'Natte gymnastiek' mag best leuker PZC Woensdag 13 mei 2009 j 17 Het zwemonderwijs in Nederland is uniek in de wereld. Toch moet het anders. Er is te weinig aandacht voor het plezier van kinderen, vindt pedagoog Arno Jonkers van het Nationaal Platform Zwembaden. „Ik zie nu veel angstige en verveelde kinderen in het water." door Mandy Pijl foto Harmen de Jong/GPD Week van zwemonderwijs Tijdens de Week van het zwem onderwijs, vanaf vandaag (11 mei) tot en met woensdag (13 mei) discussiëren professio nals in het zwemonderwijs en andere deskundigen*over de toekomst van het zwemonder wijs. Met als doel de zwemles sen op een meer kindgerichte manier aan te pakken. Huidig diplomasysteem Hoe steekt het huidige diplo masysteem in elkaar? Arno Jon kers van het Nationaal Plat form Zwembaden, legt uit: „Kinderen halen één diploma: het Zwem-ABC. Dat doen ze vaak ïn drie fases. Voor elke fa se krijgen ze een deeldiploma. Alle onderdelen, zoals duiken en drijvërii komen in elke fase aan bodopaar worden steeds moeilijker gemaakt. Dat geldt ook voorde zwemslagen. De meeste kinderen halen A en ve len beginnen aan B, waarna de meesten afhaken. Jaarlijks wor den er zo'n 200.000 A-diplo- 'eikt, tegenover 90.000 TPdiploma's." Er zijn ook zwemscholen die kinderen .^as Jaten^fzwemmen als ze ,B-niVéa¥iiëbben bereikt. Dan krijgen ze een gecombineerd W aarom is het Ne derlandse zwem onderwijs uniek in de wereld Arno Jonkers, pedagoog van het Nationaal Platform Zwemba den: „Niemand is verplicht zijn zwemdiploma te halen en toch doet bijna iedereen zijn kinderen op zwemles. Het zit in onze cul tuur ingebakken: je kind op zwem les doen, dóe je gewoon. Waarom? Kijk uit het raam, het stikt hier van het water. „Dat het onderwijssysteem niet door de overheid is bedacht, maar door een zelfstandige stichting, het Nationaal Platform Zwemba den NRZ, maakt het ook bijzon der. Het zwemonderwijs is maar heel kort verplicht geweest. Dat was nog voor de Tweede Wereld oorlog, toen lichamelijke opvoe ding als schoolvak in opkomst was. Op 9- of io-jarige leeftijd leer den kinderen onder schooltijd zwemmen. „Na de oorlog kwam er meer ruim te voor kinderen, gezinnen gingen vaker recreëren. Er ontstond een maatschappelijke behoefte kinde ren al vanaf een jaar of 6 te leren zwemmen. Particuliere zwemscho len speelden daar op in. Sinds de jaren tachtig kunnen de meeste kinderen al zwemmen voordat ze op school in groep 3 komen." Schoolzwemmen bestaat nog wel „Ja, in sommige plaatsen kiezen ge meenten en scholen ervoor een deel van de gym-uren in te vullen als 'natte gymnastiek'. Slechts 10 procent van de kinderen leert onder schooltijd zwemmen. Op Amsterdamse scholen staat de klas sieke zwemles nog op het lesroos ter, omdat men vindt dat kinderen een zwemdiploma moeten heb ben als ze van school komen." Wanneer hebben kinderen hun eer ste zwemles „Tegenwoordig krijgen ze hun eer ste zwemles als ze 4 of 5 jaar zijn. Helaas is het zwemonderwijs sinds de jaren zeventig niet veran derd. Dus leggen we kleuters een onderwijssysteem op dat geschikt is voor 6- of 7-jarigen, dat niet bij hun motoriek past. De schoolslag bijvoorbeeld is een motorisch inge wikkelde slag. Als een kind lang ge noeg oefent, krijgt hij hem onder de knie. Maar dat kan twee jaar du ren. Natuurlijk moet een kind zich veilig in het water kunnen bewe gen. Maar hij moet ook plezier hebben. Ik zie veel angstige en ver veelde kinderen in het water." Hoe moet het zwemonderwijs veran deren? „We maken zwemslagen belangrij ker dan ze zijn. Er is een voortra ject om kinderen eraan te laten wennen dat ze de controle over hun lichaam kwijt zijn zodra ze in het water zijn. Maar dat wordt vaak overgeslagen. Zweminstruc- teurs laten zich te veel leiden door de eindtermen van het diploma en vergeten naar het kind te kij ken. Men denkt soms: 'Ik haal ze wel over die drempel'. J)at lukt, want kinderen volgen volwasse nen altijd. Maar zodra ze hun di ploma hebben, zie je ze niet meer in het zwembad terug. Omdat ze er geen lol in hebben om te zwem men. Ik vind dat kinderen zo vroeg mogelijk in contact moeten komen met water. Nodig ze rond hun verjaardag uit om een paar weken te komen zwemmen, elk jaar wat langer. Maar verlang geen dingen waar ze niet aan toe zijn, want daarmee ga je over de auto nomie van kinderen heen." In de Verenigde Staten bestaan er 'survival-zwemlessen' voor baby's, die leren in hun eentje in het water te drijven. Is dat iets voor hier? „Het geeft aan wat er al op heel jonge leeftijd met kinderen moge lijk is. Een 2-jarige kan met kleren en schoenen aan het zwembad oversteken. Ik heb het gezien: een kind dat paniekloos naar de over kant trappelde en op de buik ver der ging. Hoe kinderen het doen? Laat het ze uitzoeken. Kinderen zouden de techniek van het zwem men verkeerd aanleren, zeggen cri ticasters. Ik vind het belangrijker dat een kind zich leert redden in het water. De techniek aanleren, kan altijd nog." Reageren? gezondheid@wegener.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 17