbaar met vijf of zeven
zitplaatsen - de ruim twee decime
ter kortere gewone Scénic heeft al
tijd vijf stoelen - en biedt een laad
volume van 564 liter (twee stoelen
in de bodem verzonken in de ze-
venzitter) tot ruim twee kubieke
meter. Achter een zevenzits confi
guratie is er altijd nog 208 liter
laadvolume.
De zeven centimeter gegroeide
Grand Scénic maakt ook een veel
volwassener indruk. De afwerking
is zeer solide en degelijk en de hen
dels en knoppen zijn logischer ge
groepeerd. Het instrumentenpa
neel is nog steeds centraal ge
plaatst, maar wel iets overzichtelij
ker. En in de Scénic debuteert het
vast ingebouwde tomtom naviga
tiesysteem. Helaas zonder aanraak-
scherm en zonder de gedetailleer
de HD-traffic file-informatie.
In de nieuwe Scénic en Grand Scé
nic maakt de nieuwe 1,4 liter tur
bomotor op benzine met 130 pk
en een fors koppel van 190 Nm
zijn opwachting. Hij staat een ni
veau boven de basismotor die nu
1,6 liter meet en 110 pk heeft. Daar
naast is er nog een tweeliter benzi
nemotor met 143 pk die altijd een
continu variabele transmissie
heeft. Alle andere machines heb
ben een handgeschakelde zesbak.
Dieselen kan met een 110 pk 1,5 li
ter turbodiesel, een 1,9 liter met
130 pk of een tweeliter met 160 pk.
Stuk voor stuk stille en soepele
motoren. De meeste tijd brachten
we echter door met de nieuwe 1,4
liter turbomotor. Hij heeft volop
trekkracht en bewijst dat de down
sizing techniek eigenlijk alleen
maar voordelen heeft. Ook prijs-
De Grand Scénic is inmiddels bijna zo groot als een Espace. foto's CPD
„Het is een auto voor een breed publiek.
Jonge gezinnen met kinderen vallen voor
de ruimte, terwijl voor ouderen de hoge
zit belangrijk is. Renault was een pionier
in deze categorie auto's en dit model is op
alle punten een verbetering."
technisch zijn er voordelen, want
de nieuwe Scénic is goedkoper ge
worden. Voor 95 euro minder -
vanaf 23.300 euro - heb je nu een
1,6 liter motor en meer uitrusting
met onder meer ESP stafidaard.
Een Grand Scénic met vijf stoelen
is 1.000 euro duurder, de zevenzit-
ter is nog eens 700 euro extra.