Eindexamens 10 Donderdag 14 mei 2009 PZC School alleen is niet n Om zonder kleerscheuren door het examen heen te komen, volgen duizenden leerlingen een eindexamentraining. „Het bestaat niet dat opeens een hele generatie dom is geworden en extra training nodig heeft, dat moét wel aan het onderwijs zelf liggen", vinden critici. door Annemieke Kooper illustratie Chantal van Wessel Op zijn middel bare school denken de do centen dat hij ziek is, maar in werkelijkheid zwoegt Nor man (18) al dagen elders op wiskun- desommen en natuurkundeopga- ven. Hij moet wel, vertelt de zesde- jaars vwo'er. „De examens komen eraan en ik sta voor deze vakken net voldoende. Op school krijg ik te weinig begeleiding en thuis kan ik niet zo lang achter elkaar leren." In geïmproviseerde klaslokalen wor den nog zo'n zestig andere havo- en vwo-scholieren klaargestoomd voor hun examen door leraren van de Delftse Examentraining. De organi satie biedt in samenwerking met de Technische Universiteit Delft trai ningen aan in Delft, Nijmegen en Amsterdam. Ze werken er drie da gen van negen uur 's ochtends tot tien uur 's avonds, vrijwel non-stop en muisstil aan een en hetzelfde vak. Daarna moeten ze op eigen kracht verder en is het hopen op examensucces. De kosten: 285 euro inclusief eten en drinken. De leerlingen in Delft zijn enkele van de duizenden scholieren die met hulp van een aantal intensieve dagen onder begeleiding blokken, goede cijfers hopen te halen op hun examen. Hun aantal neemt toe. Or ganisaties die de 'stoomcursussen', vaak in samenwerking met beroeps opleidingen, hogescholen of univer siteiten op touw zetten, breiden hun capaciteit uit. Een logische ontwikkeling, vindt Sjoerd Karsten, hoogleraar onder wijskunde aan de Universiteit van Amsterdam. „Ouders en leerlingen erkennen steeds meer het belang van goed onderwijs. Er wordt meer en meer op gehamerd dat je zonder diploma moeilijk aan de bak komt." Discussies over de gevolgen van voortijdig schoolverlaten - wie zijn school niet afmaakt, heeft minder kans een goede baan te vinden en loopt een groter risico in de crimina liteit te belanden - vierden ook het afgelopen jaar hoogtij. Karsten: „Er is geen ouder meer die niet in die risico's gelooft. Ze den ken daarom niet langer: als mijn kind maar gelukkig is op school, maar meer: als mijn kind op school maar goed presteert. De trainingen spelen daar handig op in." De prestatiedruk wordt steeds gro ter, zegt Rob Martens, onderwijs psycholoog aan de Open Universi teit. Hij maakt zich daar grote zor gen over. „Al op de basisschool heerst een soort 'vmbo-angst'. Daar door leren scholieren steeds minder uit nieuwsgierigheid, maar uit angst een voldoende te halen", stelt hij. „Dat wat ze leren zijn ze vervolgens zo weer vergeten." We willen 'onzekerheden zoveel mogelijk uitsluiten', verklaart Jeroen Torenbeek de toenemende populariteit van de trainingen. Hij is directeur van het James Boswell Instituut in Utrecht dat in samen werking met de universiteit aldaar trainingen aanbiedt. „Vroeger was daar geen externe training voor no-

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 10