Eindexamens
10 Donderdag 14 mei 2009 PZC
School alleen is niet n
Om zonder kleerscheuren
door het examen heen te
komen, volgen duizenden
leerlingen een
eindexamentraining. „Het
bestaat niet dat opeens een
hele generatie dom is
geworden en extra training
nodig heeft, dat moét wel
aan het onderwijs zelf
liggen", vinden critici.
door Annemieke Kooper
illustratie Chantal van Wessel
Op zijn middel
bare school
denken de do
centen dat hij
ziek is, maar in
werkelijkheid
zwoegt Nor
man (18) al dagen elders op wiskun-
desommen en natuurkundeopga-
ven. Hij moet wel, vertelt de zesde-
jaars vwo'er. „De examens komen
eraan en ik sta voor deze vakken
net voldoende. Op school krijg ik te
weinig begeleiding en thuis kan ik
niet zo lang achter elkaar leren."
In geïmproviseerde klaslokalen wor
den nog zo'n zestig andere havo- en
vwo-scholieren klaargestoomd voor
hun examen door leraren van de
Delftse Examentraining. De organi
satie biedt in samenwerking met de
Technische Universiteit Delft trai
ningen aan in Delft, Nijmegen en
Amsterdam. Ze werken er drie da
gen van negen uur 's ochtends tot
tien uur 's avonds, vrijwel non-stop
en muisstil aan een en hetzelfde
vak. Daarna moeten ze op eigen
kracht verder en is het hopen op
examensucces. De kosten: 285 euro
inclusief eten en drinken.
De leerlingen in Delft zijn enkele
van de duizenden scholieren die
met hulp van een aantal intensieve
dagen onder begeleiding blokken,
goede cijfers hopen te halen op hun
examen. Hun aantal neemt toe. Or
ganisaties die de 'stoomcursussen',
vaak in samenwerking met beroeps
opleidingen, hogescholen of univer
siteiten op touw zetten, breiden
hun capaciteit uit.
Een logische ontwikkeling, vindt
Sjoerd Karsten, hoogleraar onder
wijskunde aan de Universiteit van
Amsterdam. „Ouders en leerlingen
erkennen steeds meer het belang
van goed onderwijs. Er wordt meer
en meer op gehamerd dat je zonder
diploma moeilijk aan de bak komt."
Discussies over de gevolgen van
voortijdig schoolverlaten - wie zijn
school niet afmaakt, heeft minder
kans een goede baan te vinden en
loopt een groter risico in de crimina
liteit te belanden - vierden ook het
afgelopen jaar hoogtij.
Karsten: „Er is geen ouder meer die
niet in die risico's gelooft. Ze den
ken daarom niet langer: als mijn
kind maar gelukkig is op school,
maar meer: als mijn kind op school
maar goed presteert. De trainingen
spelen daar handig op in."
De prestatiedruk wordt steeds gro
ter, zegt Rob Martens, onderwijs
psycholoog aan de Open Universi
teit. Hij maakt zich daar grote zor
gen over. „Al op de basisschool
heerst een soort 'vmbo-angst'. Daar
door leren scholieren steeds minder
uit nieuwsgierigheid, maar uit angst
een voldoende te halen", stelt hij.
„Dat wat ze leren zijn ze vervolgens
zo weer vergeten."
We willen 'onzekerheden zoveel
mogelijk uitsluiten', verklaart
Jeroen Torenbeek de toenemende
populariteit van de trainingen. Hij
is directeur van het James Boswell
Instituut in Utrecht dat in samen
werking met de universiteit aldaar
trainingen aanbiedt. „Vroeger was
daar geen externe training voor no-